Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med Steyr elite
#1
Hej,
Ja som overskriften siger, erfaringer søges. Overvejer at købe en. Den kommer til at tilbringe tid på banen, men også i skoven...primært til dansk jagt, men også et smut til udlandet efter gris.
Hva kan den, hva kan den evt ikke? Er der nogen der vil dele lidt ud af erfaringer, bliver jeg glad...er det et godt køb?

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#2
Hej Søby.

Jeg købte for godt 2 år siden en brugt Steyr Elite i 308w. Jeg har også en Sako 243w, en Browning Bar Match 308w, og har haft en Tikka T3 Varmint 6,5x55, samt en Blaser R93 Varmint 6,5x55.

Det er uden tvivl den riffel af de ovenstående jeg er ( og har været) mest glad for. Jeg mener at jeg har nogle skiver med skudbillede, men dem vil jeg lige kigge efter når jeg kommer hjem.

Jeg bruger den præcist til det samme som du skriver og for mig er det et rigtig godt køb. Jeg bruger den med en Z6i 2,5-15x56. Der er lavet en speciel læderrem til Elit'en, som jeg klart kan anbefale.

Fordele:
- Meget præcis, 0,5 moa
- 3 punkts sikring
- Man kan skubbe magasinet halvt op, så der ved repetering ikke fødes en patron
- Ekstra 5 skuds magasin i skæftet
- Indbyggede støtteben der kan "nivilere"
- Lav rekyl grundet vægt på ca. 4 kg.
- Super lækker låsegang
- Perfekt bolt håndtag til hurtig repetering
- yderste del af bagkappe kan skubbes ned og låses, hvilket giver en meget stabil skydestilling liggende til lange hold.
- indstillelig kindpude

Negativt:

- Den indstilledlige kindpude er for højt til mig i laveste position, så den har jeg pillet af. Også grundet jeg altid skyder med kop høreværn.
- Nogle vil mene den er for tung til pürsch jagt
- Forholdsvis dyr
Svar
#3
"Man kan skubbe magasin halvt op så der ved repetering ikke fødes en patron"

Hvordan kan det være en fordel, jeg ser det som en sikkerhedsmæssig ulempe, men det nok bare mig der (endnu engang) ikke kan se lyset?[:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Jamen, det lyder da rigtig godt...jeg har fundet en demo til 16.000 den må jeg hellere ud og få kigget lidt på...smid gerne billeder af skudgruppen ind...og tak for dit svar..

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#5
Kan også godt lide featuren med 5 skud i magasinet - og ekstra 5 skuds magasin i skæftet.

Magasinbrønden kan udvides, så der i stedet kan bruges 10skuds magasiner.
10skudsmagasiner passer også op i skæftet/kolben.

Havde én af de første Steyr Scout'er der kom til Grønland - dengang de kun fandtes i lysegrå.
Der brugte jeg faktisk ikke muligheden for at sænke magasinet, mest fordi jeg var bange for at det ikke sad rigtigt og kunne falde ud.
Det er en dejlig nem ting lige at klikke magasinet fri, åbne og lukke bundstykket - og isætte magasinet på lukket bundstykke.

Men det var den alm Steyr Scout.

Ulemper kan være, at det kun er våbensmede med Steyr værktøj der kan arbejde med dem.
Det kræver lidt specialværktøj, men hvis man kan nøjes med den som den er - og ikke skal have speciallavet ting og sager til den, så er det intet problem.

Problemet kommer hvis man måske vil have gevind på piben (nogle Elite findes med fabriksgevind - men den findes også uden gevind)
Så kan man ikke lige spænde riflen op i drejebænken, idet låsestolen og alt det metal der understøtter Picatinny-rail'en ikke kan gå i drejebænken, så derfor skal piben afmonteres.

Det kan kun lade sig gøre med et specialværktøj - men hvis man har dét værktøj, så er det en meget meget simpel operation at gøre.

Steyr Scout er en DEJLIG riffel - har selv ønsket mig en Scout Elite, men er ikke nået så langt Smile
Syntes fordelene opvejer ulemperne, i rigt mål.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Tak Happy, nu skal jeg altså rigtig meget ud og se på den fætter...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#7
På onsdag? [Smile]

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#8
Jep...onsdag...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#9
Til cp, du har nok ret, sikkert bare en falsk tryghed, men jeg har været glad for det.

Til søby, fandt en skive jeg har skudt på 284 meter med en egenspredning på 29 mm. Hvis du giver mig dit nummer kan jeg sende en mms
Svar
#10
Jeg brugte tit muligheden for parkering af magasinet i nederste stilling, da jeg havde Steyr Scout i Grønland.

Det var en fast aftale med alle jeg gik på jagt med, at når vi gik ombord i gummibåden, op i fjeldet og ind mod indlandsisen, havde vi patroner i magasinet, men ikke i kammeret. Der blev først repeteret en patron i kammeret, når vi så renerne. Det kræver selvfølgelig nogen tillid at stole på, at kammeraterne havde et tomt kammer, selvom bundstykket var lukket, men det var der kompromiset mellem sikkerhed og komfort lå. På en dansk skydebane kan man ikke have samme regel, der kender man jo ikke halvdelen af de mennesker der kommer.

Jeg tjekkede selvfølgelig jævnligt at mit kammer var tomt. Tillid er godt, men kontrol bedre, også når det angår én selv. Og der var det altså henrivende nemt lige at sænke magasinet til underste stilling, og åbne bundstykket. Når der ikke fløj en patron med ud ved åbningen, havde kammeret været tomt, og når der heller ikke fulgte en patron med ind ved lukning, var det stadig tomt.

Derefter var det bare at klikke magasinet op i øverste stilling igen, så var riflen klar til at repetere en patron i kammeret når vi fik øje på renerne.

Jeg vil tro, at i Afrika hvor man ofte har en blødnæset i kammeret og fuldkappede i magasinet, kan det også være en fordel at kunne sænke magasinet og lade en ny blødnæset enkeltvis over de fuldkappede, men det er mere spekulativt. Jeg har aldrig haft behov for fuldkappede på jagt.

Jeg savner stadig den Scout for de mange velfungerende finesser. Hvis jeg igen får mulighed for fjeldjagt vil jeg helt sikkert overveje en genanskaffelse.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Mit nummer: 30537461

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#12
Til cp, du har nok ret, sikkert bare en falsk tryghed, men jeg har været glad for det.

Til søby, fandt en skive jeg har skudt på 284 meter med en egenspredning på 29 mm. Hvis du giver mig dit nummer kan jeg sende en mms
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)