Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overflyvende gæs
#1
Hej formænd!

Jeg har en bekendt med jord op til en sø. På søen ligger der hver nat en flok grågæs. Morgen og aften trækker de hen over jorden, hvor min bekendte bor. Desværre trækker de i relativ stor højde, så der er ingen skudchancer opstår.

Kan han få overflyvere til at slå på lokkere? Eller er det mere realistisk at forsøge sig, i regn og rusk, hvor gæssene formentlig trækker i lavere højde?

Hvad siger de kloge hoveder?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Hej Lars.

Du giver selv svaret. [Wink]
Tror ikke at de vil slå på lokkerne, da de enten skal ind og hvile eller skal ud og spise.

Hilsen Steen.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#3
Det er ikke umuligt at ramme en flyvende gås med riffel, så hvorfor ikke prøve det?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Det koster da ikke meget at prøve. Man kan da altid sætte nogle lokkere op, og så holde øje med om gæssene viser interesse. Prøv at se denne video. Den starter med duejagt, men ca. 12 minutter inde i filmen er det gæs de lokker. Jeg kan specielt godt lide den "vinge" der hænger og roterer fra en hegnspæl. Den giver bevægelse der kan ses langt væk, og det er da en lidt enklere indretning end de motordrevne duekarrusseller. http://www.youtube.com/watch?v=Erl5h7n1ozc&feature=relmfu

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Det rigtige kald er (mindst) ligeså vigtigt.
Prøv at se videoer fra Dkwai.

Men ville da prøve med riffel - klart min drøm.
Læste en artikkel af Jens Perto der havde været i Østtyskland (ja- gammel artikkel)og skyde overflyvende gæs med riffel. Han havde skudt 5 gæs i de første 7 skud.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Købte engang en 223ér da jeg blev træt af at sidde og se gæssene flyve hen over mig. Jeg har nok sendt 20 skud op efter gæs i ca. 100 meters højde uden at der er faldet nogen ned [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Købte engang en 223ér da jeg blev træt af at sidde og se gæssene flyve hen over mig. Jeg har nok sendt 20 skud op efter gæs i ca. 100 meters højde uden at der er faldet nogen ned [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Den gør ondt i skudstatistikken, hva ? [Big Grin]

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Købte engang en 223ér da jeg blev træt af at sidde og se gæssene flyve hen over mig. Jeg har nok sendt 20 skud op efter gæs i ca. 100 meters højde uden at der er faldet nogen ned [:I].

Uffe



Den gør ondt i skudstatistikken, hva ? [Big Grin]

/Kenneth



Jep. Men jeg har en forventning om at en gås der bliver ramt med en ekspanderende kugle fra en 223ér kommer ned, så jeg forventer ikke anskydninger som jeg ikke kan følge op på.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
I artiklen af Jens Perto mener jeg han anvendte .222. Kan huske han skrev han sigtede midt på halsen - men kan ikke huske hvad han skrev om afstanden.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Så har jeg nok skudt en del foran. Jeg gjorde den fejl at jeg prøvede at regne på det [:I]. Uden at kunne huske det præcise regnestykke, mener jeg at gåsens hastighed blev sat til 70 km/t og afstanden til 100 meter. Det gav i mit regnestykke et foranhold på ca. 2 meter. Det fandt jeg så nogenliunde i sigtet ved at se på en tommestok på 100 meters afstand. Og så har jeg skudt lidt efter devisen, hellere skyde lidt for langt fremme end lidt for langt tilbage.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Jep - tror helt klart du har skudt foran. Hvad er hjortens hastighed på banen? Mener der står at foranholdet for en 6,5 er 58cm og din .223 er jo hurtigere. Ved godt hjorten ikke løber 70 km/t - men det flyver gåsen nu heller ikke. Har du en afstandsmåler - kan sagtens lade sig gøre at måle "højden" til flyvende vildt - har tit gjort det til krager.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Citat:quote:

men det flyver gåsen nu heller ikke.

Dét er jeg nu ikke helt sikker på,at du har ret i.[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
God ide at måle højden til gæssene. Det vil jeg prøve. Jeg har googlet gæssenes fart en del og har ved en enkelt lejlighed kørt i bil med gæs flyvende "ved siden af mig". Jeg tror at 70 km/t er et godt bud. Måske mellem 60 og 70.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Tak for jeres input. Jeg tror, at jeg vil forbeholde riflen til skud på gæs på jorden.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#15
Jeg går ud fra, at man skyder nogenlunde lodret opad af hensyn til sikkerheden. Ved det skud mangler man jo tyngdekraften til at hale projektilet ned i nærheden af sigtepunktet, så det i sig selv må give noget "foranhold", ihvertfald hvis man skyder mens gåsen er på vej ind over. drejer man rundt og skyder når gåsen lige er passeret, trækker det træfningen bagud. Hmmm, det må være svært !

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Tak for jeres input. Jeg tror, at jeg vil forbeholde riflen til skud på gæs på jorden.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


Kan jeg så ikke leje jagten - vil frygtelig gerne prøve.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Rolig nu gutter.

Prøv nu lige at starte med at skyde mod en gåseskive fritsående på 100m og så se hvordan træfbilledet ser ud.

Jeg tror, at det ikke er alle der kan ramme den, selvom den står stille.

Og nu vil vi så skyde på noget som er i bevægelse (flyver) med kugle, det er altså svært, men selfølgelig ikke umuligt.

Men tag nu og prøv det på en gåseskive og lær af den erfaring før i skyder mod mål der er i bevægelse. (og evt. ikke kender nedslags-området)

@ Lars M. L. Næste gang der er hård kullig så skal de nok komme ned i højde og så kan i skyde dem, hvis i placerer jer rigtig[Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#18
Mit første stykke vildt med min 300 wm var en gås i luften på ca 70 m. afstand. Det var i første skud og jeg tænkte "føj for katten hvor er jeg skrap". Gæssene blev ved med at komme og jeg brugte alt det krudt jeg havde i riflen og i lommerne....propperne til sådan en laban er ret bekostelige, så det var en dyr affære og den ene gås det blev til var for medtaget til at der kunne laves et ordentligt måltid mad ud af den.....En anden gang vil jeg gøre mere for at lokke dem på haglbøssehold før jeg finder riflen frem[Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#19
Undersøgte det med nedfaldende projektiler en del før jeg købte min 223ér. Det er svært at finde noget klart om det men i Normas ladebog (så jeg tilfeldigt efter at have brugt en del timer på nettet) mener de at fra 6,5 og ned ikke er dræbende. Jeg ved godt at det ikke er særlig videnskabeligt men jeg konkluderede at 3-4 grams kugler nok gør nas men risikoen for at slå nogen ihjel er så lille at jeg accepterer den.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#20
Ja, jeg tænkte godt 13 grams fra 300'eren måske var lige friskt nok[:I]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)