Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ekspertråd !
#1
Vi har i weekenden modtaget en email fra en bruger der spørger:

Jeg har oplevet at kuglerne i de patroner som sidder i magasinet, bliver "trykket/glider"
ind i hylstret ved affyring af skud. Det er en cal. .375 med oryx kugler. Hvad skyldtes
dette? Er de ladede for hårdt?.

Svar:
Nej de er ikke ladet for hårdt.
Problemet opstår tit i rifler med magasin og skyldes at man ikke har krympet hylster halsen nok, enten ved at bruge en Lee factory crimp die eller en neck sizer
I dit tilfælde, da du anvender en oryx kugle der ikke har en krympe rille er den bedste metode at bruge en neck sizer til at give halsen mere hold på projektilet. Det skulle løse problemet, men det kan være en god ide at bruge projektiler der anvender en krympe rille når kaliberet så stort, det vil fjerne problemet og gøre det mere sikkert at skyde med riflen.

sad og kikkede på en genladeside hvor vi amatører kan få svar på vores problemer :
bedre greb på projektilet med en necksizer [?][:I][?]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#2
Man kan også bore et lille hul og sætte en skrue på tværs.... [Smile]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#3
Ja gamle dreng strom, du har meget at lære endnu, kan jeg se.
Det der...der er kun de eller dygtigste hjemmeladere, der ved. Det er faktisk top-hemligt og meget avanceret viden, der er blevet delt ud her. Men læg mærke til, at det er et problem, "der opstår tit i rifler med magasin"???
Ja, hvordan skulle kuglen ellers blive banket ind i hylsteret mens den sidder i magasinet, hvis våbnet ingen magasin har???

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#4
[Big Grin][Big Grin]

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#5
arrjj, kom nu STROM......hvilket forum kommer den fra?

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#6
arrjj, kom nu STROM......hvilket forum kommer den fra?
kopier og sæt ind i google [Smile]
så er det jo ikke mig der sladrer [Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Så er Barnes TSX en skide smart kugle, for den giver mulighed for 3 forskellige sættedybder.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by STROM

arrjj, kom nu STROM......hvilket forum kommer den fra?
kopier og sæt ind i google [Smile]
så er det jo ikke mig der sladrer [Wink]

mvh
Strom, naturgænger



Er det en side der handler om wildwildwild genladning i DK ?[Big Grin]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#9
Ja, hold da kæft en gang ævl[Big Grin][Big Grin]

Seriøs side hvor "oraklet" fremstår navnløst......

Under ingen omstændigheder en side der er værd at bruge mere tid på[xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Kan det tænkes at det rent faktisk kan lade sig gøre, hvis man fjerner expanderen?

Kan kuglen rummes oppe i bunden af necksizeren, så kan den vel klemme halsen sammen om kuglen.

Jeg skal hjem og prøve [Big Grin] selvom det er lettere at bruge den dertil beregnede kuglesætter

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by GT

Ja, hold da kæft en gang ævl[Big Grin][Big Grin]

Seriøs side hvor "oraklet" fremstår navnløst......



Henrik Bjerre AGERSKELLET 7 DK-8920 RANDERS NV ejer domænet

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#12
Det er især noget der kan ske, hvis man benytter skydebænk med bagstop - patronen i magasinet får en ordentlig tur, frem og tilbage, jo mere spillerum jo værre [Wink]

Den med neckzeiseren er nok en fortalelse [8D] - man kan nok rette op på problemet, ved at ( efterseize ) halsen, i sin standard seaterdie, ved at give den lidt crimp - jeg ved faktisk ikke om man kan krympe halsen, i en neckseizer - der findes jo mange modeller [Big Grin]- det kan da helt sikkert lade sig gøre, at lave en crimp funktion.

Ud over det - har vedkommende vel ret i, at man med en neckzeizer kan lave mere necktension, end man kan med en almindelig, med ekspander monteret. At det så kan blive noget bøvl, at få et fladbundet projektil i - er så en helt anden sag [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by AB

Det er især noget der kan ske, hvis man benytter skydebænk med bagstop - patronen i magasinet får en ordentlig tur, frem og tilbage, jo mere spillerum jo værre [Wink]

Den med neckzeiseren er nok en fortalelse [8D] - man kan nok rette op på problemet, ved at ( efterseize ) halsen, uden udstøderen - jeg ved faktisk ikke om man kan krympe halsen, i en neckseizer - der findes jo mange modeller [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2


