Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Parallax
#1
Hej er der nogen der ved om Leopold kikkerter er parallax fri ud til en given afstand ??

Og er det i så fald kun på den givne distance eller hele vejen derud ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#2
Leupold er som alle andre parallaxfri på en bestemt afstand.

Jeg mener det er 150 yards for riffelkikkerter og 60 yards for rimfiremodeller.75 yards for shotgun/muzzleloader modeller

Det står på deres hjemmeside.

25
UN D E R S TANDING PA R A L L A X
Parallax is the apparent movement of the target relative to the reticle when
you move your eye away from the center point of the eyepiece. It occurs
when the target does not fall on the same optical plane as the reticle.
Maximum parallax occurs when your eye is at the very edge of the exit
pupil. (Even in this unlikely event, our 4x hunting scope focused for 150
yards has a maximum error of only 8/10ths of an inch at 500 yards.)
At short distances, the parallax effect does not affect accuracy. (Using the
same 4x scope at 100 yards, the maximum error is less than 2/10ths of an
inch.) It is also good to remember that, as long as you are sighting straight
through the middle of the scope, or close to it, parallax will have virtually
no effect on accuracy in a hunting situation.
ABOUT F I X E D PA R A L L A X D I S TANCE S C O P E S
Any fixed focus optical system can be adjusted to be parallax free at
only one distance. Most Leupold scopes are adjusted at the factory to be
parallax-free at 150 yards.
However, there are exceptions:

26
1. Leupold Compact RF Special scopes are set to be parallax-free at 60 yards.
2. Leupold Shotgun scopes are set to be parallax-free at 75 yards.
3. Leupold Handgun (EER) and Compact 2.5x scopes are set to be
parallax-free at 100 yards.
4. Leupold Turkey Ranger scopes are set to be parallax-free at 40 yards.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Skulle lige montere en Zeiss Variopoint idag, og testskyde riffel med 2 piber, for at dokumentere træfpunktssammenfald.
Måtte desværre skifte Zeisen ud med en fontaine 4x32, fordi der var ca 15 cm paralaxefejl på 100m, hvis man tændte lyset og stillede på 12 gange forstørrelse. Med slukket lys var der kun 8cm, og det blev næsten halveret hvis man skruede ned til 3x. Det så forresten ret spøjs uf at den røde prik kunne flytte helt udenfor det faste kryds[xx(]

jbn
Svar
#4
[Smile]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Skulle lige montere en Zeiss Variopoint idag, og testskyde riffel med 2 piber, for at dokumentere træfpunktssammenfald.
Måtte desværre skifte Zeisen ud med en fontaine 4x32, fordi der var ca 15 cm paralaxefejl på 100m, hvis man tændte lyset og stillede på 12 gange forstørrelse. Med slukket lys var der kun 8cm, og det blev næsten halveret hvis man skruede ned til 3x. Det så forresten ret spøjs uf at den røde prik kunne flytte helt udenfor det faste kryds[xx(]

jbn



Tja, der er jo en årsag til at den hedder "VARIOPOINT"! [Wink][Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
He he,

Citat:quote:

Måtte desværre skifte Zeisen ud med en fontaine 4x32, fordi der var ca 15 cm paralaxefejl på 100m, hvis man tændte lyset og stillede på 12 gange forstørrelse. Med slukket lys var der kun 8cm, og det blev næsten halveret hvis man skruede ned til 3x. Det så forresten ret spøjs uf at den røde prik kunne flytte helt udenfor det faste kryds



Hvis målet er at bestå riffelprøven er det vel også ok med 15cm afvigelse, "pletten" er jo 20 cm stor[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Har personligt oplevet dette fænomen med 4 Zeiss´er gennem de sidste sæsoner[xx(][xx(]

Der er tilsyneladende en stor kvalitetsforskel fra den gamle "stål-zeiss" og til den type der fremstilles i dag.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Det VAR dog sært[Big Grin]

Var der ikke noget med at "kvalitet koster penge", og mange andre ytringer i den henretning[Wink]

Jeg har i min brokkasse flere brugte kikkerter, f.eks Tasco'er o.l. som hverken har parallaxe-fejl eller træfpunkter der flytter sig med forstørrelsen... Ingen af dem kostede mere end 500,- brugt, de blev alle købt fra folk der skulle have "Det bedste af det bedste, nemlig Zeiss"

Jeg har sjovt nok ingen Leupold kikkerter med den slags fejl[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
HMM meget bekymrende læsning

jeg har en zeiss Varipoint 3-12*56 og har den indskudt på 100 meter, med 12 gange forstørrelse.

kan jeg risikerer at jeg skyder 5-8 cm galt på 100 meter hvis jeg bruger 5* forstørrelse.

hvad med 300 meter??

skulle Zeiss ikke være parallaxe fri på 100 meter

dette gør mig lidt usikker, da jeg ikke har testet dette på skudebanen ednu.

hvor står er er paralaxefejlen normalt på kiggerter, og specielt Zeiss.

jeg kan ikke finde date om dette på zeiss hjemmside

er der en der kan hjælpe

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#9
Gå ind på http://www.zeiss.dk og download katalog 2005 under priser og broshurer.
Gå til side 18 ud af 32 sider og der står at din kikkert er justeret til 100 meter.[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Gå ind på http://www.zeiss.dk og download katalog 2005 under priser og broshurer.
Gå til side 18 ud af 32 sider og der står at din kikkert er justeret til 100 meter.


jo har været der, men det lyder som om det er noget man skal teste selv.

MEN hvor stor er fejl så på 300, det kan jeg ikke finde nogen steder.
Zeiss må have nogle max tolerancer.

