Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
270w eller 308w
#1
jeg har et spørgsmål som jeg håber alle i kyndige medlemmer af dette super forum kan hjælpe med at besvare. jeg står over for at købe ny riffel, min nuværende riffel er kal. er 308w, jeg har fået ladet nogle 168grains TSX som jeg er super tilfreds med men kunne godt tænke mig at prøve en anden kaliber der er lidt mere fladt skydende, jeg har læst lidt om 270w, kan man få lige så god præsition(308w trekløver der rør hinanden) og hvordan virker den i råvildt.
ser frem til at læse nogle saglige indlæg
MVH.KJI@
Svar
#2
Hej Kji@

Hvis det bare er til at skyde råvildt, kan du lade nogle 110Gr TTSX
til 1000m/s V0 i din 308W. og det må vel siges at være en flad kuglebane.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#3
Hej KJI@.
Hvad afstande vil du ud og skyde på siden du vil have mere flat skydende?
Jeg har lige prøvet og sammenligne en 150G Nosler partition i både 270W og 308W

[Image: 270vs308_zps067d7d72.jpg]

Indskudt til 200m og så kan du se hvad den er over på 100 og under på 300m på dem begge.

anslags energien på givende afstande...

[Image: 308vs270_zps49f8f3ae.jpg]

Så mit umiddelbare bud er... [:I]
Hvis du er glad for de TSX i 168gr så bliv ved dem. Spar pengene på riflen og gå på jagt for dem. [Big Grin]

Og ja jeg ved godt at 150gr er en let kugle til 308w men det var lige hvad jeg havde ved hånden i samme vægt som 270w.

Og skulle det have interesse så kan jeg også lave de tabeller med en 165gr tsx i en 308w og en 30.06.. Der er også forsvindende [:0]lille forskel på de 2... [:o)]

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Ja det er skræmmende så universel en 308w er.

Det burde næsten være forbudt at skrive 308 på dette forum for riffelautister ...

Med de rigtige kugler dækker den behovet fra 22-250 til 3006 og skyder fladt med de letteste.

Brug de penge på noget andet grej, rangefinder f. eks. [:p]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
For så vidt enig, men 270 win er født med 130 grain kugler som optimum. Det er her at kaliberen har sin styrke.
Selv skyder jeg med 140 grain Accubond i 270W og har har gjort lidt i 130 grain Hornady. Til madvildt er det lidt i overkanten med hensyn til kødødelæggelse. Og 0.270" er ikke en ægte 7mm og det kan give lidt fnidder visse stedet i verdenen, men det kan 308W også.
Min løsning er 7-08 Rem og tunge kugler (jeg vil ikke eje en 308W, sådan bare for principets skyld - selv on det er noget krukket vås).

Køb en 308win og fortsæt med 168 grains, det er så fornuftigt at det næsten er for kedeligt[Smile] Hvis du vil skyde fladt skal det være kvart tomme eller mindre.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Ja det er skræmmende så universel en 308w er.

Det burde næsten være forbudt at skrive 308 på dette forum for riffelautister ...

Med de rigtige kugler dækker den behovet fra 22-250 til 3006 og skyder fladt med de letteste.

Brug de penge på noget andet grej, rangefinder f. eks. [:p]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Hvad kan man tilføje ?

Brug pengene på super optik, masser af ammo og jagt.

Det er ikke det samme som at jeg ikke har flere rifler, men jeg behøver dem trods alt ikke ud fra en fornuftmæssig betragtning.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
De har allesammen så såre ret. Men selvfølgelig skal du have en ny riffel til råvildt...det skal bare være en 243win, bedre kaliber til råvildt findes ikke, og med de rigtige bønner er den også ret præcis.

En 270win til råvildt er nok ikke det bedste valg, de stykker jeg har skudt har været meget døde, endda med en hård bonded kugle 140grains har der været meget unødvendigt kødspild. Men en dejlig kaliber til større vildt det er det, og ikke nær så kedelig som 308[Wink]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED HOYT Element RKT


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Har skudt med 270w i 35år og har skudt rigtig mange bukke med 270w
og skudt flere elge og en kronhjort mm.
Har brugt 9.7 gram 150 grain til alt.

til større vildt er RWS Kegelspitz 9,7g super og til lange hold og med gennemskud og uden at der er skader på kødet.
Nosler er også god til større vildt.

Til råvildt har jeg brugt Nosler 9.7 Patition rigtig maget

Lige nu afprøver jeg Speer DeepCurl 9.7g til råvildt den er ok.
Har også 9,3x62 har haft 308w og 22-250 og 7mm Rem mag.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by zilla

Har skudt med 270w i 35år og har skudt rigtig mange bukke med 270w
og skudt flere elge og en kronhjort mm.
Har brugt 9.7 gram 150 grain til alt.

til større vildt er RWS Kegelspitz 9,7g super og til lange hold og med gennemskud og uden at der er skader på kødet.
Nosler er også god til større vildt.

Til råvildt har jeg brugt Nosler 9.7 Patition rigtig maget

Lige nu afprøver jeg Speer DeepCurl 9.7g til råvildt den er ok.
Har også 9,3x62 har haft 308w og 22-250 og 7mm Rem mag.



