Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
coal. 6,5x55 10,1g. oryx?
#1
Da jeg skal til og lade nogle stykker for en ven, til en husquarna 1900 riffel, ville jeg gerne høre hvad folks erfaringer ang. friflugt er!

Jeg har haft målt max. coal. og skal så bare lige vælge hvor meget kortere patronen skal laves.
Umiddelbart hældte jeg til at have en friflugt omkring 0,8 eller 0,9 mm. da jeg ofte har haft gode erfaringer med det ang. andre kalibre og kugler, men er der nogen der har direkte erfaringer ang. 6,5x55 og oryx 156 gr. ville det være interessant at høre!

Har man en rigtig god ladning, går jeg heller ikke af vejen for at høre den, hvis den har vist sig at have en god præcision, men ellers er der styr på den del tror jeg..[Smile]
vh. Dennis.
Svar
#2
Jeg har til en Varberg i 6,5x55 ladet Oryx, hvis jeg satte kuglen 1 mm i hylstret kunne riffelgange ikke nåes

COAL blev 80 mm hvor kugle sidder 7,5 mm i hylstret, så friflugt må være +6,5 mm, den skulle fordres med 50 grain MRP inden den gav gode skudgrupper, den går godt 830 m/s over chronoen

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#3
Jeg har ingen erfaring med Oryx i 6,5x55, men Norma siger en COL på 74,00 mm – mon ikke det er et glimrende sted at starte?

Med min ringe erfaring udi genladning, så har jeg kunne opnå glimrende grupper i 6,5x55, ved blot at følge kugleproducentens COL fra deres respektive ladebøger. Nu er jeg doven anlagt, når jeg når en C-C spredning på 15 mm eller derunder for en 4 skuds gruppe med jagtammo på 100 m, så gider jeg ikke at forsøge mig mere. Det er lykkes i 2 forskellige rifler med 2 forskellige projektiler i hver, uden at skulle arbejde med COL. Begge rifler er almindelige tyndpibede jagtrifler.

Jeg har dog forsøgt at arbejde med COL i kaliberen når det gælder Lapua Scenar til bane, og der har jeg gjort den interessante observation, at en mindre COL end den foreslået i ladebøgerne, giver den bedste præcision i min riffel. Jeg lavede en testskydning hvor jeg først skød en serie fra min til max krudt med den foreslåede COL og derefter lavede jeg tilsvarende test men med COL 1 mm kortere. Det var samme mønster for præcisionen den blev bedre jo mere krudt jeg hældte i, men den var markant bedre med den kortere COL og dermed længere friflugt. Det endte med at blive de mest præcise ladninger jeg har lavet til den pibe. Hvilket jo egentlig burde få mig til at eksperimenter med at ændre COL i jagtammoen, men som tidligere nævnt, så er jeg jo doven anlagt, og har endnu ikke fundet det nødvendigt.

Hvis du søger lidt på forummets gamle tråde, tror jeg at du kan finde en forklaring på hvorfor at man ikke nødvendigvis skal lave længst mulig COL i lige netop 6,5x55. Jeg har selv en 22-250R, og der har jeg været nødt til at lave COL væsentlig længere end foreslået i diverse ladebøger, førend jeg kunne opnå en tilfredsstillende præcision.

Christian
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Jeg har ingen erfaring med Oryx i 6,5x55, men Norma siger en COL på 74,00 mm – mon ikke det er et glimrende sted at starte?

Med min ringe erfaring udi genladning, så har jeg kunne opnå glimrende grupper i 6,5x55, ved blot at følge kugleproducentens COL fra deres respektive ladebøger. Nu er jeg doven anlagt, når jeg når en C-C spredning på 15 mm eller derunder for en 4 skuds gruppe med jagtammo på 100 m, så gider jeg ikke at forsøge mig mere. Det er lykkes i 2 forskellige rifler med 2 forskellige projektiler i hver, uden at skulle arbejde med COL. Begge rifler er almindelige tyndpibede jagtrifler.

Jeg har dog forsøgt at arbejde med COL i kaliberen når det gælder Lapua Scenar til bane, og der har jeg gjort den interessante observation, at en mindre COL end den foreslået i ladebøgerne, giver den bedste præcision i min riffel. Jeg lavede en testskydning hvor jeg først skød en serie fra min til max krudt med den foreslåede COL og derefter lavede jeg tilsvarende test men med COL 1 mm kortere. Det var samme mønster for præcisionen den blev bedre jo mere krudt jeg hældte i, men den var markant bedre med den kortere COL og dermed længere friflugt. Det endte med at blive de mest præcise ladninger jeg har lavet til den pibe. Hvilket jo egentlig burde få mig til at eksperimenter med at ændre COL i jagtammoen, men som tidligere nævnt, så er jeg jo doven anlagt, og har endnu ikke fundet det nødvendigt.

