Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1 skud med anden ammution ?
#1
Var på skydebanen i dag og efter nogle skudserie på løbende vildt ville min kammerat teste indskydning/ammu .det første skud sad ca 7 cm højt og lidt til venstre ca 4 cm der efter sad de som forventet det var med jagt ammution både træning og jagt ammu er fabriksladet ,jeg har selv prøvet ligende fænomen for år til bage men slog det hen med manglende evne hos skytten(mig) men efter det i dag melder spørgsmålet sig igen skal riflen have et skud for at sætte sig der er ikke foretaget rengøring eller andre fysisk ting som kan forklare det ene men vigtige første skud TVIVLEN ER EFTER TRÆNING MED EN TYPE/VÆGT OG DER EFTER TILBAGE TIL JAGT KAN DET GIVE ÆNDRING VED FØRSTE SKUD ?
Svar
#2
Jeg har faaet paa nakken før for at nævne det, men hvorfor ikke træne med den samme ammo som du jager med, og saa skid hul i omkosningerne. Det andet gaar simpelthen over hovedet paa mig. Jeg kunne ikke drømme om at skyde med andet ammo end det jeg ellers jager med.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Var piben stadig varm efter serierne til løbende vildt ?

Hvilken ammunition (kvalitet) ?

Indskydning skudt fra bænk ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jeg har faaet paa nakken før for at nævne det, men hvorfor ikke træne med den samme ammo som du jager med, og saa skid hul i omkosningerne. Det andet gaar simpelthen over hovedet paa mig. Jeg kunne ikke drømme om at skyde med andet ammo end det jeg ellers jager med.
hogmeister



Hvad skulle fordelen være ved at anvende samme ammo til jagt og træning?
Jeg kunne ikke drømme om at træne med jagtammunitionen[:I]
Jeg skyder ikke mange skud på banen. Måske 50-100 stk om året. Det koster mig i træningsammo ca. 225-450 kr. Skulle jeg købe 50-100 stk jagtammo ville det koste 850-1900 kr. Altså en besparelse på 625-1250 kr om året. Det er ikke meget, men jeg er satme jyde når det kommer til det[:p]
Svar
#5
....Og ærger dig ad helvede til naar du skyder forbi paa 'drømmebukken' Som jeg sagde:"Damn the expense"
H
Hogmeister
Svar
#6
Hhhmm, jeg har svært ved at tro at piben skal sætte sig til hver patrontype. Det er dog almindeligt kendt at det er noget bras at bruge skiftevis coatede, og almindelige projektiler. De coatede laver et lag, som de almindelige slider af igen, og derved er der forskellige forhold i piben.

Jeg kan dog frygte at ”Førsteskudsproblematikken” kan være mere generende end vi er opmærksomme på. Så hvis der er et problem tror jeg mere det drejer sig om at riflen generelt skyder anderledes med første skud hvor piben er helt afkølet. Man kan jo lægge mærke til om det er et generelt fænomen med første skud når man kommer på skydebanen - men det er jo så langsommeligt at teste da riflen skal være fuldstændig afkølet inden man kan prøve igen.

Jeg havde engang 2 banerifler i kal. 22 LR. En anschutz der samlede fra første skud. Og så en Shultz & Larsen der konsekvent satte en 9. i venstre i første skud. Andet skud var en 10. og først i 3. skud sad den som x 10er. Den gjorde det ALTID, men skød også altid perfekt fra og med 3. skud. Det er også almindelig kendt at mange baneskytter sender de første 2-3 skud i volden før indskydningen startes - MEN det er jo netop disse skud vi jægere er så afhængige af.

Hvem kender ikke også de situationer på skydebanen hvor nogen har bøvlet med indskydningen over 30-40 skud, og til sidst afslutter da de sidder ”Nogenlunde” - hvordan sidder mon det kolde skud 3 dage efter ?

