Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&B
#1
Hej
Jeg undre mig over hvorfor finskytter oftest benytter kikkerter med forstørrelse på max 25 x.
Ved skud på lange hold er det vel at foretrække med så stor forstørrelse som muligt fx. S&B 15x50 ??
Hvor er det at jeg tager fejl ?
//
cgj
Svar
#2
Hej,og velkommen til[Smile]
Hvis du konkret spørger til S&B,og sammenligner deres PM II 5-25 med "storebroderen" der forstørre op til 50 gange,så mener jeg kun at det er den lille der er en ægte "milspec" kikkert.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
@ Ulrik .

Og hvad bygger du så det på. ?
Svar
#4
Rystelser forstærkes ved høj forstørrelse. Mirage (varmeflimmer) forstærkes i kikkerten ved høj forstørrelse. Sugerørseffekten bliver større dets højere forstørrelse og forhindrer et hurtigt opfølgende skud. Det er nemlig langt fra hver gang at man rammer første gang på lange afstande. Derfor bruges spray fra kuglens nedslag til at lave en hurtig korrektion og dermed sende et præcist andet skud...
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by cgj

Hej
Jeg undre mig over hvorfor finskytter oftest benytter kikkerter med forstørrelse på max 25 x.
Ved skud på lange hold er det vel at foretrække med så stor forstørrelse som muligt fx. S&B 15x50 ??
Hvor er det at jeg tager fejl ?
//
cgj



Har du prøvet at skyde på lange hold?

Det er ikke noget problem at ramme med relativt lav forstørrelse. Det er et problem at skyde mikro grupper med lav forstørrelse, hvis ikke målene er lavede specielt til sigtet.
Så i og med at man sagtens kan skyde U2/3 skiver på lange hols, så er det bedre at kunne finde målet, ved at have et stort field of view, og kunne se hvad der skar omkring målet. Så til allround brug er lav forstørrelse bedre end kæmpe forstørrelse.

Fx. fik Carlos N. Hathcock et confirmed kill på næsten 2300 meter med et Unertl sigte med 10X fast forstørrelse.

Mvh. Loft

Ps.: Den nuværende rekord (som jeg stadig holder på er en propoganda histoeie der er lidt for overdreven) er foretaget med et S&B 5-25, men jeg tror det var ID der så lidt på tallene, og kom frem til at hvis den er sand, så har han skudt 2 to mænd og en PKM på næsten 2500 meter, med 8X forstørrelse, fordi han ikke havde klik nok og måtte holde over.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Hej,og velkommen til[Smile]
Hvis du konkret spørger til S&B,og sammenligner deres PM II 5-25 med "storebroderen" der forstørre op til 50 gange,så mener jeg kun at det er den lille der er en ægte "milspec" kikkert.

Hilsen Ulrik



Jeg vil gerne underbygge din opfattelse.

Jeg har sat penge i 5-25 og 4-16 samt en sightron 10-50 alle tre super kikkerter.

Af disse er 4-16 den klart bedste til brug udenfor bane-baneterræn(ikke DSB). Som Loft også skriver udfra praktisk erfaring, giver den bare mere synsfelt og rigeligt forstørrelse til at skyde dyr(ikke-varmint).

5-25 har jeg også brugt med succes på jagt og den kan jo skrues ned hvor synsfeltet også bliver brugbart. Den vil naturligvis i dagslys kunne bruges på lidt længere hold. Men ikke noget af betydning for jagt. Sprøgsmålet gik ikke på jagt, men finskytte virksomhed og her betyder anskydningsproblematikken ikke det samme.

10-50 er en banekikkert og super til test af nye ladninger. I sådan ca 3-6 skud og herefter skal der ventes længe på at varme flimmeren forsvinder eller skrues ned til ja omkring 25-30 stykker. Endeligt skal nævnes, at jeg en lun efterårsdag han været nødtil at skrue ned inden jeg havde skudt, fordi dampen fra den fugtige jord var nok til at forstyrre på over 35 gange forstørrelse.
For en finskytte gætter jeg på at synsfeltets størrelse er prioriteret over muligheden for 50 gange forstørrelse på få skud.
Flimmeret kan selvfølgelig reduceres ved brug af flimmere bånd, men det er ikke en feltmæssig anordning, men en bane opfindelse.

Den 17. marts skal jeg skyde i Ulfborg(50-600 meter jvf. indbydelse) og min praktiske erfaring siger mig at jeg skal bruge 5-25 den dag.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Har selv S&B PMII 4-16x50 og 5-25x56 og begge med P4Fine sigte - men det er ikke altid jeg kommer op i de 25x forstørrelse, idet selv små uroligheder i mig eller underlaget, vises lynhurtigt som rystende billede, og så kan man godt gå hen og blive febrilsk og skyde dårligt.

Mindre forstørrelse giver mere ro på i skydningen, da det giver en illusion i rolighed, og nogle gange er det lige dét der skal til.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Jeg foretrækker nu min s/b i 12x50 , jeg købte den i denne forstørrelse da jeg aldrig ligger og roder rundt m under 12 g forstørrelse . Fed kikkert og jeg ser ringene på 500 m på hjorteskiven i godt lys. Så ved man hvor tieren sidder [Big Grin]
Svar
#9
Hej Alle
Tak for jeres svar.
Hej Ulrik tak for din hilsen - kan jeg ikke lokke dig til at uddybe hvad milspec betyder ??

Hej Jamo - jeg kan godt følge din forklaring om om varmeflimmer, jeg oplever selv dette ved skydning i varmt vejr.
Jeg skyder med en kikkert med max 16x forstørrelse.

