Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvem anmelder man til
#1
hvem skal man anmelde en ulovlig opsat skydetårn til ??
Er det politiet eller skov og natur styrelsen ?

Er det et online formular til overnævnte eller et link. Må i gerne lige smide det i en comment ,)

Og Glædelig jul Wink
Svar
#2
Hej headhunt,

Man kan jo starte med at goere de paagaseldende opmaerksom paa at taarnet ikke maa stilles hvor det staar. Er du ioevrigt sikker paa, der drives jagt fra taarnet?

Det kan selvfoelgelig vaere du har vaeret ned af den rute og hvis alt andet slaar fejl, kan man naturligvis melde ulovligheder til politiet. Det kan vaere de saa siger, at man skal gaa til Skov og Naturstyrrelsen eller hvad ved jeg, men det er ikke saerligt befordrende eksempelvis for et godt naboskab, hvis man starter med at melde dem til politiet.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Jeg beklager på forhånd for off-topic snak..

Jeg vil egentlig helst at nabojægeren sætter skydestiger og tårne i skellet, da de jo så skyder ind mod deres eget og væk fra mig. Jeg har svært ved at se problemet. Ingen ejer vildtet om det så kommer lige fra naboens, må du gerne skyde det.. Jeg synes det vigtigeste er det sikkerhedsmæssige aspekt; Mange jægere opsætter et skydetårn og så tror de, at de har godt kuglefang. Den holder altså ikke over flad mark eller hvis terrænet kun stiger lidt. Det kan nemt ende i en træls situation, fordi nabojægeren netop ikke må stille stiger og tårne så de kan kommer til at skyde ind mod deres eget..
Svar
#4
Hvis tårnet bruges til jagt, er det en overskridelse af jagtloven !

Hvis det er et fuglekiggerstativ, er der mulig konflikt med planloven (byggetilladelse.)

mit gæt er politiet, henholdsvis kommunen.

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#5
The Darkside.

Godt indlæg, sådan bør det nemlig være i praksis

Stær.
Svar
#6
På en måde har jeg det lidt blandet med at folk smækker deres tårne op i alle skel. Det er ulovligt og pynter ikke på landskabet. Men hvis man fjernede alle tårnene så ville folk jo bare sidde på en jagtstol istedet for, hvor kuglerne vil suse rundt på kryds og tværs. Det gider man jo heller ikke. På nabojorden til mit eget har jeg en flok skydegale kødjægere der skyder alt der rør sig. Jeg føler mig en del mere tryk når de sidder i et tårn istedet for på jorden. Men jo, det irretere min blindtarm at de er sådan. Men det med at melde dem, skal man nok først gøre efter man har snakket med dem, hvor de nægter og flytte deres tårn. De der anonyme anmeldelser er sku lidt kryster agtigt.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by West

På en måde har jeg det lidt blandet med at folk smækker deres tårne op i alle skel. Det er ulovligt og pynter ikke på landskabet. Men hvis man fjernede alle tårnene så ville folk jo bare sidde på en jagtstol istedet for, hvor kuglerne vil suse rundt på kryds og tværs. Det gider man jo heller ikke. På nabojorden til mit eget har jeg en flok skydegale kødjægere der skyder alt der rør sig. Jeg føler mig en del mere tryk når de sidder i et tårn istedet for på jorden. Men jo, det irretere min blindtarm at de er sådan. Men det med at melde dem, skal man nok først gøre efter man har snakket med dem, hvor de nægter og flytte deres tårn. De der anonyme anmeldelser er sku lidt kryster agtigt.

A. Westergaard



Fandme ja!
Man anmelder ikke andre for sådan nogle små lovovertrædelser. Man tager en snak om det! Det ville da være træls hvis alle gik og stak hinanden...
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Jeg beklager på forhånd for off-topic snak..

Jeg vil egentlig helst at nabojægeren sætter skydestiger og tårne i skellet, da de jo så skyder ind mod deres eget og væk fra mig. Jeg har svært ved at se problemet. Ingen ejer vildtet om det så kommer lige fra naboens, må du gerne skyde det.. Jeg synes det vigtigeste er det sikkerhedsmæssige aspekt; Mange jægere opsætter et skydetårn og så tror de, at de har godt kuglefang. Den holder altså ikke over flad mark eller hvis terrænet kun stiger lidt. Det kan nemt ende i en træls situation, fordi nabojægeren netop ikke må stille stiger og tårne så de kan kommer til at skyde ind mod deres eget..



