Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7,62 nato i 308w
#1
For en del år siden købte jeg jeg noget billigt milli amo til min 308wèr.
først købte jeg en æske med 20 skrald , bare for lige at prøve om det kunne bruges . præsisionen var alt andet end impomerende , en spredning på ca. 8-10 cm på 100 m. Men de klemte ikke ved repeterring .
Det var meningen at de skulle bruges i skydebio ,så det var akseptabelt på den korte afstand ( 25m )
Der blev ind købt en størrere portion .
De klemmer så ad H...... til og kan ikke anvendes .
I min desperation har jeg prøvet at skille 20 stk ad for at se om jeg kunne finde ud af hvor problemet lå .

Det første jeg bemærkede da jeg trak projektiler ud var en brun belægning på projektiler og i hylsster hals ( Det minder lidt om indtøret soya sovs [?] )
krudtet er mere finkornet end det VihtaVuori og norma jeg selv bruger. De enkelte korn er varierende i størrelse , de største ca 1mm og de mindste 0,3 mm i diameter ( de er ikke målt , blot hvad tømmerens øje mål siger ) De har form som små "vitaminpiller" (set under lup )
patronlængde 70,8mm ( ingen variation )
Hylsterlængde 51mm-51,1mm ( 2 af 20 på 51,1mm )
krudtvægt 43,7 gr -44 gr ( det burde ikke skabe den store variation )

dernæst blev alle hylstre kørt en tur igennem min 308w matrice. Gænghætte udstøderen blev fjenet og gænghætter blev siddende
Hylsterhals og projektiler blev rengjordt. og patronerne blev ladet igen med 43 gr krudt . projektiler sat i igen med samme sættedybte.

Så afsted på skydebanen , efter 1. skud skal der bruges vold for at repetere det samme ved 2. skud . Forsøg slut.
de 2 huller sad med 1 cm`s afstand . Om det er præcition eller ren tilfælde har jeg ingen bud på.

riflen er en gammel sako Forester L579 . for 30 år siden skød den fint med milli amo. ( da var det min fars )

Har i nogle bud på hvad problemet kan være ?
Jeg ved godt at det økomomisk og tidsmæssigt er en vanvittig ide at skille flere 100 patroner ad for at få dem til at fungere , men jeg er heller ikke lige stemt for bare at give op [Big Grin]

mvh LWL
Svar
#2
Militære hylstre, som 7,62x51 er, har ofte tykkere gods og dermed mindre hylstervolumen. Det giver mere tryk.

Desuden er hylstrene ikke 100% identiske med 308 win. Ligesom et 308 win kammer ikke er identisk med et 7,62x51 kammer.

I min tid i forsvaret(længe siden) gik der rygter om at LMG ammo var hårdere ladet end gevær ammo, men vi brugte begge dele uden hensyntagen til våben og fandt(måske pga vores begrænsede evner) aldrig nogen forskel.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Jeg har også forsøgt mig med ama - da jeg var ansat i mili, og kunne komme billigt til dem[8)] men efter mindre end 20 skud opgav jeg - selv om jeg nok betegnes som værende ret stædig. Hellere købe billige "boller i selleri" div match, eller lade med hvad jeg nu kan finde.
Som 308komp skriver - det passer simpelthen for dårligt [Sad]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#4
For ca 15 år siden skød jeg en del med AMA i min Tikka.
De havde en ok præcision og klemte ikke i kammeret.
Patronerne købte jeg i grønne æsker med 50stk.

Flere år efter fik jeg foræret nogle brune æsker med 20stk AMA.
Disse skød hen i skoven og alle hylster klemte i kammeret.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#5
Den eneste rigtige løsning er at få skåret dit kammer op med en 7.62 NATO rival.
Den laver halsdelen 0,3mm længere.

Har lavet det ved snart en del rifler og der er ingen ændring at spore efterfølgende, præcisionsmæsigt, på dine normale partroner.
Absolut eneste forskel at riflen ikke længere har problemer med mili patroner.
Den egentlige præcision på mili patronerne kan der selvfølgelig ikke ændres på[Wink]

Når jeg sådan ser i bakspejlet så er der en foruroligende stor del af hjemmeværnsfolk og folk fra forsvaret der har fået lavet dette lille indgreb på deres jagtriffel..... hvorfor mon????[?]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
@GT, er det måske de samme som går med jakker der har ekstra store lommer? hvilket sammentræf!!
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by GT

Den eneste rigtige løsning er at få skåret dit kammer op med en 7.62 NATO rival.
Den laver halsdelen 0,3mm længere.

Når jeg sådan ser i bakspejlet så er der en foruroligende stor del af hjemmeværnsfolk og folk fra forsvaret der har fået lavet dette lille indgreb på deres jagtriffel..... hvorfor mon????[?]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Det må skyldes den indlysende fordel ved kun at skulle holde styr på en kuglebane i alle sammnehænge[Big Grin][Big Grin]

Da jeg selv var tjenestegørende var det i al fald et gevaldigt problem hvis ammolisterne ikke passede med fakta på hylden i depotet.

men det var måske den gang [?]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)