Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tinhagl til jagt
#2
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Er der nogen her på siden der ved om tinhagl kan drypformes som bly, eller om de skal støbes.

Grunden til at jeg spørger, er at jeg nu har set hvad man kan med stål i høj hastighed, så hvorfor ikke prøve det med tin.

Tinhaglene vil nok ikke kunne tåle de samme accelerationer som stålet, men med den rette forladning vil jeg tro at vi kan få noget der duer, trods den lidt lavere densitet.

Vi vil prøve at prøvelade med nogle hagl der er udtaget af købepatroner, så ser man hurtigt tendensen, hvad de tåler.

Men er her nogen den ved noget, så ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est



Jeg tror sagtens du selv kan lave tinhagl. Hvis bly kan drypformes, så kan tin også. Smeltepunktet ligger ret tæt på hinanden - kun omkring 100 grader til forskel. Tins smeltepunkt ligger på godt 236 grader, så du kan smelte det på et alm. komfur i en alm. kasserolle - men pas på - dampene er midst lige så giftige som blydampe. De vil formentlig ikke blive mindre runde end Hevi-shot...[Big Grin]

Jeg har smeltet masser af tin til brug for hjemmelavede blink og pirke. HVis du vil have tinnet gjort lidt hårdere og sejere, kan du tilsætte lidt bly (ca. 10-15%) - eller måske finde en legering, der indeholder antimon, som også gør tricket.Det kan dog blive lidt svært at dosere flydende tin i passende ensartede mængder til at lave brugbare hagl....med mindre du harnoget special apparatur...

Hvad vil du dryppe tinnet ned i - det skal jo helst størkne som nogenlunde runde hagl??

Tin er meget blødt og sprødt - dvs det er ikke helt så blødt som bly, og slet ikke nær så sejt i konsistensen. Jeg tror muligvis de vil pulverisere, når de rammer byttet med øje hastigheder. Hvis du brækker en tin-stang vil du se en række små sprækker langs kanten af brudet pga sprødheden og den manglende deformationsevne.

Et almindeligt ørreblink støbt i ren tin vil stensikkert brække, hvis det støder imod en sten, når du løfter det op af vandet - f.eks. på molen, og det kan slet ikke holde til større fisk, selv om det træk, der er i blinket under fight er forholdsvist harmonisk, og harmonisk bremset af en blød fiskestang...

Jeg vil dog meget gerne høre om dine resultater...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Beskeder i denne tråd
Tinhagl til jagt - af Claxel - 13-12-2005, 03:32 AM
Tinhagl til jagt - af ran - 13-12-2005, 08:33 PM
Tinhagl til jagt - af M@X 2.0 - 13-12-2005, 09:02 PM
Tinhagl til jagt - af okj - 13-12-2005, 09:30 PM
Tinhagl til jagt - af Claxel - 13-12-2005, 10:34 PM
Tinhagl til jagt - af ran - 14-12-2005, 12:23 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)