Hvad lader du dine speer deepcurl med? Har lige selv købt en æske.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#10
mange tak for alle jeres input jeg tror jeg bestiller min nye riffel i kal.308w som claxel skriver den dækker det meste, og stef_H tabeller er der ikke den store forskel på træf punkterne. jeg kunne godt finde på at købe en pibe i 270w lidt senere. Min riffel er en blaser R93 som skal byttes til en R8, det ville jeg ikke skrive i det oprindelige indlæg da jeg ikke gider at høre folks fordomme om blaser, men mange tak for jeres saglige input
MVH KJI
ps Hvis du gider stef_H ville jeg gerne se tabellen over 165g
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by kji@

mange tak for alle jeres input jeg tror jeg bestiller min nye riffel i kal.308w som claxel skriver den dækker det meste, og stef_H tabeller er der ikke den store forskel på træf punkterne. jeg kunne godt finde på at købe en pibe i 270w lidt senere. Min riffel er en blaser R93 som skal byttes til en R8, det ville jeg ikke skrive i det oprindelige indlæg da jeg ikke gider at høre folks fordomme om blaser, men mange tak for jeres saglige input
MVH KJI
ps Hvis du gider stef_H ville jeg gerne se tabellen over 165g



He - he, jeg er vild med Blaser[Big Grin]. men når du nu bekender kulør, bør du så ikke overveje 6,5x55 og så senere evt. få et større kaliber, som eks. 9,3x62 el.l..
Med 6,5 får du ikke bedre kaliber til dansk jagt, som de fleste jo alligevel bruger 98% af tiden på[:o)]
Med 308 sætter du dig - efter min mening - meget mellem 2 stole[8D][:I]

Håber ikke jeg starter en "religionskrig"[8D]

mvh
Korthår
Svar
#12
Jag skulle välja en 270win. Tillräckligt gott utbud med kulor, en 140grain eller 150grain kula duger till allt vilt. Nosler, Swift, Barnes, Norma, RWS etc, etc. Bara att välja och vraka. 308 win skulle jag inte skaffa.
Svar
#13
Hold dig til din 308, brug dine penge på træning ved varierende afstande, sideafdrift ved forskellige vindstyrker og afstande, på den måde er du bedre kørende, kan det ikke væltes med en 308 er det nok alligevel ikke vær at stoppe i fryseren!
P.s. Du skal ikke være ked af din Blaser, du kommer nok over det. [Big Grin]

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by fqvist

Hold dig til din 308, brug dine penge på træning ved varierende afstande, sideafdrift ved forskellige vindstyrker og afstande, på den måde er du bedre kørende, kan det ikke væltes med en 308 er det nok alligevel ikke vær at stoppe i fryseren!
P.s. Du skal ikke være ked af din Blaser, du kommer nok over det. [Big Grin]

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!



Et enkelt argument som måske er nævnt før.

prisen på ammunition hvis man ikke er hjemmelader, og selv på genlade komponenter vil jeg hellere købe 308 når vi taler om det danske marked.
Er man helt til at spare kan engangsafskudte308 hylstre skaffes noget billigere end 270 win hylstre.

@Tonny selvfølgelig skal han have en riffel/-pibe mere men i 260 rem.
Fordi levetiden på piben er højere, kuglen lidt tungere, højere BC og hastigheden lidt lavere.
Altså mere ensartet påvirkning af vildtet på forskellige afstande.

Få den lavet med 10" stigning og den skyder eminent med 120 Pro hunter fra Sierra og 6,5 grams norma HPBT.

243 win er jeg i øvrigt ikke den eneste der har haft udfordringer med præcisionen i.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Blaser laver ikke piber i 260R[:I] - gjorde de havde jeg en[8D]
Svar
#16
kji@

Som Lovet.
[Image: 308vs3006_zps085e6dd6.jpg]

Hastighed

[Image: 3006vs308_zpsd615c2de.jpg]

Kugledrop.

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#17
Hvis du primært skal jage i DK, så vent med at anskaffe vekselpibe til du står overfor et reelt behov for andet end 6,5/308. Det er jo en vis forskel på, om din vekselpibe skal fælde en kirgisisk bjergged eller et par polske grissebasser.

/bundgaard
Svar
#18
308 og en 110 grains TTSX og du har næsten en 243.
308 og en 165 grains TTSX og du har næsten en 30.06

Til nærkamp på kæmpesvin kan man vælge en tungere kugle men hvorfor skulle man?

Der er ikke meget der overlever 10,7 gram kobberforgiftning på øverste halvkugle[}Smile]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Med hensyn til en Blaser pibe i kaliber 260R, så kan man jo bare tage kontakt med en kompetent bøssemager, og så kan han da lave én.
Det kræver dog nok at han har en gammel (udtjent) pibe, som han kan "sætte" en 260R-pibe ind i.

Jeg ved positivt at Bøssemager Ejner Kildegård kan lave dét lille "nummer". Men det koster selvfølgelig....! [^]

Mange hilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#20
Når nu 308Win er så fint et kaliber, hvordan kan det så være at 270 Win prises til skyerne af "Prins Albrect von Aimpoint und Sauer" til vildsvinejagt??[}Smile][Wink]
Ps. Jeg skyder selv meget med 308 Win, men har da nedlagt et par grise med 270Win,,er bare nysgerrig på jeres mening[?]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)