Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oliefyr i Ford Mondeo
#1
Godmorgen der ude i kulden.

I lillemors Mondeo sidder der et oliefyr, jeg tænker det er sat der for at få drifttempratur hurtigere og for at holde den.
Men er der nogle der ved om man kan montere en kontakt eller på anden vis lave det sådan at vi kan opvarme motor og kabine uden at motoren køre[?]

Som altid må det jo helst ikke koste noget da det vil smadre mit jagtbudget[Big Grin]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#2
"I en bil er der allerede monteret en tilskudsvarmer. Er det muligt at udbygge den til en bilvarmer? Hvis ja, hvordan ?"

"De fleste tilskudsvarmere kan med et opgraderingskit opgraderes til en bilvarmer. Denne løsning koster betydelig mindre end en komplet ny bilvarmer."

Ovenstående er direkte sakset fra Webasto´s hjemmeside.
Ring til Webasto (hvis det er et sådan fyr der sidder der)

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Det lyder godt, det skal prøves når de åbner!

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#4
[B)]Ford Mondeo 2,0/2,2 TDCi 2004- (incl. Timer) kr 3188,75[xx(]
Ja intet er jo gratis[Smile]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#5
Tudefjæs[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Har lige fået monteret sådan en Webasto fætter med GSM modul.

Lad os bare sige at den pris du har fået er de rene peanuts ifht at få et komplet nyt monteret[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Jeg er glad for mit Eberspächer D5W oliefyr - har dog valgt fjernbetjening i stedet for det normale ur.

Fyr kan altid køre uden motoren behøver køre, ja det burde de kunne da det jo er hele formålet med oliefyr i biler - at bilen er forvarmet før man skal ud og køre. Fyret har indbygget vandpumpe, så cirkulerer selv vandet.

Jeg er ikke stødt på ét eneste som kræver at motoren kører - men er dog stødt på gamle oliefyr som ikke kan starte på et gammelt batteri.

Eberspächer er ca 30-40% billigere end Webasto, og er efter grønlandske forhold lige så driftsikre - i bil og i båd, som vandbåren eller luftbåren varmeapparat. Mit Eberspächer oliefyr har også levet længere end underboens Webasto-oliefyr - jeg ved vi fik oliefyr ca samtidig. Hans var installeret af "autoriseret værksted" - min bil havde et oliefyr installeret af samme type, så jeg skiftede selv mit ud.

Har godt nok kigget på et GSM/SMS-modul, men da fjernbetjeningen ikke kræver SIMkort og stadig rækker 1.2km, så valgte jeg fjernbetjeningen.
SIMkort har det med at deaktivere sig selv efter x måneder uden man har fyldt taletid på det - hvis ikke man vælger et SIMkort med abonnement.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Her hedder en Mondeo en Ford Fusion, og her kan man købe en slags 'dybkoger' der skrues ind i motorblokken og tilsluttes lysnettet.(Og opvarmer kølevæsken i blokken) De faas for $ 60, og hvis man køber en original Ford reservedel koster den omkr. $ 200 mener jeg. (her er det blot 110 Volt)
I min kones gamle 2008 Fusion(Mondedo) var den allerede indbygget. hun har lige købt en 2012 (Mondeo), og der er det noget man skal købe ekstra.
Eller er jeg hel gal paa den, og I snakker om noget andet.
H
Hogmeister
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Her hedder en Mondeo en Ford Fusion, og her kan man købe en slags 'dybkoger' der skrues ind i motorblokken og tilsluttes lysnettet.(Og opvarmer kølevæsken i blokken) De faas for $ 60, og hvis man køber en original Ford reservedel koster den omkr. $ 200 mener jeg. (her er det blot 110 Volt)
I min kones gamle 2008 Fusion(Mondedo) var den allerede indbygget. hun har lige købt en 2012 (Mondeo), og der er det noget man skal købe ekstra.
Eller er jeg hel gal paa den, og I snakker om noget andet.
H



Løsningen med en stikkontakt er fin(specielt i forhold til prisen[Big Grin]), men(så vidt jeg ved) opvarmer den kun motoren, og ikke kabinen, og så kræver den adgang til en stikkontakt.

Én af de store fordele ved oliefyret er at den også samtidig(mere eller mindre) afiser ruderne på bilen - i hvert fald bliver det meget nemmere at skrabe ruderne fri.

I Danmark er det ulovligt at trække sine ledninger hen over fortovet/parkeringspladser mv, så løsningen duer kun for folk med hus og indkørsel, og derfor også kun når de er hjemme.

