Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken præcisionriffel skal jeg købe
#1
Hejsa.

Jeg kigger lidt efter en ny riffel der kan samle under .5 MOA og som er til at betale for menneskepenge (helst under 10000 kr, brugt er en mulighed).
Kravene er:
Skal kunne holde .5 MOA
Matchpibe
Meget gerne aftageligt magasin
Nem adgang til customskæfte/aftermarket dele

Indtil videre har jeg kig på følgende modeller:
Remington 700 (men hvilken model skal det være ?)
Howa 1500 heavy barrel udgaven.
Sauer STR200

Som det er nu, hælder jeg mest til Remington 700 modellen, men der er mange af dem, og jeg er i tvivl om hvilken.

Og så er der lige kaliberen....
Jeg regner med at skulle skyde på 600 mtr, men mere vil ikke gøre noget.
Selv hælder jeg til .308 eller 30-06 da det er forholdsvis nemt at hjemmelade til, samt der er stort udvalg af projektiler til dette.
Er der andre jeg skal se på i samme omgang ?

Lad mig vide hvad i syntes, jeg er åben for inputs Smile Og hvis nogen ligger inde med noget lækkert jeg ikke kan leve uden, så smid mig en PB Smile
//--------//
Nr. 2 er den første taber
Svar
#2
0,5 MOA er et stort krav.

Fra reklamerne kendes men ikke i samme omfang fra skydebanerne, hvor det nok ellers er mest interessant.

Jeg har selv en række rem 700 som momentvist lever op til dette krav med korrekt ammo og fuld koncentration.

kort lås i 223, 260 og 308
lang i 6,5x55AI

Aftagelige skæfter har de alle, da alle skæfter kan afmonteres ved at dreje skuerne. Men spøg til side det er McMillan og jeg har ikke træfpunktsændringer ved adskillelse og samling, med momentnøgle.

Aftagelige magasiner jeps AI i bundmetaller fra Badger, AH Larsen(her vist nok et af fynsk oprindelse).

Sauer har en fordel i at den kan håndtere korte og lange patroner i samme lås, så flexibiliteten i låsen er større.

Til gengæld kan Hova og Rem fåes i den længde, der passer til favoritpatronen. Det burde alt andet give en mere stiv lås.

Jeg har(dvs Anders har) skåret af på rampen foran magasinet og fjernet pladen forrest i magasinet så patronerne kan lavet længere end standard. På den måde kommer mine 308 win med lange plasticspidser ikke at miste for meget hylstervolumen.

Det er desuden lidt lettere at købe stumper til Rem og Hova end Sauer, da der mere udbredte der ovre hvor man producerer og bruger mange rifler.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Hej Herrs
Har du set den Palle2612 har til salg her på sitet. Den opfylder vel de fleste af dine ønsker.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Jeg har en langpibet str i skabet som skyder hul i hul hvis den holdes stille.

Den kan vi da godt handle om.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Remington 700 XCR Tactical Long Range .308Win præsterede dette :
[Image: Targets1.jpg]

4.5mm egenspredning (center til center) og 11mm egenspredning (center til center) for hhv 3 og 5skuds gruppe på 100m.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Fin fin hulmaskine du har der. Smile
Svar
#7
Det var min Rem700 XCR Tactical Long Range der dengang sad i et AI AICS skæfte - nu har jeg flyttet den over i et AICS-AX skæfte i stedet.
Aics skæftet har i stedet fået den kortere XCR Compact Tactical.

Men syntes selv at XCR riflerne er ganske sublime. Ved ikke helt hvordan ovenstående huller konverterer til MOA skalaen, men jeg er udmærket tilfreds med præstationen.
"Glasset" var forøvrigt S&B PMII 5-25x56 med P4Fine trådkors, og skudforholdene var ca -25 grader, stort set ingen vind, ingen skyer og flot sol.

Rem 700 låsen kan der jo næppe være gjort noget ved, da den er standard over hele spektret af udgaverne.
XCR Tactical Long Range løbet er 26" langt, i rustfast materiale og behandlet til sort overflade der ikke lader sig ridse.

Derudover har XCR riflerne et aftræk som bruges på Remington's topmodeller indenfor Law Enforcement - samme aftræk bruges på 40-X serien af Remington's rifler.
Må sige at dette aftræk er bedre end de to forudgående "civile" aftræk(X-Mark Pro), og rigeligt kan måle sig med Jewell-triggers og Timney-triggers også. 40-X er fuldt justerbar udefra.

