Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan diffineres en lyddæmper?
#1
Hej alle,

Hvis jeg montere en mundingsbremse på min riffel er det fuldt lovligt, hvis jeg montere en lyddæmper er ulovligt. Så langt så godt.

Men en lyddæmper reducerer også rekylen, og kan vel også være en mundingsbremse eller??
Må jeg montere en mundingsbremse der dæmper lyden, hvor går grænsen for hvor meget lyden må dæmpes?

Måske lidt uklart formuleret, men kom frisk med svar

Stoffer
Svar
#2
Hvis den dæmper lyden, bare det mindste, så er det en lyddæmper i lovens forstand. Såvidt jeg er orienteret.
Svar
#3
I andre sager taler loven om "udformet til". Jeg kan huske de dér radarjammere man kunne købe, og som blev ulovlige. Loven var skrevet på en måde, så hvis man havde en ting der var indrettet som fx. garageport åbner, men som tilfældigvis OGSÅ jammede politiets radar, så ville den være fuldt lovlig.

Med enhåndsbetjente knive, siger loven også "konstrueret til", så mon ikke en mundingsbremse er lovlig, selvom den OGSÅ dæmper lyden lidt, så længe det at være lyddæmper ikke er det den er konstrueret som. Hvis man står foran en riffel med mundingsbremse, så må lyden da også være lavere end hvis der ikke var mundingsbremse på, så lyden ændres i hvert fald, og dæmpes i nogle retninger.

Det er ren spekulation ang. loven - jeg prøver bare at tænke logisk.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Nu er det jo lidt sært med det lovgivning, for der forhandles mængder af knive i DK der er konstrueret til at åbnes med 1 hånd... de ligger i dynger i alle byggemarkeder, med navne som "Stanley" o.s.v.

Sjovt nok bliver knive der "er konstrueret til at åbne med 1 hånd" kun ulovlige, hvis de ligner en almindelig lommekniv ...

Sæææææært ... ikke ? Det er åbenbart udseendet der er ulovligt, eller?

Lyddæmpere? Da der ingen saglig definition findes i loven, er man reelt på herrens mark (politiets og domstolenes mark ...) med hensyn til hvad man hænger på enden af sin riffel-pibe...

Det er jo bare endnu et eksempel på en lovgivning der intet har med saglighed og realiteteter at gøre...
Lyddæmpere er noget hitmen, forbrydere og James Bond bruger, vi behøver ikke definere det sagligt og målbart, for de ER bare "onde" og skal forbydes...[xx(] Og VI vil have lov til at fortolke hvad VI mener er en "ond ting" ...

Oplyst demokrati ... vorherre bevares...[V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
@dravis
Jeg ved at nogen gutter fra NVF spurgte Justitsministeriet hvorfor hobbyknive med enhandsbetjent og låsbart blad ligger i alle byggemarkeder og bruges på skoler og i børnehaver.
Efter ca. ½ års tænkepause fandt man ud af at forbuddet mod låsbare enhåndsbetjente knive kun gælder FOLDEKNIVE. Hobbyknive er SKYDEKNIVE og derfor lovlige [xx(]

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...97#p110297

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Sjovt nok bliver knive der "er konstrueret til at åbne med 1 hånd" kun ulovlige, hvis de ligner en almindelig lommekniv ...



Beklager Dravis, det er ikke helt rigtigt. En stanley kniv er skam kun lovlig hvis den benyttes i et anerkendelseværdigt formål. Så er den nemlig et værktøj [Wink] Når du har fri, skal du huske at lade "værktøjet" ligge i bilen når du handler på vejen hjem, ellers er den pludselig en ulovlig kniv [xx(]

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger
Mvh.LANI



Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Sjovt nok bliver knive der "er konstrueret til at åbne med 1 hånd" kun ulovlige, hvis de ligner en almindelig lommekniv ...



Beklager Dravis, det er ikke helt rigtigt. En stanley kniv er skam kun lovlig hvis den benyttes i et anerkendelseværdigt formål. Så er den nemlig et værktøj [Wink] Når du har fri, skal du huske at lade "værktøjet" ligge i bilen når du handler på vejen hjem, ellers er den pludselig en ulovlig kniv [xx(]

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger



Du der Nasse-Lasse[Wink] (den lagde du selv op til[B)][Big Grin])

Er du nu helt sikker, er der ikke noget med at man ikke må have det liggende i bilen, med mindre det er i direkte tilknytning til arbejdet. Eller er det blevet lempet i forhold til de tidlige udmeldinger, om håndhævelsen.
Eller har man indtaget en mere pragmatisk holdning, efter at embedsværket har fået pisset teritoriet af overfor politikkernes lyst til indblanding i den dømmende magts område.
Svar
#8
Nasse Lasse [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Sjovt nok bliver knive der "er konstrueret til at åbne med 1 hånd" kun ulovlige, hvis de ligner en almindelig lommekniv ...



