Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
17HMR lovlig til ræv
#21
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Hornady oplyser selv E100 på XTP og V-Max til netop 175 joule. Se her:
http://www.hornady.com/assets/files/ball...t-2012.pdf (Side 2)

MvH
Morten



Så skal man godt nok være sikker på at man har samme V0 som fabrikken, hvis man kører uden margin [:0].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Slap af.. Man må da gå ud fra fabrikantens oplysninger. Hvad skulle man ellers?
Selvom udgangshastigheden måske er 5 m/s lavere skal ræven nok dø[Wink]

Citat:quote:

Originally posted by Zero

Min 17HMR går ud med 800m/s, så den er lovlig [Smile][^]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist



Det har jeg hørt fra flere[Smile] Hvilken riffel, pibelængde og ammo har du målt til 800 m/s?
Svar
#22
CZ 452, standard pibelængde, 17grs Hornady V-max

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#23
Øv min nye 223 laver gode grupper på 200 meter med billig AMA, så der er ingen gangbar undskyldning for at købe en 17HMR ;-)

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#24
Chrstn_Olsen>> Naturligvis er der en gangbar undskyldning - Du har jo ingen .17 HMR... Mere grund behøver man vel ikke... :-)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#25
Du er en livredder :-)

Jeg har haft en men den kom bare aldrig ud når man har en 223 også. Der er jo heller ikke noget rekyl i 223 selv om den har 6-7 gange mere energi og det kunne jo være at der lige kom et dyr den dag osv.. Det må være influenza når man argumenterer mod våbenkøb :-) sorry.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#26
Vi tilskriver det momentan sindsyge pga. febervildelse. Du er tilgivet, men det skal ikke ske igen... :-p

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by TheDarksideSlap af.. Man må da gå ud fra fabrikantens oplysninger. Hvad skulle man ellers?
Selvom udgangshastigheden måske er 5 m/s lavere skal ræven nok dø[Wink]



Uanset hvad der står på pakken, er man vel altid selv ansvarlig for at ens ammunition overholder lovens krav. Nogle firmaer tester i meget lange piber og det gør jo tallene på pakken noget optimistiske.
Du slipper jo heller ikke for en fartbøde fordi dit speedometer viste mindre end politiets måling.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#28
På noget af mit ammo ( 7 SAUM , 30-06 ) står der at hastighed er målt ud fra en 60 cm pibe.
Hvor mange 17 HMR piber er så lange, min er i hvert fald ikke.
Ved iøvrigt heller ikke om der står noget sådant på mine Hornady æsker i 17 grains

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by TheDarksideSlap af.. Man må da gå ud fra fabrikantens oplysninger. Hvad skulle man ellers?
Selvom udgangshastigheden måske er 5 m/s lavere skal ræven nok dø[Wink]



Uanset hvad der står på pakken, er man vel altid selv ansvarlig for at ens ammunition overholder lovens krav. Nogle firmaer tester i meget lange piber og det gør jo tallene på pakken noget optimistiske.
Du slipper jo heller ikke for en fartbøde fordi dit speedometer viste mindre end politiets måling.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Aaaehh........ stop nu[Wink]
Lovgivningen er jo også her baseret på "kendte" og "forventelige" hastigheder.
Bevisbyrden er jo umulig at løfte for politiet, da de - af gode grunde - ikke kan efterkontrollere projektilets hastighed.

Diskussionen om hastigheder, anslagsenergi m.v. er kun for NØRDER[:o)]

Jeg tør godt komme med den påstand at under 2 % af Danmarks jægere kender udgangshastigheden på deres valgte ammunition[:I]
De følger selvfølgelig "brugsanvisningen" på pakken, og det gør politiet selvfølgeligt også[Smile]

Vi er - efter min bedste overbevisning - i fluekneppeafdelingen[8D]

mvh
Korthår
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by TheDarksideSlap af.. Man må da gå ud fra fabrikantens oplysninger. Hvad skulle man ellers?
Selvom udgangshastigheden måske er 5 m/s lavere skal ræven nok dø[Wink]



Uanset hvad der står på pakken, er man vel altid selv ansvarlig for at ens ammunition overholder lovens krav. Nogle firmaer tester i meget lange piber og det gør jo tallene på pakken noget optimistiske.
Du slipper jo heller ikke for en fartbøde fordi dit speedometer viste mindre end politiets måling.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Aaaehh........ stop nu[Wink]
Lovgivningen er jo også her baseret på "kendte" og "forventelige" hastigheder.
Bevisbyrden er jo umulig at løfte for politiet, da de - af gode grunde - ikke kan efterkontrollere projektilets hastighed.

Diskussionen om hastigheder, anslagsenergi m.v. er kun for NØRDER[:o)]

Jeg tør godt komme med den påstand at under 2 % af Danmarks jægere kender udgangshastigheden på deres valgte ammunition[:I]
De følger selvfølgelig "brugsanvisningen" på pakken, og det gør politiet selvfølgeligt også[Smile]

Vi er - efter min bedste overbevisning - i fluekneppeafdelingen[8D]

mvh
Korthår



Nemlig! Politiet er også ligeglade med om man køre 84 km/t på landevejen. Det er ikke det der gør forskellen på liv og død. Fordi kuglen måske ud af din riffel har en anslagsenergi der ligger 5 % lavere end lovkravet er vidst irrelevant for hvorvidt ammunitionen er egnet til at nedlægge en ræv.
Tænk på afstanden! Bare en lille beregning: En Hornady V-Max (vo=777 m/s) har en anslagsenergi på 175 joule på 100 meter, hvis den holder hastigheden der er opgivet. På 110 meter er anslagsenergien så nede på 163 joule. Hvis kuglen kun har en mundingshastighed på 755 m/s, vil kuglen på 100 meter have en anslagsenergi på 163 joule. Altså den samme energi som den lovlige kugle på 110 meter.
Er det så så vigtigt at kuglen har den "rigtige" hastighed?
Svar
#31
Den bedste hastighed for en .17HMR kommer fra en 18-19" pibe, så en super lang pibe er ikke nogen god idé.

http://www.varmintal.com/17hmr.htm

på en .22LR mener jeg at den optimale hastighed er ved 15-16"
men kan ikke lige finde dokumentation for dette.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#32
http://netnatur.dk/jagtvaben/vaben/riffe...17-nyheder

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)