Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
På klovnetur hensidan, en lærestreg
#1
En kammerat og jeg er lige kommet hjem fra en god jagttur hos Rolin i Sverige. Det var ellers ligeved at have endt på en træls måde da jeg simpelthen klovnede i det.
Jeg sad på natjagt i en gammel campingvogn efter vildsvin. Der var ca. 50m til foderpladsen. Det var fuldmåne, men overskyet så vi fik ikke så meget glæde af månen. Der var pletvist snedækket.

ca. kl. 2230 begyndte det at pusle nede på foderpladsen og jeg tager riflen op og ser en stor gris, en lidt mindre gris og 3-4 smågrise fise rundt på pladsen. Jeg forsøger at få hold på en af smågrisene, men de har for travlt, så tager jeg sigte på den næststørste i forventning om at den største er førersoen som selvfølgelig skal skånes. Det er noget mørkt på pladsen og grisen står foran nogle små birketræer og æder af foderet. Jeg har fast anlæg og en god skydestilling og ingen "feber" Jeg finder forbenet "tror jeg" trækker sigtet lidt tilbage og lidt ned for at få hjertet med. Da jeg lader skudet gå har jeg en god fornemmelse af at det var velplaceret. Jeg bliver selvfølgelig blændet af mundingsflammen i nogle sekunder og bliver da heller ikke specielt overrasket over at foderpladsen er tom da jeg får synet tilbage. Jeg venter 10-15 min. førend jeg går ned for at kigge på skudstedet. Til min store overraskelse kan jeg ikke se hverken hår eller sweiss på skudstedet og jeg ringer straks til Rolin, som lover at ringe til sin eftersøgnings hundefører. Denne melder dog tilbage at han er til fest og ikke kan køre, så det bliver aftalt at han vil eftersøge den næste morgen.
Jeg fik ikke sovet ret meget den nat for jeg var sgu noget led ved situationen. Når man har følt sig så sikker i skudøjeblikket og så tingene ikke stemmer med den følelse man havde, så begynder tvivlen jo at nage. Man kan ikke få sig selv til at tro at man har skudt blank forbi, men der var jo på den anden side ingen spor til at underbygge at man havde ramt....det er en træls tid man er i indtil man for vished for hvad der er sket. Da morgenen oprandt stod vi klar på pletten kl. 0730 og tog imod to unge hundefører med en Karelsk Bjørnehund forsynet med GPS. Vi kunne kun få lov at følge eftersøgningen på afstand for ikke at forstyrre hundearbejdet. I starten virkede det ikke til at hunden rigtig havde pejling på noget for den løb frem og tilbage, på kryds og tværs, men så efter ca. 1½ times tid, så fandt de et blodspor med rørknogle stumper. Dette meldte de til os via telefon og det stod klart at jeg formentlig havde skudt et løb over. Det var en lidt træls besked, for jeg havde efterhånden affundet mig med at jeg havde skudt blank forbi, men på den anden side så havde de jo nu et spor at gå efter. Hunden fulgte sporet over stok og sten, hen over en asfaltvej og endte med at stille grisen inde i en tæt granplantage, hvor hundeføreren kunne afgive fangstskud. Det var en enorm lettelse at få meldingen om at grisen var død og at vi kunne komme at hente den.
Det viste sig ganske rigtigt at højre forløb var skudt helt over og kuglen havde strejfet det venstre ben. Det kunne den have levet længe med inden den var død af sult eller infektioner.
Det tog 3 timers dygtigt og ihærdigt hundearbejde at finde frem til grisen og jeg er dybt taknemlig og benovet over den proffesionalisme der blev udvist for at rette op på mine klovnerier.
Det viste sig at det var en stor fladpattet so uden unger på 91kg ubrækket. De to erfarne hundeførere fortalte bagefter at der er mange, inkl. dem selv der har skudt for lavt under natjagt. noget med at skyggerne snyder øjet til at tro at dyrets omrids er et andet end det faktiske.
I det mindste har jeg lært at jeg fremadrettet på natjagt hellere må holde midt i dyret i stedet for at spille smart og gå dybt efter en hjertekugle.
Ellers kan jeg sige at det er hyggeligt at være på jagt hos Rolin, han er en frisk herre, god til at lave mad og man føler at han går op i at man får en god oplevelse hos ham, så det kan kun anbefales herfra.