Hvis du søger lidt på forummets gamle tråde, tror jeg at du kan finde en forklaring på hvorfor at man ikke nødvendigvis skal lave længst mulig COL i lige netop 6,5x55. Jeg har selv en 22-250R, og der har jeg været nødt til at lave COL væsentlig længere end foreslået i diverse ladebøger, førend jeg kunne opnå en tilfredsstillende præcision.

Christian



Jeg har selvfølgelig set hvad andre opgiver coal. til, også Norma, men ideen er netop at lave en patron der passer til den specifikke riffel.
Når man læser dit indlæg, kunne man også få det indtryk at årsagen til den forbedrede præcision du oplever ved længere friflugt, kunne skyldes at en længere friflugt giver højere gastryk pga. det mindskede hylstervolumen og dermed højere hastighed på projektilet.. Det kunne måske være projektilets hastighed der gav den øgede præcision?
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Jeg har til en Varberg i 6,5x55 ladet Oryx, hvis jeg satte kuglen 1 mm i hylstret kunne riffelgange ikke nåes

COAL blev 80 mm hvor kugle sidder 7,5 mm i hylstret, så friflugt må være +6,5 mm, den skulle fordres med 50 grain MRP inden den gav gode skudgrupper, den går godt 830 m/s over chronoen

MVH Bjarne



Jeg målte max. coal. til 77,8 i riflen, så jeg overvejede at lave patronen 77mm.
Så sidder de ca. 10,7 mm. nede i hylstret, det er fint.
Jeg får også beregnet mig frem til en hastighed lidt over 800 m/s. med den ladning jeg regnede med..
Det var langt inde riffelgangen startede på din riffel!!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by højen
Jeg har selvfølgelig set hvad andre opgiver coal. til, også Norma, men ideen er netop at lave en patron der passer til den specifikke riffel.
Når man læser dit indlæg, kunne man også få det indtryk at årsagen til den forbedrede præcision du oplever ved længere friflugt, kunne skyldes at en længere friflugt giver højere gastryk pga. det mindskede hylstervolumen og dermed højere hastighed på projektilet.. Det kunne måske være projektilets hastighed der gav den øgede præcision?



Er ideen med stort set al genladning ikke at finde netop den patron der passer til den specifike riffel [?]

Jeg har ikke nævnt det i mit første indlæg, men jeg skar lidt af krudtmængden i det andet forsøg med kortere friflugt netop for at ikke opnå forhøjet tryk. Jeg udregnede forskellen vha af QL, men jeg havde ikke en kronograf dengang til at bekræfte dette. Men jeg er nu temmelig sikker på, at det mere var ændringen i friflugten, der gav den øgede præcision - i pågældende ladning i min riffel.

Der er mange måder at opnå glimrende præcision og vi som genladere har rigtig mange parametre at vi kan forsøge at justere. Og når alt andet går galt, så kan man jo altid prøve den måde producenten foreslår [Wink]

Christian
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by højen

Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Jeg har til en Varberg i 6,5x55 ladet Oryx, hvis jeg satte kuglen 1 mm i hylstret kunne riffelgange ikke nåes

COAL blev 80 mm hvor kugle sidder 7,5 mm i hylstret, så friflugt må være +6,5 mm, den skulle fordres med 50 grain MRP inden den gav gode skudgrupper, den går godt 830 m/s over chronoen

MVH Bjarne



Jeg målte max. coal. til 77,8 i riflen, så jeg overvejede at lave patronen 77mm.
Så sidder de ca. 10,7 mm. nede i hylstret, det er fint.
Jeg får også beregnet mig frem til en hastighed lidt over 800 m/s. med den ladning jeg regnede med..
Det var langt inde riffelgangen startede på din riffel!!



Det er snarere den riffel du har målt der er kort. Mener at 6,5x55 har en max patronlængde der er opgivet til 80 mm...

Mvh.
Anders
Svar
#8
AHSV: hvis du ser på robsoft.nu under ladninger med oryx kugler i, så er der både angivet patronlængden og friflugten. Faktisk har adskillige opgivet 77,8 mm. som max. coal. og den længste patron er lavet 77mm lang ifølge de ladninger jeg kunne se. Ved dog godt at der er plads til de 80 i magasinet..
Svar
#9
@Højen

Og hvis du kigger på CIP standarden for kaliberen så fremgår det, at den er standardiseret til en max. patronlængde på 80 mm. Hvorfor det undrer mig at du kun kan lave dem 77,8... Men jeg er med på at den mulige COL ændrer sig fra projektil til projektil og fra riffel til riffel. I min A-Bolt er jeg endnu ikke stødt på et projektil der ikke har tilladt en en længde på minimum 80 mm.

