Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af allround riffel
#1
Hej våbenteknikere!!!

Jeg er førstegangskøber og skal have købt en ny jagtriffel, der skal dække bukkejagten i første omgang og måske senere kunne bruges til Elg og kronhjort.

Har kigget og undersøgt meget og har besluttet mig for en 308W.

Jeg har kig på SAKO 75 Hunter / Tikka T3 eller en Sauer 202. Fordelen ved sidst nævnte er vel primært at det giver mulighed for senere at opgradere til en 9,3x62 med en ny pipe. Findes der billigere rifler i samme kvalitet, der kan anbefales?

Jeg går efter en driftsikker og robust riffel - en der ikke svigter.
Gerne med 3-punkts sikring og løst magasin. Sikkerhed ved eventuel hylstersprængning er også vigtig.

Optikken er jeg også lidt i tvivl om - forestiller mig en Leupold eller Bushnell. Jeg er i tvivl om det er en fordel med Lys. Har også set Meopta hos Skov - kan det anbefales ?
Svar
#2
Sako
+
driftsikker
rimelig precicion
3 punktssikring
-
middel til dårlig beskyttelse ved hylstersprængning

Tikka T3
+
rimelig driftsikker
rimelig precicion
billig
-
2 punktssikring
ikke eksisterende beskyttelse ved hylstersprængning
mange plastikløsninger
lousy finish, specielt er der aldrig set dårligere tilpasning af bagkappe[xx(]

Sauer
+
god beskyttelse ved hylstersprængning
Høj finish
rimelig driftsikker
rimelig precicion
mulighed for let kaliberskifte, dog kun inden for samme kalibergruppe.
-
2punktssikring, hvor man skal have fingeren ind foran i aftrækkerbøjlen for at afsikere, med risiko for samtidig at aktivere aftræk.
Et kendt problem har været "klik", hvor skuddet efterfølgende har gået, når man har rørt ved bundstykket. (undskyldningen har været manglende servicering af aftrækket).

Der findes andre rifler til konkurencedygtige priser, der både har god precicion, 3 punkts sikring,god beskyttelse ved hylstersprængning, hvor man samtidig har mulighed for pibeskifte, i et større kaliberområde. Chek andre steder end hos Jaguargruppen

jbn
Svar
#3
Jag anser att den mest prisvärda riffel du kan köpa är Merkel KR1.

+
* Lätt och smidig (2,9 kg,102cm)
* Pipbytessystem
* Bra pressison
* Trelägessäkring
* Är utrustad med snälltryck i standardutförande.
* Har ett suveränt bra och lågt sadelmontage (snabbfäste) för kikaren
* Kikarmonteget sitter på pipan (träffläget ligger kvar efter pipbyte)
* Löstagbart magasin.
* Driftsäker.
* Inga plastdetaljer.

-
Endast treskottsmagasin.

/Roger
Svar
#4
Hej Jbn

Ja sjovt nok kan man kun købe brugte rifler hos Jaguargruppen af et af de mærker som jeg tror du tænker på [Wink]

@Skovsneppen - hvis jeg var dig ville jeg købe en hel riffel til hvert kaliber du måtte anskaffe i fremtiden, istedet for bøvlet med indskydning hver gang og piben lige skal sætte sig efter et par skud... og det er nu engang langt sjovere at eje flere skydere......
Jeg ville ikke vælge Bushnell og Meopta. Lys er nødvendigt hvis du skal skyde om natten eller det kan være en fordel i tæt skov v/overskyet og sidst på dagen og hvad man ellers kan finde på som giver dårlig sigt..

Jeg ville vælge S&L, Sauer, Sako
hmm Merkel koster den uforholdsvis meget?? og noget andet er at den designmæssigt minder mig om Bl*** [Wink]

Der findes andre rifler til konkurencedygtige priser, der både har god precicion, 3 punkts sikring,god beskyttelse ved hylstersprængning, hvor man samtidig har mulighed for pibeskifte, i et større kaliberområde. Chek andre steder end hos Jaguargruppen

jbn
[/quote]
[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#5
Har selv en Sauer 202 Jaguar custom (5,6x55 og 30-06), og der skal en forfra-indskydning til når man skifter pibe, men dertil skal siges at det er en dejlig riffel at skyde med, og skulle jeg ud og invistere i dag, blev det en 202 takedown netop med 6,5x55 og 9,3x62 piber.