[IMG][Image: klovn_zps8f61901c.jpg][/img]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#2
Tillykke med svinet. Jeg kender din situation fra campingvognen ALT for godt. Desværre var jeg knap så heldig som dig - Der blev aldrig fundet nogen gris. Undecided

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Tillykke med bassen Lani [Smile]
Godt at den blev fundet og affanget. Endnu bedre at det var en "børnefri" so .... [Wink]

[Smile] Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#4
så fik vores "lille" bent betjent en so og tygge på. *GGGG*
STORT TILYKKE her fra longwood. Wink

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#5
Super historie, og godt der kom en lykkelig udgang på den.[Smile]

Men der er lige et spørgsmål jeg må stille, for at blive en klogere riffeljæger. Har kun skudt et stykke vildt med riffel på den frie vildtbane, derudover en 5-6 stykker vildt i hegn.
Jeg har altid lært at det er bedre at ramme lidt højt end lidt lavt, og at hjerteskud giver lange flugtafstande, så har lige et spørgsmål til det du skriver her:
Citat:quote:

Originally posted by LaniI det mindste har jeg lært at jeg fremadrettet på natjagt hellere må holde midt i dyret i stedet for at spille smart og gå dybt efter en hjertekugle.


Hvis man kigger på den tyske ringskive til vildsvin, hvor den er delt ind i forskellige zoner, og ikke bare 3 ringe der er det skud du gik efter jo også en 10'er:
[Image: jaegertips2.jpg]

Det jeg kan læse mig til andre steder, er at høje skud kan være problematiske på vildsvin, da specielt de større dyr kan have en stor "pukkel", hvor man kun anskyder?
Er det set i det lys du holder lavt?
Eller er det, fordi det foretrukne for dig er skud der sidder lavt, og så lever med, som jeg i hvertfald har lært det, potentiel længere flugtafstande?
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by PeptoBizmo

Super historie, og godt der kom en lykkelig udgang på den.[Smile]

Men der er lige et spørgsmål jeg må stille, for at blive en klogere riffeljæger. Har kun skudt et stykke vildt med riffel på den frie vildtbane, derudover en 5-6 stykker vildt i hegn.
Jeg har altid lært at det er bedre at ramme lidt højt end lidt lavt, og at hjerteskud giver lange flugtafstande, så har lige et spørgsmål til det du skriver her:
Citat:quote:

Originally posted by LaniI det mindste har jeg lært at jeg fremadrettet på natjagt hellere må holde midt i dyret i stedet for at spille smart og gå dybt efter en hjertekugle.


Hvis man kigger på den tyske ringskive til vildsvin, hvor den er delt ind i forskellige zoner, og ikke bare 3 ringe der er det skud du gik efter jo også en 10'er:
[Image: jaegertips2.jpg]

Det jeg kan læse mig til andre steder, er at høje skud kan være problematiske på vildsvin, da specielt de større dyr kan have en stor "pukkel", hvor man kun anskyder?
Er det set i det lys du holder lavt?
Eller er det, fordi det foretrukne for dig er skud der sidder lavt, og så lever med, som jeg i hvertfald har lært det, potentiel længere flugtafstande?



Hej

Jeg gik dybt efter en hjertekugle ud fra det her billede som illustrere at hjertet er dækket af lungerne. På den måde ville jeg både ramme lungerne og hjertet.
[IMG][Image: vildsvin_zpsff8c6803.png][/img]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#7
http://www.jagareforbundet.se/Webbjaktskolan/

Her er et meget underholdende link. fra Sverige.

Mvh Kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#8
Da jeg var på svinejagt blev jeg bedt om at træffe direkte i skulderen for at minimere flugtstrækning. Dvs oppe midt i dyret.

Hvis det er lyst nok, lader et skud på forkanten af skulderen til at give størst sandsynlighed for knald og fald. Så sidder skuddet i nakkevirvlerne.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lani
Hej
Jeg gik dybt efter en hjertekugle ud fra det her billede som illustrere at hjertet er dækket af lungerne. På den måde ville jeg både ramme lungerne og hjertet.


Ja ud fra betragtning burde det være et sikkert og godt skud.
Tak for forklaringen[Smile]
Svar
#10
Jeg tror det sikreste er at holde sig til: "Op bag forbenet til midt i dyret og klem så skudet af". Det har virket fint i mange år og gør det vist stadigt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Hey Lani. Tak fordi du deler din erfaring med os! Og flot so. Håber den smager godt :-)
Svar
#12
Ingen tvivl om at det er nogle gode hunde Frederik har! Har selv haft æren af dem ved de to grise jeg har skudt hos Rolin. Begge grise blev fundet ca 100 m fra foderpladsen døde, men man har bare ikke nogen idet om grisen er løbet til højre eller venstre efter skudet, alt bliver meget mørkt. Alle burde eftersøge efter skud på gris, da de ikke helt er klar over at de er døde før en god flugt ;-)
Tillykke med den flotte gris :-) Glæder mig til april, så skal jeg op og hygge hos Rolin igen :-)

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)