Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drilling - riffelkaliber og kugle?
#1
Har fået den fikse ide, at der nok mangler en drilling i våbenskabet - det er jo som vanligt næsten gabende tomt. [Big Grin]

Har ingen erfaring med drilling, så jeg har checket trådene herinde, men har alligevel et par spm, som der måske er en drilling-erfaren formand eller to, der kan svare på.

Formål og tanker om drilling:
- Have riffel til rådighed under f.eks. vestjysk plantage jagt.
- Dvs. riffelløb skal kunne bruges til kronvildt på skudafstande 20-80m (har div. andre rifler i forskellige kalibre, som dækker behovene ved større afstande ved f.eks pürsch/anstand og lign.)
- Skal kun anvendes med åbne sigtemidler
- Riffelpatron skal være randpatron aht. udtrækker
- Patronpris for riffelpatroner er uden betydning (lader selv)
- Haglkal. skal være 12/70 (eller evt. 12/76)
- Købes brugt - mekanik skal fungere - skæftestand uden betydning
- Skal ikke være med haner
- Sikringssystem skal være nemt at betjene, så der ikke sker fejl i valg mellem hagl og kugle

Mine spørgsmål:
- Hvilken riffelkaliber? Mener umiddelbart, at ca. 7mm er et minimum og at fx. 7x65R kunne være et godt valg. Hvad tænker I?
- Hvilken kugle til det foreslåede kaliber? Tænker noget tungt med høj restvægt og man skal vel op i ca. 180 grains? Eller?
- Mulige fabrikater? Vil ikke betale så meget, da det er til "lejlighedsvist brug" [8D]
- Singleaftrækker? Dur det? Er de til at betale?
- Sikringssystem?

Samt hvad I ellers måtte have af kommentarer og forslag. [Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#2
Hejsa.

M.h.t. kalibervalg, har jeg gjort mig mange tanker, og er nået frem til 9,3x74 i riffelkaliber og 12/76 i haglkaliber, og dét uanset om jeg skulle have en BBF'er, en drilling eller en flinte-drilling (2 riffelløb + 1 haglløb).

Jeg er endnu ikke kommet til realitetsforhandlinger - hverken med mig selv eller banken - og som min økonomiske situation tegner de næste par år, så er det slet ikke aktuelt for mig at tænke de tanker...

Søndagshilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#3
Spændende med 9,3x74 - hvorfor lige det kaliber? [Smile]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#4
9,3x74R har jeg valgt af flere årsager, og den vigtigeste er ret nostalgist, nemlig at dét er kaliberen på den riffel, som jeg skød mit første stykke hjortevildt med.

Dernæst, som du selv skriver, skal der ikke skydes på så lange hold, hvorfor en 250 eller 285 grains kugle kan lades, så man "mere eller mindre" holder lige på. Endvidere laves der en række spændende kugler i denne kaliber, ikke mindst RWS Evolution, som jeg på et tidspunkt skal prøve i min 9,3x62'er.

Joe, tjaaaaa, meeeen, øøøøøh.... Der er jo også den lille ting at der ikke er så mange, som har den kaliber.... Dét er lidt sjovt for mig...

Hilsen, Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#5
Jeg valgte 12/70-7x65R og bruger RWS TIG så vidt jeg husker 180gr.
Har kun haft chance til råvildt hvor den virker fint. Kan sagtens skyde hjortevildt også
Mvh
Svar
#6
Hej

Hvis du skal skyde over åbne sigtemidler vil jeg anbefale Blaser D99
Den fåes dog kun i 20/76 + riffel. Har dog skudt både fasaner, rådyr og snepper med hagl uden problemer. Riffelkaliberen kunne være 30R Blaser og kugle Rws keglespids eller evolution.
Svar
#7
En drilling er oftest med kort pibe og jeg ville derfor gå efter kalibre som 7x57R og 8x57 JRS og nok mest den sidste [Smile]

En D99'er kan varmt anbefales

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
En D99 er da et fornuftigt råd når han " Vil ikke betale så meget, da det er til "lejlighedsvist brug"" [:0].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Jeg købte en gammel svend på Egun. Kaliber 16 og kuglen var 8x57ir. Den kostede 3.500 alt inclusive. Her er klapkærv. Altså kærven rejser sig når jeg spænder kuglen.
Svar
#10
Det er prisen der bliver nøglen til dit projekt, du kan købe funktionelt grej fra 10-12K og opad.

Kaliber
8x57JRS/JR som kugle, den er mærkeligt nok ikke særligt attraktiv, men den holder nemt dit krav om 180 gr. kugle, som hjemmelader kan du også vælge JR versionen istedet for JRS, den er billigst. Som du selv er inde på så er randpatron et absolut must.

Kugle
Hornady´s RN på 11 gram eller RWS blødnæsede virker fint, du har brug for en kugle der afleverer noget energi - og det gør de.

Fabrikat
Fortuna Suhl, Simson, Merkel eller en ældre Sauer er budgetudgaverne, nogle gange kan man finde navneløse svendestykker, der kan man også få "value for money", Heym, Krieghoff o.a. ser bedre ud, men de virker ikke bedre.

Single-aftræk
Det er ikke et tema, hvis du vil ha´ en drilling til lav pris, det er spørgsmålet om det overhovedet findes, men alt kan vel laves for penge.