Mvh. Ole
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jeg har faaet paa nakken før for at nævne det, men hvorfor ikke træne med den samme ammo som du jager med, og saa skid hul i omkosningerne. Det andet gaar simpelthen over hovedet paa mig. Jeg kunne ikke drømme om at skyde med andet ammo end det jeg ellers jager med.
hogmeister



Hvad skulle fordelen være ved at anvende samme ammo til jagt og træning?
Jeg kunne ikke drømme om at træne med jagtammunitionen[:I]
Jeg skyder ikke mange skud på banen. Måske 50-100 stk om året. Det koster mig i træningsammo ca. 225-450 kr. Skulle jeg købe 50-100 stk jagtammo ville det koste 850-1900 kr. Altså en besparelse på 625 - 1250 kr om året. Det er ikke meget, men jeg er satme jyde når det kommer til det[:p]


Kan du slet ikke gennemskue det [?][?][?]
og 625 - 1250 kr, ja jeg er sgu da osse jyde men det er sgu ikke der jeg vil spare, herregud en flad hund om måneden [:I]

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

....Og ærger dig ad helvede til naar du skyder forbi paa 'drømmebukken' Som jeg sagde:"Damn the expense"
H



Hvorfor skulle jeg skyde forbi i en jagtsituation? Jeg bruger normalt de 50-100 stk træningsammo inden jagtsæsonen starter. Så får kikkerten 3 klik op og 6 klik til højre, så er den indskudt til jagtammo. Så tager jeg og hælder tre jagtammunitions igennem løbet og hvis jeg ellers har skruet rigtigt på kikkerten, så sidder de 3 cm over sigtepunktet på 100 meter.
Jeg har en enkelt gang vovet at skyde tre skud på 200 meter med jagtammo (puha det var sgu lige 51 kr). Der sad kuglerne vidst 12-13 cm under sigtepunktet. Så ved jeg hvor meget jeg skal holde over hvis jeg absolut skulle skyde på så lang afstand (der er ikke meget jagtlig udfordring i de lange skud[Wink][Big Grin]).
Sorry, kunne ikke lade være[Wink][B)]
Svar
#9
]Originally posted by pete1234

Var piben stadig varm efter serierne til løbende vildt ?

Hvilken ammunition (kvalitet) ?

Indskydning skudt fra bænk ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]

piben var ikke helt kold men vi skød på ca 70 meter og markerede efter 8 skud herefter skød han/jeg 8 skud osv.gik så ned og opstillede skive for indskydning som blev foretaget fra bænk på 100 meter. caliber 308 trænings ammution remington og jagtammution lapua mega. vi forsøgte så med trænings ammu fra sellot/bellot nu med varm pibe 1 skud sad også her uden for den efterfølgende skudgruppe så lidt samme historie riflen skyder grupper inden for ca 4cm i dag der var lidt vind (ulfborg Vestjylland [Wink])forøvrigt ingen coatede projektiler er brugt i riflen
Svar
#10
Jeg er sikker på der er noget om snakken, jeg sidder tit og tester ladninger fra bænk, og har tit oplevet at ved at skifte fra en kugle type til en anden, og så tilbage igen, kan lave en træfpunktsændring indtil den lige bliver sat.

Det føles som om at en kugle type afsætter sin egen autograf i form af et mynster vil jeg tro, når man så skifter ammo skal den lige bruge et skud eller to på at lave sit eget mynster, og så er der stabil skydning igen.

Det er kun min Teori og den hænger måske i en tynd tråd, men det er hvad jeg oplever. Og jeg er glad for der er andre der oplever det samme, da jeg aldrig har læst eller hørt andre snakke om dette fænomen. Men mon ikke der er nogle extrem nørder herinde der har.

