Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
special hagl patroner ønskes ladt
#1
Hej på Forum

Jeg har et ønske om at få ladet lidt hagl patroner med forskellige hagl størelser i samme patron. her tænkes på på en kombination af 20% 1´er 20 % 2 ér og resten en kombination af 4 og 6 hagl alt sammen blandet godt sammen...

Og hvad skal manden så brug disse patroner til... jo jeg har tidligere fået laveet netop denne kombination af en hjemme lader der desværre nu ikke er til længere. og har måtte konstantere at denne kombination af hagl har utrolig mange for dele - lang hagl sværm, stor dækning og både stor gennem trængnings evne og en stor chok virkning dvs. en knald fald effekt jeg aldrig har oplevet magen til... jeg har skudt alt fra råvildt til bækasiner med disse patroner.. lageret er lige ved at løbe tør for netop disse patroner. så er der en venlig hjemme lader der vil lade for mig ?
jeg har disse lade data fra tidligere...

caliber:.........................12/76
cartridge lenght:.............64.00mm
case type:....................cheddite, plast,new
primer:.........................CX2000
shot :...........................30.0 gram steel
shot size:.....................#1 6 gram #2 6gram #4 9 gram #6 9 gram
wad:............................VP65
buffer:...................... 2*1/8 kork cal.20 +card overshot wad cal 20 under hagl
crimping:......................6-star and roll crimpet
powder:.................48 grains Steel Alliant

Browning GTS 12/76
AyA 12/70 Side by side
S&L classic 308w lepould 3-9x50 european
Sako Quad m. Tasco 3-9x56 Salonriffel ,22 LR /.22 Mag .17HMR
Ruger 9mm Flobert
Browning GTS 12/76
AyA 12/70 Side by side
S&L classic 308w lepould 3-9x50 european
Sako Quad m. Tasco 3-9x56 Salonriffel ,22 LR /.22 Mag .17HMR
Ruger 9mm Flobert
Svar
#2
Med de komponenter så vil du kunne skyde det hele med #4 hagl i stedet for den salat du vil hælde i ...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Jeg syntes nu alligevle at "salaten" er interessant[Smile] Jeg har selv overvejet om der ikke kunne være fordele ved at blande haglstørrelser i samme patron. Jeg mener også at der har været lavet forsøg med forskellige haglstørrelser i samme patron af nogle af de store mærker,men kan ikke huske noget konkret. Er der andre end Wahanna,der har erfaringer med "blandede bolcher"[?][Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Købte rws vist nok 40 gram i Sverige for en del år siden. De var blandet 1 og 5 hagl. Det føltes som skulderen blev revet af. Nu skyder jeg med backbore haglgevær og 28gram 4 hagl. Med chokes efter forventet jagtafstand giver det min hidtil bedste jagtsæson i patronforbrug.
Svar
#5
Jeg kan se, at du mener man saadan en blanding kan skyde alt fra raavildt til bekasiner. Det syntes jeg imidlertid lyder problematisk. Med de relativt faerre hagl (isaer af de stoerre typer), vil der vaere stoerre chance for, at de ikke rammer eksempelvis et raadyr, en gaas eller en raev. Der vil derimod vaere stor risiko for at dyret anskydes med smaa hagl. Det lyder som en meget bedre ide, som angivet af Claxel, at holde sig til en middel haglstoerrelse som under hensyntagen til skudafstand kan klare det meste.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
Man kunne jo fristes til at spørge om Clax eller hjemmeladeren på noget tidspunkt har prøvet skudbillede eller for den sags skyld afprøvet sådanne på jagt? ellers er det jo blot jagtfrokostteori [Smile]

Jeg har lavet mix patroner i både stål og tin med feks 75% 3'ere og 25% 5'ere, det gav fine skudbilleder, en jagtkammerat prøvede tinudgaven på råvildt på knap 20 meter og der blev fundet en del hagl i modsatte side af kroppen hvilket den absolut ikke brød sig om

Jeg placerer dog de store hagl forrest for at undgå kollision og klumpet skudbillede, med 34 gram i denne mix giver det med tin ca 224 hagl og med stål ca 214 (med de haglstørrelser jeg anvender)

Den blev lavet med det for øje at jeg ville have bedre dækning til en sneppe og mere punch til råvildt i forhold til at anvende en ren 3'er, men vil have prøvet med 50/50 med 1 & 5'er hagl, det vil med mine hagl give ca 206 hagl på 34 gram

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Jeg mener også at der har været lavet forsøg med forskellige haglstørrelser i samme patron af nogle af de store mærker,men kan ikke huske noget konkret.