Sikringssystem
9 af 10 budget-drillinge har sikringen siddende på siden (greener-sikring) og spænder kuglen med den pal haglbøssen normalt bruger som sikring. Det kræver træning, men det kan sagtens læres.

Prisen er nøglen, det kan godt betale sig at købe i tyskland, de bruger ofte deres drilling til "ansitz" og standen er næsten altid bedre - man kan sagtens finde en drilling fra 1950 som er i meget fin stand. Det er ikke nemt i DK, de har alle været slæbt på kryds og tværs i plantagerne.

Hvis du vil studere emnet mere inden du køber, så er "Fine Gamle Våben" af Frederik Franzén god, men hedder biblen "Der Drilling" af Norbert Klups, den findes både på tysk og engelsk.
Svar
#11
Tak for godt input! [Smile]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#12
[quote]Originally posted by Club338

- Dvs. riffelløb skal kunne bruges til kronvildt på skudafstande 20-80m

Hvad gør du egentlig hvis kronvildtet dukker op på under 20m - skyder det med hagl[?][Big Grin]

Mvh JM
Svar
#13
Jeg vil nu anbefale dig at finde en med sikringen oven på kolbehalsen, tro mig jeg har været der og blev træt af sidesikringen[B)] Find du dig en merkel k90, k96 eller en Kreighoff Trumpf dem vil du blive glad for, med årvågenhed her http://egun.de/market/list_items.php?mode=cat&cat=66
kan de nok findes til særdeles fornuftige priser[Smile]Bare hav lidt tålmodighed[Smile]
Kugle cal har vil mindre at sige bare den er lovlig til kronvildt her i dk, klart en randpatron er at foretrække men det skal ikke afholde dig fra at købe en uden hvis prisen er rigtig, jeg har selv en uden og det fungere fint[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#14
Hejsa,

Jeg har haft 8-9 forskellige Drillinger... Og de har alle været købt i Tyskland! 7x65 R er en fantastisk kaliber til alt hvad der skal skydes herhjemme. En anden ting du skulle tage at kigge på, er om der er einhack montage på drillingen. Det kan godt være at du ikke vil ha en kikkert monteret lige pt. men trangen kunne melde sig. Og de er faens dyre at få installeret. Jeg har selv fået lavet en skinne til min einhack, hvor på der sidder et Doctor sight II. Det fungerer!!! Separat kuglespænde er et kæmpe plus.... Og haglsikring på kolbe halsen, føles bare mere rigtigt. Jeg har selv købt mig en "Krieghoff Trumpf (Stål bascule) i kaliber 12/70 & 30.06". Som jeg egentlig ville ha lavet om til 30R Blaser... Men det kommer ikke til at ske, da jeg intet problem har med den randløse 30.06'er.

Køb en "Krieghoff Trumpf med sikring på kolbehalsen" Så holder du dine penge hjemme, hvis du engang vil sælge den igen!

Mvh.

Jacob S. Jensen

.22 Lr, 6,5x55, 30/06 & .300 WSM
Mvh.

Jacob S. Jensen

Nu kun med .223'er og 30.06'er.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by 6mm
- Dvs. riffelløb skal kunne bruges til kronvildt på skudafstande 20-80m

Hvad gør du egentlig hvis kronvildtet dukker op på under 20m - skyder det med hagl[?][Big Grin]



Snupper det med et slag med kolben - patroner er så dyre. [Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#16
Hej TEX og TITAN. jeg er ny her. I nævner begge importen fra Tysk land (følger selv med på E-gun). Kan i forklare, hvordan det foregår rent praktisk med importen?
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Frisvad

Hej TEX og TITAN. jeg er ny her. I nævner begge importen fra Tysk land (følger selv med på E-gun). Kan i forklare, hvordan det foregår rent praktisk med importen?



Hej! og velkommen til.[Smile]
Det er sådan se nemt nok, når du har købt og fået oplysningerne på våbnet, udfylder du en ansøgning om import og våbentilladelse til det pågældene våben, (blanketterne finder du her https://www.politi.dk/da/borgerservice/blanketter/
Det sender du til den lokale sheriff, så får du en import tilladelse som skal sendes til sælger så han kan lave en export tilladelse.
(Du skal nok lige sikre dig at sælger vil sende/sælge til en fra udlandet inden du køber)
Når så skyderen kommer skal den nok vises til sheriffen så du kan få en alm våbentilladelse.
Jeg har prøvet det nogle gange og det går normalt helt uden problemer, det kan godt tage noget tid (måske 2-3 mdr) inden du har skyderen hjemme.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#18
@Frisvad: Mht til transport/levering, så har jeg fået sælger til at sende våbnet til til en tysk våbenhandler 30 km fra Flensborg. Det er så våbenhandleren, der står som eksportør.

Det gør det nemmere at få private tyskere til at sælge til Danmark, da de så ikke har ansvaret for korrekt papirgang i Tyskland.

Den tyske våbenhandler skal have et mindre beløb for assistancen.

Desuden er transporten noget billigere, da jeg så bare kører ned og henter legetøjet (de fleste jyder skal jo alligevel en smut over grænsen ind i mellem for at proviantere).

Fik tipset af Tex [Big Grin]

God fornøjelse med det!

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)