Hej Loft.
Jeg har desværre aldrig prøvet at skyde på de afstande du nævner, men du nærmer dig sagens kærne.
Min undren skyldes til dels at den marinesoldat du beskriver måtte nærmest skyde sig ind på målet.
Jeg forestiller mig at det ville være lettere for finskytten at træffe første gang hvis han havde en større kikkert evt. 50 x forstørrelse.
Rystelserne samt problemerne med varmen taget i betragtning.

Hej Helautomat
Har du ikke problemer med den store forstørrelse på korte afstande.
Til jagtfeltskydning kan det vel drille at skyde med min 12 x forstørrelse på korte afstande ??

med venlig hilsen
cgj
Svar
#10
Jeg glemte som supplement til det allerede skrevne om min egen 10-50

den er meget kritisk overfor placeringen af øjet og det er nok lidt nemmere at tolerere på en skydebane, som alt andet lige nok er lidt mindre stressende end de situationer rigtige finskytter oplever.

Det er derfor også mit bud af i S&B PMII serien bliver 3-20 den virkelige smarte fremover.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Citat:quote:

@ Ulrik .

Og hvad bygger du så det på. ?


Ja... Det er jo lige det...[:o)] Jeg er (var?) Helt sikker på,at jeg har læst at den store S&B'er mere er en terræn/bane kikkert,end en militær kikkert.... Men jeg må indrømme at jeg sgu ikke rigtig kan finde belæg for dét på skrift-så det er meget muligt at jeg tager fejl. Er der nogen der kan be- eller af-kræfte dette??

Ang. en forklaring af "mil spec" begrebet,så prøv at se her: http://en.wikipedia.org/wiki/United_Stat...y_Standard
Mindre firkantet,så bruges begrebet ofte om f.eks.særligt solide/hårdføre produkter,der bruges af millitær/specialstyrker/politi.
Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Forstørrelsen ændrer ikke på nogen af påvirkningfaktorerne ved skydning på de afstande du taler om (i øvrigt ligegyldigt hvilken afstand du skyder på). Påvirkningerne er blandt andet: vind, spindrift, jordens rotation, lufttemperatur, tryk, luftfugtighed.... Som jeg skrev tidligere er det langt fra hver gang der træffes i første skud hvorfor man vha sin observatør korrigerer ud fra kuglenedslaget... Og her hjælper høj forstørrelse dig ikke hvis du meget hurtigt skal på målet igen...
Svar
#13
@ cgj.

Jeg har ikke problemer m 12 gange på tætte afstande.til Jagtfelt . Det kan min resultatliste vist bekræfter!

Ps min s/b12x50 der kan parallelle stilles på 10 m [:p] det kan man jo ikke på 5-25[xx(]

Vh pc
Svar
#14
Citat:quote:

Ps min s/b12x50 der kan parallelle stilles på 10 m det kan man jo ikke på 5-25



He he-dét kan man nu på min....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#15
Jeg har aldrig skudt på rigtig lange afstande. På jagt er jeg lidt ligeglad med om forstørrelse er på 3x eller 6x. 3x forstørrelse er rigeligt til at træffe godt på 150 meter.
Skal jeg skyde små grupper med min 17hmr, så ryger forstørrelsen dog gerne op på 16x, men ærligt talt så er det mest for at kunne se hullerne på 100 meter, så jeg er fri for at gå[:I]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

3x forstørrelse er rigeligt til at træffe godt på 150 meter.



Kræver et meget tyndt trådkors. Ellers dækker korset for målet. Når jeg skyder krager på den afstand anvender jeg 30 X forstørrelse.

Jeg kunne ikke drømme om at skyde råvildt på 150 meter afstand på kun 3 X,

Jeg tror du skal prøve at deltage i en hel feltskydning med kikkerten på kun 3X [Wink][8D]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
@ Ulf det var jeg ikke klar over at den kunne stilles til 10 m . Er det standard for 5-25 ?
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by helautomat

@ Ulf det var jeg ikke klar over at den kunne stilles til 10 m . Er det standard for 5-25 ?



http://www.schmidtundbender.de/en/produc...-iilp.html

Field#8201;of#8201;view m/100 m 5,3 - 1,5
Exit pupil diameter mm 10,95 - 2,28
Eye#8201;relief#8201;distance mm 90
Twilight factor 14,1 - 37,4
Transmission 90 %
Diopter Setting +2/-3
Parallax adjustment 10 m - ‡ Weight g 1080
Reticle 1st focal plane P3L / P4L / P4L fein / Police / Klein / H2CMR / H37
Reticle 2nd focal plane P3L / P4L / P4L fein

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Det var det så [8D]
Svar
#20
Det er det vel blevet. Men var det ikke 50 m på modeller der er bare et par år gamle ? Nogen der har sådan én? Happy, hvor tæt på kan du gå med din ?

Man kan jo godt mene, at for en dedikeret langdistancekikkert er det ligegyldigt om man kan gå ind på 10m eller 50. Men vi der bruger kikkerten til det hele har andre behov. Da jeg en kort overgang dansede med en Zeiss 6-24 x 56 var det meget irriterende, at den ikke kunne stille skarpt på foderpladsen til vildsvinene i Sverige. Og heller ikke skaden på 16 m afstand til Hindsholmskydningen 2011 kunne jeg se klart. Nu har jeg en S&B PMII 5-25 X 56, og nu kan jeg se det hele knivskarpt.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)