Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedste håndkikkert
#1
Jeg har efterhånden overbevist mig selv om,at jeg ikke kan leve uden en high-end håndkikkert. Men hvad er den bedste? Den skal bruges til pürsch,anstand,fugle-spotning,og til bare damer på stranden!![Big Grin]
Jeg vil ikke have "elektronik" i den(altså afstandsmåler og lign.)
Størrelse,model,overfladebehandling-fordele og ulemper.

Jeg har brugt search funktionen,men jeg syntes ikke at jeg har fundet de svar jeg mangler.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Hej ULG!
Hvad er budgetrammen?
Svar
#3
Jeg har en el8,5x42 swarovski det er synes jeg, en all round kikkert ikke den perfekte til alt men jeg er super glad for den og anser det nok for det jagt udstyr jeg får mest ud af jeg har haft den en del år og har ikke noget negativt overhovdet om den jeg har købt nogle bløde (øjenstykker)til den som gør at den slutter tæt til øjnene når man ikke bruger briller det synes jeg er super vil ikke tøve med at anbefale den[Big Grin]
Svar
#4
"Den bedste" i forhold til prisen, eller bare den bedste, uden nogen form for begrænsninger i pris ?

Til den første vil jeg sige Leupold Mojave(sjovt som man ofte anbefaler noget man selv har :-) ).

8X42 er et godt kompromis mellem vægt, størrelse og ydelse. Pris for Mojave i DK er 4000,- i USA koster den lidt over det halve!

Jeg har aldrig (reelt) set på håndkikkerter i 10-15T kr's klassen, så jeg har intet input til den "ultimativt bedste", bortset fra at det er helt sikkert at prisen er over 10K, også uden elektronik :-)

Fx. koster en Leica duovid omkring 15T.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
I skotland bruger næsten alle jeg har mødt der lever af jagt swarovski.

Påtrods af mojave er et godt produkt til prisen får den stryg af mine Zeiss sigtekikkerter i skumrings egenskaber.

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#6
Jeg ville helt klart vælge Swarovski EL Swarovision hvis jeg skulle købe lige nu.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#7
Budgetramme,nu skal det være ordentligt,så vi snakker Swaro,Zeiss og Leica og lign....[:p]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
er super tilfreds med min 8x42 Zeiss Victory (flourid HD glas)..ved ikke hvordan den nye HT er i forhold til. Mit bedst optik køb over hoved (inkl mine rifelkikkerter i Zeiss, Swaro, Nikon, Sightron Bushnell etc).
DEnne model har fået enormt gode anmeldelser i amerikanske kikkert 'nørd sites'.. kan dog ikke huske link på stående fod..brug google

8x forstørrelser er sådan at du med par bæreseler (omkring ryg) kan have rimeligt roligt billede i frihånd..tror det vil være for svært på 10x og mere. Vægten er også i område hvor jeg ikke piver for at slæbe den med

den perfekt til skumring i Sverige (og mere end ca 5mm åbning pupil kan mine ('lidt') aldrende øje alligevel ikke følge med til) eller udpege 'muddersnaskede' højlandhorte i mudder/lyng i skotlands bakker på ½-1km afstand (konstrast klarhed etc ..er så god at jeg ser ca 50% af dyrene .. stalker de andre 50% med hans 8,5x Swaro .. hvor min makker med Leupold m indbygget rangefinder ikke ser en 'skid' andet end det han kunne se det med blotte øje alligevel = så ja jeg vil heller ikke ofre tab i optikken pga range finder => har en separat lille Lecia til det)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
Hej Ulrik

