Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22-250
#1
Hej, jeg har problemer, med min cal.22-250 (sauer 80 fuldsk.)
Jeg forsøger at lade den med en 60 grs. Nosler part. men uanset hvor hårdt eller blødt jeg lader den,(Norma 202 + 204) så flyver kuglerne ad h...... til, er kuglen for tung???
Svar
#2
Hej brian!

Egentligt er Nosler 60 grains ikke for tung, den er bare for lang!
Næsten alle 22-250 har en riffelstigning på 1-14" og min erfaring med 22-250,.222 og .223 i denne stigning er at ingen af dem kan stabilisere Nosler kuglen ordentligt.

Jeg har heller ikke fået god præcision i min .222 som har 1-12" stigning, mewn det kan eventuelt skyldes at nosler-kuglen har endnu en "svaghed":"bunden" af projektilet ikke så ensartet som normale softpoints idet der er frit bly i bunden. (jeg har haft samme problem med 55 grn FMJ)

Jeg har haft særdeles gode erfaringer med Speer "trophy bonded bear Claw 55 grains.. de går acceptabelt i min 22-250 og er meget præcise i min .222 (15 mm spredning på 100 m)
Virkningen af disse kugler på råvildt er nærmest perfekt.
Desværre er de fuldstændigt afsindigt dyre[xx(]

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by brian

Hej, jeg har problemer, med min cal.22-250 (sauer 80 fuldsk.)
Jeg forsøger at lade den med en 60 grs. Nosler part. men uanset hvor hårdt eller blødt jeg lader den,(Norma 202 + 204) så flyver kuglerne ad h...... til, er kuglen for tung???



prøv V 540 ELLER 550 i stedet.

en del rifler skyder ikke godt med kugler over 55 grains, men prøv vihtavuori før nosler bliver afskrevet...[:p]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Hej Brian,

jeg har forsøgt mig flere gange med Nosler Partition til 22-250. De var meget svingende i præcisionen. Jeg mener der er en anden kilde til den store spredning, og det er den massive tværvæg i kuglen. Den gør kuglen mere stiv, og kan ikke som en almindelig blødnæset arbejde i løbet. Dette tror jeg er mere følsomt i mindre kalibre. Jeg har skudt en del med en sako 22-250, og det samme resultat fik jeg med Speers Trophy Bonded BearClaw. Jeg vil ikke sige at det er umuligt, men jeg tror ikke alle rifler kan skyde med disse kugler. Jeg tror ikke det er længden eller vægten der afgør det. Jeg havde noget af den bedste præcision med en 60 grains Sierra Hollowpoint.

mvh. Johannes
Svar
#5
Jeg vil tilslutte mig Dravis, og sige, at trophy-bonded-bearclaw er helt urimelig dyre. Man kan faktisk få en hel fabriksladet patron fra Federal med t-b-b, som er billigere end en kugle til genladning.

mvh. Johannes
Svar
#6
måske de bondede 55gr.kugler fra Rhino kunne bruges? jeg mener de er til at betale sig fra hvis man får dem fra sverige...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Ang. Rhino kuglerne, så kan de købes hos Huntershouse, men de er svinedyre. Jeg sammenligne priserne, de stod en overgang på deres hjemmeside http://www.rhinobullets.co.za/ , og Hunters House. Der var kæmpestor forskel.

Jeg synes i øvrigt ikke at kuglen er så revolutionerende. Den minder jo til forveksling om en kloning af BarnesX, Winchester FailSafe og Trophy-Bonded-Bearclaw.

mvh. Johannes
Svar
#8
Hej alle

Angående Rhinokugler er der en ny forhandler i det sydjyske

Bent H. Iversen
Midtkobbel 6
6440 Augustenborg
Tlf. 74472608
E-mail: anne.s.iversen@mail.tele.dk

Jeg er ikke sikker på om prisen holder listen er et halvt år gammel.
men ring el. mail til dem hvis det har interesse.

Kaliber Vægt Antal Pris pr. stk. Mængderabat*
pr. æske (inkl. moms) Pris -10%
.224” (5,56 mm.) 45 gr. (2,9 g.) 100
50 gr. (3,2 g.) 100 5,75 5,18
55 gr. (3,6 g.) 100 5,80 5,22

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#9
Angående priserne på "Bear Claw"

Prisen ER for høj, hvis man ikke kan få en god præcision, det er da klart og problemet er jo at man må købe en hel æske med 50 stk, bare for at teste[xx(]

Skal jeg ud og skyde mig en buk/rå/lam så vil jeg ha en så "sikker" kugle som muligt, og DER er det ligegyldigt om skuddet koster 12 kr eller 7 kr..

Bear Claw kuglen er meget effektiv og da den er acceptabelt præcis i den 22-250 jeg har ladet til, og meget præcis i min .222, så har jeg ladet 15 stk op til hver riffel, og de kommer jo nok til at holde en 3-4 år frem, med det antal råvildt jeg og min bror skyder.
Så er prisen jo ikke afskrækkende.
Jeg tager min pakke med 55 grains Bear CLaw med til Langeland på Lørdag, så kan vi jo teste dem? (mod dækning af omkostningerne selvfølgelig, men 2 x 3 skud burde jo være nok = ca 60 Kr[Smile] Hvis nogen da ellers er interesserede?

Og så lige en ting: Der skal krudt bagved en BearClaw før den bliver præcis, i min .222 er jeg oppe det jeg vil kalde "Gult felt" med mængden af N133, så jeg vil lave en test med N135 på Lørdag.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)