Nu må man ikke håbe at der er andre læsere fra lige så intollerante forums, som læser med her.
For så ville onkel Anders da få på puklen.
Faktum om rekyle forårsaget kuglestukning, er at det opstår under den primære rekylebevægelse, hvor riflen fare bagud, og "glemmer" partonerne i magasinet, hvorfor de klasker op mod fronten i magasinet.
Hvis man anvender en fastmonteret skydebænk, vil denne primære rekylebevægelse stort set ikke foregå, hvorfor patronerne ikke "glemmes" i samme grad.
Derimod får skæftet stryg i en ganske uacceptabel grad, da den primære rekylebevægelse, ikke har en tilstrækkelig blød opbremsning.
Skæftemagere elsker fastmonterede skydebænke, og alle som giver garanti på våben, hader dem som pesten.
Svar
#14
Ha ha - det kan du have ganske ret i [8D] - har bare set det ske, med mine egne øjne [Wink]

Patroner fra samme lot - ingen problemer under alm. skydning [Smile]

Men i bænken med bagstop, flyttede projektilet sig ind, eller blev løst.

I bænken ved siden af, var der ingen bagstop, og der skete der heller ikke noget [Smile]

Selvfølgelig et elendigt statistisk grundlag - den sådan opstår ubrugelig viden jo sommetider.

Måske glemte hylstret bare projektilet under rekylen [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#15
Jaaa. jaaa... inden i nu alle sammen slår en kollektiv hjerneprut over "experten" så er det nu ikke en helt tudetosset ide, det med necksizeren.. Det kræver bare en del mere tankevirksomhed og bred genladeviden at se fidusen (Jeg mistænker dog desværre at "experten" blot har lavet en forståfejl...[:I])

Når jeg lader 9 mm pistol-ammo i "maskinen" (Hornady LNL progressiv) bruger jeg en "Lee Tapercrimp" die ...den klemmer faktisk hylstret sammen omkring det allerede seatede projektil [^]

Min "hjerneprut" bestod så i at afprøve en lignende metode til mine 376Steyr, hvor der er rimeligt bastante problemer med projektiler uden krymperille... (Let riffel, magasiner og rigtig rekyl[8D])
Meeen .. der findes ikke en "lee Tapercrimp" der passer yderdiameteren på en 376Steyr med seated 250 grains Sierra kugle (Billig og præcis)
Lees "factory crimp" til 375H&H har jeg kortet ned så den passer, men den er jo også en "rille-krymper"

Så er gode dyr jo rådne.. men man kan jo bare prøve sig lidt frem.. og det viser sig at man kan lave sin egen "necksizer" ved at kombinere lidt forskellige Redding dies og bøsninger... og der kan man så vælge sig en passende Necksizer bøsning og se om ikke det virker... og det gør det faktisk...[8D] Hullet i Redding dien var dog lidt for lille, så den måtte en tur i drejebænken..

I øvrigt har jeg også lavet en "krymperille-maskine" .. (Ingredienser: 4 mindre kuglelejer, 4 M8 pasbolte, 5 små stykker rustfrit stål, en lille hærdet skive 2mm tyk, roulleteret på kanten, et par Unbrakobolte + det løse ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jaaa. jaaa... inden i nu alle sammen slår en kollektiv hjerneprut over "experten" så er det nu ikke en helt tudetosset ide, det med necksizeren.. Det kræver bare en del mere tankevirksomhed og bred genladeviden at se fidusen (Jeg mistænker dog desværre at "experten" blot har lavet en forståfejl...[:I])

Når jeg lader 9 mm pistol-ammo i "maskinen" (Hornady LNL progressiv) bruger jeg en "Lee Tapercrimp" die ...den klemmer faktisk hylstret sammen omkring det allerede seatede projektil [^]

Min "hjerneprut" bestod så i at afprøve en lignende metode til mine 376Steyr, hvor der er rimeligt bastante problemer med projektiler uden krymperille... (Let riffel, magasiner og rigtig rekyl[8D])
Meeen .. der findes ikke en "lee Tapercrimp" der passer yderdiameteren på en 376Steyr med seated 250 grains Sierra kugle (Billig og præcis)
Lees "factory crimp" til 375H&H har jeg kortet ned så den passer, men den er jo også en "rille-krymper"

Så er gode dyr jo rådne.. men man kan jo bare prøve sig lidt frem.. og det viser sig at man kan lave sin egen "necksizer" ved at kombinere lidt forskellige Redding dies og bøsninger... og der kan man så vælge sig en passende Necksizer bøsning og se om ikke det virker... og det gør det faktisk...[8D] Hullet i Redding dien var dog lidt for lille, så den måtte en tur i drejebænken..

I øvrigt har jeg også lavet en "krymperille-maskine" .. (Ingredienser: 4 mindre kuglelejer, 4 M8 pasbolte, 5 små stykker rustfrit stål, en lille hærdet skive 2mm tyk, roulleteret på kanten, et par Unbrakobolte + det løse ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



billeder af maskinen tak..

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#17
Jeg skal nok fotografere den næste gang jeg får den flået ud af hænderne på en af de lokale sortkrudsskytter...[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)