Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lys til grisejagt
#1
Skal afsted til Sverige i næste måned efter en gris. Er det stadigt ulovligt med lys på kanonen i Sverige?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Kun lovligt til eftersøgning.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#3
ja, men ikke til eftersøgning af anskudt gris.

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#4
hmmm, stået med få sek. Big Grin

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#5
Hvor findes det opdaterede regelsæt?
Har en kammerat, der hårdnakket hævder, det er et spørgsmål om tilladelse, som man får så nemt som at blinke....

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
jeg skal også til Sverige efter gris og alt muligt andet næste weekend og har fået at vide at selvom det ikke er lovligt, så anvender ALLE... også svenskerne selv, lygter til grisejagt, så det er vel en gråzone. Hvis den sidder monteret på riflen, men ikke er tændt, er den vel blot klar til at man kan eftersøge eller ?

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by barebow

jeg skal også til Sverige efter gris og alt muligt andet næste weekend og har fået at vide at selvom det ikke er lovligt, så anvender ALLE... også svenskerne selv, lygter til grisejagt, så det er vel en gråzone. Hvis den sidder monteret på riflen, men ikke er tændt, er den vel blot klar til at man kan eftersøge eller ?

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22



Det beslag der fulgte med min lygte er et tåbeligt et med unbraco skruer i, som jeg meget nødigt ville skulle montere ude i felten, så jeg har den monteret, men slukket, under jagt.

Man kan også vende det om og sige, at hvis man har en holder der er meget nem at tage af, så kan man jo bare fjerne den hvis polisen skulle komme forbi, så problemet(mht. at håndhæve loven) er lige stort ligegyldigt om lygten sidder på hele tiden eller ej.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Er der nogen der har hørt om nogen der er blevet busted af polisen og i så fald, hvad er konsekvensen ? Som sagt, så siger de inkarnerede grisejægere jeg kender jo at alle bruger en lygte. Tidligere i tråden står der at man ikke må anvende den til eftersøgning af en anskudt gris... Hvor stammer det fra ? Det er jo også en lidt underlig regel når det er tilladt at have kunstigt lys på foderpladser, hvis man ikke må have kunstigt lys på riflen. Mon ikke der bliver tænkt lidt i en ændring af denne praksis når nu der er skrivelser om at svenskerne simpelthen vil have udryddet grise i Sverige. Må man iøvrigt anvende en lygte til regulering så hvis det er ?

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by barebow

Tidligere i tråden står der at man ikke må anvende den til eftersøgning af en anskudt gris... Hvor stammer det fra ? Det er jo også en lidt underlig regel når det er tilladt at have kunstigt lys på foderpladser, hvis man ikke må have kunstigt lys på riflen.



Mon du ikke lige skal tage en pause og læse det hele en gang til.

Der står 2 gange, det modsatte af det du nu synes du har læst [:o)]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#10
Ikke lige med. Malerens indslag siger: "ja, men ikke til eftersøgning af anskudt gris." ... men går jo udfra at det ikke har noget på sig eftersom det netop står nævnt andre steder i tråden at det ikke er lovligt. Tror bare jeg tar derop uden lys på og ser hvad jeg kan få ud af det [Wink]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#11
Nej du kan ikke læse [Big Grin]

Spørgsmål: Er det stadigt ulovligt med lys på kanonen i Sverige?

Svar: ja, men ikke til eftersøgning af anskudt gris.

Mit svar: Kun lovligt til eftersøgning.

Kan du se det nu ???

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#12
ahh.. Jeps. Sorry [Wink]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#13
@ barebow:
ULG spørger i 1. indlæg: "Er det stadigt ulovligt med lys på kanonen i Sverige?"
Hvortil Maleren svarer: "ja, men ikke til eftersøgning af anskudt gris"

Nu hvor vi har entydlige oplysninger om, at det er forbudt at montere lys på riflen ved jagt, giver det i mine øjne ringe mening at diskutere strafferamme, politiets håndhævelse af loven m.m. Hvis du mener, at reglen er tåbelig, er du velkommen til at forsøge at få den ændret. Indtil da skal du overholde reglerne! Der er ingen grund til at gøre dårlig reklame for danske jægere i udlandet!

