Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55 ---> 243
#1
Claxel var i en anden tråd så fornuftig at foreslå at gå ned i kuglevægt for at få mere "243" ud af min 6,5er frem for en ompibning.

Hvor langt ned i kuglevægt skal jeg, hvis jeg stadig vil kunne bruge den så bredt som muligt på forskellige vildtarter, men samtidig få den trimmet til at virke som en 243 ?

Mine umiddelbare tanker gik i retning af 120 grain Barnes TSX/TTSX da jeg gerne vil have en kugle der kan presses lidt på hastigheden uden jeg skal være bekymret for fragmentation og i så fald hvilken en af dem ?? (Jeg har searchet det bedste jeg har lært og mener jeg fandt en tråd på et tidspunkt, hvor der var en generel holdning om at den ene var bedre mht. knald/fald/flugtstrækning end den anden, men kan simpelthen ikke finde det igen)

Er jeg helt skævt på den ??

Gode råd i alle retninger modtages med kyshånd og ærbødige buk.

Mvh Zeb
Svar
#2
Hej. Jeg bruger 110 gr. ttsx i min 30.06 og det virker alletiders. du kan jo få 100 gr. ttsx. til 6,5mm. så går de ca. samme hastighed som .243 og kun 15 gr. forskel på kuglevægten.
Svar
#3
Jeg var samme tanker som dig og endte på 129 grs sst fra Hornady. Meget tilfreds med effekt og præcision.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#4
Jeg har brugt 129gr SST i 6,5x55, og den har super præcision, men pas på med skud i skulderknogler etc. Den kan splitte et stykke råvildt ad, hvis man er uheldig! SST = Super Shock Tip
Svar
#5
Nu skriver du forskellige vildtarter - er det i DK eller i udlandet? Jeg ville vælge 100gr TTSX og bruge den til råvildt og nedefter herhjemme. Derudover klarer den energikravet til dåvildt m.v. i Tyskland og Skotland, hvis har planer i den retning. 100gr vil desuden være det tætteste du kommer på en 243W...

Går selv med samme tanker p.t.[Smile]

J.
Svar
#6
Tænk at jeg kunne finde på at foreslå noget der ikke medførte indkøb af mere grej. [Big Grin]
Hermed undskyld. [:I]
Jeg har skruet nogle 107 grains kegelspitz op i nærheden af det røde felt, de skyder rigtig godt. Men en 100 grains TTSX vil klart være bedre.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
@Claxel

Den kombi er vel næsten at sidestille med en 95gr V-MAX[Big Grin]

J.
Svar
#8
Har skudt to dyr, det ene hvor krop og hals mødes, det andet på bladet.

Ingen af dem blev skadet nævneværdigt, altså udover dødsfaldet

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Imponerende når man ser hvad den samme kugle kan lave i en "lavhastigheds" kaliber som 9.3eren...[Smile]

J.
Svar
#10
Det er kun to, jeg vil ikke konkludere noget før efter field testen, hvor jeg skal til Polen og dele 40 rådyr med min gode ven René.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Tænk at jeg kunne finde på at foreslå noget der ikke medførte indkøb af mere grej. [Big Grin]
Hermed undskyld. [:I]


K&B Claxel [Wink]




Mnja du behøver såmænd ikke undskylde så meget [Wink] Finansministeriet havde jo sådan set bevilget en ompibning men forelagt muligheden for at løse problematikken gennem tilretningen af ladningen og dermed ofre mig for husholdningen stillede hun sig meget positiv overfor at overføre en del af "pibe-pengene" til "jagt-rejse-kontoen" [Big Grin][8D][Wink] Så det er ikke så skidt, at det ikke er godt for noget andet [8D][Wink]

Nå tilbage til de store tanker [Wink]

SST'en HAR jeg prøvet... og den slår ihvertfald rådyrene ihjel [B)] Men de dyr jeg har brugt den på lignede noget der var løgn...

Kegelspitzen lyder fristende, men jeg er bange for at den i de hastigheder bevæger sig på kanten af hvad konstruktionen kan klare (Katastrofe-margen)

Som Jamo siger vil jeg jo gerne kunne bruge den udenlands hvor det er lovligt (og vi husker straks konens velvillighed i den retning[Big Grin])
100 grain TTSX lyder godt nok fristende, men bliver den alligevel for let til fx. tysk vildt eller [?][?]

