Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle til småvildt
#1
jeg går leder efter en lille kugle som jeg kan fodre min 6,5'er med til råvildt og ned.
det må godt være en billig kugle, da jeg osse skal bruge den til bane.
kom frisk med foreslag. [8D][8D]

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#2
hornady sst i 129grains.
Svar
#3
Nosler BST 120 gr.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#4
Baneskytte rekrut [Big Grin]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Nosler BST 120 gn.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#6
100 gr Nosler BT[Smile]
Svar
#7
Der er nok ikke noget der slaar Sierra Game King 140 grs. paa pris og noejagtighed. Den kan vaelte alle de raadyr du rammer ordentligt (uden at oedelaegge for meget koed) og den har en noejagtighed der naermer sig match kugler. Endelig er den til at betale, saa man godt kan vaere bekendt at bruge den baade paa bane og jagt.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#8
Nu skal jeg ikk underkende ovenstående udsagn, men som udgangspunkt ville jeg altid vælge det bedste projektil jeg kan skaffe når der skal skydes på levende dyr og så evt. det billigste til bane, hvis jagtprojektiler blir for dyre..
Og jeg skyder ikk med andet end ttsx. på jagt, med dem kan du også få en fornuftig hastighed ud af en 6,5x55 pga. vægten..
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by højen

Nu skal jeg ikk underkende ovenstående udsagn, men som udgangspunkt ville jeg altid vælge det bedste projektil jeg kan skaffe når der skal skydes på levende dyr og så evt. det billigste til bane, hvis jagtprojektiler blir for dyre..
Og jeg skyder ikk med andet end ttsx. på jagt, med dem kan du også få en fornuftig hastighed ud af en 6,5x55 pga. vægten..



Nu er det ikke raketvidenskab at nedlægge et rådyr og det der er mindre[Wink] Enhver blødnæset kugle fra en 6,5x55 kan snildt klare det.. Bevares, de helt gamle blødnæsede kunne lave nogle sjove udgangshuller (har set ind- og udgangshul på samme side ved et næsten rent sideskud), men de leverer da dyret..
Hvorfor er det i øvrigt så vigtigt at der kommer fart på kuglen?
Svar
#10
Har brugt hornady SP 100 grains i 6,5x55 med fine resultater på råvildt. Tilmed meget billig, ca 2,- pr stk (ikke at det er et mål i sig selv).
Svar
#11
Hvad kalder du smaavildt? For mig er det fra ræve og nedefter.
H
Hogmeister
Svar
#12
Ny har jeg efterhåndet prøvet en del i 6,5x55: Lapua Mega 155 grains, RWS kegelspitz 108 grains, Hornady 100 grains sp og 140 grains HP, Sierra 140 grains Game King, Nosler bal tip. 100 grains og Norma Diamond line.

Alt har virket stort set ens, to huller med et dødt rådyr imellem.

Nogle gange løber de lidt, andre ligger de på stedet, altså ved kropsskud.

Brug det du har lyst til, det virker alt sammen!

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
pyh ha da, nu skal jeg nok i tænkebox med de foreslag. [Big Grin]
jeg takker end til vidre, men kom endelig med flere foreslag. [8D]

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#14
@ Claxel

forstår jeg dig ret ? du har brugt baneskytte rekrut og diamont line til råvildt med tilfredsstillende resultat ?

Jeg troede det projektil med hulspids ville gi`en meget voldsom ekspansion. med stor kødødelæggelse til følge.

så er der da virkeligt noget bøvl at spare , og gennemsnits jægeren kan nøjes med en patron til både træning og jagt ( mere træning til samme pris og ingen indskydning med dyrt jagt amo )

er der andre der har samme erfaringer ?

Mvh LWL
Svar
#15
Den er god nok. 140 gr Gameking er fin til både ræv råvildt svin og elg, jeg har brugt den i flere år

who dares wins
who dares wins
Svar
#16
Speer DeepCurl fåes i 140 grain til 6,5, den skulle efter sigende være meget lidt fragmenterende, og tilmed tager Rex / G&P kun kr 2,90 pr stk hvilket må være meget billigt for en sådan high tech bling bling kugle [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Hej LWL.

Daimon line og Golden target er designet til SKIVESKYDNING og vil ikke exepander som en kugle lavet til jagt formål.

Berger kugler, laver en til skiver og en et jagt, hvor de gør meget ud af at fortælle hvad der er hvad, fordi de ligner hinanden.
Men opbygningen må være en anden.

Hilsen Steen.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#18
Nej JEG har ikke brugt baneskytte rekrut, men har da stødt på andre der har.

Jeg prøvede Diamond Line og Hornady HP i Polen med fine resultater. En Nosler Ballistic tip ligner dem meget, hvis man piller plastspidsen af.

Som det også skrives ovenfor, det er ikke raketvidenskab at nedlægge et rådyr med en 6,5x55, men skulle jeg vælge én kugle til alt ville det være Mega, selvom den ikke flyver godt.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
@ Claxel

OK . For en del år siden mødte jeg en ret erfaren (efter hams eget udsagn) bukkejæger på skydebanen .

Han hævdede at han havde brugt skytteforenings amunition ( Norma silver torp.) i mange år med fine resultater.

det blev der en heftig diskution ud af den aften . Nogle holdt på , de ekspandere slet ikke da det er skiveprojektiler . andre mente at de ville ekspandere meget voldsomt med stor kødødelæggelse til følge.

efter bukkejagten besluttede jeg mig for at prøve dem af på en ræv , den skulle jo nok blive der selv om de ikke ekspanderede , og gik den helt i "smader" var tabet jo til at overse.

Efter høst skød jeg en hvalp , den blev truffet på overgang mellem hals og forben og udgangen gav et hul fra bagkant forben til forkant bagben , stort set i hel kropshøjden . det lignede den havde fået en tarmrensning med en langskaftet stavblender.

vi ved alle at ind i mellem kan der være et projektil der opføre sig helt anderledes end normalt . jeg har kun skudt det ene stk. vildt med en banepatron ,så det bliver jo en lidt tynd stattestik ud af det.

Mvh LWL
Svar
#20
Explorer har ret.
Speer Deep Curl opfører sig eksemplarisk og er meget billig.
Det er sgu da winwin.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)