Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
en lille quiz
#1
i denne istid er der jo nemt at se, hvordan schweis fordeler sig efter et skud.
i formiddag skød jeg en rå med S&L Victory 30-06 i en 4 meter høj stige.
råen stod på 99 meter og lagde sig for en højt placeret bladkugle på stedet. drvar tale om en fabriksladet Lapua Mega på knap 13 gram.

nu er spørsmålet: hvor langt sprøjter schweissen ud bag ved dyret - og jeg mener reel schweiss - ikke løse hår, der blæser væk med vinden ?

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by ran

i denne istid er der jo nemt at se, hvordan schweis fordeler sig efter et skud.
i formiddag skød jeg en rå med S&L Victory 30-06 i en 4 meter høj stige.råen stod på 99 meter og lagde sig for en højt placeret bladkugle på stedet. drvar tale om en fabriksladet Lapua Mega på knap 13 gram.

nu er spørsmålet: hvor langt sprøjter schweissen ud bag ved dyret - og jeg mener reel schweiss - ikke løse hår, der blæser væk med vinden ?

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)


Det kan man kun gisne om, men det må ha sprøjtet langt væk, når nu den stod 4 meter oppe i en stige...[Big Grin][Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#3
det var selvfølgelig mig der sad i stigen :-)

kan oplyse at afstanden blev målt op med en laserafstandsmåler og at schweissporet var ca fem meter bred....
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
1,9 meter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Troede også at quiz'en gik ud på at gætte hvordan råen var kommet derop[Big Grin]
Men jeg tror at du kunne finde schweiss mindst 4-5 meter bag dyret

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Men man kan tydelig se schweiss sprøjtet i form af bloddråber over ryggen, som også markerer den retning, schweissen er sprøjtet i. Dyret drejede en halv omgang, da det lagde sig, så det er udgangshullet, der er opad...

http://i6.photobucket.com/albums/y201/storfangeren/voksenraringudgangshulopadkomprimeret_zps464fb507.jpg

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
3 meter

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Ca. 6 meter - hvad har jeg vundet [Big Grin]

[Image: bueskytte.png]
Svar
#9
Ingen har ramt rigtig endnu.... Da afstanden mellem det yderste blodsprøjt og dyret er målt med laserafstandsmåler, behøver I ikke skrive med decimaler - bare hele meter - og afstanden fra yderste sprøjt til dyret var længere end 6 meter... ;-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
11 meter [Smile]
Svar
#11
25 meter

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#12
Ved brug af Galileus' teori om det frie fald af et legeme afskudt i vandret plan gætter jeg på 36m. Det er naturligvis ud fra en gættet starthastighed af sweizen. Antager iøvrigt at skuddet sidder ca. 0.6 m over jordniveau.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#13
quote: rå med S&L Victory 30-06

Var det selvforsvar?[Big Grin]

Hilsen, Per

PS: Jeg tror på et sted mellem 15 og 18 meter.....[?]

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]

Ja - klart selvforsvar! Den slags kødædende rovklovvildt har det jo med at lure oppe i jagtstigerne...[Big Grin]
Svar
#14
Øv så - jeg skød et dyr under nogenlunde de samme konditioner og der var blodsprøjtet ca. 6 meter.......ok, så siger jeg 7 meter!

[Image: bueskytte.png]
Svar
#15
[Image: raringdyr24mscheisskomprimeret_zpsc060eaa9.jpg]

I får lidt hjælp... Her er et billede taget fra det yderste sprøjt og henimod det døde dyr...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)

Billedet er taget med en iPhone i ca 1,8 meters højde i delvist fremstrakt arm - i kan derfor ikke helt nøjes med at tælle fodtrin i sneen... Fodtrin er i øvrigt lavet m størrelse 47 chiruca støvler....[8D]
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Jeg gætter på 35 meter. Ved dog at de på Kalø har observeret partikler 50 meter bag dyret, ved ophængning af et dødt dyr der påskydes, og så med hvid plastik lagt ud bag dyret. Ikke noget at sige til at hundene er lidt forvirrede på anskudsstedet, og ofte lige skal have udredt hvad der er flugtretning.

Mvh. Ole
Svar
#17
21 meter vurderet på antallet af skridt.
Hvis du er i familie med m@x må du selv bytte rundt på tallene.

Mvh. Loft
Svar
#18
28 meter

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#19
Der kan selvfølgelig have forekommet spredning af partikler længere væk, end jeg lige umiddelbart kunne konstatere med det blotte øje.
Det var egentlig meget lærerigt at måle det. Ud over bloddråber var det meget tydeligt at se, hvordan hår fra vinterpelsen var spredt meget langt - en del af det skyldes selvfølgelig, at der er vind - og enkelte hår kan være svær at se i vegetationen på en mark - men tydelig at se på hvis sne, hvor de ligger ovenpå.... (Faktisk skød jeg i medvind - det er derfor jeg ikke inkluderede hår i konkurrencen)

Scweiss-sprøjtet bag ved dyret bredte sig uf som en stor dråbeformet vifte der var ca. 5 meter bred det bredeste sted og 24 meter lang. Enkelt-hår var spredt over et større område....Det er et relativt stort område, der er spredt schweiss ud over... så man skal faktisk ikke gå bagved der, hvor man troede dyret blev påskudt, hvis hvis man er usikker på, om der er behov for en schweisshund. Heller ikke i en stor bue bagom for lige at kigge - for der er næsten stensikkert partikler, som man vader rundt og trækker duftspor med, som kan forvirre schweisshunden.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#20
Hvad har jeg vundet[Big Grin][Big Grin]

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)