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by skipper

Citat:quote:

Gå ind på http://www.zeiss.dk og download katalog 2005 under priser og broshurer.
Gå til side 18 ud af 32 sider og der står at din kikkert er justeret til 100 meter.


jo har været der, men det lyder som om det er noget man skal teste selv.

MEN hvor stor er fejl så på 300, det kan jeg ikke finde nogen steder.
Zeiss må have nogle max tolerancer.

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk


Prøv at finde tråd om Leupold problem, på side 2 under optik, der står en del om paralaxe mv.
Paralaxe er ikke det samme som at træfpunktet flytter sig ved forskellig forstørelse, men derimod at krydset vandre rundt på skiven afhængigt af hvor skævt du kigger i hullet.

Forvent ikke at du kan få et brugbart svar fra Zeiss ang paralaxe.

Du kan derimod selv checke, ved at lægge kikkerten på et fast underlag, og uden at røre kikkerten, bevæger du øjet fra kant til kant , samtidigt med at du ser om krydset flytter sig i forhold til hvad du sigter på. Dette prøves så på de afstande du ønsker at kontrollere, du kan samtidigt checke om der er forskel i udslaget, afhængigt af forstørrelsesgrad.

jbn
Svar
#12
Hej

Dette emne interesserer mig ud over norm.

Jeg har siden indkøb af den første Bushnell(den hed noget andet den gang) i 6-24 ikke rigtigt kunnet skyde godt med de alm 3-12.

Derfor sidder der på nær en kikkert nu kun varmintmodeller på mine rifler og jeg leder nu efter en til mit nye projekt.

Til sagen.

Jeg har lige fra den billigste Weaver 4-16 over diverse Bushnell til nu Leupold(og en enkelt Zeiss) aldrig haft problemer med at paralaxen
ikke passede og skud grupper fra serie til serie sad ens.

På nær når jeg tog europæisk jagtkikkert så kunne jeg skyde 2 skud tæt på hindanden, putte 2 skud mere i og lave 2 nye huller med lille egenspredning bare 1,5 - 3 cm til højre eller venstre for de gamle huller. Det har jævnligt udløst ture til våbenhandleren om mandagen.
Det var desværre ikke altid kikkerten der fik skylden, så mange testladninger er ikke blevet bedømt helt rimeligt og et par rifler er blevet modificeret uden grund.

Efter at jeg på et tidspunkt læste Ignorantens definition af kikkerter
(kort udgave; amerikansk til at ramme med på små mål i godt lys, europæisk til at slynge kugler efter store mål i mørke)var der nogen ting der stemte for mig.
Min praktiske erfaring sagde at jeg skulle købe noget med paralaxjustering og det var jo mest fra USA og Østrig og så forsvandt problemerne. Kald det tilfældigt sammenfald, men jeg har også observeret, at de billige amerikanere har mindre fejl på de afstande hvor de ikke er justeret til.
Ideen med en mursten og 600 m mark som test medie er sigende. Brug eventuelt en gul og en rød som supplement ved siden af hinanden ,lad dem så ligge på afstande af 50, 100, osv til skumringen, så kan man lige se lysstyrken uden yderligere arbejde.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Hvad er det for kikkerter i har så store problemer med???

Har da aldrig oplevet problemer í den retning.

Bevares, hvis man bevidst kigger skævt (Læs: forkert) i sin kikkert kan man da sikkert fremprovokere en fejl.

Jeg har dog altid haft den vane at kontrollere at jeg kigger korrekt igennem mine kikkerter.

Ja ja ja, hvad så når det skal gå hurtigt siger man så?? ja der er sku da ingen forskel. Gør man sig den mikroskopiske vane at sikre at kanten/yderringen i det billede man ser i kikkerten står skarpt, så har jeg dog aldrig oplevet problemer.

Det er jo netop det Leupold gør. Nemlig at de sørger for at variansen i din placering af øjet er så meget "i linie" med kikkerten og deraf en mindre oplevet fejl når man bevidst forsøger at fremprovokere fejlen. Det opleves derfor at man skal være mere præcis med at se korrekt igennem en Leupold kikkert.

Er der derimod en grov justeringsfejl fra fabrikken er det da en helt anden sag. I de tilfælde vil kikkerten da også blive justeret ub..
Har set det på 4 Zeiss kikkerter og de blev da alle justeret uden videre.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Er der derimod en grov justeringsfejl fra fabrikken er det da en helt anden sag. I de tilfælde vil kikkerten da også blive justeret ub..
Har set det på 4 Zeiss kikkerter og de blev da alle usteret uden videre.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



4 Zeiss det var også den der blev punket.

erfaring med andre fabrikater og deres gratis justering ?

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Hos Kahles har jeg oplevet en særdeles fremragende service (udskiftning af et "rustent" trådkors efter 20 års brug)[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Den gode gamle Ignorant fejl!!
Svar
#17
RAB,

jeps, den gode gamle "Ignoring" er yderst anvendelig til justering af netop dette fænomen......

Forresten, du har da vist heller ikke hørt om den sidste opdagelse, nemlig Ignoringe....[:o)]
Det er dem der fremkommer på hylsteret når det har været ladet for hårdt eller kammeret er for stort......

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Jeg har "ignorande" på mit sofabord efter at drengene var forbi og smage en liter "Havana Club"............[xx(][:o)][B)][}Smile][:p]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...Dakota.gif [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

RAB,

jeps, den gode gamle "Ignoring" er yderst anvendelig til justering af netop dette fænomen......

Forresten, du har da vist heller ikke hørt om den sidste opdagelse, nemlig Ignoringe....[:o)]
Det er dem der fremkommer på hylsteret når det har været ladet for hårdt eller kammeret er for stort......

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Hej Gammeltoft.

Hold lige styr på begreberne.

Det er ikke en "Ignoring", men en "Ignorand"

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#20
OK....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)