Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Test serie til 300WM
#1
Jeg skal i gang med at lave en test serie til min 300WM

Projektil: Barnes TTSX 180gr.
Gænghætte: CCI 250
Krudt type: MRP
Krudt mængde: 71-76 gr.

Det var min plan var at lave 3 skuds serier med 1 gr. mellemrum, men blev i tvivl om springet blev for stort, så jeg er nød til at gå ned i 0,5 gr. spring eller måske endnu mindre. Det giver ret mange test ladninger, og det kan jo have sin egen charme, men hvad er i praksis nødvendigt?

Kan man i virkeligheden lave en slags grov sortering, med 1 gr. spring, finde de to bedste ladninger, og så gå i "nørd mode" der fra?

Det jeg søger er gode metoder og "best practise".
Lige nu er det min 300WM der står for tur, men metoder og fremgangs måder skulle jo også gerne kunne bruges til andre kalibre senere.

/Stanton
/Stanton
Svar
#2
1 grain spring, ville da være passende.[Smile]
0,5 grain er nok mere at fortrække i meget små hylster.

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Delvist enig.. Jeg starter på en meget sikker ladning og øger hurtigt med 2 gr.(hvis det ser fint nok ud) derefter med 1 gr. indtil jeg nærmer mig målet, derefter øges kun med 0,5 gr. eller mindre når man nærmer sig max. området. hvis man vil fortsætte indtil man ser tryktegn for at finde frem til den kraftigste forsvarlige ladning, ville jeg max. øge de sidste ladninger med 0,3 eller 0,4 gr. ad gangen. Dog laver jeg kun en patron i hver ladning. Så tester jeg senere præcisionen med den valgte ladning, når jeg ved indenfor hvilket område ladningen skal ligge.
Som Nævnt ville jeg også sige at jo mindre rumindhold i hylsteret, jo mindre spring..
Svar
#4
som rkn

kun hele grain til jeg nærmer mig max. Jeg går ikke efter den hotteste ladning i hvert kaliber. Det er jeg vokset fra.

½ grain i de mindre kalibre.

Det samme med sættedybde C.O.L. ændrer jeg kun i spring på ½ mm

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Hvorfor blive ved til der er tryktegn? Hvorfor ikke stoppe hvor den er mest præcis. Det er sjældent det er paa tryk grænsen man finder den bedste præcision. 1 grain mellemrum er fint. Tænk blot paa hvor lille en % del det er af hele ladningen.
H
Hogmeister
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvorfor blive ved til der er tryktegn? Hvorfor ikke stoppe hvor den er mest præcis. Det er sjældent det er paa tryk grænsen man finder den bedste præcision. 1 grain mellemrum er fint. Tænk blot paa hvor lille en % del det er af hele ladningen.
H



+1 [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvorfor blive ved til der er tryktegn? Hvorfor ikke stoppe hvor den er mest præcis. Det er sjældent det er paa tryk grænsen man finder den bedste præcision. 1 grain mellemrum er fint. Tænk blot paa hvor lille en % del det er af hele ladningen.
H



+ 2

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Jeg har prøvet at lade til en 6,5x55 som tydligvis gav mindre skudgrupper desto mere krudt der blev hældt i

Ejeren mente dog at det var fint da den lavede 20 mm skudgrupper, men stod det til mig havde jeg forsat til der kom tryktegn eller skudgrupperne begyndte at vokse, hvad nu hvis den kunne lave 5 mm skudgrupper [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Om det er til 300 wm eller noget andet er en enkelt 3 skudsgruppe nok en data base i underkanten af det videnskabelige.

Om du skal skyde 10 grupper af 3-5 skud skal jeg ikke afgøre, men du slipper ikke af sted med kun 3 skud.

Hvis du er helt på herrens mark med hensyn til data, og som jeg ikke har al verdens tid på skydebanen. Ja så ville jeg starte med at lave en serie med spring på 1 grain af gangen.

Kan du skyde dem over en kronograf ville det være optimalt, da hastigheden trods alt også siger lidt om hvor trykket bevæger sig henad.

Med styr på tryk og hastighed ville jeg herefter lave mindst 10 af hver krudt vægt jeg fandt interessant at teste.

Simpelthen for at eliminere kunne skelne de gode, de heldige, de elendige og dem, der bare blev skudt ringe fra hinanden.

Anders Hatting har en skive jeg har produceret til at hænge i sit værksted. Den indeholder både skidt og kanel og vælger man de bedste som udtryk for skyttens evner er der OL guld på vej, men tager man de ringeste ja så skal der i al fald ikke skydes længere væk end 100 meter.