Jo der er eksempelvis Gyttorp Magnum med et mix af 2 & 4 hagl http://www.gyttorp.se/16_ammunition_hagel

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
Har ikke prøvet det, så det er frokostteori. Til gengæld siger min før og efter frokost praxis at én haglstørrelse det virker.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Eneste erfaring jeg har med patroner med forskellige haglstørrelser,er dem her:
http://www.youtube.com/watch?v=w_nUu5pfUow
De har almindelige hagl,men også en anden type hagl (flitestopper) hagl. Jeg har kun skudt 2 skud med dem på jagt. En forbier,og et der gav en grågås. Men den var kun 8-10 meter ude,og haglene havde kun ramt hoved og hals (ca 15 stk!!) så jeg ved ikke hvad patronen kan,når der virkelig gælder. Til gengæld ved jeg at den sparker! Jeg vil sammenligne den følte rekyle med dén fra min .416T riffel[B)]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Indroemmet jeg har alene jagtfrokostteoretiske erfaringer med blannede bolcher. Jeg kunne ikke droemme om at skyde efter stoerre vildt med en patron med 12 - 14 g hagl (af rette stoerrelse).

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Har du nogen ide om hvad trykket i pågældene patron er syntes umidelbart det lyder som lidt i overkanten med 48 grains steel til 30 gram hagl.
Har en gang lavet en med 48 grains steel og 28 gram hagl som vi fik trykprøvet til ca 800kg er det fornuftigt at gå højer op i tryk.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by max375

er det fornuftigt at gå højer op i tryk.



Skulle man lade fornuften råde skulle man jo slet ikke hjemmelade [Smile]

Men det afhænger i mine øjne meget af hvilken skyder de skal anvendes i
En ældre S/S ville jeg få sved på panden ved bare at gå på 800 bar
Men i feks en backbored Browning ville jeg ikke have det dårligt ved at gå over de 800 bar da de fra fabrikken er prøveskudt med 1370 bar og kan holde til meget mere

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by max375

er det fornuftigt at gå højer op i tryk.



Skulle man lade fornuften råde skulle man jo slet ikke hjemmelade [Smile]

Men det afhænger i mine øjne meget af hvilken skyder de skal anvendes i
En ældre S/S ville jeg få sved på panden ved bare at gå på 800 bar
Men i feks en backbored Browning ville jeg ikke have det dårligt ved at gå over de 800 bar da de fra fabrikken er prøveskudt med 1370 bar og kan holde til meget mere

MVH Bjarne



Tja, jeg har endnu ikke set nogen gamle s/s (ældste fra 1950'erne), der ikke kunne holde til 1200 bars patroner. De får dog en "sæk" i trangboringen efter rigtig mange skud, men det betyder intet..
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Tja, jeg har endnu ikke set nogen gamle s/s (ældste fra 1950'erne), der ikke kunne holde til 1200 bars patroner.



Hvis det er 1200 bars købepatroner du omtaler, så leverer de heller ikke mere end noget der ligner 5 - 700 bar

De 1200 bar der beskrives på æsken antyder blot at skyderen skal være trykprøvet til 1200 bar og ikke at patronen leverer 1200 bar

jeg skal gerne lave en patron med 1000 bar hvis du tør at fyre den af i din gamle s/s, jeg vil dog foreslå at du ikke holder den i hænderne mens [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#15
Hej Bjarne netop det er problemet at de pludslig ender i en gammel skyder der ikke er beregnet til det, så tror jeg hurtigt bolden kan ende hos laderen der i god mening ville hjælpe lidt.
Nu er det jo heller ikke sikkert at fordi der bliver trykprøvet 5 patroner at der ikke i en ud af 1000 kan være en der udvikler betydeligt højre tryk så derfor godt med en god margen. og ikke altid køre på grænsen.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Tja, jeg har endnu ikke set nogen gamle s/s (ældste fra 1950'erne), der ikke kunne holde til 1200 bars patroner.



Hvis det er 1200 bars købepatroner du omtaler, så leverer de heller ikke mere end noget der ligner 5 - 700 bar

De 1200 bar der beskrives på æsken antyder blot at skyderen skal være trykprøvet til 1200 bar og ikke at patronen leverer 1200 bar

jeg skal gerne lave en patron med 1000 bar hvis du tør at fyre den af i din gamle s/s, jeg vil dog foreslå at du ikke holder den i hænderne mens [Smile]

MVH Bjarne



Jeg er nu ret sikker på at patronen udviklede meget tryk. Hvorom alting er så er det dog lang tid siden jeg har prøvet en. De var nemlig med 42 gram bly i en 12/70'er og så vidt jeg husker, blev det spyttet ud med 350 m/s. Det må immervæk give noget mere tryk end en almindelig 12/70'er med 32 eller 36 gram hagl[Big Grin] Jeg husker den trykkede i hvert fald dejligt voldsomt i skulderen[Wink]
Svar
#17
12/70 har PTmax på 740 (maximum average pressure/maksimale gennemsnitstryk), du skal i 12/76 og 12/89 patroner for at passere de 1000 bar

http://www.tiropratico.com/CIP/Tabelle%2..._press.pdf

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)