Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.35 Whelen vs. 9.3 x 62
#1
Til et projekt (pt. udskudt til bedre økonomiske tider), påtænker jeg at lave en medium bore riffel i safari-look bygget på en Mauser 98-lås.

Den skal være i valnøde skæfte med ibenholt indsats i forskæfte og orange bagkappe. Klassisk look med helt lige skæfteryg, åbent jernsigte og beslag til rembøjlen i bånd omkring piben. Har en Zeiss 3-12x56, som passende kunne bruges til projektet.

Den skal fungere til driv- eller storvildtsjagt, og fungere som supplement til en .308 Win.

Kan ikke helt bestemme mig til hvilken kaliber, der skal vælges:

.35 Whelen
----------------------
+ Hylstre kan nemt laves på .30-06 messing (som jeg har læssevis af i Norma og Lapua)
+ Stort udvalg af projektiler fra 180 til 310 grains (37 forskellige designs fra 10 producenter)
+ Standardladning = 250 grains og 2.500 fps = 4.600 Joule = 31 Taylor Knock Down Power
+ Mulighed for at lave billig træningspatron med .357" revolverprojektil og hurtigt krudt
+ Lidt sjov med en eksotisk kaliber, som ikke er hvermandseje
- Næsten umulig at skaffe fabriksammo i Europa (ifm. jagtrejse og bortkommen genladt ammo)
- Kan være lidt vanskeligt at finde .358"projektiler i Danmark

9,3 x 62 mm (herefter NKT)
---------------------
+ Stort udvalg af projektiler fra 232 til 320 grains (34 designs fra 9 producenter)
+ Standardladning = 286 grains og 2.200 fps = 4.200 Joule = 29 Taylor Knock Down Power
+ Udbredt kaliber i Skandinavien og Afrika
+ Nem at finde fabriksammo og projektiler
+ Brugt riffel/pibe/hylstre kunne nemt findes i Tyskland
- Hylstre skal købes, da den ikke deler design med .30-06

Begge kalibre fungerer i Mauser-lås uden modifikation.

Begge taber ikke nævneværdig hastighed i en kort pibe (kun cirka 4% tab fra 24" til 20" med ovennævnte ladninger)

Hovedparten af afrikanske lande kræver minimum kaliber .375 og/eller 5.300 Joule til Dangerous Game. Kun Cameroon nøjes med minimumkrav på kaliber .354. Så NKT har ingen fordel over Whelen pga. lidt større projektildiameter. Zimbabwe tillader godt nok 9.3 mm til elefant, men krver tidligere nævnt energikrav, som ikke kan leveres i en NKT. Dermed er begge i praksis "kun" til brug på vildarter under The Big Five.

Vælger jeg .35 Whelen kræver det en spritny pibe (fx Lothar Walther til ca. 4.000,- monteret og bruneret).
En NKT-pibe til 98 lås kunne evt. findes brugt hos en bøssemager eller som komplet brugt riffel.
Svar
#2
@357magnum

"There can only be one" 375 Ruger, fungere i standart mauserlås og komplet riffel kan købes for penge.

Alternativt 375 Ruger i en 97DL fra SL så har du mulighed for kabiberskift til 308Win, når du ikke lige er på Safari.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#3
Jeg ville ikke være i tvivl! 35whelen og safari look - jeg ser det bare ikke for mig! Så skulle det jo være .350Rigby, men så forsvinder i hvert fald de bedste argument for Whelen (billige hylstre).

Gå efter en 9,3x62 - det er jo en klassisk kolonikaliber som vi bare har taget til os i europa, fordi den bare levere varen!

D93
Svar
#4
har en NKT. hvis jeg kunne gøre det om blev det en .35 rullestol eller 338-06.
billige hylstre og kugler (og sjovere [:I])

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
@357magnum

Din standardladning til 9,3X62 er for lav, tror faktisk du kommer i nærheden af minimum.

Den går problemløst ud med 2400 fps (286 grain), og kan i de fleste rifler presses noget højere op.

