Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meopta R-1 1-4x22 eller Aimpoint 9000 på BBF
#1
Jeg har nu prøvet med min Aimpoint på BBF og det fungerer sådan set fint nok, men til jagt på afstand synes jeg at begrænsningen i ingen forstørrelse kommer frem.

I den forbindelse skal jeg høre om det vil gi mening at skifte min aimpoint ud med en meopta drivjagt kikkert for i det mindste at ku få lidt forstørrelse på, men stadig ha K-dot på 1x forstørrelse og lege aimpoint med den hvis nødvendigt ?

Har haft en meopta 1-4x22 med K-dot før på mine andre rifler og var fint tilfreds, men ved ikke om det vil kunne lade sig gøre ligeså hurtigt at få målet ind i forhold til aimpoint med den.

Min BBF er 12/76-30.06 og 30.06´eren ville jo nok fungere fint som riffel til en hel del.

Det skal lige siges at jeg driver ikke drivjagt. Har kun fået mig den her BBF fordi jeg, på min jagt, ofte har haft brug for begge dele.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Det ville være mit naturlige valg med en Meopta på en bock

Jeg satte i sommers min K dot på min halal auto og skød faktisk 40/40 med den på jagtbanen

Så go for it

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Jeg skyder med begge øjne åbne med Meopta 1-4x22, K-Dot på forstørrelse 1x, og det med stor fornøjelse.

Prøv at søge på meopta og 1-4x22[Smile]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Super. Jeg har som sagt haft sådan en på min 45-70, men aldrig rigtigt fået testet "aimpoint" funktionen af på den. Jeg prøver lige at se om det så ikke skal være sådan en igen [Wink]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#5
Så sidder der en Meopta R-1 1-4x22 med K-dot på min BBF [Wink] Så får vi se hvordan det går med indskydning imorgen [Big Grin]

... det her skal nok fungere:

[Image: IMG_0131.jpg]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#6
Barebow,
Jeg har brugt en lidt speciel indskydnings skive til K-Dot. Det var en sort ring (ca. 2 cm bred) på ternet A4 papir (1x1 cm tern), hvor ringen er lidt større en K-Dot sigtet på 100 meter, så du kan centrere sigtet ordenligt og 1x1 cm grid/tern et til at klikke efter. Det gør, at du kan sætte skuddet hvor du vil i forhold til den røde prik (er også brugt til Aimpoint). Jeg ville gerne give dig skiven som PDF, men kan ikke finde min PDF fil på disken og resten af skiverne ligger vist nok i jagt hytten (leder stadig på mit HD,[Sad!]).
God fornøjelse
Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Alternativt sælger Hubertushuset p.t. den samme Meopta 1-4x22 DOG UDEN LYS ud til kr. 1500,- netop nu. ( de har en del af dem )
Jeg har nu en med og en uden lys [Wink]
Til den pris kunne jeg ikke lade vær ! [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#8
En kikkert kan aldrig give samme "0 forstørrelse" som en Aimpoint.
Det kan godt lade sig gøre at skyde med begge øjne åbne med en kikkert på f.eks 1,25
Men det vil aldrig give helt samme "skarpe billede medmindre man da lige har et synsforskel på øjnene som den lille forstørrelse udligner.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Alt andet lige så har Aimpointen vel også den fordel at den røde prik ikke behøver at være centreret for at man skal ramme, det er vel det er argumentet bla.[}Smile][Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by CP

En kikkert kan aldrig give samme "0 forstørrelse" som en Aimpoint.
Det kan godt lade sig gøre at skyde med begge øjne åbne med en kikkert på f.eks 1,25
Men det vil aldrig give helt samme "skarpe billede medmindre man da lige har et synsforskel på øjnene som den lille forstørrelse udligner.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Har du prøvet?

Jeg havde ingen problemer med det du kalder 0, som jeg formoder er 1.

/Clax
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Kunne også skrive ingen forstørrelse. For 1 er jo lig med 1.
Men en kikkert kan jo teknisk set umuligt komme ned på 1 ( nul eller ingen forstørrelse)
Forstørrelse sker jo ved hælp af en linse og hvis kikkerten er variabel forskydes linsen i forhold til en anden linse eller et spejl. Uanset hvor tæt du skruer linsen mod spejlet, bliver linsen jo ikke flad
( medmindre det da er en billig plastiklinse der kan trykkes[Big Grin])
At de skriver 1-xx X er lidt noget vrøvl, for reelt er den ikke 1. Den vil altid være1, et eller andet.
I en aimpoint er der ingen linser, bare "flade" glas, så den ER 1.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Hvorvidt. 1 er 0 eller ikke, skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg har i to år skudt med en aimpoint H30L og er nu som sagt skiftet til de omtalte Meopta kikkerter. Jeg oplever 1... Som "0" ;-)
Men det er måske mine øjne ;o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)