Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Garanti Schmidt & Bender?
#1
Hej Folkens

Jeg har altid hørt at Schmidt & Bender giver 30 års garanti på deres kikkerter, men er pludselig blevet lidt usikker på disse udsagn.

Jeg har via en forhandler sendt min 2,5 -10 x 56 til reparation, da trådkorset rykker med når man zoomer hhv. ud og ind. Ved indleveringen gjorde ekspedienten mig bekendt med, at den burde være dækket af garantien, grundet vinduet på kliktårnene der markere hvor langt man er væk fra "0". Jeg havde ligeledes ved købet som brugt ved forhandler fået af vide, at der nok var omkring 15 år tilbage af garantien.

Der er så kommet svar tilbage fra Tyskland, hvor man meddeler, at reparation vil koste godt 2.700 kr. Dette undrede mig selvfølgelig når jeg havde fået info som anført herover. Jeg har selvfølgelig kontaktet forhandleren som jeg købte den af, og denne har indvilget i at betale halvdelen af omkostningerne, hvilket jeg er ok tilfreds med.

Jeg har selvfølgelig bedt Scmidt & Bender via Hubertushuset om at oplyse om kikkertens alder.

Når jeg læser på S&B´s hjemmeside, så står der følgende om garanti på deres produkter. Det tolker jeg på ingen måde som 30 års garanti på alle produkter, men blot som om at de forpligter sig til at have reservedele og personale med forstand på produktet op til 30 år efter købet. Hvordan tolker I dette?

Warranty

With the present Schmidt & Bender scope you are purchasing a high-quality product for which we give you a worldwide warranty under the following conditions:

Within 30 years from the date of the purchase we undertake to entertain a permanent stock of the required spare parts and make sure that our service engineers have all the necessary skills and capabilities to perform the required repair work.

Within 2 years from the date of the purchase we grant a warranty with respect to the applicable statutory warranty claims of the buyer.

As far as the scopes of the Zenith, Klassik and Hungaria series are concerned, the warranty with respect to the statutory warranty claims shall be valid within 10 years from the date of the purchase, with the restriction that any jobs and repairs performed as a result of wear and tear will not be covered by this warranty from the beginning of the 3rd year from the date of the purchase.

The warranty will not be valid for damages caused by improper use.

The warranty shall become void after any intervention and repair performed by any repair service we did not authorize to perform the repair.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Vilsgaard,

Det er ikke en 30 års garanti. I følge den tekst du citerer giver de alene den 2 års garanti de er pisket til at yde under EU's købelov.

Du har ret i din tolking af, at de lover af lagerføre reservedele i 30 år.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Nemlig... kigger man på deres kikkerter på f.eks gamefairs hjemmeside, så skriver de 30 års garanti. Men det er åbenbart en skrøne.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Nemlig... kigger man på deres kikkerter på f.eks gamefairs hjemmeside, så skriver de 30 års garanti. Men det er åbenbart en skrøne.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"



Næ, det er ikke en skrøne, for når Gamefair skriver at de giver 30 års garanti, så er det for kunden fuldstændig ligegyldigt om forhandleren har misforstået leverandørens betingelser - så HAR man 30 års garanti.

Jeg ville dog nok sikre mig et skærmprint, og/eller sikre mig at garantien stod på min faktura fra leverandøren, så jeg har mit på det rene hvis skidtet går i stykker.

Men Gamefair(og alle andre der sælger S&B med den garanti) har selv et ALVORLIGT problem, og de bør hensætte penge i deres regnskab til forventede reparationer, som de nok vil hænge på regningen for(kunden skal i hvert fald ikke betale)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Enig.. Det man hører i forretningerne, og mange andre steder er i hvert fald 30 års garanti. Måske S&B har lavet det om?!

Nu får jeg repareret kikkerten, så skal ikke handle ny. Men jeg havde klart taget et skærmprint som du skriver, hvis jeg skulle handle!

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#6
Købte for 25 år siden min første S&B. Efter 15 år fik den samme defekt som du nævner.
Kikkerten blev sendt til S&B og kom tilbage ca. En måned senere . Kikkerten var blevet lavet , de havde skifter O ringe osv. Så man egentlig følte man fik en ny kikkert tilbage . Super service . Forhandlerne som sendte den ind var ikke den samme som jeg købte den af pga. Konkurs. Har iøvrigt 2 S&B idag af nyere dato.

Mvh Støver.
Svar
#7
Glemte vist at nævne at det blevet lavet på garantien..[Smile]

Mvh Støver
Svar
#8
Lyder da dejligt, og det er jo også altid det man har hørt om S&B. Måske de har ændret deres garanti for ikke så længe siden? Jeg mener også de giver den her en overhalning nu de er igang.

Anyway så vil det nu ikke afholde mig fra at købe S&B fremover

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#9
Var det ikke en ide at spørge den danske importør?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
"Garanti" er bare et ord!

Det der er hovedsagen er hvordan denne "Garanti" defineres og præsenteres for forbrugeren.

