Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
260 Rem vs 308 Win
#1
Hej . Kan en 260Rem med 130grs noget bedre eller anderledes end en 308Win med en 150grs kugle [?], i en lille let og kort riffel !.

Den skal mest bruges til hundyrjagt og vildsvin .

Hilsen A-bolt
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej . Kan en 260Rem med 130grs noget bedre eller anderledes end en 308Win med en 150grs kugle [?], i en lille let og kort riffel !.

Den skal mest bruges til hundyrjagt og vildsvin .

Hilsen A-bolt



Jeg har dem begge og er glad for dem begge.

260´erens fordel er lavere rekyl, og bedre bc og sd ved samme vægt.
Så til alt småvildt kan man sige der er en fordel.

men det var jo noget andet du spurgte om.
130 grains er i min verden for lidt til grise, medmindre de er små og hvem ønsker reelt at begrænse sig hvis muligheden skulle opstå.

Jeg ved godt, at Barnes homogene har ændret lidt på hvor vægt grænserne går, men i en 260 ville jeg ikke skyde gris med mndre end 140 grains og helst med minimum 165 i en 308.

Men det er bare min opfattelse.

Edit; i en lille kort har 260 ingen fordel fremfor 308 da den taber mere hastighed end 308 gør.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Du vil flere steder være begrænset i juridisk udfoldelse i forhold til en 130 grains kugle og større vildt end råvildt.

Overvej 7-08 og 140 grains[Wink].

D93
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

260´erens fordel er lavere rekyl, og bedre bc og sd ved samme vægt.
Så til alt småvildt kan man sige der er en fordel.

Edit; i en lille kort har 260 ingen fordel fremfor 308 da den taber mere hastighed end 308 gør.



Så vidt jeg ved er fordelen ved 260, at den taber hastigheden langsommere end en 308 med tilsvarende vægt[?]

Ellers er jeg nok enig i, at hvis målet er grise og hundyr, så er en 308 nok bedre egnet, da den kan håndtere tungere kugler.

Mvh Søren
Svar
#5
Hej og mange tak de herrer , det bliver så en 308win [Smile].

Jeg har nogle 150grs Nosler Partision liggende , de har vel god nok dybdevirkning ? . Hilsen A-bolt
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

260´erens fordel er lavere rekyl, og bedre bc og sd ved samme vægt.
Så til alt småvildt kan man sige der er en fordel.

Edit; i en lille kort har 260 ingen fordel fremfor 308 da den taber mere hastighed end 308 gør.



Så vidt jeg ved er fordelen ved 260, at den taber hastigheden langsommere end en 308 med tilsvarende vægt[?]

Ellers er jeg nok enig i, at hvis målet er grise og hundyr, så er en 308 nok bedre egnet, da den kan håndtere tungere kugler.

Mvh Søren



Korrekt men den er mere afhængig af pibe længden for at opnå de reklamerede hastigheder end 308 er.

MVH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)