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#14
Det er på ingen måde en gråzone. Til jagt er det klart ulovligt uden særligtilladelse helt på linje med brug at natsigtekikkerter.

Det er jo heller ikke en gråzone at kører 150 på motorvejen selvom mange gør det.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#15
@Lars M.L. og Yeti

Nu tar jeg jo så også derop UDEN lys, så den må ligesom være ude af verden. Jeg vil dog mene at den her snak overhovedet ikke gør dårlig reklame for danske jægere og jeg mener da helt bestemt at det en form for gråzone når noget er alment anerkendt blandt dem der udfører det ligegyldigt om det er indenfor lovens rammer eller ej.

I gamle dage var der også sjovt nok noget der hed at folk generelt ikke blev busted, fik bøde osv. hvis de havde en joint i lommen, da det var noget der blev betragtet som værende til eget forbrug og mængden derfor ikke var minded på videresalg. Så selvom det i realiteten var en strafbar handling at besidde, blev mange ikke busted. Hvis det ikke er en gråzone, så ved jeg nu ikke og mange accepterede bare at sådan var det.

Jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke må rejse et spørgsmål her, om noget der forekommer i praksis blandt mange grisejægere (og slet ikke specifikt for en nationalitet) uanset om selve funktionen er en legal handling eller ej.

Kan så godt regne ud at der nok ikke lige er nogen der ligefrem vil dele deres erfaring omkring dette, så den her tråd er vist lukket [Wink]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#16
Jeg var til jaktstig-skydning i sverige, der var der én der havde lygte på under hele skydningen.

Det er ret normalt med lys på svenske studsare[:I]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Jeg kan godt bekræfte Clax, det er vidst ret udbredt. Især disse er rigtige popluære: http://www.jakthallen.se/sv/lampor/belys...bzero.html

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#18
Jeg har ingen anelse om hvor udbredt en praksis det rent faktisk er med lys på riflen eller diverse "natkikkerter". Derimod er jeg overbevist om, at rigtig mange danske jægere desværre tror fuldt og fast på at begge dele er lovlige. Ud fra de jægere jeg møder på skydebanen og på jagter m.v., hvor snakken kommer ind på vildsvinejagt i Sverige, er det mindst 50% der mener at disse hjælpemidler er lovlige. Når jeg så tillader mig at "påstå", at påmonteret lys på riflen kun er tilladt ved eftersøgning, og lysforstærkende sigtemidler slet ikke må bruges, bliver jeg ofte mødt med et ansigtsudtryk, der signalerer "du er da mentalt forstyrret" og argumenter a la "mmjaarhhjj, hvis det nu var ulovligt tror du så virkelig, at det ville kunne købes i jagtbutikkerne?".

Hvis denne opfattelse/forvirring omkring lys/hjælpemidler er så udbredt, kan der meget vel være end del (danske) jægere, som "i god tro" drager på jagt i det svenske med lys og/eller natkikkerter? Hvis de så ikke er blevet "oplyst" af de svenske toldere/politi (fordi de ikke er løbet ind i en kontrol) eller deres svenske jagtvært(som muligvis er en svensk bonde, der mener at vildsvin bare skal bekæmpes med alt fra slag-fælder til napalm), kan fremgangsmåden være blevet benyttet adskillige gange og dermed "lovlig" (fordi sådan har vi da gjort længe).

Efter det blev tilladt med fastmonteret lys på foderpladser, er det som om, at mange opfatter dette som om, at alle former for lys er tilladt (og hvis det er tilladt med lys, må det også være lovligt at bruge lysforstærkende sigtemidler).

Derfor synes jeg det er særdeles relevant, at vi her kommer ind på emnet omkring brug af lys og lovligheden heraf. Det kan måske forhindre, at en dansk jæger uden at vide bedre, benytter sig af ulovlige "hjælpemidler" og havner i de svenske medier og ordensmagts søgelys.
Svar
#19
Tager man på jagt i udlandet, burde man sætte sig ind i gældende lovgivning, eller blive hjemme.[Smile]

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#20
Tak for jeres svar.[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)