Med hensyn til optik, har jeg på 202'en en Meopta artemis 3100 3-12x56 med lys, men ville i dag vælge en Leupold, grunden hertil er at Leupold er meget taknemmelig med øjenafstanden, det er Meopta ikke...[}Smile], og det kan resultere i et rekrutøje når man glemmer det. Men med hensyn til optikken, fungerer Meoptaen udemærket i Polen om natten, men en Leupold er lidt bedre (har en på salonriflen).

Håber du blev lidt klogere........[Big Grin]

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#6
Nepper [:o)]

Når nu du skriver at pi**** ikke virker i vekselsystemet, hvorfor så købe en ny af samme fabrikat - Hele ideen er jo væk på det grundlag. I dag kender jeg kun et fabrikat der reelt (ifølge fabrikken og ejere af disse rifler) kan veksle

S&L M97

Men så er der jo et glimrende tysk stykke makværk vi ikke omtaler yderligere, men de har nu fattet pointen omkring hvor kikkerten bør sidde på rifler med vekselpibe.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#7
Hej du
Jeg ville købe en Mauser K98 eller 96 i 6,5x55, 8x57 eller lignende. En ombygget riffel til relativt få penge. Når du så har brugt den et par år, og fundet ud af hvad du kan lide og ikke kan lide, ja så ville jeg investere i en dyrere riffel. Der står mange tusinde jagtrifler i DK som kun har skudt få skud da det alligevel ikke lige var den type jagt der var sjovt.....Så det ville jeg gøre! Og vekselsystem - aldrig ! Jeg vil også eje ét våben til hvert kaliber. Så kan man også lege lidt med rustfri, plastic skæfter m.m. hvis man har rifler man bruger flere dage i fjeldet uden rengøring.
MVH
Henrik

Citat:quote:

Originally posted by skovsneppen

Hej våbenteknikere!!!

Jeg er førstegangskøber og skal have købt en ny jagtriffel, der skal dække bukkejagten i første omgang og måske senere kunne bruges til Elg og kronhjort.

Har kigget og undersøgt meget og har besluttet mig for en 308W.

Jeg har kig på SAKO 75 Hunter / Tikka T3 eller en Sauer 202. Fordelen ved sidst nævnte er vel primært at det giver mulighed for senere at opgradere til en 9,3x62 med en ny pipe. Findes der billigere rifler i samme kvalitet, der kan anbefales?

Jeg går efter en driftsikker og robust riffel - en der ikke svigter.
Gerne med 3-punkts sikring og løst magasin. Sikkerhed ved eventuel hylstersprængning er også vigtig.

Optikken er jeg også lidt i tvivl om - forestiller mig en Leupold eller Bushnell. Jeg er i tvivl om det er en fordel med Lys. Har også set Meopta hos Skov - kan det anbefales ?


Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane
I dag kender jeg kun et fabrikat der reelt (ifølge fabrikken og ejere af disse) kan veksle



Du mener vel: "ifølge fabrikken og ejeren af denne...." [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

hmm Merkel koster den uforholdsvis meget?? og noget andet er at den designmæssigt minder mig om Bl*** [Wink]


I standardutförande kostar Merkeln ca: 15000 skr och Sauern och Sakon ca: 13000 skr. Merkeln har ingen snabbrepetering som Blasern, utan låser likt Sauren maed 6 låsklacker i pipan. Merkeln har ett löstagbart magasin vilket inte Blasern har. En fördel med Merkelns och Blaserns utformning av slutstycket är att man får en suveränt fin repetering när slutstycket går på skenor, och att det är minre risk att det kommer in skräp och lägger sig ivägen.
Svar
#10
Hvis du er i prisklassen hvor Sauer er indenfor overvejelserne ville jeg nok vælge S&L og blandt de nævnte kikkerter vælge en leupold.

