Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Julebøvs
#1
Jeg har igennem årene forlagt og behandlet rigtig mange stykker kron-og råvildt. Jeg har set mange ”alternativer” metoder, at opbrække og behandle vildtet på, efter det er nedlagt.
Nu vil jeg gerne have en debat om emnet.
Jeg er røve træt, af at se vildtet behandlet, som om at jægere ikke har hørt om smileyer, fødevaresikkerhed og hygiejne. Der er overalt omkring os fokus på butikker, restauranter, kiosker osv. ang. behandling af de ting vi stopper i munden. Alle er sikkert enige i, at det er ulækkert med dårlig hygiejne.

Jægere må gøre sig klart, at de er det første led i ”produktionskæden” til frembringelse af et fødevaremæssigt værdifuldt produkt.
Derfor kan jeg ikke forstå, at man gang på gang ser en jæger flænse et stykke råvildt til ukendelighed under opbrækning, for når han er færdig vende dyret om med det blottede kød ned i jorden – ”for at hælde blodet ud”.
Det er ved at være sådan, at mange kun kan trykke på aftrækkeren og efter nogle dages venten på at en eller anden redder stumperne, - kan nøjes med at stoppe kødet i halsen.

Jeg synes det er pinligt når en skytte ikke selv kan opbrække sit vildt, det har sikkert også noget at gøre med at uddannelsen er for svag på området. Her kan vi lære en del fra vores naboer sydpå. Men når uddannelsen ikke er bedre, så søg selv at lære, det er ikke raketteknologi, jeg har lært det, så det skulle undre mig om ikke andre også kan lære det.

Jeg forlagde på en dag 3 stk råvildt, alle rigtig godt skudt. To skudt med hagl med hoved/hals skud et godt skudt bag bladet med kugle.
En rigtig behandling, ville have betydet et minimalt svind, men ”eksperterne” havde skamskåret mørbrad, skåret dybt i inderlår og tilsvinet bugkødet og mørbradene. Alt sammen totalt unødvendigt, og i mine øjne noget svineri.

Er jægerhåndværket da helt gået fløjten og har man da mistet respekten totalt for vildtet.

I min læretid, en gang i fortiden, vil nogen nok sige, var det sådan, at når der blev leveret et stk råvildt, blev det behandlet med stor omhu. Ikke et gram måtte gå til spilde – det var det fineste af det fineste og kostede kassen.
I dag oplever jeg folk sige: ” Bare jeg får ryggen og køllerne kan du smide resten væk. Come on - så kan de sq selv forlægge deres vildt.

Hav respekt for vildtet, vi har adgang til de fineste råvarer endda økologiske, så det fortjener omhu.

PS
Lige et lille hip fra gamle ”knurrs”, kald dog tingene ved deres rette navn f.eks:

Bove hedder bove og ikke forlår
Køller hedder køller og ikke baglår

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#2
Hog; jeg er helt på linie med din holdning. Når det så er sagt, kan jeg sagtens se hvor kæden knækker. Når man tager jagttegn lærer man jo nærmest intet om behandling af vildtet når det er skudt. Og når man har skudt sit første rådyr og skal i gang, så står der tit en flok ældre jægere som har hver deres mening om hvordan det skal gøres. Synes det er klart det giver noget forvirring.
Jeg har tit tænkt på om der ville være interesse for et aftenkursus hvor en slagter kan vise den korrekte måde at forlægge et stykke vildt. Hvor mange har f.eks. styr på at partere vildt optimalt?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Jager forbundet holder da den slags kurser?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Det danske råvildt spiser også ikke økologiske fødevarer... [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#5
Har man aldrig set andet kød end det i supermarkedet, så er det nok svært at brække et stykke råvildt imens der står en flok jagtfrokostteoretikere og kommenterer.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#6
@ HOG

Jeg synes det er en vigtig pointe du kommer med. Kan du ikke prøve at beskrive din fremgangsmåde så man ikke ødelægger noget under brækning og den resterende behandling ?

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Lani

@ HOG

Jeg synes det er en vigtig pointe du kommer med. Kan du ikke prøve at beskrive din fremgangsmåde så man ikke ødelægger noget under brækning og den resterende behandling ?

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...



Ja, da.
Jeg "ringler" først tarmen, altså løsner endetarmen. Så skærer jeg fra hagebenet til brystbenet og skærer over strubehovedet så luftrør og spiserør kan trækkes fri til brystbenet så åbner jeg bugen fra lysken til brystbenet, skærer mellemgulvet igennem og tager hele sættet ud.
Jeg lader fedtet side over mørbradene så de ikke bliver blodige og lader gerne kroppen dryppe af ved at hænge den i et bagløb så schweiss kan løbe ud ved halsen og ikke forurene køllerne.
Lav et hul i en hase og find en gren, til at hænge dyret i medens du tørre labberne.
( Hænge manøvren kan selvfølgelig ikke anvendes ved opbrækning af kronvildt ude i terrænet, så skrab overskydende schweiss ud så omhyggeligt som muligt)

Altså IKKE vende kroppen med bugen ned i skidtet.

