Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vulcan
#1
Jeg har lige været på jagt med en herre der var gået bort fra norma vulcan, da den ikke kunne skyde ned af bakke[?] Det gik fint op af bakke, men når han skød nedad var den helt tosset[Sad]. Han skød ind på 100 m og prøvede derefter med et par remington corelokt kugler. De passede også på 100 m. Så prøvede han at skyde nedad fra en skrænt i en grusgrav og så var den gal[:0] Her skød den 12 cm under med vulcan, men ramte med corelokt kuglerne. Det var en kaliber 30-06 og han skød efter eget udsagn helt utroligt godt og hans skudgrupper kan han altid dække med en enkrone[Wink]. Desuden kunne han fortælle at rws tug er utrolig upræcis.....

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#2
Det er fordi at tyngdekraften er større når han kommer tættere på jordens indre.. Og jordens indre er jo en skjult vulkan. Så trækker den tættere end corelokt da det er en discount kugle uden så højt kvalitets kobber..

Det er rart med sådanne skytter.[xx(] Det gad jeg godt at mine altid gjorde. Eller bare gjorde engang imellem. [Big Grin]

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Ja det er sådan med den tyngdekraft!
Jeg oplever at min 300 win mag skyder fuldstændigt ligeud de første 300 meter, men har flere gange oplevet at kuglen stiger ca 50 mm efter den har passeret de første 200 meter men kun når det er fuldmåne[:0]
Riflen skyder ellers utroligt præcis 5 skudgrupper på 20 mm på 300 meter men kun i måneskin og frostvejr!
Sjovt nok lykkedes det aldrig i solskinsvejr[Big Grin]

God Jul
Ps. Jeg tror også på nisser
Svar
#4
Hold da helt kæft man kan godt mærke at det snart er jul, hvis i alle allrede er skøre, nu hvordan skal det så gå i juleferien..nå men
Glædelig Jul
Svar
#5
Jeg var på skydebanen tidligere i år, og der kom en hen og spurgte mig om hjælp. Nu vil jeg lige indskyde, at jeg aldrig fortæller andre hvad de skal gøre, eller måske gør forkert, men det sker jo at der er nogen der kommer og spørger, og så forsøger jeg at vejlede efter bedste evne.

Hans spørgsmål gik på, om kuglen sad over eller under når vinden kom fra højre[?] Han kunne ikke huske, om den sad over sigtepunktet når vinden kan fra højre eller venstre. Han var igang med at indskyde sin riffel, sjovt nok også en 30.06. Skuddene sad med en hvis spredning, og nu ville han så lige være sikker på, at den vertikale spredning skyldes vinden. Jeg prøvede at forklare, at jeg ikke kunne komme på noget fra fysiktimerne der skulle få sidevind til at ændre det vertikale træfpunkt, men det ændrede nu ikke hans opfattelse. Jeg forsøgte også at indskyde, at med den ringe vind der var pågældende dag, så burde det heller ikke betyde noget horisontalt. Men jeg snakkede for døve øre, og vedblev med at sige at der var noget om snakken [B)]

Christian
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Jeg var på skydebanen tidligere i år, og der kom en hen og spurgte mig om hjælp. Nu vil jeg lige indskyde, at jeg aldrig fortæller andre hvad de skal gøre, eller måske gør forkert, men det sker jo at der er nogen der kommer og spørger, og så forsøger jeg at vejlede efter bedste evne.

Hans spørgsmål gik på, om kuglen sad over eller under når vinden kom fra højre[?] Han kunne ikke huske, om den sad over sigtepunktet når vinden kan fra højre eller venstre. Han var igang med at indskyde sin riffel, sjovt nok også en 30.06. Skuddene sad med en hvis spredning, og nu ville han så lige være sikker på, at den vertikale spredning skyldes vinden. Jeg prøvede at forklare, at jeg ikke kunne komme på noget fra fysiktimerne der skulle få sidevind til at ændre det vertikale træfpunkt, men det ændrede nu ikke hans opfattelse. Jeg forsøgte også at indskyde, at med den ringe vind der var pågældende dag, så burde det heller ikke betyde noget horisontalt. Men jeg snakkede for døve øre, og vedblev med at sige at der var noget om snakken [B)]

