Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Usmagelig annonce i DJ
#1
I det netop indafdørenkommende udgave af DJ, er der på næstsidste side en helsides annonce fra Guntex (Korsholm) vedr. våbenskabe.
Overskriften lyder: " Er du klar til et uanmeldt besøg af Jens Betjent" ved siden af er der en "afrykket" artikkel fra et blad, der fortæller om en jæger der fik en bøde foranlediget af et uanmeldt besøg.
Jeg synes annoncen er dybt usmagelig. Jens Betjent har jo netop IKKE lov til at komme på uanmeldt besøg ved den almindelige jæger (medmindre der foreligger tilladelse til våbensamling eller genladning)
Der har jo for nylig kørt en sag hvor Frederikssund Politi havde gjort det - det slap de ikke så godt fra - de har fået alvorlige næser og DJ har fået mange jægere frikendt som havde fået bøder.

Jeg tvivler på, at Korsholm/Guntex ikke er bekendt med fakta.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Jeg er ikke godt inde i den slags, men umiddelbart vil jeg da tro, at Jens har lov til at komme på uanmeldt besøg, men at du derimod også har lov til at nægte ham adgang uden dommerkendelse!
Svar
#3
Ja, Jens Betjent at lov til at komme på besøg og spørge om han må få lov at se hvordan dine jagtvåben står opbevaret - men han har i så fald ikke krav på at du lukker ham ind og viser det. I så fald kan han afvises ved døren - men har man intet at skjule, kan det være en god ting at spørge ham om han er bekendt med loven og hvordan han lige tolker den, samt hvordan han er nået frem til at han kan komme til at se våbenskabet og våben.

De er også mennesker, men kend loven og hvad man som tilladelsesindehaver har ret til - samt omvendt, hvad politiet har krav på.

Når alt kommer til alt, så ville jeg nok selv lige sætte en fod ved døren og blokere den - og lige udspørge dem om de egentlig kender loven.
Men kommer de og spørger pænt, og er jeg i godt humør, så ender det nok med at jeg giver dem lov til at se våbnene også - det kaster lidt "Goodwill" af sig den anden vej.

Hvis man har genladetilladelse, så kan de komme på besøg og kræve at genlade-faciliteterne (krudtoplag, genladerum m.v.), men det giver stadig ingen ret til at se våbenskabet/våbnene.

Ved ikke lige hvordan samlertilladelse til våben foregår.
Men hvis de har ret til at komme og se samlervåbnene, så er det sikkert kun de våben der er på dén pågældende samlertilladelse.

Så jo, de har altid lov til at komme og spørge - men når de spørger, er det ikke sikkert de har krav på det.
Og har de ikke krav på at se det (uden dommerkendelse), så gælder beviserne de finder pludselig ikke.

Dommerkendelse får de kun på baggrund af bestyrket mistanke, eller en decideret anmeldelse.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Jeg kan altså ikke se noget odiøst i reklamen. Det er netop nødvendigt at råbe folk op så våben bliver opbevaret lovligt. Jeg har 3haglgeværer og 2salonrifler som har været i familiens eje i mere end 40 år. De våben har aldrig været låst inde før jeg modtog dem sidste år. En oldemor og en bedstefar som burde brumme for ikke korrekt opbevaring, hmm.
Svar
#5
En almindelig våbentilladelse, uanset om det er en tilladelse på jagttegnet eller det er en SKV-tilladelse, giver ikke politiet hjemmel til kontrolbesøg.

En genladetilladelse giver politiet hjemmel til kontrolbesøg.

En samlertilladelse giver politiet hjemmel til kontrolbesøg.

En våbenhandlertilladelse giver politiet hjemmel til kontrolbesøg.

Modsat HappyNanoq, er jeg af den opfattelse, at man ikke skal tillade nogen som helst myndigheder uhjemlet adgang til sin private ejendom uanset at man har god samvittighed.......sådan noget har det med at udvikle sig til en dårlig vane og skabe præcedens.......

[Image: bueskytte.png]
Svar
#6
Synes nu stadig det er usmageligt at bruge en tvivlsom "lovlig" skræmmekampagne.
De kunne opfordre til at man oplyste Morfar om reglerne og det uhensigtmæssige i at våben (lettere)kan falde i de forkerte hænder.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ID


En genladetilladelse giver politiet hjemmel til kontrolbesøg.

.....

