Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af riffel fra privatperson
#1
Hvad er den rigtige procedure ved handel af riffel imellem to privat personer? Ang våbentilladelse og overdragelse. Og skal sælgers våbentilladelse afleveres sammen med den nye ansøgning af køber??

Mvh Hilbilly

Roser er røde
Violer er blå
Dine øjne er-----Åh fuck da også.
Jeg tager på jagt.
Sover du når jeg kommer hjem ??
Mvh Hilbilly

Roser er røde
Violer er blå
Dine øjne er-----Åh fuck da også.
Jeg tager på jagt.
Sover du når jeg kommer hjem ??
Svar
#2
Sælger får pengene, køber får kvitering/bekræftelse på købet og original våbentilladelse og køre til våbenkontoret for at få en ny personlig tilladelse, når denne er lavet henter køber sit nye våben!

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#3
En kopi med sælgers underskrift bør være nok. Jeg ville ikke aflevere original tilladelse så længe det er min riffel.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

En kopi med sælgers underskrift bør være nok. Jeg ville ikke aflevere original tilladelse så længe det er min riffel.

Stort knald = stort smil :-D



Det er det jo heller ikke når du har modtaget pengene!!
Men Sælgers navn står på tilladelsen og i politiets system, det navn skal slettes og det gøres kun ved der kommer et nyt navn på riffelen, og som bekræftelse på at sælgers navn skal "deaktiveres" skal man aflevere den originale tilladelse!

Hvis jeg skulle købe en riffel af dig, så fik du pengene og jeg fik en kvitering samt den originale tilladelse til at aflevere ved politiet i samme ombæring som jeg skulle have lavet min, du skulle blot opbevare "min" riffel til jeg fik mit papir iorden!
Jeg ville dog overveje kræftigt om jeg ville betale for riffelen før jeg hentede den hvis du ikke ville give mig din tilladelse.

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#5
Jeg kan ikke forstå, at en personligt udstedt tilladelse skal følge våbenet. Denne har jo ikke værdi ala et konnossement.

Når man ansøger om et nyt våben, så har politiet jo alle de oplysninger de skal bruge, for at sløjfe den tidligere ejers tilladelse.

Jeg har endnu ikke betalt for en riffel, før det øjeblik jeg henter den. Det er ligemeget om det er privat handel eller i butik.

Så jeg ville lave en slutseddel eller en anden form for skriftlig aftale, og så vil jeg få en kopi af sælgers tilladelse. Så har man de relevante oplysninger for at søge om en ny tilladelse. Når den nye aftale er i hus, så henter køber riflen og betaler for den.

Christian
Svar
#6
Grunden til at den originale tilladelse skal afleveres ved politiet er nok, at du med originalen i hånden kan erhverve ammunition i den pågældende kaliber som står på tilladelsen.
Svar
#7
Du kan ikke tage våbenet med samme dag du har købt det - med mindre du lige skulle komme fra en politikreds der ikke har noget andet at lave end tilladelser på dine våben!

Og selv om de har oplysningerne skal du skrive dem eeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnn gang til!

Hvis køber ikke har den originale tilladelse med og en kvitering hvor på det fremgår at køber har købt hele våbenet, betragter politiet det som om der skal være flere ejere på samme våben!

Og hvad er en slutseddel værd for køber / sælger i forholdt til det lort man kan komme til at stå i?

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#8
Jeg har købt en riffel privat. I det pågældende tilfælde fik jeg lavet en våbentilladelse ved at udfylde den sædvanlige ansøgning inkl. oplysninger om sælger.

Derefter mødtes jeg med sælger, præsenterede tilladelsen, betalte for riflen og tog den med hjem. [Smile]

Våbenkontoret afkrævede mig ikke den gamle tilladelse for at udstede en ny til mig.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Club338

Våbenkontoret afkrævede mig ikke den gamle tilladelse for at udstede en ny til mig.

Mvh Club338



Det er så en fejl begået af våbenkontoret. Tilladelser der er ugyldige SKAL afleveres. Der er eksempler på at nogen har fået bøder for ikke at aflevere våbentilladelser på solgte våben.
Og hvad skulle argumentet være for at beholde en våbentilladelse på et våben man ikke længere ejer ???