Alternativet er at købe en Tikka fra den gang de lavede ordentlige rifler uden plastic og med pænt træ (koster ca. 5000 brugt og er sjældent slidte) - og så købe en Zeiss kikkert, hvis ikke der allerede sidder sådan en på i forvejen.
Tag en kaliber 308 - så kan du også kommer over 10 gram i kuglevægt, når bly en gang bliver forbudt....hvilket kan knibe med en 6,5er.

Med en 308´er kan du skyde alt fra rådyr til elg.... så kan du altid købe en stor kalibret riffel, hvis du skal på storvildtsjagt i Afrika.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Hej Ignorant

Du skrive at Sako, Tikka og Sauer kun har "rimelig" præcision !!!
Hvem laver efter din mening rifler der har højere præcision, fra fabrikken ??

Det skal ikke opfattes som et kritisk spørgsmål, jeg er blot nysgerrig.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#12
Citat:quote:

Hej Ignorant

Du skrive at Sako, Tikka og Sauer kun har "rimelig" præcision !!!
Hvem laver efter din mening rifler der har højere præcision, fra fabrikken ??

Det skal ikke opfattes som et kritisk spørgsmål, jeg er blot nysgerrig.

Lani



Tja, man kan sige meget.......[Wink]

Og det gør ignoranten så[:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Ja der er nok noget Ignoranten ved noget om, men der er intet han ikke har en mening om [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by skovsneppen

Jeg går efter en driftsikker og robust riffel - en der ikke svigter.
Gerne med 3-punkts sikring og løst magasin. Sikkerhed ved eventuel hylstersprængning er også vigtig.



Hej Sneppe.
Jeg synes du skal se på en Ruger M77 også.
Se evt. på www.ruger.com

VH

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#15
Hvorfor er der ikke nævnt Blaser i dette kapløb?

Let kaliberskifte uden indskydning
Flot våben
Yderst driftssikker.
God præcision

Simpelthen genial..!

Mads
Svar
#16
Citat:quote:

Hvorfor er der ikke nævnt Blaser i dette kapløb?



[Search] + [Bl****] + [Enter]
Så burde der komme en del info om disse reklameobjekter...............[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Hej Igen

Tak for tilbagemeldingerne. Jeg kan se, at der er flere der henviser til en S&L riffel. Da jeg ved nærmere eftertanke ikke har behov for pipeskifte vil det vel være en oplagt mulighed og købe en S&L Classic cal 308W, der har de funktionskrav jeg opstiller. Principielt skulle det vist være samme teknik som S&L M97. Desuden medfølger S&L's egne stålbaser til kikkertmontage til en pris af 8000,- Kan disse baser anbefales ?

Nu er jeg så blevet lidt i tvivl om det er en kvalitetsriffel da jeg hos Skov fik at vide at de havde valgt ikke at tage denne model hjem da de havde haft rigtig mange problemer med S&L M97. Desuden fortalte de at det kunne tage op til 1 år at få reservedele hjem og at der ikke var nogen hjælp at hente hos fabrikken ved funktionsfejl.

Er der nogen der her i forummet der kender denne riffel - evt har gode eller dårlige oplevelser?

Mvh Skovsneppen
Svar
#18
Hehe
@Skovsneppen - jeg kan nok ikke svare kvalificeret på alle de rejste spørgsmål - måske kan en anden [Wink]

Jeg har holdt S&L Classic i hånden og vil nok sige, at jeg ville gå efter M97 i stedet - den har mere sjæl og samtidig et mere lækkert skæfte som er bedre til rekyloptaget - men begge har skårne pibet som alle S&L modeller.... og du finder ikke et bedre bundstykke end på en S&L - det er kram ...og hold du bare fast i kal 308w - 3006 er måske lige på grænsen for en nybegyndere.. der er jo ingen grund til at få en rutine med blinkende øjne når man skal skyde med riffel [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by skovsneppen

Hej Igen

Tak for tilbagemeldingerne. Jeg kan se, at der er flere der henviser til en S&L riffel. Da jeg ved nærmere eftertanke ikke har behov for pipeskifte vil det vel være en oplagt mulighed og købe en S&L Classic cal 308W, der har de funktionskrav jeg opstiller. Principielt skulle det vist være samme teknik som S&L M97. Desuden medfølger S&L's egne stålbaser til kikkertmontage til en pris af 8000,- Kan disse baser anbefales ?