Kan godt ske jeg er "farvet" af at have to af XCR riflerne lige nu - men de er da værd at give et kig, efter min mening.
XCR findes i lidt forskellige kalibre, men .308Win og .300WinMag er nok de mest udbredte.

Det kan være lidt svært at finde en Rem700 med aftageligt boxmagasin, så det vil jeg foreslå du tager i ombæring med skift af skæftet.

Skæfterne på XCR'erne er nu skønt, og i hvert fald én af dem er med aluminiumskerne. Det kan rigeligt betale sig at få eftermonterer et bundmetal der tillader brug af aftageligt magasin.

Umiddelbart kan jeg i hvert fald anbefale Accuracy International skæfterne - både AICS og AICS-AX (ny version).

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
en moa er 29,1 mm på 100 meter.

Begrebet er mest anvendt i US da de endnu ikke er så vilde med centimeter systemet.

så Happy er klart under 0,5 MOA med de viste grupper, som måles center til center for at udligne forskel i kaliber.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Det matcher Saueren på 100 meter.

Disse tre skud afgav jeg efter det hvide plaster

Da jeg indskød den første gang skød jeg 5 i samme hul, men har ikke noget billede af det.

[Image: th_3kloslashver_zps80b7e93f.png]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

en moa er 29,1 mm på 100 meter.


Det er netop dét jeg har været usikker på, hvorvidt det er 29,1, 25.4 eller... ?!?!? Hehe.

Men med 29,1 må det være 0.16 og 0.38 MOA grupper jeg har så - tjo, det må siges at være ok.
Tror bestemt en anden og mere rutineret skytte kunne klemme et bedre resultat ud af den, måske med håndladninger i stedet for de 155gr Lapua Scenar jeg brugte.

XCR'erne kan godt findes til "menneskepenge" - de er ikke de dyreste, og man får meget riffel for pengene, syntes jeg.

Piberne er ikke decideret "match", men de er meget kraftige.
De er vist 21.8mm i diameter, ca, hvis jeg husker rigtigt - lavede nemlig gevind på dem til rekyldæmper og lyddæmper.
Har taktisk mundingsbremse på den ene (tillader brug af lyddæmper direkte på mundingsbremsen) og lyddæmper direkte på den anden.

Gruppen var forresten skudt med A.I. Tactical Muzzlebrake med MAE AW 7.62Nato lyddæmper monteret.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Det matcher Saueren på 100 meter.

Disse tre skud afgav jeg efter det hvide plaster

Da jeg indskød den første gang skød jeg 5 i samme hul, men har ikke noget billede af det.

[Image: th_3kloslashver_zps80b7e93f.png]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Claxel,

Undskylder, at jeg lidt high jacker traaden.

Skydningen er godt nok i orden. Jeg antager, at du har kikkert paa STR'en eller er det med staal sigte? Jeg har set nogle stykker - bl.a. helautomaten som har en smart skinne/base/kikkert ringe der kan skrues paa den eksisterende udfraesning paa STR'en. Hvor faar man saadan en skinne?

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#12
Skinne fås hos HG firearms på fyn, også kaldt GT på dette forum..[8D]
Svar
#13
Til gengæld
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

0,5 MOA er et stort krav.

Fra reklamerne kendes men ikke i samme omfang fra skydebanerne, hvor det nok ellers er mest interessant.

Jeg har selv en række rem 700 som momentvist lever op til dette krav med korrekt ammo og fuld koncentration.

kort lås i 223, 260 og 308
lang i 6,5x55AI

Aftagelige skæfter har de alle, da alle skæfter kan afmonteres ved at dreje skuerne. Men spøg til side det er McMillan og jeg har ikke træfpunktsændringer ved adskillelse og samling, med momentnøgle.

Aftagelige magasiner jeps AI i bundmetaller fra Badger, AH Larsen(her vist nok et af fynsk oprindelse).

Sauer har en fordel i at den kan håndtere korte og lange patroner i samme lås, så flexibiliteten i låsen er større.

Til gengæld kan Hova og Rem fåes i den længde, der passer til favoritpatronen. Det burde alt andet give en mere stiv lås.

Jeg har(dvs Anders har) skåret af på rampen foran magasinet og fjernet pladen forrest i magasinet så patronerne kan lavet længere end standard. På den måde kommer mine 308 win med lange plasticspidser ikke at miste for meget hylstervolumen.

Det er desuden lidt lettere at købe stumper til Rem og Hova end Sauer, da der mere udbredte der ovre hvor man producerer og bruger mange rifler.

