Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Miss Piggy driller
#1
Håber der er nogen som kan hjælpe med Miss Piggy's præcisions problen

Miss Piggy er en helt ny Marlin 1895 sbl. Hun bliver fodret med Hornady 45-70 Government 325 GR MONOFLEX™ LEVERevolution®.
Jeg prøvede at skyde på 100 meter med goost ring. Grupperne ligger på 7 cm.

I dag satte jeg så en leopold 1,5-5 x 20 med leopold Quick m ringe. Kikkerten er placeret lidt for langt fremme på railen, hvilket giver tunnelsyn ved 5gange forstørrelse.

Grupperne springer meget rundt på skiven ca 45 cm. Alle skruerne er tjekket og der spændte.

Hvad kan være diagnosen ?

Doktoren har sendt nogle 405 grains piller til hende

Nyland
Svar
#2
Muligvis paralakse fejl, hvis du ikke kan placere øjet det samme sted hver gang du ser i gennem kiggerten.[}Smile]
Svar
#3
Jeg har lige solgt min og den skød virkelig godt (trekløvere) på 100m. Eneste gang jeg oplevede at den lavede ballade var da den forreste skrue på rail var begyndt at skrue sig ud. Den blev spændt, fik lidt locktite og så var det iorden igen. Er du hundrede på at der ikke er en smule rekylskræk med i det ? Det havde jeg til at starte med fordi jeg syntes at kikkerten kom meget tæt på når jeg skød med den. En aften endda for tæt, så nu har jeg et såkaldt weatherby scar. Det ka godt ta lidt tid at komme sig over sådan en. Det er som sagt eller en meget stabil og præcis skyder.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#4
En af de fejlkilder jeg selv har tænkt på, men 45 cm på 100 m i forhold til evt parralaxe fejl lyder voldsomt
Svar
#5
Barebow, den forreste skrue som nærmere er en bøsning med gevind, var ikke spændt særlig godt. Rekylen var det ikke, da det fore gik i bænk.
Hvilke landning har du benyttet
Svar
#6
Nyland nu er det vel ikke en af de der bænke med fast bagende, der ikke kan give sig.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#7
Umiddelbart ligger riflen fast i bænken også bag til. Hele bænken rykker sig ved skud afgivelse. Indskudning foregik hos jagt og fiskeri i Ribe
Svar
#8
Hvis du kan skyde 7cm med ghost ring så er riffel og ammo vel ikke problemet? Det tror jeg ikke man kan forvente meget bedre.

Med kikkert bør du kunne komme under 5cm omend min var noget kræsen med hvilke projektiler den kunne lide. Den var absolut bedet med kappet ammo.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
med hornady leverevolution 325grains og en meopta R1 1-4x22 drivjagt kikkert, lykkedes det mig at lave 3-kløver på 100m banen efter lidt tilvænning. De fungerede i al fald fremragende i min.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#10
Har ladet nogle 400 grain bønner, så skal ud og prøve igen.

Kan ikke vente
Svar
#11
Så kom pillerne fra den altid hjælpende Doktor, som hurtig blev proppet i hylstrene med noget norma 200 som fremdrift
Svar
#12
Så var miss Piggy ude og blive luftet. Og sikke en tur.

Der var jo budt ind med flere variabler der kunne spille ind iforhold til præcision..
1. Løs skrue
2. Parralaxe fejl
3. Bange for rekylen

Nå tilbage til indskyningen, som stod på 400 grain H&N projektiler og 405 grain remington projektiler.

Efter de fire første skud, med alt for stor egenspredning, skete der fandme ting og sager. Miss Piggy fik antændt en masse uafbrændt krudt inde i tunnelen. Det går bare hurtig og ved en hurtig sondring efter en pulverslukker, valgt jeg at tage miss Piggy under armen og løbe op til personaleret og invitere dem på gril.
Der var fire af dem som tog imod indbydelsen, hvor de selv medbragte drikkelse til gildet.

Tiden blev udnyttet optimalt hos en af bøssemagerene.