Smider lige et link til wikipedia (som vel er en "kilde" nogenlunde på linie med Robsoft [Wink]) http://en.wikipedia.org/wiki/File:6.5x55-SE-scheme.svg

Mvh.
Anders
Svar
#10
Jeg er helt med på standarterne, men jeg har også et bud på hvorfor man med oryx ikke opnår mere end 77,8 mm. når kuglen rører riffelgangen.. den er ikke særlig spids og har b.c. som en ladeport. tog man en mere spids kugle som feks. accubond, ville den formentlig stikke spidsen længere frem når siderne rører riffelgangen. givetvis helt frem til over 80 mm...
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Er ideen med stort set al genladning ikke at finde netop den patron der passer til den specifike riffel [?]

Jeg har ikke nævnt det i mit første indlæg, men jeg skar lidt af krudtmængden i det andet forsøg med kortere friflugt netop for at ikke opnå forhøjet tryk. Jeg udregnede forskellen vha af QL, men jeg havde ikke en kronograf dengang til at bekræfte dette. Men jeg er nu temmelig sikker på, at det mere var ændringen i friflugten, der gav den øgede præcision - i pågældende ladning i min riffel.

Der er mange måder at opnå glimrende præcision og vi som genladere har rigtig mange parametre at vi kan forsøge at justere. Og når alt andet går galt, så kan man jo altid prøve den måde producenten foreslår [Wink]



Jo det er jo hovedgevinsten ved at genlade [Smile]

Min oplevelse angående præcision er at det er individuelt om det spiller ved lav eller højt tryk, der en man nød til at prøve sig frem med patronlængde og krudtmængde mens man holder øje med maxtryk tegn ved om hylsterbunden begynder at udvide sig http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=22171

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
...Det er jo også netop det jeg er i færd med.. at lave en ladning udfra den specifikke riffel, selvom jeg godt ved målene ikke er de samme som Normas anbefalede universal-ladninger [Smile]
Men jeg kan forstå at der ikke er nogen utvetydige erfaringer ang. friflugten.
Folk oplyser meget forskellig friflugt på deres ladninger og det kan man også se på robsoft.nu
Det gør jo ikke dilemmaet mindre.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by højen

...Det er jo også netop det jeg er i færd med.. at lave en ladning udfra den specifikke riffel, selvom jeg godt ved målene ikke er de samme som Normas anbefalede universal-ladninger [Smile]
Men jeg kan forstå at der ikke er nogen utvetydige erfaringer ang. friflugten.
Folk oplyser meget forskellig friflugt på deres ladninger og det kan man også se på robsoft.nu
Det gør jo ikke dilemmaet mindre.



Jeg har endnu ikke forstået at der skulle være et dilemma.

Du har købt en spand GAP projektiler til en billig penge, og så jager du benchrest præcision med en jagtkugle i 6,5x55???

Det jeg ville gøre i dit sted, er følgende:

Slukke computeren!
Spørg kunden/kammeraten hvad det er for nogle krav han/hun ønsker indfriet
Find Normas ladedata for patronen, og lav en serie patroner udfra deres anvisninger.
Hvis der er en ladning blandt dem der indfrier forventningerne, så lav patroner af resten af spandens indhold.
Hvis det mod forventning ikke det lykkes, så kan du jo evt. tænde din computer igen, og se om du kan skifte hylster, gænghætte, krudt eller måske ændre på COL

Det er jo individuelt fra riffel til riffel hvor det er den har sit "sweet spot" med et givent projektil. Derfor er der jo også kun en måde at finde ud af tingene på, og det er jo "Trial and error" på skydebanen. Det er jo meget vanskeligt at regne den gode ladning ud hjemme foran computeren. [Wink]

Og jo, jeg har selv QL og det er et fantastisk program, men man kan jo godt lave glimrende patroner uden.

Genladning er en rigtig spændende hobby, men man skal også passe på, at man ikke gør det mere indviklet en det reelt er. [Wink]

Christian
Svar
#14
Ja den ladning der passer godt i den ene riffel gør det nødvendigvis ikke i en anden riffel selv ikke samme fabrikat og cal.

