Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Twistrat fu..up
#1
Er det mig der taster forkert eller burde jeg have min skolepenge tilbage [:I]

Har lige siddet og fiflet lidt med den lille twistrate calculater:
http://kwk.us/twist.html

min pibe har en twist på 1:10 (6,5x55) og ifølge beregneren skal jeg op på 1097,28 m/s hvis jeg sætter den til copper (vi leger med data til TTSX) Det kan jo ikke lade sig gøre - selv hvis man komprimerer og tæver krudtet i hylsteret [:o)]
Hvis jeg sætter beregneren til bly istedet havner jeg på 2850 fps som giver 868,68 m/s [?][?]

Nogen der kan fortælle mig hvad eller hvor det går galt (udover ca. 40 cm. fra mit tastatur [Wink])

Mvh Zeb
Svar
#2
Nu skriver du ikke hvad massen paa projektilet er? Og jeg tror ioevrigt, man skal vaere forsigtig med at anvende den fulde laengde paa projektiler med plastspids. Der er jo ikke rigtig noget masse i plastdelen af projektilet. Hvis det er en 120 grs, vil jeg tage udgangspunkt i en alm. TSX uden forlaenger. Saa faar jeg en optimal stigning paa 9.6 ved 900 m/s. Det er vel ikke helt ved siden af?

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Nej du har ret i at det ikke er helt ved siden af, men hvor meget kan man "stole" på den ? Hvis man igen tager udgangspunkt i en 120 grs (så vi snakker om det samme) og i det her tilfælde TSX-længde (1.252 in) så rammer jeg en stigning på 10 rent ved 3200 fps eller 975,36 m/s ?? Er den bare sjov at fifle med, eller er der nogen garantier i at tingene vil passe sammen og give god præcision ??

Mvh Zeb
Svar
#4
Der er absolut ingen garanti for at en given ladning giver god praecision, blot fordi stigningen tilfaeldigvis passer. Beregneren kan udelukket bruges til at fortaelle hvor tunge/lange projektiler en pibe med en given stigning paa riffelgangen kan stabilisere, men det giver ingen garanti for god praecision. Der maa man desvaerre stadig forsoege sig frem paa skydebanen. Der er jo mange andre parametre der indgaar i den del som det lille program ikke tager med i overvejelserne.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
Ah merde... Tænkte nok det ikke var så nemt [Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)