Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gammel Garand riffel
#1
Hej Forum

En kollega har lige mistet sin far og har i arvegodset fundet en gammel garand komplet med bajonet, der efter sigende skulle være foræret til faderen af præsidenten for syd vietnam.
Der forefindes et brev fra justitsministeriet hvor der står at riflen er uden slagstift.

Her kommer spørgsmålene:
A: Kan den sælges med/uden våbentilladelse?
B: Skal den opbevares i våbenskab?
C: Hvad er en evt. ca. salgspris?

Jeg kan nok fremskaffe et billede eller to hvis det kan hjælpe

Jeg håber i kan hjælpe

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Hmm, hvis den skal fritages for våbentilladelse skal pibe og låsestol gennemskæres på langs og låsens forende skæres i en vinkel på 45, det er ihvertfald hvad vi fik at vide på jobbet da vi lavede bunkerudstillingen.
Det kan måske blive et problem med en tilladelse pga. patronantal, men det er sgu synd at deaktivere den.
Mht. pris, tja, jeg vil da godt skambyde den med 500 kr[:I][Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#3
Hej Frederik

Hvis kun det er slagstiften der er fjernet, er den garanteret ikke "inaktiv" nok til at kunne opbevares som dekorations våben = skal i våbenskab.
Da den jo ikke er registreret skal den i princippet afleveres til politiet til destruktion. Men alt efter i hvilken kreds du bor og hvor godt du "kender en" (eller er "kendt[:I]") kan man nogen gange godt snakke sig til at få den registreret. Jeg tror brevet kan være en lille hjælp.
Salgsprisen kommer selvfølgelig meget an på stand og måske også historien, hvis den kan dokumenteres, men jeg tror godt jeg vil sætte et nul efter Kima´s bud.

Vi kan også bare sige Kima´s bud gange 2, så skal jeg tage mig af det med tilladelsen[:I][Big Grin]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Så ganger jeg KIMAs med 4 og ordner papirarbejdet [Wink]
Svar
#5
Her nævnes priser fra få hundrede kroner til over 10.000

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...nd#p450905

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Jeg ved Arne Holgersen har haft en stående en tid nede hos sig i stand der lignede en helt ny og den kunne erhverves for den nette sum af ca 10k...
Men den havde så heller intet der lignede brugsspor af nogen art.

så jeg byder da Kima X6. ;-)

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#7
Spændende historie.

Hvad hed afdøde og hvad havde han lavet til gengæld for riflen (må være noget "stort"!)?

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by CP
Da den jo ikke er registreret skal den i princippet afleveres til politiet til destruktion.


Det er på alle måder helt forkert !

Jeg ved godt, at en del våbenkontorer er begyndt at beslaglægge uregistrerede våben fra dødsboer, men det har de ingen hjemmel til. Våbenbekendtgørelsen siger tværtimod, at arvingerne til et dødsbo kan besidde våben fra dødsboet i 4 uger uden særskilt tilladelse. Derefter skal der enten indgives ansøgning om tilladelse, eller våbnet skal afhændes.

Våbenbekendtgørelsens § 35 stk. 1 er dermed en dispensation fra det generelle forbud mod at besidde våben uden tilladelse. Dispensationen er ikke begrænset til at omfatte våben som tidligere har været på tilladelse. Var den det, ville det jo stå der.

Prøv at tænke tanken til ende: En arving anklages af politiet for ulovlig våbenbesiddelse 14 dage efter dødsfaldet, og sagen kommer for retten. Hvad skal dommeren gøre? Han kan da ikke gøre andet end frikende arvingen uanset om afdøde havde tilladelse til våbnet eller ej, det er jo ikke noget arvingen havde hverken lod eller del i. Våbenbekendtgørelsen siger jo ganske klart at arvingen kunne besidde våbnet i 4 uger, så det kan da ikke lade sig gøre at blive dømt for noget der udtrykkeligt angives at være lovligt.

Og hvad giver Staten ret til at beslaglægge og destruere våbnet ? Det tilhører da ikke staten, selvom den tidligere ejer ikke havde tilladelse til det, det udgør da en del af boet, som der er fastsat regler for, hvordan arvingerne overtager eller afhænder.

Så hvis din kollega har jagttegn, skal han bare søge våbentilladelse til riflen inden 4 uger efter dødsfaldet. Har han ikke, bliver han nødt til at sælge riflen, og køberen skal så have en våbentilladelse før han må hente riflen.