Hvis dyret har fået en "mavepumper" kan det skylles ellers prøv at undgå vand.

Jeg er godt klar over der findes forskellige metoder, men fælles er brug den tid der skal bruges for at respektere hygiejnen.
I dag, hvor det er almindeligt, at rosastege også vildtkød er det vigtigt, at hygiejnen er i top, da stegetemperaturen ikke er høj nok til, at likvidere alle bakterier.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#8
binder du ikke knude på endetarm og spiserør før du trækker indvoldende ud ? Risikere du så ikke halvfordøjet mad og afføring inde i bughulen ?

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#9
Jeg brækker efter den tyske metode. Den er meget renligere end den danske.

Jeg skærer et hul i bugen fra bækken til brystben. Derefter skærer jeg med 1 snit og kun 1 snit igennem kødet over låsen ned til knoglen. Så saver jeg låsen igennem (pas på blæren) og presser lårene fra hinanden med et snuptag så der lyder et knæk.
Hvis det er unge dyr, så kan jeg skære igennem brystbenet op til halsen. Er det en gammel buk skal saven i gang. Skær ikke lige i midten, men ½cm ved siden af for der er brusken tyndere.
Jeg fortsætter snittet op til strubehovedet som jeg frigør med fingrene. Derefter er det bare at trække hele motoren baglæns. Det kan være nødvendigt lige at løsne lidt med kniven lige hvor luftrøret går ind i brysthulen.
Når jeg kommer hen til bugvæggen tager jeg fat med fingrene i en side ad gangen og løsner bugvæggen. Når begge sider er løsnet kan man trække hele pakken op og bagud hvorved der følger en hinde med ud således at dyret er helt rent indeni.
Endetarmen/røvhullet fungerer som hængsel og når pakken er lagt ud på jorden bag dyret, skæres endetarmen over.
Vupti - færdig.
Men en lille smule øvelse er det en meget nemmere metode end den tradionelle danske.
Samtidig kan man studere hvordan kuglen har virket lige efter at man har skåret brystbenet igennem. Det er ikke nødvendigt at smøge ærmerne op og det tager ca. 3-5 minutter, alt efter øvelse.
Jeg bruger samme metode til alt klovbærende vildt undtagen elg og de største hjorte.

@Lani, hvis du tager strubehovedet med ud er der lukket for maveindhold. Endetarmen skæres over til sidst så der ikke kommer spejderhagl på kødet.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#10
Zero; det er IKKE den metode der anbefales på de tyske hygiejnekurser (i hvert fald ikke det jeg var på). Generelt skal mindst muligt kød blotlægges, så der er absolut ingen grund til at save låsen op.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
Hej

Jeg kan bestemt oså anbefale metoden med at tage hele strubehoved med ud. Så fungere lukkemekanismen ved spiserøret som en kontra ventil og man slipper for at skulle binde knuder på spiserøret.

Jeg er ikke just tilhænger af at save i brystbenet eller låsen. For nogle år siden medsendte jægerforbundet en CD, vist rettet mod nyjægere, hvor de viste hvordan man brækker et stykke råvildt. Jeg havde før jeg så CDen brækket en del rådyr og andre typer hjortevildt, men husker den som meget godt, hvor jeg lærte nogle tricks

I øvrigt tak til trådstarten for at få startet en debat om et meget relevant emne

Mvh.

Jørgen
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Zero; det er IKKE den metode der anbefales på de tyske hygiejnekurser (i hvert fald ikke det jeg var på). Generelt skal mindst muligt kød blotlægges, så der er absolut ingen grund til at save låsen op.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62



Min erfaring er at der hurtigt dannes en tør hinde på kødfladerne. Jeg deltager på en del drivjagter i Mecklenburg Vorpommern og jeg har set i hundredevis af vildt brækket på den måde. Selv har jeg brækket mellem 80 og hundrede sådan.

Jeg har selv været på tysk hygiejnekursus, men jeg husker ikke om låsen blev åbnet eller ej.
Jeg ved bare at åbner man hele dyret på langs er det meget lettere at fjerne bugvæggen og materialet omkring kuglehullet på en renlig måde så alt det dårlige er væk.
En dåhjortefarmer jeg kommer hos gør det osse på denne måde og han er noget mere erfaren end jeg.
Endelig vil jeg da sige at der findes ikke nogen rigtig og nogen forkert måde. Der findes bare flere måder og vælg den du synes bedst om.
At Jægerforbundet viser 'en måde på en CD gør den ikke mere korrekt end andre. Blot mere konservativ og traditionsbundet.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#13
Super emne at debattere.....

