Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kugle til råvildt???
#21
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

@ M@x

Der er vel ikke taget højde for kugledimensionen eller torpedoform. Hvordan skal kuglen konstrueres for at sikre gennemtryk, på såvel egern og elefant?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Jeg bruger altid hulspids til elefant. Så har man nemlig en elefantbøf stanset ud som er mørbanket og klar til stegning.

Hulspids på egern giver fine runde egernboller [:I][:I][:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Claxel

@ M@x

Der er vel ikke taget højde for kugledimensionen eller torpedoform. Hvordan skal kuglen konstrueres for at sikre gennemtryk, på såvel egern og elefant?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Jeg bruger altid hulspids til elefant. Så har man nemlig en elefantbøf stanset ud som er mørbanket og klar til stegning.

Hulspids på egern giver fine runde egernboller [:I][:I][:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Kan man stadigt få super speed hulspids i .22 eller er der resterne af den containerfuld du købte ?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Nu er det vel ikke lyserøde dåseelefanter du skal til afrika efter
De skulle være særdeles skudstærke især ved head shot da de skulle være meget underfrankeret.... ;-)

[Image: asgaard.gif]
Svar
#24
Hej GT

Nu skal du passe på ikke at høre for meget efter alle disse selvudråbte eksperter.

Jeg var i lørdags, til jagtfrokost, hvor jeg fik gode råd fra en virkelig erfaren jæger.
Manden har nu gået på jagt i 3 år, og igennem dette lange jægerliv har han nedlagt indtil flere stykker vildt!

Han var i lørdags så venlig at uddele af hans overvældene, næsten førstehånds erfaring.

Det drejer sig her om kaliber 30-06, som du jo spørger på.

Han kunne således fortælle:
Under det årlige lovpligtige besøg af skorstensfejeren, var han kommet til at snakke jagt med denne, da den gode skorstensfejer havde en bror som går på jagt. Skorstensfejeren kunne så fortælle at broderen engang havde været på jagt i udlandet, hvor han havde mødt en jæger der havde fortalt om at han engang havde været med på en drivjagt, hvor der skulle skydes kronvildt.
Denne jæger havde med sin 30-06, ladet med alm. blødnæset skudt på et stykke kronvildt.
Det uundgåelige resultat var naturligvis at krondyret var løbet væk.
Heldigvis for den uheldige jæger var naboposten bevæbnet med et mere passende kaliber, nemlig en 472 Rarden Hyper Magnum.
Dette er som bekendt et passende kaliber til beskydning af råvildt, men kan MED RETTE KUGLEVALG, bruges til kronvildt.
Da der blev skudt med et Jelsin projektil på 412 grain med turbospids og ultrabonded guldkærne, lykkedes det nu denne jæger at fælde krondyret med en enkelt kugle.

Dermed er det nu helt klart bevist fra en uomtvistelig kilde at 30-06 ikke er anvendelig til normal jagt. Det skal dog ikke kunne udelukke at den muligvis vil kunne bruges på egern, men det vil i så fald være ABSOLUT betinget af det rette kuglevalg.

M@X har nok ret når han siger at magnum-eraen er slut, nu da det heldigvis er gået op for alle erfarne jægere at et kaliber skal hedde noget med ultra eller noget andet sejt, for at det overhovedet kan komme i betragtning til jagt.

Ud fra denne meget præcise beretning kan man kun konkludere at det er Jelsin kugler der duer. Når man ser på prisen for disse kugler (de koster en bondegård stykket), beviser den i sig selv at det er dødbringende sager.
Det eneste sted disse kugler kan skaffes er ved en gammel sibirisk shaman, bosiddende Ca. 550 km nordvest for Novosibirsk, han har et par dværge til at håndsmede hver enkelt kugle. Efter smedningen bliver kuglerne smurt ind i en hemmelig glidecreme som kommer fra et kvarter i Antwerpen, hvor de har røde lys i vinduerne, og stor erfaring med glidecremer. Cremen giver en forøgelse at udgangshastigheden med, helt op til, 2 m/s, så det er virkeligt noget som batter.

Hvis du skulle komme til fornuft og anskaffe dig en riffel i kaliber, 472 Rarden Hyper Magnum, kan du ganske let forme hylstrene fra den velkendte 30mm rardenkanon, og dermed have et meget bedre, og anvendeligt kaliber end din lille 30-06.
[:o)][Big Grin]
Svar
#25
BOBO, Tak for dine vise ord. Jeg sender straks min 30.06 tilbage til forhandleren. ;-)

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#26
Hej
Efter at have læst denne tråd kan jeg se at jeg ikke kan komme på jagt i meget lang tid fremover:-(
Jeg har overhovedet ikke nogle af de cal. i snakker om og heller ikke rifler der kan skyde med dem:-(
Efter at have gået på jagt i over 30 år er det et svineheld at jeg overhovedet har skudt noget med min gamle 308er, lige fra ræv til kronvildt.
Uha uha uha da, jeg tror jeg vil spille lotto i denne uge:-)