Hvis forhandleren præsenterer varen og den tilhørende "garanti" på en måde der medfører at forbrugeren derved med rimelighed må kunne antage at der er tale om en "garanti" der indebærer at man kan regne med en udskiftning eller reparation uden beregning, ja så må forhandleren efterkomme dette.

Hvis forhandleren derimod tydeligt definerer "garantien" eller tydeligt henleder opmærksomheden på betingelser for "Garantien" så er det DET "Garanti" betyder.

På engelsk bruger man ofte vendingen "Limited warranty"
Meget få firmaer står så meget bag deres produkters kvalitet at de laver en "Unconditional lifetime/xx year warranty" .. Men de findes..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Her skriver Forbrugerrådet om garanti:
http://www.taenk.dk/gode-råd/garanti-og-reklamationsret

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Godt link "yeti" ,,-- men det skal lige rettes så hele linket kommer med[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Jeg har forsøgt, men kan ikke få det til at virke, så folk må kopiere hele linien.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by dravis

"Garanti" er bare et ord!

Det der er hovedsagen er hvordan denne "Garanti" defineres og præsenteres for forbrugeren.

Hvis forhandleren præsenterer varen og den tilhørende "garanti" på en måde der medfører at forbrugeren derved med rimelighed må kunne antage at der er tale om en "garanti" der indebærer at man kan regne med en udskiftning eller reparation uden beregning, ja så må forhandleren efterkomme dette.

Hvis forhandleren derimod tydeligt definerer "garantien" eller tydeligt henleder opmærksomheden på betingelser for "Garantien" så er det DET "Garanti" betyder.

På engelsk bruger man ofte vendingen "Limited warranty"
Meget få firmaer står så meget bag deres produkters kvalitet at de laver en "Unconditional lifetime/xx year warranty" .. Men de findes..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Én meget vigtig ting er at når ordet 'garanti' bruges, så kan du ikke stilles ringere end købeloven i garantiperioden - dette er en meget væsentlig ting, da det sætter en laveste fællesnævner for hvad man kan kræve af en garanti.

Samtidig er bevisbyrden på forhandleren i garantiperioden - så de skal bevise at den skade der er på varen skyldes forkert brug/ikke dækket skade.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#15
Har lige talt med Gamefair som importerer direkte fra fabrikken.

De siger at det er lidt med forskel, og at det er korrekt at der ikke er 30 års fuld garanti. Men de siger at oplevelserne med S&B er at de giver en rigtig god service i de fleste tilfælde, og oftest uden regning for kunden med mindre det er pga. forkert brug eller misligehold.

Men egentlig ikke nogen regel for garantien som sådan, andet end man må regne med det som S&B skriver, og så ellers holde forhandleren op på hvad han lover (på skrift).

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Har lige talt med Gamefair som importerer direkte fra fabrikken.

De siger at det er lidt med forskel, og at det er korrekt at der ikke er 30 års fuld garanti. Men de siger at oplevelserne med S&B er at de giver en rigtig god service i de fleste tilfælde, og oftest uden regning for kunden med mindre det er pga. forkert brug eller misligehold.

Men egentlig ikke nogen regel for garantien som sådan, andet end man må regne med det som S&B skriver, og så ellers holde forhandleren op på hvad han lover (på skrift).

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"



Trist at høre at Gamefair snyder deres kunder i nogle tilfælde. Jeg har handlet der, og har altid følt mig godt behandlet, men jeg har så heller ikke en S&B(og har i øvrigt aldrig haft en kikkert til rep).

Men tak fordi du tjekkede det Vilsgaard [Smile]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Jeg synes da ikke man kan udlede af det ovenstående, at GameFair snyder deres kunder. Tærtimod synes jeg da det ser ud som om de som regel yder en service der går længere end de er forpligtet til.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg synes da ikke man kan udlede af det ovenstående, at GameFair snyder deres kunder. Tærtimod synes jeg da det ser ud som om de som regel yder en service der går længere end de er forpligtet til.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Det mener jeg da klart de gør:

"Men de siger at oplevelserne med S&B er at de giver en rigtig god service i de fleste tilfælde, og oftest uden regning for kunden med mindre det er pga. forkert brug eller misligehold."

Så de giver aben vider til S&B, selvom det er dem(Gamefair) der skal forestå garantien.

Og alle kikkerterne burde da reparereres under garantien(om ikke andet, så for Gamefairs regning), medmindre det kan bevise at kunden har ødelagt kikkerten.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#19
Hvordan ser der egentligt ud for de andre mærker? Er der fx hold i Leupolds livsvarige garanti eller er den også noget vi bare går og bilder os ind. Og hvad med Kahles, Zeiss og Ørnen, er de på linje med S&B eller ???

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvordan ser der egentligt ud for de andre mærker? Er der fx hold i Leupolds livsvarige garanti eller er den også noget vi bare går og bilder os ind. Og hvad med Kahles, Zeiss og Ørnen, er de på linje med S&B eller ???

Mvh.

Yeti



Nok en god ide at se nærmere på dette [Smile]

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)