Drømmer selv om et oliefyr - det bliver nok ved drømmen [Big Grin]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Jeg har en Toyota Auris, hvor der også sidder en tilskudsvarmer i. Den kan også kun køre, når motoren er startet.
Jeg tror det er samme princip som i Mondeoen og at det er rigtigt, at man kan tilkøbe et kit, der gør, at de kan køre uden motoren er startet.
På nogle biler er tilskudsvarmen lavet med en 4-vejs ventil, sådan at man vender klimaanlægget om - som på en varmepumpe. De kan kun køre, hvis motoren er startet.
Svar
#10
Blok-varmeren kan være lavet enten ved at der sættes et varmelegeme direkte ind i motorblokken, eller det kan være lavet ved at man skærer en gummi-køleslange over og indsætter et rør hvori varmelegemet sidder i.

Blokvarmeren der sættes i selve blokken, er typisk original - hvor "slange"-modellen oftest er aftermarket og universel.

I begge tilfælde sættes der bare et varmelegeme ind i kølevandskredsen, som oftest dog kun på 1.000Watt til 1.500Watt.

I begge tilfælde vil denne varmer kun virke på selve motoren. IKKE kabinen.!

Oliefyret kan placeres i kølekredsen hvor man ønsker det.

Oliefyret har en udgang - og tilkoblingen af udgangen af oliefyret bestemmer hvor man ønsker varmen prioriteret.
Selv har jeg prioriteret kabinen ved at sætte oliefyrets afgang på tilgangen til kabinen. Kabineblæseren starter samtidig på lav kraft.(trin 1) Men ved at lade oliefyret køre i 30 min før jeg skal køre, så er både kabinen frostfri og motoren er forvarmet.

Hvis jeg ville prioritere motoren kunne jeg vælge at sætte oliefyret på ved kølevandets tilgang til motoren. Dermed ville motoren nyde godt af varmen, før varmen ville nå kabinen.

Så oliefyr er efter min mening vejen frem - og så bare vælge hvad man vil prioritere.
Alternativt bare sætte oliefyret til at køre så længe at begge er driftklar når man skal køre.

Eberspächer oliefyr har en "Learn" funktion, hvor den lige skal køre et par gange for at finde ud af hvor meget det kræves ved en given temperatur at få bilen op på driftvarm tilstand. Herefter sætter jeg bare oliefyret til kl 7.45 hvor jeg skal køre - så måler den selv temperatur og beregner hvor lang tid i forvejen den skal starte. Ved frysepunktet måske 25 minutter - ved -15 grader skal den måske køre 10 min længere, og starter bare de beregnede minutter før det tidspunkt jeg ønsker at køre. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Fyr kan altid køre uden motoren behøver køre, ja det burde de kunne da det jo er hele formålet med oliefyr i biler - at bilen er forvarmet før man skal ud og køre. Fyret har indbygget vandpumpe, så cirkulerer selv vandet.

Jeg er ikke stødt på ét eneste som kræver at motoren kører - men er dog stødt på gamle oliefyr som ikke kan starte på et gammelt batteri.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Helt forkert.
En moderne dieselmotor er idag så "økonomisk" at der ikke engang er varme i overskud. Den kan simpelthen ikke producere nok varme til både at holde motoren driftsvarm og give varme til kabinen - derfor "tilskudsvarme".
At "tilskudsvarmeren" så evt. kan udbygges til at bruges som kabinevarmer inden/uden motoren er igang, er en helt anden sag.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Hej

Jeg har et webasto fyr i min Sportage. Det er fuldstændigt uundværligt. Der er fjernbetjening til som rækker ret langt, og så kan man sætte det til at starte automatisk, således at hvis du skal køre klokken 6.00 starter fyret selv i passende tid inden. Så kan man vælge hvor varm bilen skal være, så starter fyret selv så det passer. Der sidder en temperaturføler i bilen som man kan aflæse via fjernbetjeningen så du ved hvor varm bilen er inden du sætter dig ud i den.

Tror også hunden er rimeligt tilpas med at sidde i en lun bil under middagspausen på jagten[Smile]
Mvh Taby
Svar
#13
Et godt oliefyr på 4.000-5.000 Watt vil man ikke undvære, når først man har prøvet det.

