Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308w til 243w hylstre
#1
Da 243w jo er baseret på 308w hylster, må man vel kunne lave sine 308w hylstre om. Eller ??
Har et diesæt fra Lee til 243w.

Er det bare at smøre et 308 hylster godt, og så køre den igennem 243w fullsizeren ?

Eller er der som sædvanligt noget jeg ikke ved.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#2
Godt med smørelse, også presse i bund.[Smile]

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Hvis man bare kører et .308W hylster i bund i en .243W die, ender man med en noget for tykvægget hylsterhals, som derfor må afdrejes invendigt [8D] Ellers får man aldrig seatet et projektil i den, og hvis det lykkes uden at skulderen kollapser får du den aldrig kamret i din .243 ...

Den rigtige måde at gøre det på er: Afmonter .243 die'ens expander, og efter passende smøring sizes 308 hylstret i bund.

Har man adgang til en 7mm-08 sizerdie, kan den bruges først, så går det meget lettere.

Derefter skal hylstret halsafdrejes, det smarteste er at bruge en RCBS eller Forster neckturner med "cutting pilot" som også tager et skær indvendigt i halsen.

Justerer man rigtigt i forhold til kammeret i ens riffel, kan man opnå at hylsterhalsen er meget ensartet og så tilpas tyk at den ikke udvider sig mere ved affyringen end at den springer tilbage til den oprindelige størrelse, det giver bedre præcision og mindre slid ved resizing af hylsterhalsen.

Jeg har oplevet at kunne genbruge hylstre uden at resize dem ...
Det er 308W Palma hylstre der er sizet ned til 22-250Ackley Improved

Hylstrene har dog en anelse mindre volumen end almindelige 22-250 hylstre der er fireformet til 22-250AI.

Der er et par ekstra trin i at lave 308W hylstre om til 22-250AI [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Jeg har til min Tikka T3 Super-Warmint i .243 Win resized Norma .308-hylstre, og anvendt dem uden problemer, uden at jeg har afdrejet halsen.

Der er ikke problemer med hverken at seate projektilerne, lade riflen eller trække hylstrene ud efter affyring.

MAnge snehilsner fra Nordsjælland - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]

EDIT af stavefejl
Svar
#5
må tilstå at jeg i mange år bare har presset brugte 30-06 ned til 25-06 uden problemer.
jeg ved så ikke om forskellen på 257 og 243 betyder noget.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Hej Kgsako.

Jeg plejer at dreje lidt af hylsterhalsen inden kalibrering, så kollapser hylsterhalsen ikke som også Dravis skriver.

Bruger altid Lapua hylstre, synes de er bedre udglødet og får de bedste resultater med dem.

[Image: i62508194._szw1280h1280_.jpg]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by STROM

må tilstå at jeg i mange år bare har presset brugte 30-06 ned til 25-06 uden problemer.
jeg ved så ikke om forskellen på 257 og 243 betyder noget.

mvh
Strom, naturgænger



Det er en skam Mikael. selv du ville kun opnå målelig præcisionsforbedring ved at følge rådene fra Dravis[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Som den gode GT skrev engang betyder lige og ensartede hylsterhalse mere for præcisionen end det meste andet.

Jeg har selv i et overdrevet arbejdsomt projekt prøvet, at lave et parti lapua 308 hylstre på normal vis og et med ekspander/udstøder fra mit 260 rem dieset(i praksis uden brug af ekspanderen).

De sidste er kun blevet trykket tilbage på ydersiden af halsen og ikke berørt andre stedet. Alt andet er foregået ens på de 2 batches.

Nu skal de bare testes.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Det er en skam Mikael. selv du ville kun opnå målelig præcisionsforbedring ved at følge rådene fra Dravis

husk at jeg er en gammel rystende mand der kan tilfredsstilles hvis der bare er huller i skiven [Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
M.h.t. præcision i min .243'er, så er den lige så god (og i visse tilfælde (Rhino 100 grains og Speer Deep Curl 90 grains) bedre) med nedkalibrerede .308-hylstre, som med oprindelige .243-hylstre.

EDIT: Jeg har udelukkende brugt (og sammenlignet med) Norma- og Lapua-hylstre. Jeg opfatter begge som kvalitetshylstre. [Smile]

Mange hilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by rydstrøm

M.h.t. præcision i min .243'er, så er den lige så god (og i visse tilfælde (Rhino 100 grains og Speer Deep Curl 90 grains) bedre) med nedkalibrerede .308-hylstre, som med oprindelige .243-hylstre.

Mange hilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]



Uden at skulle kloge mig på dine resultater.
Har du prøvet at måle forskellen i tykkelse på de originale hylstre(hvilket fabrikat ?)
Har du fx brugt kvalitets lapua 308 og noget mindre heldigt i originalerne kan de oprindelige 243´ere godt være født ringere.

det er ikke fordi jeg selv ville gøre som Dravis, det er jeg ganske enkelt for doven til. Jeg køber de hylstre jeg skal bruge såfremt de kan skaffes(kniber lidt for AI versionerne pånær 280 AI), tid og øvrige omkostninger ved omformning og fireforming hænger ikke sammen i min verden.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Jeg har lavet .308 om til .243 uden videre, bare godt med smørelse. det virker fint i mauser ihvertfald. Der er større forskel på billige og dyre .243 hylstre ang. godstykkelse, end der er fra .308 til .243 når de er presset ned.
Svar
#12
Jeg har ikke selv lavet .308W om til .243W
Det kan sikkert sagtens lade sig gøre at leve med den lidt større tykkelse i hylsterhalsen, og i en "normal" jagtriffel med et normalt kammer, kan de måske ligefrem være en fordel.

Jeg har ikke beskrevet hvordan man SKAL gøre det, jeg har bare beskrevet den metode der giver de mest præcise hylstre..[Big Grin]

Og når man som jeg skal helt ned i .224 projektiler, så dur det erfaringsmæssigt ([:I]) ikke uden afdrejning ...

Grunden til at jeg valgte at klemme .308W hylstre ned, var for at få "palma" hylstrene med lille fænghætte til min 22-250AI

Hylstrene er lavet, men testskydningerne lader vente på sig...[V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)