Nemlig! Jeg kan slet ikke se fornuften i de nugældende regler. Er der nogen, der har en ide om, hvorfor de er sådan?
Svar
#9
Nu gider jeg generelt ikke hegnsjægere, der lige sidder i skellet og napper det ene dyr efter det andet når det kommer ud af skoven. Ved godt at man nemt kan blive upopulær ved at sige sådan noget. Men har bare set det så tit at store arealer hvor lodsejerene gør en hel del for vildtet, hvor naboen høster en stor del af udbyttet fra et tårn i skel. Men hellere det end han sad på jorden og gjorde det. Men syntes tit at folk har den instilling at de skal helst skyde alt det der kravler inden naboen gør.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#10
Der er gentagende gange blevet gjort opmærksom på at tårnet er ulovlig opstillet og der har også været en dialog mellem ejer at nabo jagten samt ejeren af jorden.
Problemet er ikke så meget tårnet den er gal med. men mere manden som driver jagten. Han sviner og truer de omkring liggende jagt lejer. samt har den pågældende mand været over på et andet stykke jord og vælte en tårn.

Jeg er enig i at man på en mere sikker måde driver jagt fra et tårn om man vil det eller ej og under normale omstændigheder ville dette ikke være noget som kan bringe mit pis i kog. men nu har nogen bare fået nok af personens udskejelser også kan han jo få lov at smage sin egen medicin.

Tårnet bliver brugt og jeg har set at der er et billede hvor manden sidder med riffel i tårnet. Spørgsmålet er så bare hvem man anmelder det til. for politiet er et stor spørgsmål tegn når man ringer ind med samme forspørgelse.
Svar
#11
Det er politiet du skal anmelde det til. De må bare tage sig sammen og få læst på lektien

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#12
Fandme ja!
Man anmelder ikke andre for sådan nogle små lovovertrædelser. Man tager en snak om det! Det ville da være træls hvis alle gik og stak hinanden...

fandme jo [Big Grin]
hvis klaphatte/hegnsjægere ikke vil følge reglerne har jeg ingen skrupler med at anmelde dem.
(ligeledes får naboen heller ikke kød eller trofæ hos mig, hvis de skyder så tæt på skel at der er en reel chance for at dyret efter skuddet kan krydse skellet )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by kwi

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Jeg beklager på forhånd for off-topic snak..

Jeg vil egentlig helst at nabojægeren sætter skydestiger og tårne i skellet, da de jo så skyder ind mod deres eget og væk fra mig. Jeg har svært ved at se problemet. Ingen ejer vildtet om det så kommer lige fra naboens, må du gerne skyde det.. Jeg synes det vigtigeste er det sikkerhedsmæssige aspekt; Mange jægere opsætter et skydetårn og så tror de, at de har godt kuglefang. Den holder altså ikke over flad mark eller hvis terrænet kun stiger lidt. Det kan nemt ende i en træls situation, fordi nabojægeren netop ikke må stille stiger og tårne så de kan kommer til at skyde ind mod deres eget..



Nemlig! Jeg kan slet ikke se fornuften i de nugældende regler. Er der nogen, der har en ide om, hvorfor de er sådan?



Hvorfor loven er som den er, er vel som alt andet - et kompromis.

Derimod kan jeg meget nemt se fornuften i, at et tårn eller stige tættere end 130 m fra naboskel, kræver en aftale.

Forestil Jer en kvæg- eller svinebonde, som med stor ildhu og omhyggelighed har fjernet alt der minder om levende hegn eller beplantninger på hele hans/hendes ejendom (og ja Rekylling - sådanne landmænd findes[8D])

Grænser deres jord op til f.eks. dit velplejede revir, hvor du med stor ihærdighed har gjort alt hvad der står i din magt for at tilgodese vildtet med remiser, beplantninger, levende hegn, vildtstriber, fodring m.v., tror jeg ALLE ville blive lidt stive i smilet, hvis denne nabolandmand kunne leje sin jagt ud til skyhøjepriser til højestbydende og måske yderligere "lokke" med mange skydestiger og tårne i skel op til velplejet naborevir.[xx(] - Det sker faktisk ofte - dog heldigvis ikke med muligheden for stiger og tårne i skel.