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#10
Det med at tilladelsen skal udleveres, er jo selvopfundne regler i nogle politikredse. Hvis ikke man har tilladelsen hos sig, hvordan kan man så legitimere at man er ejer af riflen? Derfor ville jeg heller ikke drømme om, at udlevere min tilladelse. Der hvor jeg får udstedt tilladelser, spørger de heller ikke til originalen, og jeg kan ikke engang huske om jeg skulle vise en kopi, jeg havde den ihvertfald med ud igen, da jeg forlod kontoret.

Der er jo ret beset, ikke noget som helst der forbyder en at bruge ens riffel mens man venter på at der bliver udstedt en ny tilladelse. Tilsvarende er der jo heller ikke noget til hinder for at man køber ammunition, og hvis man virkelig ville hamstre, så havde man nok gjort det inden man satte riflen til salg.

En slutseddel skal egentlig bare tjene sælger i at have navn og adresse på køber, i tilfælde af at der skulle opstå tvivl/tvist.

Men som alt andet med våbentilladelser kan man konstatere, at der findes folk med selvopfundne regler alle steder [xx(][xx(][xx(]

Christian
Svar
#11
CFR

Du kan jo bare aflevere tilladelsen EFTER at handlen er afsluttet.

Godt nok ikke helt samme problemstilling, men alligevel.

Jeg kommer til at tænke på hvordan "Fruen" blev utrolig straffet for at undlade at aflevere sine tilladelser da hun ikke længere indløste jagttegn. Hun havde fælles tilladelser sammen med sin exmand og ringede endda til jagttegnskontoret og spurgte hvordan hun skulle forholde sig. Alligevel blev hun senere dømt [xx(]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#12
Ja, så skete det igen. Der hersker jo desværre også tvivl hos eksperterne (jer ærede medlemmer af NVF). Grunden til at jeg spurgte var den, at jeg også hos jagtkammeraterne fik forskellige forklaringer/meninger og at politiets hjemmeside ikke giver svar

Jeg tror bare at jeg ringer til våbenkontoret her i Århus og hører om hvad de vil have. Tak for input.

Mvh Hilbilly

Roser er røde
Violer er blå
Dine øjne er-----Åh fuck da også.
Jeg tager på jagt.
Sover du når jeg kommer hjem ??
Mvh Hilbilly

Roser er røde
Violer er blå
Dine øjne er-----Åh fuck da også.
Jeg tager på jagt.
Sover du når jeg kommer hjem ??
Svar
#13
Hej

Jeg har både købt og solgt et par rifler i privat handel. Ved Københavns politi udbeder man sig en kopi af sælgers tilladelse for at udstede tilladelse - prøvet ved to lejligheder...

Har netop solgt en riffel til en køber her fra forum som fik udstedt sin tilladelse i Århus - dette lod sig også gøre med en kopi af min tilladelse.

Jeg ringede igår til våbenkontoret for at få at vide hvad jeg skulle gøre med den gamle tilladelse. Den venlige politimand checkede min tilladelse i systemet, konstaterede at den var ophørt og bad mig blot smide den gamle tilladelse ud...

Kan vi ikke få en reference til en eller anden form for skriftlig kilde på at man skal udlevere originalen? Jeg er ret sikker på at politiet ikke ønsker at man udleverer den originale tilladelse til nogen som helst!

Mvh
Anders
Svar
#14
Jeg skal forhøre mig ved politiet i morgen. Jeg overtager en riffel fra en kollega der er holdt med at gå på jagt, og derfor overdrager han mig hans riffel og haglgevær.

Tror jeg lader være med at vise jeg har kopi med af hans tilladelse, og ser om de spørger efter den.

Sidst jeg fik en tilladelse lavet (i Ringe) fik jeg at vide at de skulle have tilladelsen, og jeg skulle ikke være bange for at blive tiltalt for noget hvis de kom på eftersyn. For jeg fik en kvittering på at jeg havde en våbentilladelse i produktion og de kunne slå op i systemet at sælger havde tilladelse til pågældende våben hvis han fik uventet besøg.

Mvh Steffen.

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Det med at tilladelsen skal udleveres, er jo selvopfundne regler i nogle politikredse. Hvis ikke man har tilladelsen hos sig, hvordan kan man så legitimere at man er ejer af riflen? Derfor ville jeg heller ikke drømme om, at udlevere min tilladelse. Der hvor jeg får udstedt tilladelser, spørger de heller ikke til originalen, og jeg kan ikke engang huske om jeg skulle vise en kopi, jeg havde den ihvertfald med ud igen, da jeg forlod kontoret.