VH Søren

Big Green for ever



Ja Howa og Rem fåes fåes i en låselængde der matcher patronlængde, Sauer STR. er en standard låselængde.

Men jeg tror nu ikke hverken Howa eller Rem. kommer op i nærheden af Saueréns stivhed i låsestolen.

Til Sauer kan der altså også købes mange dele hvis det har interesse.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#14
But still. Hvis kravet er en spredning på max 29,1mm ... altså små 3cm på 100m, så har jeg da aldrig oplevet nogle "billig" mærker jeg har skudt med som ikke har kunnet dette. Min M98 med otterup matcpibe kunne sagtens, Min Remington 700 SPS cal. 308med en helt almindelig jagtpibe på kan sagtens overholde disse krav. Samme med min remington 700 i 300 winmag. Selv min marlin SBL 47-50 og min 458 winmag ku lave 3 kløver på 100m, så hvis du får dig en LTR eller lignende med en tungere pibe, er du da i al fald sagtens i nærheden til rimelige penge. Jeg ved endnu ikke om den howa 1500 der har været til salg herinde inkl. ok kikkert osv. stadig er til salg, men den ku også være et bud. En stor del af konstruktionen er bygget på remington koncept. Jeg forstår ikke helt det her nørderi da jeg aldrig har oplevet rifler med større egenspredning, og jeg har sgu skudt med en hel del. Det med at nogle rifler bare HAR en egenspredning, stiller jeg mig helt uforstående overfor. Jeg har lige fået mig en BBF baikal 12/76 - 30.06 og med den og aimpoint 9000SC uden forstørrelse har jeg da lige skudt:
[Image: IMG_0128.jpg]

På 50m ganske vist og de sidste 2 i "det grønne" efter at ha skruet dotten ned så jeg knap ku ane den.... men stadig. Langt de fleste rifler kan noget mere end deres ejere måske tror.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#15
@Barebow - trådstarter efterspørger 0.5 MOA som krav.... Det ændrer sagen lidt[Wink].

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Hej og velkommen til VTF. Det er et spændende projekt du skal begynde på!

De fleste varmentrifler af god kvalitet fx Sako, Tikka, Remington, Blaser m. fl. skyder godt og de fleste rifler kan levere en god gruppe af og til. Spørgsmålet er hvilken specifik riffel, som systematisk kan levere en præcision svt 0,5 MOA.
Den største sikkerhed for sublim præcision fås nok med en custumriffel fra een af de dygtige våbensmede. Låsen kunne hedde surgon, barnard m.m. Piben kunne fx hedde S&L, Lothar Walther, Border eller Jensen.
Budgettet på 10.000,- er dog overskredet noget med mine forslag...

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
Tak for alle de gode indlæg.
Jeg er nok selv mest hooked på en Rem 700, og en XCR kunne bestemt være et fint udgangspunkt.
Det med magasinet er droppet i første omgang, det må komme ved en opgradering, og jeg overlever nok uden (ihvertfald som en start) Smile

Er der andre Rem 700 udgaver der kunne være værd at kigge på ? Evt SPS udgaven ?

Er der nogle kommentarer til kalibervalget ?
//--------//
Nr. 2 er den første taber
Svar
#18
Køb en Tikka Varmint i 6.5x5:

- Den skyder fænomenalt og kan på selv dårlige dage levere sub-moa grupper med Norma Golden Target (har haft en)

- Få den evt. i Supervarmint-skæfte - så har du justerbar kindstøtte...

- Du kan få aftermarked skæfter til den

- Den kan fås for under 10k.

- 6.5x55 er jo en suveræn langdistancepatron som også når ud over 600 meter. Og skal du en dag så langt ud at den kommer til kort, kradser du kammeret op til 6.5x55AI

J.
Svar
#19
Jeg overvejer selv et projekt i samme boldgade i det kommende år.

Mht. kaliber var jeg egentlig sikker på det skulle være en 308 - måske en 308 AI bare for at have lidt "NIF".

I den sidste tid har jeg haft 6.5x47 lapua med i mine overvejelser.Fordelene skulle være: Lav rekyl, bedre BC, længere levetid på pibe etc.
Ulemper: dyre hylstre og lavere projektilvægt (jagtmæssigt en begrænsning).

Jeg ville ikke vælge en 30.06 i dit tilfælde, det giver en længere lås (mindre stiv = dårligere præcision). Det mindsker også udvalget af magasiner, nogle producenter laver kun til 308 baserede kalibre.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#20
skal alle svarene også kopieres over på Nordisk Våbenforum ? [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)