I sådanne situationer synes jeg det er fornuftigt, at der kun kan stilles stiger og tårne op i skel - mod en forudgående naboaftale.

Vi har et revir, hvor vi har nabojægere til at sidde i skel, mod en fornuftig aftale om jagttryk, afskydning m.v..
Det har der ikke været problemer i.[Smile]

Derimod tror jeg, vi kunne have fået nabo-uenighed, hvis naboen havde haft en lovformlig ret til at opstille stigerne.

Altså lever de nuværende regler rigtig fint op til tanker, som heldigvis bliver mere og mere udtalte; nemlig "snak med din nabo".

Ingen ejer vildtet, derfor er vi nødt til dialog over skellene, og hvor mærkeligt det end lyder, kan det faktisk kun være til gavn for begge parter[Wink]

Der har været røster fremme om at tillade stiger i skel - sker det, tror jeg desværre det er, undskyld udtrykket, - de forkerte som nyder godt af dette.

Ingen skal være i tvivl om, at jeg nemt kan se det fornuftige i stiger og tårne i skel - men kun efter gensidig aftalte spilleregler - og disse opnår vi kun, hvis opstillingen ikke automatisk er tilladt.
Så er det nødvendigt med en stige/tårn for fornuftigt jagt - så snak med din nabo[Big Grin]

mvh
Korthår
Svar
#14
Thumps up korthår. Kan ikke være mere enig.
Svar
#15
Jeg ville lave en naboaftale. Hvis den er skriftlig er den juridisk gyldig, og hvis tårne og stiger ellers overholder de gældende regler, er der ingen der kan gøre noget ved det.

Nu er spørgsmålet, hvadhensigten er. Vil man samarbejde eller have konflikt, men den fremstrakte hånd skal komme et eller andet sted fra, ligesom konflikten skal.

Jeg har en gammel pyntegrøntkultur, som støderop til åben mark. Naboen spurgte om det var ok han stillede et par bigballer op i markhjørnet så han kunne sidde der og skyde et stykke råvildt. Det syntes jeg selvfølgelig der var ok, men mente da det var bedrehvis han stillede en skydestige op ad læhegnet ind mod mit. Det syntes han ikke han kunne få sig til, så han og en kammerat lavede en stige med bagben som de stillede i markhjørnet. Han har på 4 år skudt een buk, og det er vel ikke urimeligt[Big Grin][Big Grin]

Jeg selv har, fra min stige som står 100 M fra naboens med fronten i modsat retning, skudt en rigtig god buk.

Jeg har så herefter lejet genboens markjagt, og kan ved at gå 200M over naboens mark nå dertil - det er ok for ham.

Vi aftaler ikke en konkret afskydningspolitik, men opfører os fornuftigt.
_________
En af mine kolleger har en morbror som har noget godt kronvildtjagt. På stykket er der opstillet en del tårne og stiger, og for nylig blev ejeren kontaktet af politiet om at der var for kort til skellet fra hans skydestiger. Der blev målt op sammen med politiet, og det viste sig at een stige stod ml. 10 og 20 m for tæt på naboskellet.
Nu er alle sure og vil selvfølgelig skyde alt hvad de kan før det passerer skellet.

Jeg synes bedst om min og naboens løsning[Wink][Wink]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by mini

Jeg ville lave en naboaftale. Hvis den er skriftlig er den juridisk gyldig,



Det er ikke afgørende for en aftale om den er skriftlig eller mundtlig for at den skal være juridisk gyldig. Det er blot nemmere at bevise hvad en skriftlig aftale går ud på og er den underskrevet er det nemmere at bevise at aftalen er indgået. Men mundtlige aftaler, og i visse tilfælde også "ikke aftaler" er juridiskgældende. Med ikke aftaler mener jeg her fx langvarig praksis, som han føre til hævdvindelse.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by mini

Jeg ville lave en naboaftale. Hvis den er skriftlig er den juridisk gyldig,



Det er ikke afgørende for en aftale om den er skriftlig eller mundtlig for at den skal være juridisk gyldig. Det er blot nemmere at bevise hvad en skriftlig aftale går ud på og er den underskrevet er det nemmere at bevise at aftalen er indgået. Men mundtlige aftaler, og i visse tilfælde også "ikke aftaler" er juridiskgældende. Med ikke aftaler mener jeg her fx langvarig praksis, som han føre til hævdvindelse.

