Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor godt slår de ihjel blyfri kontra blyholdig
#1
Hvor godt slår de ihjel blyfri kontra blyholdig riffel ammunition.

Nogle tyske forsker har prøvet at sætte de op mod hinanden i en videnskabelig undersøgelse.
Skudafstand,Flugtstrækning,forskellige kaliber,projektiler slå ihjel virkning osv..De er lidt tungt at komme igennem da de er på tysk.

http://download.ble.de/09HS023.pdf

De giver da anledning til eftertanke hos mig med hvilket projektil der skal lades frem over.

Lille

Corruptissima re publica plurimae leges

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#2
Har godt nok haft tysk i skolen[8D]

Kan en eller anden ikke oversætte konklusionen, eller give et kort resume at ovenstående.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#3
HaHa, ja det der kræver vist lidt mere end lidt skoletysk...[Smile]
Svar
#4
Sammnedrag fra side 48:

In Bezug auf die Diskussion um den Einsatz bleifreier Geschosse wird höchstsignifikant nachgewiesen, dass die Herstellung tierschutzgerecht und jagdpraxiskonform anwendbarer Geschosse ohne Verwendung von Blei nachweislich möglich ist.

Med henvisning til debatten om anvendelse af blyfrie kugler er det blevet påvist med stor sikkerhed at produktion af dyreværnsmæssigt korrekte og jagtanvendelige kugler er mulig uden anvendelse af bly.

Mvh Sune
Svar
#5
Hej.Hvis bly bliver no go i Dk har jeg læst at 6,5*55 ikke rigtig kan bruges til jagt,da den ikke kan overholde anslags inergi.Jeg ved ikke om det har noget på sig men de skrev at hvis projektilet skal overholde vægten bliver det for langt og ustabilt.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by zerahn

Hej.Hvis bly bliver no go i Dk har jeg læst at 6,5*55 ikke rigtig kan bruges til jagt,da den ikke kan overholde anslags inergi.Jeg ved ikke om det har noget på sig men de skrev at hvis projektilet skal overholde vægten bliver det for langt og ustabilt.



Skulle det ske, tror jeg ubetinget at lovens krav til anslagsenergi laves om.

Det har aldrig være tanken at 6,5x55 ikke skulle kunne bruges til alt vildt i Danmark.
Loven blev, i sin tid, tilpasset ballistikken fra 6,5x55. Man gik her ud fra fabrikanternes opgivne tal fra patronæskerne, da kornografen ikke dengang var hvermands eje.
Så det har hele tiden været meningen at 6,5 også skulle være lovligt til kronvildt med 9 grams projektil, uanset at en del ladninger ligger lige i underkanten at det loven foreskriver - ved eftermåling.

mvh
Korthår
Svar
#7
Håber da ikke at der indgås kompromis og kravene sættes ned.
6,5x55 er i forvejen lidt klejn til storvildt som vildsvin og Elg.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#8
Klein?? det ved tusindvis af svenske elge og vildsvind heldigvis ikke[8D][8D]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane 2.0

Håber da ikke at der indgås kompromis og kravene sættes ned.
6,5x55 er i forvejen lidt klejn til storvildt som vildsvin og Elg.

Claus the Dane



Hvad bygger du det på? - Meget gerne med henvisning til undersøgelser el.l.!
(Her gælder en snak over en jagtfrokost ikke[Wink])
Som Marion Morrison skriver viser praktik noget andet[Big Grin]

Men for god ordens skyld nævner jeg specifik Dk.

mvh
Korthår
Svar
#10
Hvis en 10,1 grams blødnæset kan slå elg mv ihjel, så kan en 9 grams TSX i hvert fald også!

Jeg gik sidste år over til TSX i alle de rifler hvor byttet skal spises og er ikke ringere stillet på præcision eller skudvirkning, så jeg går aldrig tilbage. Nu skyder jeg så også minimum med 7mm RM pt, men regner da med at min lille 223rem skal indvies næste år - self også med TSX.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Hvis 6,5x55 er for klejn er det da med projektiler som Alaska. Med projektiler af den homogene type klarer den langt mere.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Tjaa.. de gamle næsten rundnæsede 140 grains Barnes-x er ihvertfald yderst effektive både på svin og kronvildt.

I min 6,5xkedelig skyder de under 25 mm grupper på 100 m, og kommer ud med næsten 790 m/s

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Spændende rapport, godt fundet!
Hvad angår 6,5x55 så er lovgivningen jo fastsat af mennesker, og derfor vil man jo sagtens kunne forestille sig at et krav om blyfri ammunition goså ville ændre energikrav.

Personligt er min overbevisning at blyfriprojektiler fungere bedst med grovere kalibre >7mm.

Glædelig jul

D93
Svar
#14
Apropo emnet så er det altid TSX der trækkes frem, når der bruges kobberkugler. Har lige fået en håndfuld 18,5 grams TSX jeg skal teste, men det er da helt vild så meget den fylder ved siden af en 18,5 grams Mega.

Er der slet ingen der bruger MRX ?

Som jeg har forstået det har MRX en bagende af tungsten, og er derved også blyfri, men den må da være noget mindre end TSX ?

Jeg har ikke meget erfaring med blyfri kugler, men kan jo godt se at udviklingen går i den retning.

Og hvad med Norma Kalahari, er der slet ingen der har prøvet den endnu ?

Mvh. Ole
Svar
#15
okhanseb MRX er gået ud af produktion. Barnes fremstiller dem ikke længere.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#16
Kalahari splitter i spidsen så det kun er Bagenden der giver gennemskud. De fire (eller 6???) spidser giver indre sårkanaler som skulle give bedre forblødning. Restvægten er derfor noget lavere end en tsx med samme vægt.
Tsx folder spidsen ud som en tulipan og holder en meget høj restvægt.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#17
@OKHansen når vi kører med blyfrikugler tror jeg at vi skal burge noget lettere kugler end normalt. Jeg går ud fra du taler 9,3 mm, og her mener jeg at du skal vurdere en 250 grains overfor en 286 grains.

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)