Beklager Dravis, det er ikke helt rigtigt. En stanley kniv er skam kun lovlig hvis den benyttes i et anerkendelseværdigt formål. Så er den nemlig et værktøj [Wink] Når du har fri, skal du huske at lade "værktøjet" ligge i bilen når du handler på vejen hjem, ellers er den pludselig en ulovlig kniv [xx(]

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger



Du der Nasse-Lasse[Wink] (den lagde du selv op til[B)][Big Grin])

Er du nu helt sikker, er der ikke noget med at man ikke må have det liggende i bilen, med mindre det er i direkte tilknytning til arbejdet. Eller er det blevet lempet i forhold til de tidlige udmeldinger, om håndhævelsen.
Eller har man indtaget en mere pragmatisk holdning, efter at embedsværket har fået pisset teritoriet af overfor politikkernes lyst til indblanding i den dømmende magts område.



Det man har lempet er kun kravet om min. 7 dages fængsel, nu er der mere frihed for dommerne til at dømme individuelt.

Det er på sin vis rigtigt hvad du skriver. Du må ikke have en hobbykniv liggende i bilen, med mindre der er tale om transport til og fra arbejde, sammen med andet nødvendigt værktøj.

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger
Mvh.LANI



Svar
#10
Ja, men det interessante er jo netop det med "ulovlig" kontra "anerkendelsesværdigt formål"

Foldeknive der er beregnet til enhåndsbetjening er SLET ikke lovlige, og kan derfor ikke have et "anerkendelsesværdigt formål" m.a.o. du må ikke forhandle dem, eller overhovedet have dem, hvorimod Stanley-kniven er OK, og kan have et "anerkendelsesværdigt formål"

Jeg har fundet to modeller af "hobby-knive" hvor bladet kan "foldes" ud med 1 hånd... men det skyldes nok at "Etaten" ikke har resourcer til at håndhæve loven, at disse farlige våben ikke er blevet fjernet fra hylderne...[^]

Personligt agter jeg at få fremstillet en mundingsbremse til mit kommende .338LM projekt der kommer til at ligne en lyddæmper meget...[8D] så får vi se om der kommer nogen og måler på den...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Ja, men det interessante er jo netop det med "ulovlig" kontra "anerkendelsesværdigt formål"

Foldeknive der er beregnet til enhåndsbetjening er SLET ikke lovlige, og kan derfor ikke have et "anerkendelsesværdigt formål" m.a.o. du må ikke forhandle dem, eller overhovedet have dem, hvorimod Stanley-kniven er OK, og kan have et "anerkendelsesværdigt formål"

Jeg har fundet to modeller af "hobby-knive" hvor bladet kan "foldes" ud med 1 hånd... men det skyldes nok at "Etaten" ikke har resourcer til at håndhæve loven, at disse farlige våben ikke er blevet fjernet fra hylderne...[^]

Personligt agter jeg at få fremstillet en mundingsbremse til mit kommende .338LM projekt der kommer til at ligne en lyddæmper meget...[8D] så får vi se om der kommer nogen og måler på den...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Det ville ikke være alt for smart at gå for tæt på et dæmperdesign, ved fremstilling af en mundingsbremse.
Det ville være endnu mere uforsigtigt at anmode øvrigheden om en bedømmelse af et fysiskt eksisterende produkt, da der går rygter om at den slags forespørgsler udløser en bøde.
Svar
#12
Hvornår har "myndighederne" i DK fået hjemmel til at udstede bøder for "forespørgsler" ??
Hvis jeg konstruerer en mundingsbremse og får den fremstillet hos en person med tilladelse til at fremstille våbendele, så vil "myndighederne" ikke have andre muligheder end at slæbe mig i retten for ulovlig våbenbesiddelse, og så skal de BEVISE at dimsen ER ulovlig, uanset hvordan den ser ud og hvad den gør ved lyden fra riflen.

Da der ikke eksisterer nogen regler for hvordan dette måles, så bliver det jo en interessant retssag...[Big Grin] og oplagt "principiel"

Der er jo ingen lov, forordning eller cirkulære der omhandler udseendet af en mundingsbremse, eller den lovpligtige mængde støj en riffel SKAL afgive, eller hvilken retning dette skal måles...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
@ Dravis
Er helt på linie med alle dine indlæg.
Vær blot opmærksom på at du med 100% sikkerhed ender med at blive den "lille" i en principiel retssag i DK. Især fordi der vil være det sædvanlige smagsdommeri.
Husk at i en retssag gælder det ikke om at have ret. Det gælder om at få ret. Så taget i betragtning af hvad du er oppe imod, og hvad ressourcer de besidder..............