Prøver politiet på at beslaglægge våbnet, må kollegaen nok i første omgang aflevere det til politiet, men jeg vil råde ham til at mærke våbnet omhyggeligt, så det ikke "ved en fejl" forsvinder i smeltegryden, og ellers gøre politiet opmærksom på, at han vil klage hele vejen over deres uretmæssige beslaglæggelse af hans ejendom.

P.S. Jeg vil også gerne købe Garand´en. Men da den er uden slagstift, og prisen skal ligge mellem nogle få hundrede kroner og 10.000,- kr, vil jeg helst bare nøjes med at give nogle få hundrede kroner for den.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Jeg køber den gerne til mere end "Nogle få hundrede kroner" [Smile][:p][Wink]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Jeg køber den gerne til mere end "Nogle få hundrede kroner" [Smile][:p][Wink]


Achsj Du ! Spielverderber ![V]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Undskyld Lasse,jeg trækker gerne tilbudet tilbage, da jeg jo allerede har ejet en del Garande'r, og haft min sjov med dem, så det må være din tur nu. Og skulle du mangle en slagstift så er det jo ikke et stort problem[8D]
Svar
#12
Tak for det min allerbedsteste ven. Så mangler jeg bare at overtale Fasanens kollega.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Lad den for guds skyld ikke deaktivere.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Som Lasse Scout er inde på, har man i hvert fald 4 uger til at finde ud af hvad der skal ske med våbnet.
Hvis politiet kommer og påstår at den eneste mulighed er at lade den destruere - så slå hælene i og bed dem om at få det på skrift.
Hvis de tager riflen med indtil sagen er behandlet, så sørg for at få en meget præcis kvittering på riflen, indeholdende samtlige data der er stemplet på våbnet.

Er der det mindste problem med at få overført riflen til én i familien, så lad våbnet overgå til en våbenhandler. Så forbliver våbnet stadig intakt.!

Får politiet den udleveret, selv mod kvittering, er der stadig en risiko for at den ryger i smelteren - det er sket før at våben der ikke skulle destrueres, er røget i smelteren, og uden nogen synderlig forklaring på hvorfor eller nogen som helst undskyldning eller kompensation.

Så overvej at stille våbnet hos en våbenhandler - måske som "Kommissionsvåben".

Men jo, fakta er :
De pårørende har 4 uger ifølge loven til at finde ud af skæbnen for dette våben - og da de har familiær tilknytning til våbnet, burde det være en rimelig let sag at få våbnet overført på riffeltilladelse, såfremt én af dem har jagttegn.

Husk : Der er forskel på "SKUNKVÅBEN" og våben der er dukket op i dødsbo.

Våben der dukker op i dødsbo, selv hvis de aldrig har været registreret før, hører under den lov som Lasse påpeger. Våben fundet i et dødsbo kan have affektionsværdi, og det får de også selvom afdøde aldrig har vist dem for dem der nu står som arvinger. Simpelthen fordi det var AFDØDES interesse.!

Med "Skunkvåben" forstås uregistrerede våben som man finder i et hus man har overtaget/købt - det er en genstand som er skjult/glemt i huset som man ikke har nogen relationer til som sådan.

Der vil jeg mene at våben der dukker op i et hus, rigtig nok skal afleveres i en høvledes fart til politiet.!! Men våben fundet i et dødsbo - er beskyttet under særskilt lov.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
Hej Alle hjælpsomme DRALF'ere

Her er et par billeder af kalorius:
[Image: garand1.jpg]
[Image: garand2.jpg].
Der foreligger også et par gamle, men udløbne våbentilladelser.
Jeg har talt med våbenkontoret hos KBH Vestegns politi og der skulle kollegaen bare se at få en transporttilladelse i en ruf med henblik på salg.
Er der stadig nogle der er interesserede i garanden, kan de sende en PM, så skal jeg formidle kontakt til kollegaen.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#15
Nu har det der saa aldrig vaeret et Garand gevaer.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#16
Det er en Mosin nagant....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#17
.......Og en god historie!
H
Hogmeister
Svar
#18
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg trækker mit bud tilbage. Jeg vil ikke give nogle hundredekronesedler for den dér, den kan jo ikke engang lade selv.

Men dejligt at politiet forholder sig pragmatisk til riflen, og anviser en farbar vej til at få den ind i folden af registrerede våben på retmæssig tilladelse [Smile].

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Og der blev en autist så en del klogere.[B)]
Tak til jer alle for input til hvordan dette kan løses.
Hvad er forresten en Mosin nagant??

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#20
Citat:quote:

Hvad er forresten en Mosin nagant??



http://da.wikipedia.org/wiki/Mosin-Nagant[;)]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)