Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
opmåling af kronhjort
#1
Hej er der nogen som kan eller kender en som kan lave en forhåndsopmåling af en hjort?? i jylland

Fisker
Fisker
Svar
#2
Hvad skal du bruge det til?

Grunden til at jeg spørger er, at du selv kan måle en kronhjort nogenlunde lødigt op, så hvis det blot er for at få en retning, så gør dog det evt. med en god jagtven som second opinion.

Hvis det er fordi du gerne vil have den målt og så kører Jægersfrobundets opmålingsturne jo netop nu, så meld dig til der.

For at resultatet kan officielt anerkendes skal din hjort jo tørre i noget tid, men hvis det er for at vide om hjorten et er mellem stor eller mega stor så er det da blot at få den opmålt af en anerkende opmåler nu.

D93
Svar
#3
halløj
har sendt dig et regneark, så gå du igang med målebånd
(på hjort er vægten en så lille del af værdien at tiden ikke er en væsentlig faktor - 2 point pr kg)

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Det er rigtigt at vægt næsten intet betyder for opmåling af kronhjort, hvorfor vægttab kun vil give en meget beskeden reduktion i point.

Men nu består et ny fejet gevir af tæt ved 10% vand som overtid tabes i det geviret tørret. Denne tørring vil ændre dimensionerne, og derfor vil særlig omkredsmålene faktisk ændre sig over tørreperioden.

Det vil man se mest "drastisk" ved hjorte som er nedlagt først i jagttiden da der her er mest vand i geviret, (geviret tørre også på hovedet af hjorten)!

Hvor mange point det vil summe op til ved jeg ikke, men jeg kan da se: http://www.kronhjorte.dk/?page_id=91&alb...=6&pid=293
at professionelle trofæ opmålere i hvert ikke holder sig tilbage for at opmåle særdeles hurtigt efter nedlæggelsen (det kun med et ganske lille "forhåndsopmålt" som alibi). Jeg vil våge den påstand at har man først fået erafring med at bedømme hjorte, så vil de fleste med trofæet i hånden kunne fastsætte pointsummen +/- 10 cic.

Mon ikke en enkelt eller to har oplevet at det måleresulatet der blev foretaget i Ungarn på den friske hjort er større det som hjorten efterfølgende målt til i dk? Noget af dette kan naturligvis skyldes den første opmåleres iver efter at gøre geviret så stort som muligt.

Det leder jo så til spørgsmålet om 5 cic point fra eler til overhovedet ændre jagtoplevelsen, men det er vist en anden diskusion[:I].

D93
Svar
#5
@ PAU
din mail virker ikke [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Okay lyder som om jeg må igang med målebåndet ;-) jeg er kun nysgerrig for at se hvad den kan hive hjem af point..

Strom min mail skulle virke nu :-)

Fisker
Fisker
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)