Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projektil rammer land i riffelgangen
#1
Hej

Jeg skal på jagt i et varmt område og har ladet patroner til min Schultz & Larsen kal. 30-06 med 56,8 grains VV N-160. Projektilet er et 180 grains Barnes TSX. Længden på patronen er 84,0mm. Problemet er projektilet går ca. 2,2mm ind i selve riffelgangen. Det kan jeg måle på nogle svage mærker der sættes i projektilet fra riffelgangen når jeg har prøveladt riflen. Der er et mindre ekstra tryk der skal til at lukke bundstykket sammenlignet med patroner hvor projektilet ikke rammer land i riffelgangen.

Jeg har fulgt en max ladning som er opgivet af Vihtavouri's lademanual. Det undrer mig dog, at projektilet bliver markeret af riffelgangen måske med fare for overtryk.

Er der nogen her som har erfaring med dette problem, og om det er et problem som i praksis betyder noget?

Kan man forestille sig at der bliver problemer med ladningen når man går fra temperaturerne i en kold dansk vinter til et område med +30 grader C?

Takker på forhånd [Smile]
Svar
#2
Hej

Du bør ikke bruge COL der går ind i riffelgangene. Projektilet kan sidde fast når du aflader en uafskudt patron, og trykket er større end med friflugt.

Ladningen er nok også lige til den stramme kant under varme himmelstrøg.

Jeg vil anbefale 56 grains N160 og COL 81mm udfra de iagtagelser du beskriver.

Ladebok 6 kører med 57 grains N160 som max for 180 grains kugler, og de har ry for at have ret kraftige ladninger. Deres COL ligger typisk på 81 til 82mm for 180 grains kugler

Mvhj. Ole
Svar
#3
her i vinterkulden kan du gøre følgende.

Skyd riflen håndlun. Varm dine afrikapatroner op til 30-40 grader. hvis ikke du mener der er et sted på kroppen det kan gøres, så tag er termokande med vand med.

SS

Som OKhansen skriver så lav col på 81mm og start lidt lavere
"Once upon a time in the West"
Svar
#4
Lav de bønner kortere. De skal ikke kile sig 2,2 mm ind i riffel gangen.
Prøv evt at kikke her. http://www.bushman.dk/sider/genladning/c.../30-06.htm
kan godt se at lapua data, har meget lang col .
" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by WSM
Varm dine afrikapatroner op til 30-40 grader. hvis ikke du mener der er et sted på kroppen det kan gøres, så tag er termokande med vand med.



Det er der [:0][Big Grin][B)][:o)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by nfrederik

Hej

Jeg skal på jagt i et varmt område og har ladet patroner til min Schultz & Larsen kal. 30-06 med 56,8 grains VV N-160. Projektilet er et 180 grains Barnes TSX. Længden på patronen er 84,0mm. Problemet er projektilet går ca. 2,2mm ind i selve riffelgangen. Det kan jeg måle på nogle svage mærker der sættes i projektilet fra riffelgangen når jeg har prøveladt riflen. Der er et mindre ekstra tryk der skal til at lukke bundstykket sammenlignet med patroner hvor projektilet ikke rammer land i riffelgangen.

Jeg har fulgt en max ladning som er opgivet af Vihtavouri's lademanual. Det undrer mig dog, at projektilet bliver markeret af riffelgangen måske med fare for overtryk.

Er der nogen her som har erfaring med dette problem, og om det er et problem som i praksis betyder noget?

Kan man forestille sig at der bliver problemer med ladningen når man går fra temperaturerne i en kold dansk vinter til et område med +30 grader C?

Takker på forhånd [Smile]



Har du et genladnings kursus og en tilladelse. Det du har gang i her er helt ude i hampen og pisse farligt.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#7
http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladda...&Visa=3608

Jeg bruger dem her i min (ttsx 150 gr.) med en friflugt på 0,8 og det virker rigtig godt. Iøvrigt er fabrikantens foreskrifter (Barnes) jo 0,75-1,3 mm. friflugt mener jeg, så det vil nok være rigtig fornuftigt at starte der et sted.
Hvis du laver et par prøveskud med reduceret ladning og korrekt col. kan du jo se om du når op på samme ladning uden tegn på overtryk. Er det tilfældet, kan dine eksisterende patroner jo blot køres gennem seateren og skubbes 3 mm. tilbage feks.
Svar
#8
Jeg lagde tallene ind i QL og her er trykket ikke alarmerende højt. 200 bar under max trykket.
Derimod er den gal med fyldningen. 111,5% er en meget komprimeret ladning. Der kan dog være forskel imellem forskelige hylsterfabrikater.

Jeg ville dog sætte kuglen dybere og bakke et par grains på ladningen, alternativt skifte krudt til N150

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Min erfaring med kaliber .30-06 er, ligesom flere tidligere har givet udtryk for, at Vihtavouri N160 er noget for langsomt.

Som Max skriver, så brug N150 i stedet

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#10
Hej igen

Tak for svarene.

Jeg nedsætter ladningen til 55,0 grains VV N-160 og COL til 81,00 mm.