Christian



Han har fat i noget med sidevind og vertikal ændring, men i praksis ved normale forhold er det uden betydning.
Så din nye lærermester [Wink] har nok hørt noget teori, og kan nu forklare de problemer han oplever i praksis [:o)]

Mvh. Loft
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ISCAR

Ja det er sådan med den tyngdekraft!
Jeg oplever at min 300 win mag skyder fuldstændigt ligeud de første 300 meter, men har flere gange oplevet at kuglen stiger ca 50 mm efter den har passeret de første 200 meter men kun når det er fuldmåne[:0]
Riflen skyder ellers utroligt præcis 5 skudgrupper på 20 mm på 300 meter men kun i måneskin og frostvejr!
Sjovt nok lykkedes det aldrig i solskinsvejr[Big Grin]

God Jul
Ps. Jeg tror også på nisser



En ansat på norma, som er en helt habil skytte, fortæller at han altid opnår de bedste grupper når han tester superammo, hvis han tester om natten, i fuldmåne og frostvejr. Så det er da meget sansynligt at din 300 også skyder bedst under disse forhold [Wink]
Hans forklaring er at der under disse forhold er fuldstændigt vindstille, og ingen termik eller sigteflimmer på grund af varmeflimmer.
Svar
#8
På jagt oplever jeg også de bedste resultater om natten ved måneskin [:p][:p][:p]. I fravær af månen, fungerer det også fint med kunstig belysning [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Tænk sig at jeg er nået til sammme resultat , som en seriøs man hos Norma[:0]
Nu mangler jeg bare at finde ud af hvorfor kuglen stiger efter de 200meter[?] Jeg syntes dog at det oftest sker efter at jeg har indtaget lidt "frostvæske"
Måske n a også kan hjælpe med en forklaring på dette fænomen[Smile]
Svar
#10
En af mine bedste grupper nogensinde, skød jeg i Qaanaaq i nordgrønland sidste vinter.

Skyfri himmel, lidt under -25 grader, ganske let brise - husker dog ikke om der var måneskin på det tidspunkt. Hehe.
Men opnåede én gruppe med ca 4mm egenspredning, og opnåede flere grupper på 5-7mm egenspredning, center til center - på 100m afstand.

Har dog ikke oplevet at skudvinklen (opad/nedad) skulle have noget større at sige.?!? Det er ikke fordi han glemmer at korrigere for "True Ballistic Range" og fejlen pga vinklen så er mere synlig.?!?

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
"Berg auf- Berg unter - Immer hält d'runter ...

Våsede forklaringer på træfpunkts-forandringer er der MANGE af..[8D]

Uanset, så har Vulcan'en vel også en lidt ringere BC, men det kan vist ikke forklare 12 cm ekstra drop... og kun når man skyder nedaf...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Jeg var på skydebanen tidligere i år, og der kom en hen og spurgte mig om hjælp. Nu vil jeg lige indskyde, at jeg aldrig fortæller andre hvad de skal gøre, eller måske gør forkert, men det sker jo at der er nogen der kommer og spørger, og så forsøger jeg at vejlede efter bedste evne.

Hans spørgsmål gik på, om kuglen sad over eller under når vinden kom fra højre[?] Han kunne ikke huske, om den sad over sigtepunktet når vinden kan fra højre eller venstre. Han var igang med at indskyde sin riffel, sjovt nok også en 30.06. Skuddene sad med en hvis spredning, og nu ville han så lige være sikker på, at den vertikale spredning skyldes vinden. Jeg prøvede at forklare, at jeg ikke kunne komme på noget fra fysiktimerne der skulle få sidevind til at ændre det vertikale træfpunkt, men det ændrede nu ikke hans opfattelse. Jeg forsøgte også at indskyde, at med den ringe vind der var pågældende dag, så burde det heller ikke betyde noget horisontalt. Men jeg snakkede for døve øre, og vedblev med at sige at der var noget om snakken [B)]