Zeb
Svar
#12
Altså...den vil altid være marginal til store dåhjorte, større vildsvin m.m. så længe du ønsker at lade den som en 243W. Hvis du er bekymret for effekten fra en 100/120gr TTSX på større vildt i Tyskland er du jo tilbage ved start...brug en 140gr kugle af god konstruktion til det hele...

Men vælger du den "lette" løsning skal du blot være bevidst om de begrænsninger der følger med. En velplaceret 100gr TTSX med 900 m/s skal nok ligge en dåhjort ned...

J.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Altså...den vil altid være marginal til store dåhjorte, større vildsvin m.m. så længe du ønsker at lade den som en 243W. Hvis du er bekymret for effekten fra en 100/120gr TTSX på større vildt i Tyskland er du jo tilbage ved start...brug en 140gr kugle af god konstruktion til det hele...

Men vælger du den "lette" løsning skal du blot være bevidst om de begrænsninger der følger med. En velplaceret 100gr TTSX med 900 m/s skal nok ligge en dåhjort ned...

J.



Bekymret var nok så meget sagt - jeg mente mere i retning af om det ville ende i lort for mig hvis jeg forsøgte !
Hvis jeg forholder mig nøgtern til min økonomiske virkelighed - og konens opfattelse af samme - så vil et realistisk scenarie være vildt som bæver, overvejende råvildt til mellemstørrelse grise og mindre hjorte. Skulle appelsinen falde ned i min turban og åbne dørene til kæmpehjorte og kæmpekeilere så må jeg jo forholde mig til DEN virkelighed..............eller drøm, skulle det ske en dag [Wink]

mvh Zeb
Svar
#14
[Smile] Jeg ville da bare springe ud i det og lade med de 100gr TTSX... kommer du så på tur, hvor der bliver mulighed for større dyr indskyder du bare med en tungere kugle. Min kones 6.5er er indskudt på 100m med 100gr Nosler BT/Norma Rekrut. Når hun propper 140gr Hornady SP i sidder de 4 cm højere... Jeg ved at det er heldigt - men du kunne jo forsøge dig med et par forskellige ladninger!

Ellers er der jo også mulighed for for at gå op i 120gr TTSX, men så er det jo ikke helt "som en 243W" mere... på den anden side ville jeg ikke være bekymret for at sende sådan en efter en dåhjort...

J.
Svar
#15
Jeg har prøvet at lave gennemskud på en dåhjort i en hegning med 50 grains Rhino, så en 100 grains ttsx er rent overkill[Big Grin]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#16
I rest my case...[Big Grin]
Svar
#17
Skyder de ikk kronhjort i Skotland med .243? så burde du vel ikk være nervøs for en kugle der er 15 gr. tungere. Derudover kommer faktoren med at kobberkugler har næsten 100% restvægt= større gennemskudsevne og pga. den lavere vægtfylde svarer dens størrelse til en væsentlig tungere bly-kugles! Altså mere for pengene. :0) Og det vil altid være lettere at skifte patron end at skifte riffel, hvis du står ude på jagten. Lad evt. nogle ttsx i 140 gr. som du kan skifte til og så kan du jo bare have nedskrevet differensen hvis der skal justeres på kikkerten. Det er under alle omstændigheder minimalt.
Svar
#18
De herrer har dog nogle ganske overbevisende argumenter [Wink]

Bare for sjov regnede jeg lidt på det... En 100 grain TTSX svarer (på nær 5 grain) til en 140 grain alm blødnæset kugle der bevarer 75% restvægt og det betragtes vel af mange som værende ok ?

Der bliver indkøbt nogle 100 grain TTSXere og så må jeg se hvad det kan føre til [Big Grin][8D]
Svar
#19
@Højen...

Mener den tungeste Barnes kugle i .264 er 130gr. Jeg ville ikke gå længere op end 120gr i kobberkugler når vi taler 6.5x55, da de ellers optager for meget hylsterplads og dermed giver lavere Vo... Tror 100 og 120gr vil fungere perfekt...

J.
Svar
#20
visse - vasse[Big Grin] Jeg har lavet mange 130grs TSX til 6.5x55 (molycoater dem). De går 860 m/s med rigtig fine grupper i min S/L Sporter. Næsten samme træfpunkt som min trænings ammu (Norma Diamond Line).

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)