Dette blot som et udtryk for at enkelt grupper ikke siger noget om et reelt snit for en patron/riffel kombination.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Anders Hatting har en skive jeg har produceret til at hænge i sit værksted. Den indeholder både skidt og kanel og vælger man de bedste som udtryk for skyttens evner er der OL guld på vej, men tager man de ringeste ja så skal der i al fald ikke skydes længere væk end 100 meter.
nu er du for beskeden, Søren
jeg ved at den bedste er 4 mm og den ringste 28 mm - og en gruppe på 28 mm rækker rigeligt til jagtskydning på laaang afstand [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Tak for svar
Jeg har valgt at tolke det (noget frit det indrømmer jeg) som om min oprindelige plan med 1 gr. spring er ok.

Jeg går så absolut efter optimal præcision, og ikke efter maksimal hastighed .... hvis jeg vil have højere hastighed end den en 300WM umiddelbart kan tilbyde, vil det da være mere naturligt at vælge en 300Winterby eller 300RUM eller noget helt special bygget, end at skamlade en 300WM til hylsteret bliver næsten flydende.

Det er en god pointe at tre skud i hver gruppe er lidt i den tynde ende. Det er jo sket at man, af den ene eller den anden årsag, har lavet en lille fejl under en skydning [B)]

Hastigheden skal helt sikkert måles, når jeg har fundet den ladning med bedst præcision, det er jo ret vigtigt når man skal regne lidt på kuglebaner osv.
Er det ikke skønt .... man kan blive ved i det uendelige [Big Grin][Big Grin]

/Stanton
/Stanton
Svar
#12
Måske har du misforstået mig, eller jeg dig.

Men ideen med kronografen var ikke at finde noget vildt hurtigt, men at overvåge hastighedsudviklingen.
Jeg kender flere som ikke har kunnet aflæse tryktegn på hylstre trods det, at de var ca 50-75 meter over max hastighed efter officielle ladedata.
Derfor er en kronograf, kombineret med quick load og en hel masse fabriksdata den bedste løsning.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Det bedste er kombinationen af kammertryks-måler (pressuretrace) og en præcis chronograf...

Quickload er en god hjælp og har efterhånden næsten erstattet "ladebøger" hjemme hos mig...

"Tryktegn" er ret subjektivt og ikke en "måling" af andet end hjemmeladerens evne til at fedte med tingene[Big Grin][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
@Dravis. Kunne "man" lokke dig til at skrive lidt om pressure trace i en separat tråd evt med billeder om hvordan du arbejder med en ny ladning?
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Måske har du misforstået mig, eller jeg dig.

Men ideen med kronografen var ikke at finde noget vildt hurtigt, men at overvåge hastighedsudviklingen.
Jeg kender flere som ikke har kunnet aflæse tryktegn på hylstre trods det, at de var ca 50-75 meter over max hastighed efter officielle ladedata.
Derfor er en kronograf, kombineret med quick load og en hel masse fabriksdata den bedste løsning.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



Nej jeg mener ikke at jeg misforstod dig.
Jeg har bare ikke en kronograf endnu, så jeg har regnet med at foretage udviklingen/udvælgelsen af ladedata ud fra et præcisions kriterium og så låne en kronograf bagefter og måle hastigheden på de to bedste ladninger bagefter.

Men det er da oplagt at der er kommet et nyt punkt på ønskelisten [8D]

/Stanton
/Stanton
Svar
#16
............Og hvad skal du bruge det til? Nu har du fundet en pæcis ladning der 'skyder som en drøm', og den skal nok slaa ihjel, saa er alt andet underordnet.............Medmindre du skyder paa meget lange hold og vil vide hvilke kikkert justeringer der skal 'klikkes op' ved hjælp af et ballistik computerprogram.
Jeg er varmint jæger og skyder varmints paa over 500 meter's afstand, saa jeg har brug dor disse oplysninger. Vægt,BC, mundingshastighed osv saa jeg kan lave en tabel.
h
Hogmeister
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

............Og hvad skal du bruge det til? Nu har du fundet en pæcis ladning der 'skyder som en drøm', og den skal nok slaa ihjel, saa er alt andet underordnet.............Medmindre du skyder paa meget lange hold og vil vide hvilke kikkert justeringer der skal 'klikkes op' ved hjælp af et ballistik computerprogram.
Jeg er varmint jæger og skyder varmints paa over 500 meter's afstand, saa jeg har brug dor disse oplysninger. Vægt,BC, mundingshastighed osv saa jeg kan lave en tabel.
h



Det er præcis det samme jeg vil bruge en målt mundings hastighed til.
Nemlig som input til et ballistik program, så jeg kender min kuglebane ud til .... hvor det ikke længere er interessant for en skytte med mine færdigheder [:I]

/Stanton
/Stanton
Svar
#18
@rekylling ...

Der kommer en længere tråd hen over sommeren, der kommer til at handle om både tryk-målinger, hastigheder og de forskellige genlade komponenters ensartethed...

Jeg når ikke at få lavet så meget inden jeg drager til NZ på en måneds bjergjagt...[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Kanon. God tur. Håber du får succes med jagten, grejet og alt det andet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)