1. Alle skruerne blev efterspændt.
2. Kikkerten blev flyttet tilbage, så der ikke være parralaxe fejl.

Efter en halv time var røgen væk og jeg kunne starte forfra. Det viste sig hurtig at spredningen var lige så stor som før.......fuck, har jeg fået en mandag model. Heldigvis kiggede en af bøssemagerene ned og kiggede på imens jeg skød.....hmmmmm nok forbi jeg sagde at det må være kikkerten som ikke fungerede. Efter to skud sagde han meget kontant........du er sku da bange for den, du lukker øjnene hver gang. Det var sku lidt af en melding. Jeg sal satme vise ham, fem skud hvor jeg var 100 % koncenteret og åbne øjne. Alle skuddene sad bare oven i hinanden :-) .

Så jeg må nok erkende at det hele nok har været en fejl fra skyttens side, men rekylskræk ?...............fandme nej, bare en dårlig vane :-)
Svar
#13
at skyde med rifler med en del rekyle er som at bokse
man skal vende sig til at få en på hovedet [Big Grin]

så start med at skyd 1 skud om dagen i en 14 dages tid
så vender du kroppen og din hjerne til rekylen [Wink]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by hatting

at skyde med rifler med en del rekyle er som at bokse
man skal vende sig til at få en på hovedet [Big Grin]

så start med at skyd 1 skud om dagen i en 14 dages tid
så vender du kroppen og din hjerne til rekylen [Wink]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk



Kan det lade sig gøre at gå på skyde banen med den dejlige caliber uden at skyde mindst 50 skud [:p]
Svar
#15
Det var sgu da godt at der i det mindste var nogen om snakken da jeg talte om at det kunne være rekylskræk. Det tog mig lidt tid at blive koncentreret nok efter at den havde gokket mig med kikkerten vil jeg sige. Senere er det blevet meget præcist. Vil så også sige at jeg blev kureret for rekylskræk generelt med min 458 winmag. Uanset hvad, så er sådan en ikke behagelig at skyde med i længden og 1895 kan jo lades til stort set samme niveau... ikke at jeg gad prøve det. En anden interessant ting jeg fandt ud af ved SBL´en var, at når jeg syntes at jeg ligefrem kunne mærke kikkerten strejfe øjenbrynet... viste det sig at det blot var lufttrykket fra kikkerten der bliver skubbet tilbage i skydøjeblikket. Fik det konstateret ved at have en observatør til at kigge og uanset hvad, så var kikkerten 3-4cm fra øjet når jeg skød, så det tidligere hvor jeg blev gokket var udelukkende fordi jeg, i tusmørke, prøvede stort set at liste øjet helt ind til kikkerten for bedre fokus. Alt i alt, så er det en suveræn riffel og jeg savner allerede min [|)]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#16
Sidder og tænker på og miss Piggy ikke skulle have en lille miss deer i 3030
Svar
#17
3 tør-aftræk 1 skud - 3 tør-aftræk 1 skud...virker det ikke, sæt da mængden af tør-aftræk op - med 100% fokus på at din rytme i skuddet er den samme: verificer målet, find målet i kikkerten, afsikring, påbegynd sidste ind/udånding, kontakt med aftrækkeren, vejtrækning i ro, skudafgivelse... Alt skal gøres 100 % ens hver gang - sådan kommer du over dårlig rekylskræks-vaner[Wink]

Sådan lærer jeg indledningsvist nye som gamle skytter at skyde/skyde bedre - sågar mig selv når jeg af den ene eller anden årsag er blevet "for dygtig" og pludselig falder af på den og tager tingene for givet...back to basic!

J.
Svar
#18
Eller når man lader selv, bak 10% på krudtet. Det tager meget rekyl.

Hornady leverevolution er noget af det hårdest ladede fabriksammo du kan få til den.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#19
Jeg købte min 338 win mag i 1992. Dengang kunne jeg ikke få rekyl nok, og syntes at folk der var rekylskræk, var nogen værre kyllinger.

Jeg må dog konstatere, at det kræver mere og mere træning for at skyde godt med 338'eren. På jagt er det ikke noget problem, men efter en lang dag på skydebanen med en 250grs kugle med fuld gas - kan man godt blive lidt håndsky.[:I]

Jeg har derfor lavet en træningsladning med en 200grs kugle. Den er rigtig behagelig at skyde med. Sammen med en tyk trøje og en god lædervest er det ingen sag, at skyde 75 skud på banen.

Og som JAMO siger, dertil rigelige mængder af tørtræning.[Smile]

Man kunne også gå efter en rekyldæmper, men jeg syntes at det er synd at naboen skal lide fordi man har købt en riffel jeg ikke tør skyde med [Big Grin][Big Grin]

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)