Er der nogen af jer andre der har problemer med at riffelgangen starter "tidligt" i de nyere Schultz & Larsen? Jeg har målt afstanden med RCBS's Precision Mic og der er ca 1,55 mm kortere afstand sammenlignet med min Sako 85, 30-06.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane 2.0

Citat:quote:

Originally posted by nfrederik

Hej

Jeg skal på jagt i et varmt område og har ladet patroner til min Schultz & Larsen kal. 30-06 med 56,8 grains VV N-160. Projektilet er et 180 grains Barnes TSX. Længden på patronen er 84,0mm. Problemet er projektilet går ca. 2,2mm ind i selve riffelgangen. Det kan jeg måle på nogle svage mærker der sættes i projektilet fra riffelgangen når jeg har prøveladt riflen. Der er et mindre ekstra tryk der skal til at lukke bundstykket sammenlignet med patroner hvor projektilet ikke rammer land i riffelgangen.

Jeg har fulgt en max ladning som er opgivet af Vihtavouri's lademanual. Det undrer mig dog, at projektilet bliver markeret af riffelgangen måske med fare for overtryk.

Er der nogen her som har erfaring med dette problem, og om det er et problem som i praksis betyder noget?

Kan man forestille sig at der bliver problemer med ladningen når man går fra temperaturerne i en kold dansk vinter til et område med +30 grader C?

Takker på forhånd [Smile]



Har du et genladnings kursus og en tilladelse. Det du har gang i her er helt ude i hampen og pisse farligt.

Claus the Dane



Ja jeg har en gyldig genladningstilladelse og har deltaget på et rigtigt godt kursus i 2010.

Jeg skal lige nævne, at det er ladedata fra Vihtavuori's egen hjemmeside, og den opgivne COL på Barnes TSX 180 grains i kaliber 30-06 har jeg haft problemer med i min Schultz & Larsen riffel. Synes du det er forkert, at jeg spørger om dette problem her på foraet?
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by WSM
Varm dine afrikapatroner op til 30-40 grader. hvis ikke du mener der er et sted på kroppen det kan gøres, så tag er termokande med vand med.



Det er der [:0][Big Grin][B)][:o)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Æ de naue galdt, ælle æ do ve å kløjs [Big Grin]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#13
det er da muligt at jeg er selvmordskandidat, men jeg har i flere år brugt 58 grains N 160 bag en 180 gameking, col 82, LR gænghætte.

uden tryktegn og uden voldsom komprimering af krudtet ( norma, rem og lapuahylstre )
( ikke data til umiddelbar efterfølgelse, kun disput )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Hej Nfrederik

Hel ok du spør.

Men en grundregel er, start 10% under max ladning.
og mål altid friflugten.

Det har du ikke gjort, derfor blev jeg lidt pikeret[Big Grin]

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Æ de naue galdt, ælle æ do ve å kløjs [Big Grin]

SS



Kløjs er i den anden ende i forhold til mine tanker [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#16
Trykket vil stige ved højere temp, men om det kommer til at føre til overtryk er der kun en måde at finde ud af på. Nemlig at prøve det i praksis. Naturligvis afhængigt af, hvor tæt du er på maxtryk i netop pågældende våben i forvejen, med netop pågældende ladning.

Projektilet sat hårdt ind i bommen, og godt 2mm er hårdt, vil hæve trykket en smule. Det er dog på ingen måde "helt ude i hampen og pisse farligt", især hvis der ingen tryktegn i forvejen er, netop i dit våben.

Som M@x skriver, kunne det være en idé at gå en smule ned i ladning, hvis du er bekymret for det. Hvis din riffel vil, vel at mærke, skyde tilfredsstillende med den ladning.

Det, der bekymrer mig mest er driftsikkerhed af våbnet, når man satter projektilet hårdt ind mod bommen. Det kan, lige som utilstrækkeligt kalibrering, give besværlig repetering, og det skal man for guds skyld undgå med jegtammo. Jagtammo skal bare køre i en riffel, og derfor halskalibrerer jeg aldrig hylstre til jagtammo, og satter projektillet aldrig for hårdt ind i bomme. Og gæt hvad...jeg har aldrig haft en repeterings problem, engang den gang jeg skød med en R93. Hvilket er ret dejligt, når man skal lave et hurtigt opfølgnings-skud.

Har man lav necktension og kugle hårdt inde i bommenne, kan man være uheldig, at kuglen sidder fast i piben, når man aflader sin riffel. Det resulterer i fastsiddende projektil i piben og masse af krudt inde i rifflen. Alt til sammen noget værre møg ude i feltet.

Mit råd... tryk den kugle lidt længere ind i det hylster, evt lidt ned i krudtmængde og fuldkalibrerer dine hylstre. Så skal den tur til de varme steder nok være et succes.

Knæk!

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#17
Her how to finde max tryk http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=22171

Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

og så overvåger jeg trykket ved at iagttage hylstrets kontakt med kammeret

Hvor er det dog dejligt at høre at folk bruger de "rigtige" trykindikatorer og ikke tror at fænghætten giver det rigtige svar!!

Hvis man antager at hylsterbunden fra fabriksnyt uafskudt hylster til afskudt hylster, fra et korrekt kammer, ikke må udvide sig, så har man ihverfald INGEN overladning. Mit gæt vil være at man ligger mellem 2500 og 3000 bar i en patron der er numeret til omkring 4000 bar.

En hylsterbundsudvidelse er helt normal i et korrekt kammer med en ladning der ligger under max tryk for kaliberet. En udvidelse i området 0,01-0,02mm er derfor helt accaptabel og det sikreste "pragmatiske sted" at "tyde" tryk uden decideret trykmåleudstyr.
På billedet har jeg markeret det korrekte sted at måle.
De øvrige markeringer på hylsteret siger stort set udelukkende noget om kammeret.

[Image: baseexpansion_gt.jpg]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)