Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp til original mauser m98 ønskes!!
#1
Jeg har lige bestået jagt prøven og bliver snart den lykkelige ejer af en mauser m98.
Hvis der er nogen her der kunne hjælpe mig med nogle ideer om en ombygning af mauseren til jagt riffel og til nogle gode steder at købe ammunition vil jeg blive meget glad :-).

Mange har sagt til mig at det er et tåbeligt projekt, og det er ikke muligt at få ammunition hvis man ikke kan lade selv.

Men det er jo et familie klenodie....

mvh peter
Svar
#2
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...PIC_ID=205

Hej Peter og velkommen til.

Læs lige denne tråd og vend tilbage til mig.

Great Dane
Great Dane

Svar
#3
Hej pq,
tillykke med den beståede jagtprøve.
Jeg kan ikke hjælpe dig med at ombygge din Mauser.
Hvis den ellers er pæn og i orden, nr.ens osv, er det så næsten ikke synd at lave om på den?
Hvis det alligevel kun er lås + låsestol og løb du vil anvende, vil jeg tro det kan findes til en fornuftig pris, og så lad den gamle kriger beholde sin status som familie klenodie.
Jeg har længe kigget forgæves efter en rigtig pæn 98k hos de lokale våbenhandlere, men ak nej, ombyggede er der derimod rigeligt med.
Prøv at skyde med den som den er, det kunne jo være at I gik hen og blev rigtigt gode venner.

Med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#4
Okay, jeg trode at det flød med mausere...
Denne her ligger fin og original og ikke brugt siden 1945, så det kunne da godt være du har ret.

Hvor kan jeg så finde en anden (billig og god) riffel henne.??

PQ
Svar
#5
Hej pq,
Jeg har interesseret mig for emnet en del år, og jeg har set dem fra absolut mint (en underlig oplevelse, skal jeg lige hilse og sige)til det rene junk[V]
De fleste har allerede i 1945 en del krigstjeneste på bagen, dette slider voldsomt på det kønne ydre, blåneringen er slidt delvis væk pga utallige rengøringer og skæfterne er fyldt med små og store ridser/slagmærker osv.
Hvis den som du skriver er fin og original, så behold den sådan, dem kommer der ikke flere af.
Billig og god riffel, tja man får sjældent mere end det man betaler for.
Det kan godt lade sig gøre at finde en riffel til et par tusinde, men skal der en bare rimelig kikkert i en ordentlig montage "oveni" så regn med minimum fem tusinde.
(her er udelukkende tale om mine egne private vurderinger og erfaringer, nogle vil sikkert mene at det kan gøres billigere og andre vil synes det er alt for lidt)
Jeg ville nok først se på hvilke vildtarter jeg regnede med at skulle nedlægge, og så vælge den kaliber der bedst machede opgaven.
Hviken type terræn (korte eller længere skudafstande)ville afgøre arten af sigtemiddel.
Til jagt ville jeg vælge en "bolt-action" (mauser lås) da jeg anser den for den mest driftsikre, jeg ville kun bruge et våben som jeg havde testet fuldstændigt nådesløst under realistiske forhold, og som jeg vidste ville fungere 100% efter hensigten.
Jeg kan godt prøve at give dig en melding om hvad der er i udbud her oppe i "det nordjyske", men hvad kigger vi efter?
med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#6
Hvis du skal købe en helt ny riffel er der som bekendt en jungle af kalibre at vælge mellem. Std. er 6.5x55, .308 og 30.06.
Alle er brugbare til det meste europæisk vildt, 30.06 dog mere alsidig hvis du evt. vil ud at rejse på jagt. Rekylen er også lidt kraftigere end på de andre to. Prøv om du kan komme til at prøve en række kalibre en dag på skydebanen, det er ofte til at arrangere hvis man spørger pænt og slipper lidt penge for et par skud.
Husk dog at rekyl føles forskelligt fra riffel til riffel selv med samme kaliber.
Hvad kikkert angår, så læs artiklen i jæger fra denne eller sidste måned om sigtekikkerter. Leupold er ofte til at få til en god pris og er en særdeles god kikkert. Køb en stålmontage og få forretningen til at montere kikkerten.
Undgå at bruge forretningen i kvistgårde, de er ikke tilstrækkeligt seriøse.
Ja det var vist det.
Knæk og bræk!!

Hilsen

Fasan
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#7
Ja-ja... den gode gamle Mauser 98K, dem er der "kun" produceret omkring 20 millioner af, men lad alligevel være med at ødelægge "familie-klenodiet" med en "ombygning" til jagtriffel, brug den dog som den er!!![8D]

Du kan sagtens lære dig at ramme med de åbne sigtemidler, på de afstande og det vildt du skal skyde i Danmark[:p]
(Jeg kender flere der har bestået jagtprøven med åbne sigtemidler!, bl.a. med Garant-geværer og 89'ere)

Næsten enhver jagt-forretning med respekt for sig selv har Normas 8x57Js med en 12,9 grams Alaska-kugle og den vælter alt hvad der kan jages i Danmark og resten af Europa, måske lige med undtagelse af den helt store Elgtyr i Sverige.

Ellers må du jo bide i det sure æble og KØBE en nyere riffel med hvad dertil hører af plastic, aluminium og glas[Wink]

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Ja det kunne da godt være jeg skulle starte med at være "old school" med åbne sigte midler, man kan jo altid gi op hvis man ikke magter opgaven på skydebanen, og købe noget nyt og mere "forkromet".

mvh peter
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)