Længere er den ikke[Wink]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#15
Min metode - eller rettere sagt: én af dem:

Jeg laver/lader en række patroner med standard-længde og starter et par grains under max-ladning (gennemsnit fra forskellige lære-/ladebøger samt egen erfaring) og laver 3-5 patroner i hver ladning med 0,5 grains stigende ladning, til jeg er en lille smule over anbefalet max-ladning.

Jeg kigger slet ikke på præcision (i denne omgang), men måler hastighed, og tegner hastighederne ind i et diagram, og dér hvor kurven (hastighedsforøgelse) knækker er mit maksimum, med mindre jeg har målt (se tidligere tråd om tryktegn) eller mærket tryktegn forinden.
I nogle tilfælde "finpudser" jeg kurven med ladninger i 0.1 grams interval.

Så tager jeg "min" max-ladning (jeg har erfaring for at dét er den, der kan opnås de mest præcise resultater med, måske fordi der er mindre "spillerum" til usikkerheder) og begynder at "jonglere" med sættedybden og friflugten, og nu koncentrerer jeg mig om præcisionen - starter med "trin" på 0,5 eller 1,0 mm, og når jeg har fundet de to bedste, justerer/prøver jeg med 0,1 mm derimellem, indtil jeg har den mest præcise længde.
Jeg er i denne fase meget opmærksom på tryktegn, da ændring i sættedybden jo ændrer på hylstervolumen.

Som nævnt øverst er dette én af de metoder jeg anvender, og jeg har da flere ladninger hvor der ikke er fokuseret på hastighed, men udelukkende på præcision og på hvordan projektilet opfører sig ved den givne hastighed.

Der er utroligt mange faktorer, som man kan "skrue på", når man lader selv, men det vigtige er kun at skrue på én faktor ad gangen, da man ellers ikke ved hvilken faktor som er årsag til en evt. ændring i resultatet.

Dette gør det sjovt at lade, men kan til tider også være ekstremt frustrerende.[xx(]

Jeg husker et tilfælde for 7-8 år siden, da jeg havde fået (købt!) en masse Hornady Interbond projektiler i 7 mm i 154 grains.
Dem ville jeg bruge i min 7mm Rem Mag, og jeg startede ud med en standard-prøve-ladning (dette var i tiden før mine lidt mere sofistikere og langvarende metoder).
Den ladning spredte over et helt A4-ark - om igen....[Sad!]
Jeg lavede mere end 30 forskellige ladninger, og ændrede på alt fra krudttype/-mængde, sættedybde, fænghætte-type/-fabrikat og hylsterfabrikat, og det bedste jeg kunne lave var skudgrupper på 8-9 cm i diameter på 100 meters afstand - ABSOLUT ikke godt nok![V]
Jeg opgav så projektilet/kuglen, og forærede dem væk, og lavede så en ladning med Nosler Accubond 160 grains, målt til 865 m/s, som skød grupper på 10-15 mm, og som jeg anvender den dag i dag.

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]

EDIT: formuleringsfejl
Svar
#16
Hej igen. Interessant at høre folks forskellige tilgang til processen.
Jeg har skam styr på prioriteterne ang. hvad jeg ønsker at lade, iøvrigt er det alm norma oryx, ikke GAP.. siger dog ikke at der er nogen forskel.
Prioriteten er naturligvis at ramme den bedst mulige præcision tidligst muligt i forsøgsfasen. Ladningen er der rimeligt styr på.
Netop derfor kunne det være relevant at høre hvad andre anvender som friflugt, men som jeg nok tænkte, er det meget individuelt.Selvfølgelig er der også forskel fra riffel til riffel osv.
Men der var jo en chance for at nogen evt. havde ladet til en identisk riffel også. Det var feks. tilfældet engang jeg døjede lidt med noget til en blaser og nu virker det bare, så lytter hellere end gerne til andres erfaringer, men selvfølgelig skal der også eksperimenteres, det er bare for at høre hvor det ville være smart at starte eksperimentet..[Smile]
Svar
#17
Hej
Jeg mener ikke Oryx kuglen er lavet til at være en kugle man laver stram mod bummen.
Mener at der er en grund til at norma laver en kort patron, derfor ville jeg lave den med en col på de 74mm som Norma gør.
Hvis man køber en fabriksladet kasse af norma ville de fleste rifler skyde godt nok til, at de kan bruges til jagt uden problemer.
Derfor ville jeg gå efter det gør.
Kort patron
magnum hætter
Og hvis deres hastighed er ok så gå efter den, vil tro den ligger på ca. 700m/s hvis de blev målt ( har prøvet ) der var den på ca. 700 m/s

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)