Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Billigt LED lys til kronografen
#1
Der kan være flere grunde til at vælge kunstigt lys til kronografen. Det er sjældent vi skyder indendørs, men på mange skydebaner er der en ret lang lydtunnel som er det perfekte sted at stille kronografen. Der er der bare altid for mørkt. Skiftende sol, skygge og overskyet vejr kan sandsynligvis også påvirke målingerne, så man får større måleusikkerhed end ved jævn stabil kunstig belysning.

Så jeg købte disse to lygter i Netto for 25,- kr. stykket. De kan også fås i Harald Nyborg for kr.19.95,-

[Image: DSC_5900.jpg]

Så monterede jeg dem på kronografen med en elastik, sådan her:

[Image: DSC_5916.jpg]

Kronografen fungerer fint med det kunstige lys både nat og dag. Her har jeg målt på min 40 år gamle slatne luftbøsse i kaliber 4,5 mm. Den skal vist have et nyt stempel.(P.S. Jeg vippede hele opsætningen til næsten lodret og skød ned i græsplænen, ikke ud i skoven).

Endelig har jeg afprøvet nyanskaffelserne på skydecentret i Skallebølle. Det er en jagtpatron med Lapua Mega i kaliber 6,5X55 jeg måler på:

[Image: DSC_5919.jpg]

Jeg målte perfekt på 5 ud af 6 skud. Misseren kan skyldes, at jeg ikke var helt lige over begge sensorer. For at være sikker på, at det virkelig er LED lamperne der giver det nødvendige lys prøvede jeg at slukke dem og skyde fem skud mere hen over kronografen på samme måde som før. Ingen af de fem skud blev målt.

Jeg ved godt, at det indtil videre er en tynd afprøvning, men resultatet er lovende. Og det er lidt snildere at komme rundt med end de kommercielle kits der er i handelen, og som enten skal have strøm fra en stikkontakt eller et motorcykelbatteri. De autoriserede sæt koster også en del mere end min løsning. En hel del mere.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Hej Lasse.

Tak skal du ha'... Dét er squ smart.[^]

Den løsning tager jeg til mig med det samme....

Hilsen, Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#3
[quote]Originally posted by LasseScout

[Image: DSC_5900.jpg]

Så monterede jeg dem på kronografen med en elastik, sådan her:

[Image: DSC_5916.jpg]

Kronografen fungerer fint med det kunstige lys både nat og dag. Her har jeg målt på min 40 år gamle slatne luftbøsse i kaliber 4,5 mm. Den skal vist have et nyt stempel.(P.S. Jeg vippede hele opsætningen til næsten lodret og skød ned i græsplænen, ikke ud i skoven).

Puha Lasse - det var godt. Fik helt nervøse trækninger da jeg så den opstilling. Kunne jo være endt grueligt galt hvis haglet i medvind af orkanstyrke kunne være fløjet helt over til skoven.[8D][:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]. Det blæste faktisk temmelig meget i går aftes, ja det gjorde så.

Tog det med for at undgå smarte bemærkninger. Det virkede så ikke ! [Wink]

De der har besøgt mig ved at der går en offentlig sti i skovkanten, så selvom luftbøssen er ved at miste pusten, ville det ikke være særlig smart at affyre den vandret i den viste retning. Der kan gå hundeluftere hele døgnet.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Måtte sgu af med hele 60 kr. i Jem & Fix for 2 hvide lygter.

Men nu er jeg klar til at teste på min Chrony.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]. Det blæste faktisk temmelig meget i går aftes, ja det gjorde så.

Tog det med for at undgå smarte bemærkninger. Det virkede så ikke ! [Wink]

De der har besøgt mig ved at der går en offentlig sti i skovkanten, så selvom luftbøssen er ved at miste pusten, ville det ikke være særlig smart at affyre den vandret i den viste retning. Der kan gå hundeluftere hele døgnet.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Ulempen er bare at målingen bliver forkert når tyngdekraften hjælper med at hive haglet gennem cronoen [Wink] - men det har du naturligvis kompenseret for i dine beregninger [Big Grin]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
jahh, nu kan man sq maerke at smoereolien flyder hen over autist bordet. En hurtig beregning af Newtons effekt paa hastigheden siger at fejlen er ca. 0.089273 m/s naar man skyder lodret gennem chronografen. Her er antaget V0=55m/s og 0.5 m mellem maalepunkterne og der er ikke korigeret for BC paa haglet..

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#8
Hvis ikke du skal have bemærkninger Lasse, hvem skal så? ( nu mangler vi igen den smiley der rækker tunge. [Big Grin]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Det er så OK. jeg plejer jo ikke selv at holde mig tilbage.

...men havde da håbet på et væld af kommentarer i stil med min allerbedste ven Rydstrøms. Snøfte ![Sad][Sad][V][xx(][Sad][Sad][V]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det er så OK. jeg plejer jo ikke selv at holde mig tilbage.

...men havde da håbet på et væld af kommentarer i stil med min allerbedste ven Rydstrøms. Snøfte ![Sad][Sad][V]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Hej Lasse.

Tak skal du ha'... Dét er squ smart.

Den løsning tager jeg til mig med det samme....

Hilsen, Kenneth

PS: Jeg skal dog lige have købt en crono først - OG begynde at genlade [Big Grin]

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

jahh, nu kan man sq maerke at smoereolien flyder hen over autist bordet. En hurtig beregning af Newtons effekt paa hastigheden siger at fejlen er ca. 0.089273 m/s naar man skyder lodret gennem chronografen. Her er antaget V0=55m/s og 0.5 m mellem maalepunkterne og der er ikke korigeret for BC paa haglet..

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs



Nå ja, lidt har jo også ret [Big Grin]

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)