Der er jo ret beset, ikke noget som helst der forbyder en at bruge ens riffel mens man venter på at der bliver udstedt en ny tilladelse. Tilsvarende er der jo heller ikke noget til hinder for at man køber ammunition, og hvis man virkelig ville hamstre, så havde man nok gjort det inden man satte riflen til salg.

En slutseddel skal egentlig bare tjene sælger i at have navn og adresse på køber, i tilfælde af at der skulle opstå tvivl/tvist.

Men som alt andet med våbentilladelser kan man konstatere, at der findes folk med selvopfundne regler alle steder [xx(][xx(][xx(]

Christian



Hvor ved du det fra?? Og hvorfor foregår det lige præcis rigtigt i DIN politikreds??

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Kan vi ikke få en reference til en eller anden form for skriftlig kilde på at man skal udlevere originalen? Jeg er ret sikker på at politiet ikke ønsker at man udleverer den originale tilladelse til nogen som helst!

Mvh
Anders



Findes der mon nogle?

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by FAIR

Hvor ved du det fra?? Og hvorfor foregår det lige præcis rigtigt i DIN politikreds??

Mvh.
Fair



@Fair - Det ved jeg heller ikke, men jeg syntes at det bliver ganske fornuftigt forvaltet på mit lokale kontor. Som sagt tidligere, så kan jeg ikke se ideen med at udlevere en personligt udstedt tilladelse til en anden person.

Når jeg siger at der findes mange forskellige selvopfundne regler, så er det jo møntet på politiet og ikke på dig [Wink] Hvad du har oplevet er sikkert anderledes end hvad jeg oplever. Problemet er jo bare, at som med alt andet der har med våben at gøre, så er vi underlagt vidt forskellige fortolkninger. Det er det jeg opponerer imod.

Christian
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by FAIR

Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Kan vi ikke få en reference til en eller anden form for skriftlig kilde på at man skal udlevere originalen? Jeg er ret sikker på at politiet ikke ønsker at man udleverer den originale tilladelse til nogen som helst!

Mvh
Anders



Findes der mon nogle?

Mvh.
Fair



Tjah, hvis ikke der findes en skriftlig reference så findes reglen jo ikke [Big Grin] I så fald er den "selvopfunden"... [Smile]

Jeg har som sagt netop solgt og købt våben og det er klaret fint med kopi af tilladelserne og den erfaring dækker så København og Århus politikreds. Det lyder også som om der er flere af deltagerne i denne tråd, der har lignende erfaringer.

Hvad angår det der med at vi skulle være flere ejere fordi min originale tilladelse ikke fulgte med så er det ikke sket med nogen af de rifler jeg har handlet så...

Jeg har netop solgt en mere - den skal til Sverige - her må proceduren være lidt anderledes da købers tilladelse ikke automatisk afmelder min. Jeg skal formentligt her aflevere min tilladelse samtidig med jeg henter export tilladelsen.

Mvh.
Anders
Svar
#19
Hvis jeg sælger en riffel og modtager pengene ville jeg ingen bekymringer have over at udlevere min tilladelse, dels fordi hvis politiet kom forbi til et tjek ville det stå i deres system at jeg var/er ejer af dette våben, og har jeg modtaget pengene skal jeg alligevel ikke bruge den riffel da det i mine og juraens øjne ikke er min(økonomisk).

Idet jeg nu har indlevert min tilladelse giver det også trykhed for køber at jeg ikke kan komme til at bestemme over våbenet mere!

Og skulle køber nu have kommet til i mellemtiden at banke det halve af sjælland og ryge i spjældet og her under få fra taget sit jagttegn mm. og kommet tilbage med pengene, ja så koster det mig 100 eller 200kr at få en ny tilladelse!

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#20
Jeg har i dag været hos politiet i Ringe på midtfyn.

Afleverer den almindelige blanket for køb af riffel, og spørger til om hun skal have den originale??
"mjanjaej" Nej det er ikke nødvendigt siger hun. "vi vil gerne have den" siger hun, men den er ikke nødvendig og have med.
Den kan du bare smide ud når du får den nye tilladelse i dit navn. Så har du den anden indtil den nye kommer.

Spurgte om hun ville have en kopi? Næ, det var også lige meget. Hvad hun skulle bruge af info stod i systemet.

Jeg var lige ved at spørge om jeg måtte hente riflen på den anden ejers tilladelse, men besluttede at der var ikke nogen grund til at opfordre til at hun blev på tværs.
hun kan nemli lokkes til at lave tilladelsen med det samme hvis man spørger pænt.

Steffen.

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)