Gammeltoft hvor er du.[Big Grin][Big Grin]

who dares wins
who dares wins
Svar
#11
En god rutine kunne værer at tage sin jagtriffel med på skydebanen, med jævne mellemrum, og afgive første skud,med kold pibe, på den sammen skive for at se om det sidder som det skal. Den samme skive anvendes fra gang til gang. Sidder skudene ikke som de skal må man handle derefter, så du til enhver tid kan tage din riffel i skabet og vide at den skyder helt som forventet.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#12
Nu gaar jeg alsaa ud fra at det er jagtriflen du ogsaa tager med paa banen.
Hvis det er tilfældet, og den skyder anderledes med 'trænings' ammo end med den jagtammo du anvender til jagt, hvorfor saa alt bøvlet, med at skulle skrue og dreje og holde højt ellet tv naar man efterfølgende gaar paa jagt??
Min riffel er indskudt med en specifik ammo som jeg har brugt i snart 15 aar. Jeg behøver blot at tage riflen af knagen, og gaa paa jagt. den skyder og rammer samme sted som den gjorde sidste aar, og for 15 aar siden, og inden nogen farer i blækhuset, et vaabenskab er ikke paakrævet her.
H
Hogmeister
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Nu gaar jeg alsaa ud fra at det er jagtriflen du ogsaa tager med paa banen.
Hvis det er tilfældet, og den skyder anderledes med 'trænings' ammo end med den jagtammo du anvender til jagt, hvorfor saa alt bøvlet, med at skulle skrue og dreje og holde højt ellet tv naar man efterfølgende gaar paa jagt??
Min riffel er indskudt med en specifik ammo som jeg har brugt i snart 15 aar. Jeg behøver blot at tage riflen af knagen, og gaa paa jagt. den skyder og rammer samme sted som den gjorde sidste aar, og for 15 aar siden, og inden nogen farer i blækhuset, et vaabenskab er ikke paakrævet her.
H



Jeg skal heller ikke skrue eller noget når jeg skal på jagt. Men træningen bliver foretaget inden jagtsæsonen og når jeg så ikke gider træne mere, så bliver riflen indskudt med jagtammunitionen og så er jeg klar.
Svar
#14
Så du træner mellem 1.2 og 15.5? Det var ikke meget. Jeg træner selv regelmæssigt året rundt og prøver en jagtfeltskydning samt en tur til en skydearena.
Svar
#15
Jeg har ikke oplevet noget mærkbart ved projektilskift, men det er nok fordi jeg skyder for ringe ...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#16
Første skud i en kold pibe sidder ofte lidt fra de øvrige. Det er helt normalt - jeg har typisk oplevet væsentlige afvigelser med meget tynde piber.

Min Mauser gør det også men kun et par cm så det er uden praktisk betydning.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Så du træner mellem 1.2 og 15.5? Det var ikke meget. Jeg træner selv regelmæssigt året rundt og prøver en jagtfeltskydning samt en tur til en skydearena.



Mest lige op til bukkejagten eller indtil jeg skal på bukkejagt. Jeg føler ikke behovet for at træne mere end det. Jeg har skudt 13 skud på jagt med min riffel i alt og disse har alle været gode træffere. Jeg tager ikke et skud jeg er det mindste i tvivl om. Men alligevel er det kun sket to gange at jeg har gået glip af et dyr. Fast anlæg (gerne bipod) liggende eller siddende, samt i skydetårn/stige er de eneste skudstillinger jeg bruger. Jeg vil dog til at lære at skyde stående med skydestok til foråret.
Så længe jeg ikke anskyder kan det vel være lige meget hvor meget jeg træner? Jeg bruger dog ½-1 time om ugen på tørtræning med riffel. Det har aldrig givet gevinst for mig at skyde mere end 5-10 skud på skydebanen af gangen.
Svar
#18
Køb en riffel med tyk kvalitetspibe - end of story [}Smile]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#19
Naar man tester patroner til baneskydning (kun interesseret i stoerelsen paa gruppen), ser man bort fra de foerste 5 skud da piben/projektilet skal "saette sig" inden det bliver serioest. Det har dog kun relevans til "fine smeckeri" og har ikke betydning til jagtbrug (vi taler om mm paa en gruppe paa 20 skud).

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Køb en riffel med tyk kvalitetspibe - end of story [}Smile]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]



Løser ikke noget - riflen jeg omtalte tidligere i tråden var en Shultz & Larsen baneriffel, og enda "bare" i kal. 22 LR

Mvh. Ole
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)