Mvh.

Yeti



Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber
Nr. 870 af 4. juli 2007

Kapitel 1
Jagt fra kunstige skjul

§ 1. Der må ikke drives jagt på pattedyr fra

1)

kunstigt skjul, herunder hus, hytte, jordhul, eller

2)

platform eller sæde, der er hævet mere end 50 cm over det omgivende terræn.

Stk. 2. Jagt med riflede våben og bue må uanset reglen i stk. 1 drives på klovbærende vildt og ræv fra platform på en permanent opstillet konstruktion (skydetårn) eller fra sæde på en ikke permanent opstillet transportabel stige (skydestige), når følgende betingelser er opfyldt:

1)

skydetårnet eller skydestigen skal være anbragt mindst 130 m fra anden ejendom, medmindre andet skriftligt er aftalt med ejeren af den anden ejendom,

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#18
Åh, det er så meget nemmer i Sverige.
Er ved at værer så træt af det jagt stiger/tårn snak.
Når engang lotto gevinsten, ruller ind, så bor jeg ikke i DK mere.[Big Grin] ( Men den kommer sku nok aldrig )

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by mini

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by mini

Jeg ville lave en naboaftale. Hvis den er skriftlig er den juridisk gyldig,



Det er ikke afgørende for en aftale om den er skriftlig eller mundtlig for at den skal være juridisk gyldig. Det er blot nemmere at bevise hvad en skriftlig aftale går ud på og er den underskrevet er det nemmere at bevise at aftalen er indgået. Men mundtlige aftaler, og i visse tilfælde også "ikke aftaler" er juridiskgældende. Med ikke aftaler mener jeg her fx langvarig praksis, som han føre til hævdvindelse.

Mvh.

Yeti



Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber
Nr. 870 af 4. juli 2007

Kapitel 1
Jagt fra kunstige skjul

§ 1. Der må ikke drives jagt på pattedyr fra

1)

kunstigt skjul, herunder hus, hytte, jordhul, eller

2)

platform eller sæde, der er hævet mere end 50 cm over det omgivende terræn.

Stk. 2. Jagt med riflede våben og bue må uanset reglen i stk. 1 drives på klovbærende vildt og ræv fra platform på en permanent opstillet konstruktion (skydetårn) eller fra sæde på en ikke permanent opstillet transportabel stige (skydestige), når følgende betingelser er opfyldt:

1)

skydetårnet eller skydestigen skal være anbragt mindst 130 m fra anden ejendom, medmindre andet skriftligt er aftalt med ejeren af den anden ejendom,

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!



Der er masser af steder i DK lovgivning hvor der er krav om skriftlighed. Det er dog specifikke krav og ikke noget der gælder generelt for aftaler.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Naboen og jeg har en god aftale. Dyrene går inde hos ham og vi skyder dem inde hos mig. Hans terræn er tæt skov og buskads og mit er åben mark. Vi skyder to dyr om året. Så sender vi en sms og den anden ønsker pænt tillykke. Det er meget afslappet og en god løsning for os begge.

Jeg lejede engang noget jagt med en rigtig paragrafrytter. Han fór lige i flæsket på alle nabojægerne da vi havde lejet jagten. De fik besked på at fjerne tårne og passe på at deres hunde for alt i verden ikke fik krydset gærdet ellers så......[Sad!]
Denne fremturen gjorde så, at vi skulle være ekstra oppe på dupperne med vores egne uopdragne køtere, desuden kunne vi ikke sætte hverken stiger eller tårne op på det totalt flade stykke jord. Det gjorde det hele skide anstrengt og ikke spor sjovt.

Kan man løse det i mindelighed er det klart at foretrække.
Tryk avler modtryk skal man huske.

Headhunt's nabo oplever nu modtrykket og det er helt fint[Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)