Jeg har gennem årene set mange forskellige måder (nogle bedre end andre) at opbrække vildt på.

Jeg har altid gjort det på den måde jeg på tidspunktet fandt bedst - metoden har ændret sig en del gennem årene, og vil sikkert ændre sig fortsat.

Men min konklusion er her i slutningen af 2012, at hvis det på nogen måde er muligt - så foretager jeg først opbrækningen når jeg er kommet hjem meed vildtet. Altså ingen opbrækning og transport af blottet køde ude i terrænet.
Når jeg kommer hjem skærer jeg bagløbene af i det nederse knæled og skinner en anelse af leddet inden jeg hænger dyret op i bagløbene. Herefter skinner jeg hele dyret. Først herefter opbrækker jeg dyret mens det hænger. Medmindre det er skudt i maveregionen undgår jeg vand.

Er jeg på en jagt hvor der bliver brækket inden paraden, spørger jeg altid "Jagtherren" om hvordan de ønsker deres dyr brækket. Jeg mener at det er deres valg hvordan deres dyr skal ordnes.
Er der frit valg - er jeg enig med McQuolle i at der skal blotlægges så lidt kød som muligt, mens der stadig er en ophøjet risiko for at der kan tilføres unødige bakterier.

Glæder mig til at læse om endnu flere måder hvorpå det kan gøres - der er plads til udvikling i "mit koncept"[Big Grin]

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#14
Jeg er meget enig i dit bøvs Hog.

Mange jægere er nogle svin for nu at sige det lige ud. De aner intet om det de har med at gøre, og er ligeglade.

Jeg har ofte stået i det offentlige run for at forlægge, mest råvildt, for den ikkejagende del af befolkningen, og det er ikke superfedt når dyret er fyldt med maveindhold, jord eller andre ubehageligheder - det ser sgu ikke godt ud[}Smile]

Jeg tror problemet er at mange ved for lidt om det og dem som har lært dem det vidste lige så lidt. Som "rigtig mand" kan man alt og beder da ikke om hjælp - men er ufattelig klog.

JO - nogle kurser spec. for nyjægere ville være godt - det ville måske også smitte af på de "gamle røvhuller"

Iøvrigt mener jeg at jægerstanden bør "hanke lidt op i sig selv" og omgås nedlagt bytte med mere respekt end det altid er tilfældet. Det er i mine øjne utilstedeligt når man efterlader skudt vildt eller dele heraf på rastepladser osv. eller at man i sensationspressen kan læse om godsjagter hvor man har skudt 300 udsatte fasaner for efterfølgende at hælde dem i en plovfure - det er sgu for dårligt[}Smile]

For mit eget vedkommende startede jeg med haretramp med et par ældre gutter. De forstod sig på at skyde og behandle harer, og forstod at det var vigtigt give videre til den følgende generation.

Da jeg senere fik mulighed for klovbærende vildt, var jeg så heldig at en kammerat var søn af en tidligere klitplantør en vestjydsk plantage, og der stod for kronvildtbestanden. Faderen havde på "pædagogisk vis" lært videre til junior. Hvis ikke arbejdet var iorden kunne han bare hænge bøssen på knagen [:0]

Heldigvis var min kammerat efterfølgende uddannet, først skovtekniker og senere lærer og var nok noget mere imødekommende - det var en god start for mig. Senere fik jeg en kollaga hvis far var selvstændig slagtermester. Både kollega og faderen er jægere, og jeg har også fået gode fif derfra.

Jeg har flere gange foreslået at den lokale jagtforening at lave et vildtbehandlingskursus....... men det ligger lidt tungt med entusiasmen[Sad] Jeg har dog tænkt mig at fortætte.

Jeg synes det er vigtigt at have for øje at de fleste nyjægere idag er noget oppe i alderen, og ikke har et erfarent netværk.

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#15
@Lani
Det er rigtigt at struben virker som kontraventil i den anden ende passer man blot på, når jeg trækker tarmen tilbage trækker jeg den helt ud sammen med blæren.

Jeg arbejder også efter devisen, blotlæg så lidt kød som muligt. Ved at åbne låsen på et stykke råvildt går der nemt 200g godt inderlår til spilde.

@Zero.
Den "tyske" model er ikke gældende i hele Tyskland. Jeg har selv deltaget i "opbræknings kommandoer" flere gange og der hvor jeg kommer er vildthandleren meget tilfreds med at kunne anvende kødet, frem for at skære det væk som kontamineret.
Jeg kan tilføje, at også harer tager jeg straks tarmene ud af.