Umiddelbart, nu det går op for mig at "tilskudsvarme" findes, vil jeg stadig sige Fuck tilskudsvarme - og få et ordentligt oliefyr.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
Jeg vil blot nævne at selvom den blok heater jeg omtaler kun opvarmer blokken, saa er det warmt nok til at forruden har meget lidt is, og naar man starter saa er der varme paa næsten med det samme. Bagruden er jo ingen problem, for den har sit eget element, og saaaaaaaaaa koldt bliver det jo nu heller ikke i DK.
Den blok heater vi har er paa 400 Watt. Vi har egen indkørsel, og her har mange af de offentlige parkometre ligeledes en stik kontakt til dette formaal.
H
Hogmeister
Svar
#15
I vores nu solgte Audi 80 TDI monterede jeg selv et Defa Warmup system.

det er en lille "dyppekoger" med en lille pumpe i et hus, det monteres ved at kappe en bestemt kølerslange og indsætte "Varmeren"
dertil monteres en lille kompakt varmeblæser inde i kabinen, så både motor og kabine opvarmes.
Begge dele forsynes med strøm fra et stik monteret i kofangeren foran, og tilsluttes 220V med et specielt kabel.
Inde i kabinen er der et lille "tidsur" der kan programmeres til at tænde for systemet. såvidt jeg husker kostede hele systemet ca. 2500,-
Eneste ulempe med det system, syntes jeg var forholdet mellem varmeeffekten i "dyppekogeren" og blæseren i kabinen.
Det havde været bedre om begge haved været på omkring 1100W i stedet for at dyppekogeren kun var på ca 700W og varmeblæseren på ca 1300.
Kabinen var nærmest overophedet inden motoren var bare en smule tøet op.

I den første Range Rover jeg havde, var der monteret et "Kenlowe" system
Det fungerede næsten som "Defa" systemet, bortset fra at "dyppekogeren" var meget kraftigere (ca. 2,2KW) og systemet startede blæseren i bilen, når kølevandet var nået op på ca. 30 - 40 grader
På en V8 i 15 graders frost kunne det godt tage flere timer inden der kom varme nok i kabinen til at smelte isen på ruderne..

De elektriske varmere har den ene kæmpe fordel frem for Benzin/oliefyr at de kan bruges inde i en garage.

I min A4 har jeg et Webasto thermotop dieselfyr, 4,5Kw med fjernbetjening.. Det kan snildt tø både motor og kabine op, næsten uanset frostgraderne.
Jeg starter stort set aldrig motoren uden at fyret har kørt mindst et kvarter, om sommeren starter det kun blæseren i bilen, hvis temperaturen i kabinen er under 20 grader, og man kan starte blæseren uden varme på fyret, når solen bager.
Jeg køber ikke en ny bil uden et fyr -- benzin eller olie ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Fair- nu ved jeg ikke hvor du holder til i DK, men prøv at spørge et tysk værksted. Til vores picasso var prisen 6000 kr herhjemme og 215 euro i tyskland.........

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#17
[quote]Originally posted by GT

Tudefjæs[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Blærerøv[Big Grin]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jeg vil blot nævne at selvom den blok heater jeg omtaler kun opvarmer blokken, saa er det warmt nok til at forruden har meget lidt is, og naar man starter saa er der varme paa næsten med det samme. Bagruden er jo ingen problem, for den har sit eget element, og saaaaaaaaaa koldt bliver det jo nu heller ikke i DK.
Den blok heater vi har er paa 400 Watt. Vi har egen indkørsel, og her har mange af de offentlige parkometre ligeledes en stik kontakt til dette formaal.
H



Jeg har haft et par biler med denne dypkoger, og det virker fint det må jeg gi dig, men det bliver aldrig det samme som et oliefyr!

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#19
Citat:quote:

I min A4 har jeg et Webasto thermotop dieselfyr, 4,5Kw med fjernbetjening.. Det kan snildt tø både motor og kabine op, næsten uanset frostgraderne.
Jeg starter stort set aldrig motoren uden at fyret har kørt mindst et kvarter, om sommeren starter det kun blæseren i bilen, hvis temperaturen i kabinen er under 20 grader, og man kan starte blæseren uden varme på fyret, når solen bager.
Jeg køber ikke en ny bil uden et fyr -- benzin eller olie ..



Rørende enig.

Har selv den der Thermotop 5kW med GSM modul. Det ville jeg godt nok ikke undvære.
Tidligere i Defenderne havde jeg Eberspächerog de fungerede egentlig også ok.
I Skrotkassen aka 1,9TDi VW, nåede jeg aldrig at få varmer i inden lortet eksploderede. Eller rettere jeg nåede aldrig at få råd med alle de reparationer. Egentlig et paradoks at 3 Landrovere i til sammen over 10 år havde et rep budget på under det halve af hvad skrotkassen havde på 3 et halvt år[B)]
Nå men det var en anden sag....

Jeg vil istemme og anbefale Webasto med GSM modul, det fungerer 100%[^]

Livet er for kort til at skrabe is af bilen[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
[quote]Originally posted by McQuolle

Fair- nu ved jeg ikke hvor du holder til i DK, men prøv at spørge et tysk værksted. Til vores picasso var prisen 6000 kr herhjemme og 215 euro i tyskland.........

MvH
Morten

Det ville jo være guld hvis du kunne formidle en kontakt[Smile]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)