Nu er jeg så blevet lidt i tvivl om det er en kvalitetsriffel da jeg hos Skov fik at vide at de havde valgt ikke at tage denne model hjem da de havde haft rigtig mange problemer med S&L M97. Desuden fortalte de at det kunne tage op til 1 år at få reservedele hjem og at der ikke var nogen hjælp at hente hos fabrikken ved funktionsfejl.

Er der nogen der her i forummet der kender denne riffel - evt har gode eller dårlige oplevelser?

Mvh Skovsneppen



Hej!
Jeg har en S&L M97 og kan fuldt ud stå inde for finish, kvalitet, funktionalitet, præcision m.m. Min eneste anke er vægten. Hvis du skal gå meget på jagten, kan den føles lidt tung. Konklusion: PRIMA riffel [:p]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by skovsneppen

Hej Igen

Tak for tilbagemeldingerne. Jeg kan se, at der er flere der henviser til en S&L riffel. Da jeg ved nærmere eftertanke ikke har behov for pipeskifte vil det vel være en oplagt mulighed og købe en S&L Classic cal 308W, der har de funktionskrav jeg opstiller. Principielt skulle det vist være samme teknik som S&L M97. Desuden medfølger S&L's egne stålbaser til kikkertmontage til en pris af 8000,- Kan disse baser anbefales ?

Nu er jeg så blevet lidt i tvivl om det er en kvalitetsriffel da jeg hos Skov fik at vide at de havde valgt ikke at tage denne model hjem da de havde haft rigtig mange problemer med S&L M97. Desuden fortalte de at det kunne tage op til 1 år at få reservedele hjem og at der ikke var nogen hjælp at hente hos fabrikken ved funktionsfejl.

Er der nogen der her i forummet der kender denne riffel - evt har gode eller dårlige oplevelser?

Mvh Skovsneppen



Hej Skovsneppe.

Jeg har benyttet en S&L 97 igennem et par år nu og er meget tilfreds med den. Jeg købte inden "Classic" modellen kom på markedet - ellers havde jeg nok valgt den i stedet idet jeg ikke længere har behov for pibebytte.
Kvaliteten på "Classic" er efter min mening fuldt på højde med 97eren idet piberne bliver lavet efter samme metode, på de samme maskiner og af de samme personer som 97eren. Piben er krympet i låsestolen som forøvrigt har slanket sig en del og gjort våbnet mindre "tungt" og mere handy.
Jeg har osse den nye "slide'n'lock" montage som er stærk, nem at montere og har 2 positioner med ca. 13mm forskellig øjeafstand. (sommer/vinter beklædning). Denne montage har den fordel ved ikke at bestå af løse baser der er skruet på med små skruer, men anvender fræste spor direkte i låsestolen af nogenlunde samme model som Sako/Tikka/Ruger/CZ.
At Skov taler dårligt om mærket vil jeg ikke tage så tungt. Hans mening er nok nærmere styret af avanceniveaet end af fakta. Jeg har selv haft et lille problem med patronudtrækkeren da riflen var ny, men ved henvendelse på fabriken blev problemet løst omgående (efter et par timers hygge og autistsnak).
Jeg har ofte oplevet at våbenhandlere nævner problemer med reservedelsleveringer eller andet, men jeg har lige så tit oplevet at problemet i virkeligheden skyldes ligegyldighed fra sælgers side. Et enkelt telefonopkald eller en mail direkte til fabriken sparer megen tid.
Hvis du beslutter dig for en S&L riffel vil jeg da bare ønske dig knæk og bræk med den og tænk på at du får 2 "Classic" rifler for prisen af 1 Merkel/Bl**er/Sauer incl. extra pibe.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)