Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hård kugle i cal. 6,5 x 55
#1
Hej

Er der nogen der vil hjælpe mig med et godt forslag til en kugle med stor gennemtrængningsevne i ovenstående kaliber.

Jeg vil gerne have den så tung som mulig, men villle også ved led ved at give over 10 kr. per styk.

Er der en venlig sjæl, der evt. ved hvor der er tilbud på disse "superkugler".

Ps.
Ville gerne have Swift Scirocco, men den fås vist kun op til 130 gr. og det er for lidt.

Mvh

Jens
Svar
#2
Der er i min verden kun en kugle der lever op til dine krav....og den er tilmed rigtig god... Hornady 160 gr RN....

J.
Svar
#3
Hvad med norma oryx 156 gr??

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#4
Hej

Hornady RN 160 grs. I mine øjne det bedste projektil til 6,5x55
Svar
#5
Jeg har skud en del kronvildt i Polen med remington corelokt 140 grains og de har været rigtig fine med hensyn til både gennemskud og pris.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#6
Kunne det ikke være noget med en 156 gr Rhino?

http://rhinobullets.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=90&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=55

Har godtnok ikke selv prøvet den, da jeg bruger TSX/TTSX.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#7
Jeg har endnu til gode at se 6,5 x55 skyde en 156 grains Mega i smadder.



K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Der er noget med, at Nosler har lavet et par kugler, der gør det meste ganske hæderligt i 6,5 [Wink]

Prøv search og du vil finde mange gode forslag.
Mit er bare partition[Wink]

/bundgaard
Svar
#9
Hej alle. Tak for svarene.

For at det ikke skal være løgn har jeg en hel kasse Hornady rn 160 grains, men troede ikke at denne kugle kunne holde sammen. Men efter at have læst jeres svar, vil jeg da give det et forsøg.
Der skulle vel ikke en af jer der har ladedata, gerne med norma krudt. ?

Mvh

Jens
Svar
#10
Hej.. ang. emnet, så er Oryx 156 gr. den eneste af de nævnte kugler der både er bonded og overholder lovkravet på de 9 g. minimum. De andre nævnte er ikke bondede kugler, men sansynligvis vil de stadig holde sammen ved de hastigheder en 6,5x55 kan præstere.
Nu efterlyste du jo en hård kugle og så må jeg sige at der nærmest kun er Nosler accubond tilbage.
Den er konstrueret ligesom Scirocco kuglen, men produceres i 9 g.
Udover at den er bonded, har den plastspids aht. ballistikken og skulle være noget hårdere end oryx, da kernen ikke er produceret af rent bly, men en lidt hårdere legering.
Hvis den skal overholde lovkravet på de 9 g. var det den jeg ville vælge.
Speer deep curl, som minder meget om oryx, fås også som 9g. men den er somregel udsolgt pga. efterspørgslen og prisen.
Accubond vil overholde lovkravet til anslagsenergi når den lades til min 837 m/s.
Jeg hjælper dig gerne med at beregne ladedata eller lade dem for dig hvis det er..
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg har endnu til gode at se 6,5 x55 skyde en 156 grains Mega i smadder.



K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...



Jeg har prøvet det.
indgangshul som en håndbold og ingen udgangshul samt en masse smat.
ikke særlig rart..
det var en fabriksladet mega i 6,5x55

mvh høker

[Image: asgaard.gif]
Svar
#12
èn ????

Man kan da ikke dømme et projektil ude på baggrund af én hændelse. Jeg har set masser af fornemt arbejde udført af Mega i både kaliber 6,5 og .30. Ovenikøbet går den som regel meget præcist i kaliber 6,5x55 og den koster kun godt tre kroner.

Jeg har også set én Mega opføre sig helt uforståeligt, og vælte rundt på kryds og tværs i en råbuk i rent sideskud på 100 m afstand fra en .30-06, men den slags skæverter kan en hvilken som helst kugle slå når tilfældighederne vil det. Så kan man også låne et øre til andres erfaringer, og her synes jeg da, at der er flest positive tilkendegivelser om Megaen.

Bevares, den er lidt kedelig. Hverken bonded, hel- eller halvmonolitisk eller noget. Bare velkonstrueret og pålidelig efter min mening.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

èn ????

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



jeg er også temmelig sikker på at der var en fejl i den kugle.
og derfor er jeg ret overbevist om at det ikke er standarden af megaér.
men da den var blandt de første stykker vildt er det en oplevelse jeg ikke sådan lige glemmer.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#14
Mon ikke sådanne fejl som høker og lassescout nævner er sket fordi kuglen har ramt en kvist eller lidt græs og så er væltet? Jeg synes måske udgangshullet fra en Mega i 6,5x55 kan være lige i overkanten. Her snakker vi et udgangshul på 4-5 cm i råvildt. Men dem jeg kender (og mig selv), der skyder med Mega i 6,5x55, har sjældent oplevet at et stykke råvildt er rendt mere end 30 meter, hvor hovedparten har gået i jorden med det samme eller efter 10-15 meter. Sætter man skuddet lige bag bladet, altså i lungerne, så er der ikke anden kødskade end to huller i ribbene.
Svar
#15
Tak skal I have.
Svar
#16
Umiddelbart er det jo logisk at en hvilken somhelst tung kugle laver en kontrolleret ekspansion i den omtalte kaliber, da den jo så vil have en lav hastighed. Med andre ord, hvis man bruger de billige, bløde, ikke-bondede blykugler, skal man bare vælge den tungeste, så de ikke får for meget fart på. Så kan man snildt lave en billig velfungerende kombi. De vil dog stadig afsætte bly eftersom de jo trods alt ekspanderer.
Svar
#17
Nosler partition 140 grains...[Smile] Så behøver det vil ikke at være tungere. En af mine kammerater har brugt np til alt fra rådyr, krondyr og store grise. Fuld gemnen slag, og god knock down efekt.

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#18
@rkn
140 grs Partition er næppe hurtig nok til at være lovlig til kronvildt. Den skal have en V-nul over 835 m/s for at holde 2700 joule på 100 meter.
Det klarer de færreste jagtpiber.

156 grs Oryx er et bedre (og lovligt) valg til kronvildt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
jovist, hvis piben er kort, så kan man jo ikke overholde de " Lovlige " krav. Piben er 61 cm, og han har enda en 74 cm match pibe også.

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#20
Det kan sagtens lade sig gøre med en 56 cm. pibe og lidt rhino 25.. med 9 grams projektil og 837 m/s. Men oryx er da en mulighed. ligesom accubond også er det..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)