[Image: bueskytte.png]



Er du nu sikker på at det ikke forholder sig som Happy siger at de kun har lov til at se krudtoplaget og laderummet?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Er du nu sikker på at det ikke forholder sig som Happy siger at de kun har lov til at se krudtoplaget og laderummet?

Nej, principielt har han sikkert ret ................men det nok er lidt svært at skille ad i praksis.

[Image: bueskytte.png]
Svar
#9
Det kommer vel lidt an på hvor våbnene ligger eller er opbevaret, på vej ind til genladerummet.
Hvis de ser noget undervejs ind til genladerummet, under et iøvrigt lovligt besøg - så skal de vel tage action.

Men hvis genladerummet eks er i et rum i forlængelse af garagen, og krudtoplaget er i bryggerset, så de aldrig kommer i nærheden af rummet hvor våbnene er opbevaret - så kan de vist ikke kræve at komme ind og se våbnene også "nu vi er her".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Jeg har set annoncen i jagtbladet, jeg bryder mig heller ikke om måden der reklameres på. Sådan set heller ikke mit problem da jeg IKKE handler i det firma mere.
Men, mig ikke rigtig forstå avisteksten i annoncen, de 3T kroner i bøde må da være for at skabet ikke var boltet fast[?]
Jeg har da den forståelse at et våbenskab er til at opbevare våben og ammo NÅR MAN IKKE ER HJEMME, og for at der står 500 haglpatroner udenfor skabet (og manden er hjemme)så kan jeg da ikke se noget forkert i dette, (han kunne jo f.x. lige have være ude at købe disse patroner) Jeg har heller ikke noget problem i at min riffel ligger på stuebordet, hvis politiet komme på visit, jeg er jo hjemme og skal til at gøre den ren.
Jeg har våbentilladelse/våbenskab og genladetilladelse, MEN jeg har ingen laderum/krudt/kugler/dies eller andet ladeudstyr, da jeg ikke lader patroner mere, hva så hvis de vil se laderum fordi jeg har ladetilladelse, (skal jeg til at bygge et sådan for at de skal godkende det[?]
[Wink][Wink][Wink]

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#11
Jens Peter.
Du kan sagtens have en ladetilladelse uden at have et laderum. Du kan jo osse have et kørekort uden at have bil og garage.
Du skal blot afmontere perssen og det øvrige udstyr og pakke det af vejen. Hvis det ikke længere er monteret og der ikke er synlige beviser på at du lader, kan politiet ikke gøre dig noget.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Tak for det Max
Jeg har overhovedet ingen ladegrej mere, så det er ingen problem.
Men, hvad med den avistekst[?] Jeg vil da mene at man godt må have våben liggende åbenlyst i huset, når man er hjemme, det skulle for fa.... ikke være noget problem når man har et våbenskal der er sikret i jagtstuen.[Big Grin]

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jens Peter.
Du kan sagtens have en ladetilladelse uden at have et laderum. Du kan jo osse have et kørekort uden at have bil og garage.
Du skal blot afmontere perssen og det øvrige udstyr og pakke det af vejen. Hvis det ikke længere er monteret og der ikke er synlige beviser på at du lader, kan politiet ikke gøre dig noget.



Jeg vil da mene at du sagtens kan have alt udstyret stående monteret - det kræver jo ikke tilladelse. Hvis du ikke har noget krudt eller fænghætter - så burde den ged være barberet.

Mvh.
Anders
Svar
#14
Det eneste politiet indtil videre skal se, når man har en genladetilladelse, er krudtoplaget.

Jeg ved godt, at våbenloven er blevet ændret, så Justitsministeren, eller den han bemyndiger til det, har adgang til uden retskendelse at se krudtoplag, værktøj og lokaler. Men våbenbekendtørelsen er ikke ændret, så foreløbig bemyndiger den kun politiet til at se krudtoplaget.

Fra våbenloven:
Citat:quote:

Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) Våbensamlinger,
2) våbenlagre og våbenbøger hos våbenhandlere,
3) krudtoplag hos personer og foreninger, der har tilladelse til at erhverve og besidde sortkrudt, fænghætter m.v.,
4) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition,
5) lokaler, hvor de i lovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.


Fra våbenbekendtgørelsen:
Citat:quote:

§ 25. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) våbensamlinger,
2) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller køb af sortkrudt, fænghætter mv., og
3) lokaler, hvor de i våbenlovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.


M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)