Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indstikspíber, Tyskland - hvorfor?
#1
Hej

Når man kikker lidt på tyske våben-sites, så ser man ofte løse instikspiber i cal. 22Mag eller 22 Hornet. I forbindelse med kombinationsvåben.

Af ren nysgerrighed - Hvad bruger de dem til (ud over at skyde med dem [Wink]). Jeg kan ikke gennemskue det jagtmæssige behov ved disse indstikspiber i relativ lille kaliber sammen med en drilling.

Mvh.

Jørgen
Svar
#2
De er fine til fangskud eller til jagt på "niederwild"

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
De bruger ikke deres drilling til hagljagt som vi gør, drillingen er til "Ansitz".
Når du sidder i en stige eller et tårn, så har du uhyre sjældent noget at bruge to haglskud til, derfor tror jeg de mener drillingen bliver lidt mere universal ved at at få et indstiksløb - og man kan da heller ikke afvise argumentet "hvorfor - fordi man kan".

Desuden er de ret vilde med "bergstutzen" eller "bock-drilling" et våben med stor og lille riffelkaliber og evt. et haglløb, dem jeg jagter sammen med har alle en stor og en lille kugle med ud når de sidder i tårn.
Jeg har tit spurgt dem om hvorfor de ikke bare klapper det hele en 30-06´er, det skal nok virke.
Jeg tror der går lidt "ordnung muss sein" i den diskussion, man skyder ikke ræv og hare med stor kugle - der gør man bare ikke. Og råvildt bør man skyde med en "råvildtpatron" 5,6x50 osv.osv.

Nye folk nye skikke, måske de nye generationer gør det anderledes, de konservative herrer jeg jager med er fra 60 til 80, og de gør som man altid har gjort.

Jeg har selv en 22 mag. pibe til en 20´er drilling, men den bliver ikke brugt, jeg har meget mere brug for 2 haglskud.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

De er fine til fangskud eller til jagt på "niederwild"



Det kommer lidt an på hvilke "indstikspiber" der hentydes til.

Om det er de korte på ca 5-8cm som "bare" omdanner et cal 12/16/20 haglgeværkammer til .22LR/.22Mag/.22Hornet eller hvad de nu findes i.

De korte kaldes "Fangschuss-geber" - til affangning af vildt.

Og så findes der de lange indstikspiber som kan bestilles i samme længde som haglgeværløbet, som er mere en konvertering fra haglgevær til riffel, med langt mere hastighed og præsicion end "Fangschuss-geber"en som "kun" rækker nogle få meter.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Og så kommer det uundgåelige spørgsmål. Er en indstik i 22lr til fangskud lovlig at eje uden tilladelse i DK hvis de ikke er riflede?

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#6
Desværre nej. Dem du må have uden tilladelse skal være med kugle på højst 4,5 mm og patronlængde på højst 12 mm. Ammunitionen skal være med rundkugle.
Citat:quote:

Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a)...
b)...
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,

Men hvis du vil have en indstikspatron i kaliber .22lr. til aflivning, så skulle der vel ikke være noget i vejen for at søge en tilladelse på det. Når du har tilladelsen kan du også købe den tilhørende ammunition. Ellers kan man jo ikke bare gå ind i en butik og købe salonammunition.

Men så igen, er det ikke nemmere bare at bruge en patron mere ?

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Man kunne jo have en 22 lr i forvejen Smile

Tak for svar!

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)