Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laser range versus kikkert
#1
Hej

Er der nogle af de ærede formænd der har eller har kendskab til Swarovski's og Zeiss's afstandsmålere.

Det jeg tænker på er kan de bruges som kikkert i en snæver vending, eller skal man tage skridtet og købe en alm kikkert med laser.

Til info så vil jeg lige nævne, at jeg er blind på mit venstre øje og jeg vil have noget back up til afstandsbedømmelse inden skudet. Vil et 8x26(Zeiss) eller 8x30 (Swarovski) være nok til alm jagt, til lange distancer bruger jeg en monoskope 20x50.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#2
Giv evt LEICA BRF 1600 - BallisticRangeFinder - et kig.

Den er simpelthen pragtfuld og virker også i arktiske forhold - altså ud over sne og vand som ellers har tendens til at forstyrre afstandsmålingen.
En kammerat der tidligere boede på østkysten, havde nogle problemer med laser afstandsmålere - og mener der også var en Zeiss eller to imellem dem han havde prøvet.

Jeg har foretaget målinger under lignende forhold med min LEICA, og har ikke observeret at den ikke kan måle - eller giver forskellige målinger på samme afstand, ved gentagne målinger.

Er blevet så glad for Leica, at jeg efterfølgende har fået mig en Leica Geovid 10x42 HD - og har ret uvidenskabeligt holdt den op imod en Zeiss 10x50 ved at skifte mellem de to og stadig kigge på samme område.

Leica'en vinder imellem de to i klarhed.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Når du er blind på det ene øje, så er det overkill at købe en kikkert med LRF.

Jeg har også prøvet Happy's Leica, og den kan KLART anbefales.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
@Happy

Lecia range finder, er tjekket ud[:I] men den er på 7x i forstørrelse, de 2 andre er på 8x forstørrelse, spørgsmålet er om lysindtaget i disse 2 er tilstrækkeligt til at man kan bruge dem istedet for en alm kikkert på jagt[8D]

@JRexA

Jeg har godt set og prøvet en Geovid 10x42 på jagt og du har helt ret, hvorfor betale for en kikkert man egentligt kun bruger halvt[Big Grin]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#5
@santo, jeg har lignende problem - bare højre øje, jeg bruger en Opticron mono 8x32.. Den kan ikke måle sig med en Lecia eller en Zeiss, men jeg føler ikke behov for at se om dyret har blå øjne[Wink].. Bruger den til at spotte efter dyr og når jeg er i tvivl om afstand bruger jeg en "noname" rangefinder som giver mig en indikation af afstanden ± 5m..
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by dragondad

@santo, jeg har lignende problem - bare højre øje, jeg bruger en Opticron mono 8x32.. Den kan ikke måle sig med en Lecia eller en Zeiss, men jeg føler ikke behov for at se om dyret har blå øjne[Wink].. Bruger den til at spotte efter dyr og når jeg er i tvivl om afstand bruger jeg en "noname" rangefinder som giver mig en indikation af afstanden ± 5m..



Hej

Fint at høre at også andre har sådan et problem under jagt.[:I]

Jeg vil bare gerne slippe for at slæbe alt for meget med på jagt, jeg tror at jeg ender op med Swarovski,en, den kan monteres i min kikkertsele, min "store" mono sidder bare i bæltet og kan bruges som back up til større afstande.[^]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#7
Opfølgning..

Jeg har i weekenden fået tildelt et stk Swarowski rangefinder 8x32 af konen[Big Grin]

Jeg har nu testet 2 dage og er absolut ikke skuffet, den klarer sig fint til mit brug inden for 300 meter og kan sagtens klare mere, den kommer dog til kort, når vi kommer +15 min efter lukketid men det kan jeg leve med.[Wink]

Jeg tror at det bliver en langt venskab der her er skabt.[Wink]

Mvh

Santo

Glemte lige konen har jeg ikke set meget til siden købet.[B)][8D]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)