Husk ikke at bruge amerikanske ladedata til NKT, de er normalt et godt stykke under europæiske.
Svar
#6
Hvad med 358 win ? Den deler hylster med din 308 win og er en sød lille buttet fætter[Big Grin]. Sådan en går jeg selv og fantaserer om[8D]. Den skulle være dejlig behagelig at skyde med. Jeg har også våde drømme om en 338 federal.....og mange andre ting, som jeg heller ikke har råd til[Sad]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#7
@ Santo
.375 Ruger har jo samme bund som H&H og derfor skal Mauser-bundstykket vel åbnes op for at køre? Jeg havde egentlig tænkt på en kaliber under H&H-niveau. Ellers udemærket forslag [Smile]

@ Storm
Er hylsterprisen eneste årsag til at vælge Whelen eller 338-06?

@ D93
Ja, NKT & Mauser passer godt til Afrika [Smile]

@ bobo
Jeg satte QuickLoad til at lave en max. ladning for begge kalibre med R15 krudt og 20" pibe. Jeg må have tastet galt, for nu siger den 286 grains og 2.380 fps = 4.800 Joule = 35 Knock Down Power

Det giver ganske rigtigt noget mere spark i NKT'en.
Svar
#8
næe, da den lette BT´r forsvandt synes jeg at en del knald og fald forsvandt på drivjagt.
i de to andre calibre laver amerikanerne et rigtig godt udvalg.

at jeg så også ser gud og hvermand rende rundt med en 9,3 gør at jeg helst vil rende rundt med noget andet [:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Lidt modsat D93 så ser jeg ikke rigtig en 9,3 med helt lige skæfteryg hvis det skal være helt klassisk. Den beder vel nærmest om et skæfte med svineryg. Jeg har selv en .35 whelen som jeg er svært tilfreds med, men det kunne ligeså vel have været en 9,3 - den brugte riffel jeg faldt over var bare i .35 whelen. Jeg mener forskellene er yderst marginale i jagtsammenhæng, så det er vel egentligt bare at finde de argumenter der betyder mest for dig.
Svar
#10
Hej!

Hvis du gerne vil have 20" pibe ville jeg anvende N202 krudt, da det giver bedre forbrænding (siger jeg uden at have QL). Jeg oplever i hvertfald ingen mundingsflamme efter jeg skiftede til 202.

Prøv at læse lidt om 338-08 / Federal... det er en potent lille herre som ville gøre det godt til dig brug. Der er dog et problem i det du ikke udnytter låselængden i din 98'er... Det kunne så tale for 338-06.

Selv skyder jeg med 9,3x62 og 250gr Accubond. Effekten er virkelig god i vildtet. Selv dårligt placerede skud har givet kort flugtstrækning. Min oplevelse med denne kugle er, at den fragmenterer en smule. Sårkanalen er enorm og udgangshullet generelt på størrelse med lille tennisbold = godt med schweiss... Jeg synes at Accubonden giver et godt forhold mellem hastighed, ballistik, og virkning på flere forskellige afstande...

J.
Svar
#11
Rullestolen er meget sjov, men jeg er mere til gode gamle NKT. Min spytter med 250 grs TSX der går ud med 800 m/s. I den hede ende, men det har fungeret problemløst i mange år, og listen over vildt der har måtte bide i græsset for den kombination er efterhånden ganske lang.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
@357magnum - jeg holder stadig på 9,3x62, og den må godt have ret skæfte[Wink].
Men når nu de alle sammen vil skilde sig i og åh så meget ud fra mængden[:p] - så vær lige opmærksom på, at 35 Whelen som jeg husker det er den mindste af T. Whelens kreationer. Der er i hvert fald en 375 Whelen og en 400 Whelen.
Men hvis det bare skal være klassiske og virke - NKT!

D93
Svar
#13
Tak til alle for inputs.

Jeg må sige, at jeg hælder mere mod NKT efter jeg fandt nye Lapua hylstre til 7,50 kr. stykket:

http://www.shooting-supplies.eu/en/produ...-100-.html

Udgiften kan hives hjem ved besparelse på køb af brugt pibe eller riffel - fremfor at købe en ny pibe i Whelen.

Forslaget med .338-06 er spændende - kan se at den har ca. samme udgangshastighed med et 250 gr. projektil. Den mindre kaliber givet et længere projektil og dermed bedre BC og SD (SD = 0.313 @ .338" vs 0.279 @ .358" med Hornady Interlock RN i 250 gr.)