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#14
Dravis
Hvid der for bedømmelse foreligger et fysiskt produkt, kan der forelægges en bøde, for overtrædelse, uanset om dette fysiske produkt er fremtaget, udelukkende for at anskueliggøre en forespørgsel.
Husk nu på at det ikke er nok at producenten har tilladelse til fremstilling af våbendele. Det der kræves, er en tilladelse til fremstilling af lyddæmpere. Hvis man kommer frem til at dimsen er en lyddæmper.

Der kræves ingen form for tilladelse for at fremstille en mundingsbremse.

Hvis du fejlbedømmer situationen, og dømmes for ulovlig våbenbesiddels, er konsekvenserne vel ret uoverskuelige.
Svar
#15
Dravis: FÅ den 3-d printet i gips eller plastik. På den måde har du en model politiet må kunne tage stilling ud fra.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#16
@ n/a:

Jeg var ikke klar over at der kræves en separat tilladelse til at fremstille lyddæmpere??? altså ud over tilladelsen til at fremstille våbendele... hmmmm Så må jeg jo alliere mig med et firma der HAR tilladelse til det, og få dem til at lave "mundingsbremsen"
Så kan den blive testet og målt, inden jeg selv tager den i brug "ude i det virkelige liv"

Ideen med at lave den i gips eller plastic, som model, er næppe brugbar, da den jo ikke kan testes for eventuel "ulovlig dæmpning"
Jeg kan ikke se hvordan en eller anden betjent på våbenkontoret skal kunne sige god/ikke god for det...[xx(]

Der er intet "uoverskueligt" over konsekvensen for mig personligt, hvis jeg skulle blive dømt for ulovlig våbenbesiddelse...
Jeg ville efter al sandsynlighed miste alle mine våbentilladelser og den "vandel" der gør det muligt at være medlem af en pistol-klub.
Med andre ord: jeg ville være nødt til at finde en anden og mindre farlig hobby i 5 -10 år ... f.eks. MC dragracing eller rode med et par klassiske sportsvogne...[Big Grin] Eller bygge ultra-småkalibrede luftvåben...[:p] Eller skyde med langbue...

Ved en principiel retssag, er der jo fri proces, og jeg er allerede ret godt forsikret omkring retshjælp, så økonomisk set er det næppe noget uoverskueligt.

Jeg er ret sikker på at der ville komme en ret interessant debat i pressen og i diverse andre "fora" hvis en ellers lovlydig våben-ejer, jæger og skytte bliver hængt op på noget hvor der ingen brugbare retningslinjer findes i hverken lovgivning eller cirkulæreskrivelser...

Man kunne jo også bare lave en grunding "patent-beskrivelse" med allehånde tekniske tegninger og 3D-billeder og indsende den til JM, og bede om en bedømmelse af om det ER en lyddæmper eller en mundingsbremse [Big Grin] Det får man vel næppe en bøde for..[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Citat:quote:

Man kunne jo også bare lave en grunding "patent-beskrivelse" med allehånde tekniske tegninger og 3D-billeder og indsende den til JM, og bede om en bedømmelse af om det ER en lyddæmper eller en mundingsbremse Det får man vel næppe en bøde for..

Det rejser så et andet problem. Hvis du er ældre end 12 år, vil du simpelthen være død af alderdom før JM får svaret på henvendelsen [xx(][xx(]

Jeg fik besked i 2009 om, at de lige ville overveje hvad de skulle gøre ved beskeden fra arbejdstilsynet om, at forbudet mod lyddæmpere er ulovligt. De skrev også, at hvis overvejelserne tog mere end 4 uger ville jeg høre fra dem igen. Jeg har ikke hørt fra dem endnu.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Citat:quote:

Det rejser så et andet problem. Hvis du er ældre end 12 år, vil du simpelthen være død af alderdom før JM får svaret på henvendelsen

Jeg fik besked i 2009 om, at de lige ville overveje hvad de skulle gøre ved beskeden fra arbejdstilsynet om, at forbudet mod lyddæmpere er ulovligt. De skrev også, at hvis overvejelserne tog mere end 4 uger ville jeg høre fra dem igen. Jeg har ikke hørt fra dem endnu.



I mellemtiden har JM alligevel nået at undersøge og tage stilling til OG lovgive omkring "storkalibrede luftvåben"

Det er i sig selv interessant, at når man ved pressens hjælp bilver opmærksom på noget der kan underbygge SKÆRPELSER af våben-lovgivningen, så kan de pludselig nå selv vanskelige tekniske og juridiske udredninger på få måneder... Den ANDEN vej... at (gud forbyde det..) Tillade noget mere, bedre, eller større (SKV grovkalibre f.eks.) Så skal de pludselig bruge ÅREVIS på det .....

Dejligt demokrati vi lever i .....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)