Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ældre AMA ammo - kan det bruges ?
#1
Har fået noget gammelt AMA ammo med i købet på en riffel.

[Image: Ammo_2.jpg]

[Image: Ammo_1.jpg]

Det er stemplet AMA 86 i bunden. Hylstrene har samme farvevariation på halsen ala Lapua.

Men det er vel Berdanhylstre, så genladning er udelukket ?

Er det for gammelt - mao. er der nogen risiko ved at fyre det af - skal det bare smides ud ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#2
Det kan sagtens bruges.

Jeg har ammunition til Krag Jørgensen riflen som er fra slut 1966 som stadig skyder pragtfuldt. Har vel brugt 450-500 skud og ikke haft én klikker eller "flyver" endnu.

AMA'en er ok ammo, og kan fint bruges til træning.
Jeg har aldrig haft issues med det, trods andre hader det som pesten.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Læg mærke til at det er match ammo.
Jeg havde et parti engang, bare i 168gr. versionen.
De skød 20mm grupper på 200m afstand, og klemte ikke i kammeret som alm. AMA.
Svar
#4
det lader til at vær en blandet landhandel med forskelligt indhold.

Det der er match vil sikkert være godt. de andre æsker tjae, men det værste jeg har fået ud af AMA var skidt præcision.

Så fyr du bare dem af.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
De burde kunne sorteres med en magnet, de almindelige AMA er med stålprojektiler

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Det er da sjovt, at der står både 7,62x51 og 308W på æskerne. Mig bekendt er 308W en civil betegnelse som ikke bruges i forsvaret, så måske er patronerne fra starten produceret til salg til civile?

Jeg ville ikke være bekymret for at skyde med dem. Hvis de fungerer i riflen kan man da altid bruge dem i en skydebiograf, på hjortebanen eller til almindelig drengerøvs hyggeskydning.

@ Claxel: Stålprojektiler har de vel ikke brugt, men man kan sagtens finde AMA patroner med forkobret jernkappe og blykerne. Det er nok dem du tænker på. Jeg mener at AMA i 1994 gik over til at bruge projektiler med tombakkappe som vi kender dem civilt. Der står "Match King" på én æske og HPBT på en anden. De er sikkert med tombakkappe. Så står der AMA Proj på en æske, den kunne man nok undersøge med en magnet for at afskløre kappematerialet, men selvom det er jern, kan man jo sagtens skyde med dem.

Alle æskerne er mærket M75, så patronerne kan vel ikke være ældre end 1975 ? Her går jeg ud fra, at der ikke er blandet ældre patroner i kasserne. Jeg tror det var omkring 1960 at AMA gik væk fra at bruge korrossive fænghætter, så de skulle ikke skade piben selvom du glemmer at rense efter skydning. Man kan vel også bare kigge på bundstemplet i patronbunden, der plejer fremstillingsåret at stå. Dit billed er en lille smule uskarpt, men jeg mener der står 86 på den patronbund man kan se. Hvad står der på de andre ?

Gad vide om AMA overhovedet har produceret patroner i det kaliber med korrossive hætter ? Hvis du er det mindste i tvivl, så må du jo rense piben efter skydning, det kan man jo godt hygge sig lidt med for alle tilfældes skyld.

Angående genladning, så ville jeg ikke gide gøre det med de hylstre selvom de så var med boxer hætter. AMA har nok kørt med lidt større tolerancer end f.eks Norma eller Lapua gør, og i det kaliber kan du sagtens finde hylstre nok af god kvalitet til genladning.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det er da sjovt, at der står både 7,62x51 og 308W på æskerne. Mig bekendt er 308W en civil betegnelse som ikke bruges i forsvaret, så måske er patronerne fra starten produceret til salg til civile?

Jeg ville ikke være bekymret for at skyde med dem. Hvis de fungerer i riflen kan man da altid bruge dem i en skydebiograf, på hjortebanen eller til almindelig drengerøvs hyggeskydning.

@ Claxel: Stålprojektiler har de vel ikke brugt, men man kan sagtens finde AMA patroner med forkobret jernkappe og blykerne. Det er nok dem du tænker på. Jeg mener at AMA i 1994 gik over til at bruge projektiler med tombakkappe som vi kender dem civilt. Der står "Match King" på én æske og HPBT på en anden. De er sikkert med tombakkappe. Så står der AMA Proj på en æske, den kunne man nok undersøge med en magnet for at afskløre kappematerialet, men selvom det er jern, kan man jo sagtens skyde med dem.

Alle æskerne er mærket M75, så patronerne kan vel ikke være ældre end 1975 ? Her går jeg ud fra, at der ikke er blandet ældre patroner i kasserne. Jeg tror det var omkring 1960 at AMA gik væk fra at bruge korrossive fænghætter, så de skulle ikke skade piben selvom du glemmer at rense efter skydning. Man kan vel også bare kigge på bundstemplet i patronbunden, der plejer fremstillingsåret at stå. Dit billed er en lille smule uskarpt, men jeg mener der står 86 på den patronbund man kan se. Hvad står der på de andre ?

Gad vide om AMA overhovedet har produceret patroner i det kaliber med korrossive hætter ? Hvis du er det mindste i tvivl, så må du jo rense piben efter skydning, det kan man jo godt hygge sig lidt med for alle tilfældes skyld.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Ja, der står "AMA 86" i bunden på hylstrene fra flere af kasserne. Manden jeg købte riflen af kendte en ansat på fabrikken i Elling og fik vist lavet lidt forskelligt til 7.62 Nato pibe til den STR jeg har købt af ham nu.

Men det er Berdanhylstre ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#8
Citat:quote:

Match King" på én æske og HPBT på en anden. De er sikkert med tombakkappe

Det er Sierra Match King. Det er finskytteammo af høj kvalitet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)