Jeg vil foreslå dig det kedelige at tage i en stor bix og sammenligne for at SE hvad der passer til DINE øjne.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Jeg bruger selv Zeiss 10x42 gummiarmeret, det virker fint for mig, 10x er ikke et problem at holde, men jeg ved ikke om du ville have mere glæde af 10x50 eller større, men så er der jo lige problemet med at slæbe på den, svært valg...
Svar
#11
Til det jeg bruger en kikkert til er en Steiner 8x56 Night Hunter det bedste valg. Den er stor, klodset og kan ikke fukusere på afstande under 20 meter ( men der får man også lussinger af damerne). Den er dog perfekt i døgnets mørkere tidspunkter. Men du skal nok kigge på en leica...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
jeg synes min steiner 8x56 safari pro er super men tung
Svar
#13
Tak for jeres inputs.
Jeg er sgu blevet lidt forelsket i Swaro´s 8,5x42 Swarovision EL serie. Er der nogen der har noget skidt at sige om den,her tænker jeg specielt på størrelsen?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Hej ULG
Jeg har selv en EL 8.5x42 og er meget glad for den. Lidt tung ift størrelsen, men dejligt stabil og godt greb. Kan bruges om natten også bare der er fuld måne. Har haft et problem med fokuseringen der frøs fast en det ene rør selv ved moderate frostgrader. Sendt retur og smurt /efterset. Havde ikke lige set DET problem komme med en swarovski.. Men herefter ingen problemer. Kan godt anbefale den. Men har selv kigget med i interesse på de nye zeiss victory HT, ser lettere og håndterlig ud.
Svar
#15
Ulrik,

Før hen har jeg brugt Zeiss, både i 8x56 og 10x56, men er gået over til Swarovski fordi jeg mener at de er klarere og skarpere i billedet.

Den lille Swarovski i 8x42 er besnærende handy, men i dårligt lys er 8x56 SLC mærkbar bedre. Derfor har jeg nu 2 kikkerter[Big Grin]

Jeg ville også se på Leica, et par af mine legekammerater sværger ved dem.

Du skal sammenligne før du køber - øjne ser ikke ens.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#16
Hvem ka... ---- Leica ... slut...[Big Grin][8D][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Jeg har haft Zeiss, Swaro EL og har nu Leica (byttede med min EL for at få indb. afst.måler).
Ærligt - jeg kan sgu ikke rigtig se forskel. De dur allesammen. EL'en klart den lækreste ergonomi (hvis man kan sige det om en kikkert) - Leica'en var (er?) til gengæld til at betale med afst.måler.

/bundgaard
Svar
#18
Jeg skiftede fra Swarovski SLC til Leica med afstandsmåler.
Den funktion ville jeg ikke undvære i dag, MEN jeg må erkende at Leicaen virker "dårligere" eller rettere sagt mere irriterende i brug idet jeg ved sammenligning skal fokusere hele tiden på Leicaen. Det skulle/skal jeg ikke på Swarovski´en.
Jeg troede at det bare var mine øjne der var blevet dårligere, hvilket de af "aldrende" årsager nok også er, men fænomenet er der altså stadig. Også når jeg låner en anden Leica......???

I dag ville jeg nok vælge Swarovski igen, udelukkende pga det problem.
Optikken som sådan mener jeg ikke at kunne spore nogen forskelle på men man kan selvfølgelig tage nogle papirer og diskutere de ufattelige forskelle under en jagtfrokost hvor man har fået rigtigt mange snapser[B)][Big Grin]

Men du må hjertens gerne låne min Leica et par dage og jeg kan også skaffe en Swarovski i samme forstørrelse så du kan sammenligne.
Du kan sku også få en "single malt" og se om det gør nogen forskel[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
For mig at se har dit spørgsmål afledt en diskussion om Profetens Skæg! En investering i dén prisklasse kræver ganske enkelt et besøg i en velasorteret jagtforretning, hvor du får mulighed for at låne de potentielle købsemner med hjem til en personlig test. Den praksis har fungeret fint for mig. Held og lykke med din nye kikkert!
Mvh Kka
Svar
#20
Tak for inputs-og gode tilbud[Smile] Har set igennem nogle forskellige glas,og er ret sikker på at det ender med Swaro'en-jeg har fået et,tilsyneladende,rigtigt godt tilbud på sådan een[Smile]

Citat:quote:

Den lille Swarovski i 8x42 er besnærende handy, men i dårligt lys er 8x56 SLC mærkbar bedre. Derfor har jeg nu 2 kikkerter


Dén løsning er der ikke taget højde for i budgettet...[Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)