Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæverjagt-gode råd
#1
Hmm kom til at sige ja til en lille bæverjagt, men det er en førstegangsoplevelse, og den må gerne blive god. Og dem som forbereder sig er jo tit de "heldigste" så hvad skal man medbringe.

Jeg har div. kalibrer, hvilken kaliber/kugle kan I anbefale til bæver. Og er der remedier som er tæt på uundværlige at medbringe så giv lyd tak.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED HOYT Element RKT


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#2
Som første prioritet, medbring en riffel og en del tålmodighed[Wink]
Jeg bruger selv en .223 med en alm. blødnæset kugle. Bæveren er sejg, så det er ikke sikkert du får gennemskud og det er jo heller ikke så pænt med 2 huller i skindet.
Min svenske kompis bruger bare sin 6½er elgriffel.
Ellers en jagtstol og en god håndkikkert.

Til efter jagten, en god skinner kniv og et slibesæt. Kniven bliver sløj så have et slibesæt eller flere knive. Et par poser salt til skindet.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#3
Enig med Zero. Tålmodighed og den riffel du har med den mest lysstærke kikkert. Hvis den er i stor kaliber, så skyd med spidsskarp og hvis den er i lille eller mellem, så en trægtekspanderende kugle der er tung for kalibret.
Bævere bor i/sørger for meget fugtige omgivelser, så varme vandtætte støvler og generelt varmt tøj, så du kan sidde stille længe.
Super spændende jagt og ofte i smukke omgivelser [Smile].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Tørt tøj,Vandet er koldt i april deroppe. en klemme til næsen når du skal brække den, og en engangsskalpel. Den er supergod til at skinne med. Evt engangs handsker. Bæverens "duft" sidder i fingerne en tid efter..

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Dem jeg har skinnet har nu ikke lugtet. Men google "how to skin a beaver"
Jeg gør ligesom ham her:

http://www.youtube.com/watch?v=HxGujeqol-c

Der er mange gode tips at hente på de videoclips på youtube. Jeg er kommet under en time for en voksen bæver på 25 kg

Der er osse den rigtig hurtige metode, men den dur kun til fældefangede bævere. Der må ikke være skudhuller i skindet,

http://www.youtube.com/watch?v=C-9trO0eRcI

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#6
lystærk kikkert ..det skal kunne skelne mørkegrå uldknold fra mørk baggrund..men vælg position så du har kontrast baggrund..sne/isdække de måske vil op på..et vandspejl de skal skal over = dvs rekonocering.. det bruger jeg formiddags timerne på. Alt det jeg har fået, har været ved at have optimeret kontrast muligheder (skud fra solnedgang til 2-3t efter..morgenpas har jeg helt stoppet med..de er langt tid oppe før dig og de hør/lugter dig på på pas og du kan ikke se en skxd 1t eller før sol opgang).. At side inde i skov og krat og vente på dem der, er næsten umuligt at se dem (selv om du kan både lugte og se dem)..senere på sæson bliver der så mange lystimer at bæver er ude i mere lyse timer også. Jeg går nu typisk ud 1t (evt 2t) før solnedgang og bruger tiden til skumring til at indprente mig position af hver eneste sten og stub i synsfeltet..så når der hele er mørkegråt i gråt at jeg kan reagere på .. hov den knold var der da ikke før..nogen minutert intens kig med håndkikkert om der kommer bevægelse ? ..så kan man begynde at følge og se om den kommer på land

Kaliber & kugle som for rådyr (jeg bruger 6,5x55 + 'gale tyskers' KJG kugler .. har anvendt moderat fart rem corelokt før) ..med god præcision!! (hvis du vil lave hoved/nakke/rygskud hvis det er eneste mulighed du har..selv 'sideværds' er træf området ret lille (især kritisk hvis det er 100m+ som jeg var ude for en gang) = støtteben el lignende der giver låst stilling fra skydstol..men du skal også kunne forvente et pjask 10m fra dig, så du skal kunne 'omorganisere'. Forkroppen er relativ kort iforhold til andre klasse 2dyr .. så lige bag forben ..er ret langt fremme

Varmt tøj/støvler at side aften pas ud i frost på -5grader (typisk aften/nat värmland i påsken..men kan også svinge op til +10 .. og mere om dagen)..

Skyd først når de er gået op på land (mindst 1-2 m fra brink) eller du er sikker på at det er så lavvandet at de ikke kan plaske sig til det dybe med de sidste kramper (der hjælper det med hoved/nakke/rygskud at 'fiksere' så den ikke forsvinder)

Kano er noget helt andet, der kan man komme tæt på..men man skal så være vant til det 'gyng gang' der er når man flytter lidt på sig

/wolf_skate

PS har for øvrigt lige fået en montage tilbage som en lokal amatør/hobby konservator her i S har forsøgt at 'redde' efter noget makværk en stor 'prof' konservator havde 'leget' med.. Er du I S el N så brug lokal konservator til skind el montage hvis du kan .. (eller en lokal du kender i DK).. at får sendt til udlandet til nogen du ikke kan snakke med direkte, kan blive starten på en træls oplevelse

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Hvis du "bare" vil have garvet skindet kan jeg VARMT anbefale Damsholte pelsberederi på Møn:
http://www.garvning.dk/Pages/Kvalitet.asp
Jeg har fået garvet 2 mårhunde skind der i super kvalitet.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#8
Fasan. Der vil jeg gerne melde om en dårlig oplevelse hos Damholte pelsberederi! Det tog dem 9 (!!!!!!!!) måneder at garve ét ræveskind. I mellemtiden var der en periode på 1 ½ månede, hvor de ikke tog deres telefon og ej heller svarede på mails. Da jeg endelig kom i kontakt med dem, vidste de ikke hvor min bælg var.
Den blev heldigvis fundet og sendt til mig.

Jeg bruger Ronald Kronqvist i stedet for. Han er ikke så informativ, men gør et fint stykke arbejde. Og min kære svoger fik garvet en ræve bælg på 34 dage sidst - dét er hurtig arbejde til billigere penge end hos Damholtes Pelsberederi.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)