Selvfølgelig kan man ikke sige at en metode er bedre end en anden. Min pointe er bare - hvorfor dog selv massakrere et stykke vildt som er godt skudt.

Jeg bruger også en anden fremgangs metode end den gængse ved modning. Jeg synes det er uhygiejnisk, at lade vildt hænge efter "graddage" metoden.
Jeg forlægger vildtet når dødsstivheden er ophævet. Det kød som skal bruges til gullasch og fars fryses ned straks, resten vacuumpakkes og fryses ned når det er modnet.
Jeg arbejder i kødbranchen og har endnu aldrig set, at man modner et kreatur med huden på.

Nu jeg er i gang, kan jeg da også puste lidt til knivene.
Mange forsøger sig med store skinner knive, hvor f.eks en lommekniv er mere anvendelig til råvildt. Hovedsagen er at værktøjet kan skære især når der løsnes omkring tarmen.

Fortsat god debat - jeg kører på jagt

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#16
@Hog og mini

Jeg kasserer da intet kød ved at skære igennem til låsen. Med 1 rent snit som jeg skrev, kommer der inden du næsten er færdig med at brække, en tør hinde som stopper bakterier.

Her kron og dåvildt

[Image: PC200044.jpg]

og her nogen af svinene. Alle er åbnet i låsen, men er klappet sammen under parolen.

[Image: DSC_2493.jpg]

Alt vildt bliver solgt til en vildthandler og havde der været fradrag for at brække låsen, så var den helt sikkert ikke blevet brækket. Husk på at salg af vildtkød er en væsentlig indtægt for Forstamtet.

Så jeg fortsætter med at brække låsen [^][Smile]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#17
På den tur jeg var på til Tyskland (Königs Wusterhausen), savede de låsen op på vildsvinene. De åbnede endda et snit ved boven, der blev holdt åbent med en pind. Det handlede vist om hurtig afkøling af kødet, men det kræver selvfølgelig ekstra fokus på hygiejne. Men det var så heller ikke jægergæsterne, der håndterede kødet.

[Image: 2011-11-18144931_zps453836bd.jpg]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#18
@Zero
Jeg synes det er fint, at dit Forstamt er tilfreds, vildthandleren er tilfreds og at du er tilfreds, men det ændre ikke det faktum, at den tørre hinde, som du hævder beskytter mod bakterie angreb, skal skæres væk.
Ved "ringling" bliver der ingen åbne flader, ergo ingen fra skæring.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Hog

@Zero
men det ændre ikke det faktum, at den tørre hinde, som du hævder beskytter mod bakterie angreb, skal skæres væk.
Ved "ringling" bliver der ingen åbne flader, ergo ingen fra skæring.



Vrøvl. Jeg skærer ikke hinden væk. Den steger jeg bare som det var skind. Intet spild overhovedet.

Når jeg er på elgjagt, så flår vi elgene og deler dem på langs. Osse her tørrer der en hinde på kødet. Vil du osse bilde svenskerne ind at de skal skære noget væk der hvor elgen er delt. Da tror jeg du tager fejl [Wink]

http://www.youtube.com/watch?v=D8KvhNmQ2xc

Her professionel slagter og ved både råvildt og svin er låsen åbnet i forvejen.

http://www.youtube.com/watch?feature=end...quvNRJlh44

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Zero

Citat:quote:

Originally posted by Hog

@Zero
men det ændre ikke det faktum, at den tørre hinde, som du hævder beskytter mod bakterie angreb, skal skæres væk.
Ved "ringling" bliver der ingen åbne flader, ergo ingen fra skæring.



Vrøvl. Jeg skærer ikke hinden væk. Den steger jeg bare som det var skind. Intet spild overhovedet.

Når jeg er på elgjagt, så flår vi elgene og deler dem på langs. Osse her tørrer der en hinde på kødet. Vil du osse bilde svenskerne ind at de skal skære noget væk der hvor elgen er delt. Da tror jeg du tager fejl [Wink]

http://www.youtube.com/watch?v=D8KvhNmQ2xc

--
(o)(o)
Tin Tin er racist


Nu hænger den flåede og delte elg vel heller ikke og dingler udendørs på en vildtkrog i 2-3-4 dage[?]
Jeg foretrækker ihvertfald at undlade at åbne låsen på råvildtet når jeg brækker det, da jeg finder et mørkerødt, blottet og indtørret inderlår uappetitligt. Desuden syntes jeg ikke jeg får så mange hår på kødet hvis jeg hænger dyret i bagbenene når jeg flår det. Jeg har altid to spande med varmt sæbevand når jeg slagter og forlægger, så er det nemt at holde knive og hænder rene hele tiden.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)