Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fænghætte
#1
Hej alle formænd.

Jeg har en riffel i kalber 280 R. Piben er en S&L som er QPQ behandlet. Den skyder fremragende med 140 grains Barnes TSX og TTSX, når blot trykket kommer op i det røde felt. Mundingshastigheden er 940 M/sek. Ladningen ligger over hvad Norma opgiver, og det gør farten og trykket så også.

Bæstet har aldrig haft, hvad jeg blot vil kalde nogenlunde præcission med standard projektiler, uansrt vægt og form, så det bliver ærligt talt lidt dyrt at træne.

Netop hjemkommen fra skydevanen, kan jeg konstatere følgende.

Fænghætten skal være så "varm" som muligt.

Jeg havde ladet 48 patroner i fire grupper. Den eneste forskel var fænghætten.

Bench Rest fænghætter resulterede i skudgrupper på A 5 i størrelse.

CCI 200 var bedtydelig bedre.

CCI 250 var endnu bedre

Bedst var Federal 215, så krympede grupperne til ca 1 tomme, hvilket jeg sagtens kan leve med.

Denne oplevelse stemmer ikke overens med nogle af de teorier jeg har hørt om, at man ved krudtladninger over 60 grains bør bruge Magnum fænghætter. Ladningerne i mine patroner var 54,0 grains Norma 204.

I øvrigt kunne jeg ikke konstatere signifikante hastighedsforskelle mellem de forskellige ladninger.

Har i oplevet noget lignende, så hører jeg meget gerne fra jer.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#2
Hejsa.

Jeg havde en overgang problemer med min .375 R.U.M. (læs: begyndervanskeligheder)

Jeg fik først acceptable grupper, når jeg brugte 100 grains MRP og Federal L.R. Magnum (215) til 300 grains kugler.
Til gengæld er den ret ligeglad med kuglefabrikat/-type - bare de er tunge, så spiser den allesammen....

Det er en hot-hot ladning ifølge ladebøgerne[}Smile], men inden tryktegn, og hastighedskurven "knækker" først ved 104,5 grains krudt, og samtidigt begynder hylstrene at klemme lidt.

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#3
@375ras

Det er da fordi dine gænghætter også bliver varmere!

(Var det CCI BR Gænghætter)

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#4
Hej "Ras"

Det er faktisk en yderst interesant problemstilling!!

Jeg hælder selv til den teori at det ret langsomme Norma 204 krudt kan være svært at få ensartet "tændt"

Jeg går ud fra at det var CCI BR gænghætter du prøvede med?

CCI BR hætterne er testet i "Precision Shooter" til at være meget ensartede, men ret svage.

Jeg har selv konstateret en marginal forbedret præcision med mine 22-250AI ladninger med BR hætterne, i forhold til CCI 200 LR
og en tydelig forbedring i forhold til Winchester LR hætter.

Det interessante her er at det er med VV krudt, men da jeg skiftede til Norma krudt (MRP) og en tungere kugle var det CCI 200 der var bedst. Her var der tale om ret "lune" ladninger med omkring 44 grains krudt, let komprimerede.

I min 376Steyr ligger ladningerne lige omkring de "magiske" 60 grains, men med hurtigere krudt, jeg har ikke kunnet konstatere nogen forskelle mellem nogen af de tre slags gænghætter jeg har prøvet.

Jeg mener altså ikke at man kan opstille en "regel" der siger at "hottere hætter" er bedre .. med hurtigere krudt og mindre ladninger er det ensartetheden der er afgørende.

Alt tyder på at mindre variationer i V(0) ikke har nogen indflydelse på de vibrationer o.s.v. der bestemmer præcisionen på kortere hold.
På lange hold vil en V(0) variation påvirke en gruppe i den vertikale komponent. På rigtigt lange hold kan en præcis V(0) være afgørende for om man rammer målet i højden...

Den rene fysiske logik siger at præcision befordres ved at opdyrke ensartethed alle de steder det er muligt, det må også gælde "hætterne" vi bruger, men det forudsætter at hætten kan antænde krudtet ensartet. hvis den er for svag til det, forsvinder ensartetheden.

Alle målinger med trykmålerudstyret (Pressuretrace) tyder på at V(0) er en næsten direkte følge af ladningens maksimale kammertryk.
Deraf følger at dine ladninger må have tæt på samme max kammertryk, men jeg tør godt holde en lille flaske ildvand på at kurvernes udseende er meget forskellige.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Hej Dravis.

Det kunne være spændende at prøve, og det med vandet kunne også være spændende.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kalber.
Svar
#6
Hej "RAS"

Hen over sommeren planlægger jeg at gennemføre en grundig test af flere af de "variable" vi slås med i genladningen.

Jeg har jo flere rifler med Pressuretrace trykmåler, og har lige anskaffet mig en "Kurzzeit" præcisions chronograf.

Jeg vil få lavet en "fænghætte-måler" i form af en lille "skyder" der affyrer 4,5 mm præcisions hagl (til konkurrence luftpistoler)udelukkende med "hætten" som drivmiddel [Smile]
Det burde være muligt at måle ensartetheden, ved at måle hastigheden på haglet meget præcist.

Naturligvis vil resultaterne blive offentliggjort her i dette fremragende forum .... [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Hey Franke
Du styrer totalt [Big Grin]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)