Mvh
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#27
Carlsen NEJ
Ikke lotto uden en Magnum Ispind det går ikke !!
Svar
#28
Jeg er ikke helt sikker på de der Jeltsin kugler bobo omtaler. Godt nok har man skiftet polynom spidsen ud med en spids af metal - torbospidsen, hvilket kunne syde på høje hastigheder, men omvendt så plejer randkalibre ikke at være så kraftige. Og den med ultrabonded guldkærne er vist en røverhistorie. Det er helt tydeligt på det spionfoto jeg har skaffet at der er tale om den helt nye liquid-core teknologi.

http://www.my-food-online.net/images/art...62ee_5.jpg

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#29
Hej Yeti

Nu fik jeg jo mine informationer på en jagtfrokost, af en meget erfaren jæger som havde de sikre oplysninger fra hans skorstensfejer, så når han siger at det er med ultrabonded guldkærne, må det simpelt hen være rigtigt.
Men det var jo også en af de populære kaliber 472 kugler han omtalte. Den du viser ser helt klart ud til at være af lidt større og mere moderne design, hvilket naturligvis må være bedre.
Man kan faktisk godt få indtryk af at den er lavet med samme teknologi som den der robot i en af terminator filmene, hvilket i sig selv jo ser dyrt, og dermed godt ud.

Min erfarne læremæster havde ikke kun sin erfaring fra skorstensfejeren, men rent faktisk også fra bøger og jagtfilm som denne:

http://www.youtube.com/watch?v=XipjwKs5b2c

Som man tydeligt ser i filmen kommer det ikke kun an på kugle og kaliber, men også på erfaring, hvilket man aldrig må glemme.
Man ser her et godt eksempel på, hvordan et par erfarne folk kan lokke, ikke bare en men hele to, elge på skudhold.

Hvis Musen havde brugt en kugle der opfylder de behov som M@X formel stiller, ville første elg være nedlagt af en faldende kugle fra en af de to afgivne skud.
Svar
#30
Nu er det jo ikke udelukkende storvildt som en 30.06 bruges til, og hvis man i stedet jagter egern, må den let erotisk buttede spørger, måske vende blikket mod SPEJDERHAGL.
Her kan man jo pga. den lavere vægt opnå nogle gAstronomiske hastigheder, som næppe er mulige med diverse hightech kreationer, med ekstrem massefylde (i spørgerens tilfælde måske nok bare fylde)
Svar
#31
hej Gt jeg vil da helt sikkert forslå krøyerkugler..de brude da dække de jagtlige område du tilstræber.De eneste du skal læve er at justere den den mængte babypowder der skal være i ladningen.

Lille

Corruptissima re publica plurimae leges

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#32
Hej GT.
Jeg vil foreslå en kaliber ala kinesiske stress kugler. Så er der også lyd på når du rammer det eventuelle egern eller elefanten. og evt i en dobbelt riffel. Andet kan man ikke skyde med.

30.06 er en Wuss kaliber.. den kan SLET ingenting.

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#33
Me like denne trråd meget, mig have en kaliber 6½, og den kan heller ikke slå noget som helst ihjel[8D][Big Grin][}Smile][}Smile]

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

Me like denne trråd meget, mig have en kaliber 6½, og den kan heller ikke slå noget som helst ihjel[8D][Big Grin][}Smile][}Smile]

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts



Nej det kan den ikke, heller ikke giraffer[8D] har jeg hørt langt ude på landet[Smile]

Santo

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak...4359_n.jpg
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

Me like denne trråd meget, mig have en kaliber 6½, og den kan heller ikke slå noget som helst ihjel[8D][Big Grin][}Smile][}Smile]

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts



Alle ved jo at en 6,5x55 er et grænsetilfælde næsten uanset vildtstørrelse[Wink].
Men der er ikke mange som kender GT der tvivler på det effektfulde af hans kaliber. Jeg har flere gange overværet effekten når han lader op med Oksekød, Øl, Sprit og lakrisser. Så er der ikke mange som efter et par timer fuldtud er klar over at her er der tale om endog ganske heftige sager. Det største problem er nok at han anvender for langsomt brændende drivladning, hvilket medføre større mængder uforbrændt drivladning. Dette i sig selv kan helt sikkert medføre død ved kvælning (ID har jo forklaret det som den mest almindelige årsag[8D])
Svar
#36
http://www.youtube.com/watch?v=xohy9gWz7kk

dette må være min krav til råvildt

[Image: asgaard.gif]
Svar
#37
Kan kun gi´høker ret, cal. 950 JDJ må være et minimun til råvildt! Måske hvis den bliver ladet lidt kraftigere kan den osse bruges til lidt størrere vildt arter!

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by fqvist

Kan kun gi´høker ret, cal. 950 JDJ må være et minimun til råvildt! Måske hvis den bliver ladet lidt kraftigere kan den osse bruges til lidt størrere vildt arter!

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!



Og så en riffelprøve hvor kun fritståendes skydestilling accepteres [:o)]

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by fqvist

Kan kun gi´høker ret, cal. 950 JDJ må være et minimun til råvildt! Måske hvis den bliver ladet lidt kraftigere kan den osse bruges til lidt størrere vildt arter!

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!



Og så en riffelprøve hvor kun fritståendes skydestilling accepteres [:o)]

Jeg synes godt at man kan acceprere liggende skydestilling med det kaliber. Det giver max to skud pr. person. Først brækker man den ene skulder og så brækker man den næste [8D].

Mvh.

Yeti



Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)