Christian



Det er rigtigt hvad din "elev" sagde[Wink] Kommer vinden fra højre vil kuglen ramme højere og kommer vinden fra venstre vil den ramme lavere.(forudsat din pibes riffelgang drejer med uret). Det kaldes magnus-effekten: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect
Svar
#13
Jaaaa. men man skal altså ud på lange hold, ELLER skyde med langsomme kugler med lav BC, i en stiv kuling, for at Magnus-effekten flytter skuddene ud af en "almindelig" skudgruppe ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jaaaa. men man skal altså ud på lange hold, ELLER skyde med langsomme kugler med lav BC, i en stiv kuling, for at Magnus-effekten flytter skuddene ud af en "almindelig" skudgruppe ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Den lave BC er opnået ved at bruge Vulcan.[Big Grin]
Nærighed med krudtet(sker ikke hos mig)kan sænke hastigheden tilstrækkeligt.[xx(]
Men jeg tror dog stadig det mere er teori end virkelighed.[Smile]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Det var ikke bare i grusgraven han havde oplevet det. Han havde med anlæg på en guide's skulder skudt en buk 90 meter nede af en bakke og den var ramt lidt lavere end han ellers plejer at skyde dem[:0]. Han havde også skudt en gris fra tre meters højde og en afstand på 50-60 meter og den var også ramt lidt lavere end vanligt....[B)].
Jeg skal ihvertfald ikke forsøge mig med vulcankugler, når de slet ikke retter sig efter tyngdeloven, men lever deres helt eget uforudsigelige liv....
Jeg har også oplevet at kuglen ikke lige har siddet hvor det var meningen[Sad!] At de vil være bekendt at sælge sådant noget skidt i jagtforretningerne!!!!!
Man ved snart ikke hvad ammunition man skal købe for at være sikker på at kuglerne overholder gængse love og regler om ballistik og tyngdekraft!!!!
Gudskelov for at jeg mødte sådan en ekspert der kunne belyse dette problem. Så skyder jeg måske slet ikke så ringe endda[Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jaaaa. men man skal altså ud på lange hold, ELLER skyde med langsomme kugler med lav BC, i en stiv kuling, for at Magnus-effekten flytter skuddene ud af en "almindelig" skudgruppe ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Min erfaring er at magnus effekten har stor virkning, når jeg skyder med rør med en indvendig diameter på 7,5 mm, jeg har bare snittet indvendigt fingevind hele vejen ned, det giver rigeligt rotation til kuglen[Wink] Så lige en halv teskefuld krudt giver sådan en vulcan kugle rigeligt med fart til mig[Big Grin][B)] Men det giver altså meget vertikal bevægelse ved skydning i sidevind[}Smile]
Svar
#17
Af sparehensyn bruger jeg krudt fra 1 stk heksehyl til 15 g vulkan i min NKT. En kartoffelkaster skal jo have krum kuglebane.
Derfor holder jeg også mindst en halv meter over når skudafstanden kommer ud på voldsomme 60 meter.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#18
Min erfaring efter mange år med riffel, siger mig at et skud afgivet under jagt har en rendens til at sidde lavere end når du skyder på skydebanen. Det må være noget psykologisk, noget med at tabe forskæftet få milimeter i en stresset situation. (ikken en joke)[Smile]

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#19
Ved skydning på korte afstande, og hvis det reelle træfpunkt ved vandret skydning sidder lavere end sigtepunktet, så vil denne effekt blive forstærket hvis vinklen ændres - og ganske markant ved meget korte skudhold og stor afvigelse fra vandret, f.eks. fra tårn. Intet hekseri eller måneskin, blot alm. geometri. Ved lange skudhold vil jeg ikke afvise at fuldmånens tiltrækningskraft, jordens omdrejningshastighed og mange andre forhold kan spille ind. Din kammerat bør nok konsultere en tidevandstabel snarere end en ballistisk tabel.[Big Grin]

9,3*57
9,3*57
Svar
#20
Hmmmm.

Dét med tidevandstabellen tændte et lys (gaaaaaaaammel viden og teorier fra en påskefrokost), og jeg konfronterede en kammerat, som har en universitetsgrad indenfor vand og kemi, med de her fremlagte teorier.
Han nævnte så, at det specielt kan have indflydelse på ballistikken på tunge projektiler i Norge, specielt i områder hvor der produceres tungt vand....[:o)]

Dét synes jeg stemmer meget godt, når man tænker på at Vulcan-kuglen produceres af Norma, som oprindeligt er en Norsk virksomhed![^]

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)