Jeg går i tænkeboks til der er flere penge på kontoen [Smile]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by 357magnum

.35 Whelen
----------------------
+ Hylstre kan nemt laves på .30-06 messing (som jeg har læssevis af i Norma og Lapua)
+ Stort udvalg af projektiler fra 180 til 310 grains (37 forskellige designs fra 10 producenter)
+ Standardladning = 250 grains og 2.500 fps = 4.600 Joule = 31 Taylor Knock Down Power
+ Mulighed for at lave billig træningspatron med .357" revolverprojektil og hurtigt krudt
+ Lidt sjov med en eksotisk kaliber, som ikke er hvermandseje
- Næsten umulig at skaffe fabriksammo i Europa (ifm. jagtrejse og bortkommen genladt ammo)
- Kan være lidt vanskeligt at finde .358"projektiler i Danmark

9,3 x 62 mm (herefter NKT)
---------------------
+ Stort udvalg af projektiler fra 232 til 320 grains (34 designs fra 9 producenter)
+ Standardladning = 286 grains og 2.200 fps = 4.200 Joule = 29 Taylor Knock Down Power
+ Udbredt kaliber i Skandinavien og Afrika
+ Nem at finde fabriksammo og projektiler
+ Brugt riffel/pibe/hylstre kunne nemt findes i Tyskland
- Hylstre skal købes, da den ikke deler design med .30-06



Jeg har skudt med 35Whelen de sidste 7-8 år. I begyndelsen med 250grs Nosler Partition, men de var slemme ved råvildtet. Jeg skiftede over til Barnes TSX 225grs and never looked back [Smile]
Så længe jeg brugte 250grs var det N203B krudt der virkede bedst, men med den lettere 225grs måtte jeg gå over til N202
Jeg får 818 m/s middelværdi ud af det og jeg har skudt alt fra råvildt, til vildsvin, kronvildt og elg med den kugle.
Jeg har aldrig fundet en kugle og der har været gennemskud på alt jeg har skudt på.

Du nævner god tilgang til 30.06 hylstre, men du bør undgå Norma hylstre da de bliver for tykke på den nederste del af halsen og derfor bør halsdrejes.
Det undgår du med Lapua hylstre.

En anden ting der taler for 35Whelen er den mere markante skulder på hylsteret. De svage skuldre som der på en NKT gør at der er forøget risiko for klikkere hvis hylsteret er for hårdt kalibreret og derfor ligger løst i kammeret. Kraften fra slagstiften bliver delvist brugt til at skubbe hylsteret imod headspaceanlægget på skulderen og på grund af vinklen og små skuldre er der ikke nær så brat et modhold som på en 35whelen. Tænk på de nyere WSM kalibre og alle "Ackley Improved" kalibre. De "bunder" meget mere kontant i kammeret end NKT.
Rent statistisk er det NKT der klikker mest af alle gængse kalibre.
Jeg har stort set aldrig haft problemer med at skaffe .358"projektiler i DK
Til skydebiografen bruger jeg 158 grs revolverkugler, hjulpet på vej af en slat N110

Endelig har 35Whelen højere NIF værdi end NKT [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Mine overvejelser omkring en Medium kaliber var/er nøjagitig de samme, men jeg har kun praktisk erfaring med 9,3x62, Ladningen er en optimeret Nosler Accubond 250 grain og har brugt den til alt og det bliver jeg ved med. Den har kuglebane som en 30-06’er og har nærmest perfekt kugle optræden. Hylstre, Norma Trainer eller GECO på skydebanen en gang, så kører det. Jeg har 3 faste ”kunder” jeg lader til. Det eneste jeg ikke har haft gennemskud på er brunst hjort.
35 Whelen er nøjagtig lige så god som 9,3 og har sine fordele. Hvis du skyder en 250 grain fra enten 9,3 eller 35 Whelen kan dyret ikke mærke forskel.
Herligheds værdien[Smile] 9,3 er vel lige så kedelig som 6,5x55 og 308 og opmærksomhed kan fås på andre måder. Hvis skal du ud og være ”speciel” ville jeg kikke på 338-06.
Personligt, skal det være en klassisk safari riffel baseret på M98 lås er jeg ikke i tvivl – 9,3x62 (jeg har selv én). Ellers en Winchester 70 lås og 338-06.

Lad os se dyret, når den er klar.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)